Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Eftersom du är ny då....om du tittar på den bruna listen längst till höger så ser du vem ett inlägg är riktat till.

Vi är nu på sidan 4 och jag har inte riktat ett enda inlägg till dig sedan sidan 1.

så någon diskussion har vi inte haft på länge...

Tycker man att ovanstående uttalande från Sus är svammel så har man nog missat en del.

Susan är en utav de få här på forumet som kan framföra sin teori, beakta och lyssna på andras, för att sedan åter igen motivera varför hon tycker som hon gör. Det har jag inte sett mga andra ge exempel på...

Jag tycker det är oerhört beklämmande att läsa alla dessa ständiga påhopp på Sus för att hon är villig att dela med sig utav sina teorier. Det står var och en fritt att ta åt sig och läsa utav det som den vill. Tycker man inte att Sus resonemang tillför ngt så kan man låta bli att läsa. Var och en har fullständig rätt att framföra sin åsikt så länge det inte rör sig om några personangrepp. Vill man inte läsa så behöver man inte. Forumet är till för alla. Inte enbart de som bara vill bli hyllade.

Lite respekt och ödmjukhet inför andras åsikter från samtliga inblandade är vad som behövs! Det är ju så att man skäms för att tillhöra denna dressyrsida!!!

Saigon skrev:
Tycker man att ovanstående uttalande från Sus är svammel så har man nog missat en del.

Susan är en utav de få här på forumet som kan framföra sin teori, beakta och lyssna på andras, för att sedan åter igen motivera varför hon tycker som hon gör. Det har jag inte sett mga andra ge exempel på...

Jag tycker det är oerhört beklämmande att läsa alla dessa ständiga påhopp på Sus för att hon är villig att dela med sig utav sina teorier. Det står var och en fritt att ta åt sig och läsa utav det som den vill. Tycker man inte att Sus resonemang tillför ngt så kan man låta bli att läsa. Var och en har fullständig rätt att framföra sin åsikt så länge det inte rör sig om några personangrepp. Vill man inte läsa så behöver man inte. Forumet är till för alla. Inte enbart de som bara vill bli hyllade.

Lite respekt och ödmjukhet inför andras åsikter från samtliga inblandade är vad som behövs! Det är ju så att man skäms för att tillhöra denna dressyrsida!!!

:bow: :bow: :bow:
Håller med fullständigt! Sus är en bra igångsättare av diskussioner.

Idag har jag bland annat suttit och funderat och experimenterat lite med galoppfattningarna utifrån diskussionerna här och kom fram till att min nu 5-åriga häst fungerade perfekt med ännu mindre bäckenrörelse än jag hittills använt. Jag kunde alltså finjustera ännu mer, och idag var det enbart för att jag ahde diskussionerna här i huvudet. Så jag tackar Sus och alla andra för stimulerande diskussioner.
Hur jag gjorde? Balans, halvhalt, en liten, snabb framflyttning/tryck av inre sittbenet, (inget nertramp eller öht ngt med skänkeln) och inget mer. Mjuk avslappnad balanserad fattning. Hon kan annars ha en tendens att överarbeta särskilt de första fattningarna. (Troligen för att jag överdrivit då, med för mycket understöd, för att hon är en sån bebis:angel: ) Byten har vi inte än börjat med men ska så då återkommer ajg.

Trevlig helg på er alihop!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte riktigt förstå diskussionen? Det känns som om det var mitt "fel" då jag la in hur jag fått hjälp med att öht kunna få rätt galopp på min f d häst. Jag fick kritiken från Axel om att h*n tyckte att jag krånglade till det ohc att h*n blev alldeles yr av att läsa hur jag gjorde.

Sedan gick det in på att vissa tyckte det var en bra och "rätt" hjälp och sedan blev det infekterat.

Nu skriver du att det på LC-nivå inte krävs att allt utförs korrekt. Men mitt ursprungsinlägg handlade ENBART och uteslutande om att jag inte kunde få till vä galoppfattningarna på min gamle häst. Det blev fel eller korsgalopp. Det enda jag ville var att få rätt galopp. Och då ville jag dela med mig av hur min tränare beskrev hur jag skulle göra - jag var noggrann med att understryka att jag bara är på LC-nivå. (Med min nya häst är jag inte ens på L:Ö-nivå...)

Jag förstår verkligen inte varför en del av er blev irriterade över mitt långa svar. Dessutom tycker jag att vissa svar dryper av arrogans och det känns verkligen trist.

Susan skrev:
Eftersom du är ny då....om du tittar på den bruna listen längst till höger så ser du vem ett inlägg är riktat till.

Vi är nu på sidan 4 och jag har inte riktat ett enda inlägg till dig sedan sidan 1.

så någon diskussion har vi inte haft på länge...

Nej, det har vi inte. För du kan inte diskutera.
Ditt ord är lag.

Självklart tycker blåbären att du är sympatisk för de säger aldrig emot dig, och då är allt frid och fröjd.

Det här har redan tagit för mycket av min tid och börjar verkligen spåra ur.

Fortsätt med er idoldyrkan, en vacker dag kanske ni börjar tänka lite på egen hand.

Ja, jag är en dryg jävel, men det bjuder jag på!

Har du inte skrivit dessa punkter för vad som ingick i grundridning?

Du rättar mig konstant.

Ena sekunden skriver du att det är grundridning vi talar om o nu så ingår bara avspändhet o balans:confused:

De som tävlar LC har nog fullt sjå med sig själva(nervositet), hur ska de övervinna den utan erfarenheter av tävlingar?

De kanske kan rida en avspänd LA ritt på träning, men när det blir tävling så är det inte samma sak.
Även hästen kan bli spänd o då blir det än svårare.

Saigon skrev:

Jag håller med.

Holy Grale:
Är man inte intresserad av djupdykningar i teoretiska ordalag så kan man låta bli att läsa/engagera sig.
Dock , (då även jag är av kritisk och ifrågasättande natur vilket jag anser hälsosamt), har jag haft samma frågeställning till några andra användare, av den typ som du nu kommenterar om - och det har gått blåsigt till ett par gånger dessutom milt sagt. Men du vänder dig till fel ansikte isåfall om du tror att Sus hör till den familjen. Fråga henne en fråga, eller be henne utveckla, eller be henne visa på en bild, och du får svar och dessutom lyssnar hon och LÄSER vad andra skriver och frågar om. Inte en gång har jag hört arrogans från henne - dock har hon väl som flera av oss andra :angel: mål i mun och är inte helt lealöst mesig om hon får en arrogant eller tvivelaktig eller rent av aggresiv kommentar av någon.

och svar JA: Jag är varken ett Blåögt Blåbär (vilken oerhörd fördömande dryg kommentar om alla här dessutom) eller har svalt allt hon sagt - jag har ställt henne mot väggen ett flertal gånger innan jag bildade min egen uppfattning :D

Teori i djupa ordalag och biomekaniks kunskap därtill kan vara både tröttande och provocerande för den som är lagt åt det likaväl fungerande, mer praktiska analyserings sättet. Men för att säga att det inte har någon botten måste man nog gräva lite djupare än att bara läsa ett par trådar, dvs ställa frågor, vrida och vända - och få svar - inte bara predika emot.

Du kan uppenbarligen en massa du oxå - jag läser noga vad du skriver och håller med om inställningen och ditt förhållningssätt till ridning till en hel del. Men stryp till om arrogansen, för det väcker mer irritation än teoretiska beskrivningar bland de som trivs här på forumet, det är ett tips från mig.

Senast ändrad:

The holy grale skrev:
Visst ska man lära sig rätt från början!!

Men kraven på att allt ska vara korrekt kommer inte redan i LC.

Hur menar du? Det skall ju helst vara korrekt för klassen och vad som krävs för LC.

Vet inte om du blandar ihop korrekt med perfekt:confused:

axel skrev:
Då ska man alltså ha klarat av alla kriterier först såsom:
*lösgjordhet
*rakriktning
*utvecklat schwung,även på ponny/häst som har mediokra gångarter
*spänd pilbåge
sen var det ytterligare några punkter som måste uppfyllas, för att få kallas grundridning.

Tror oxå du har helt missuppfattat innebörden grundridning LC- GP har ju inte heller direkt samma krav eller det kanske inte var så du menade:confused:

Det är annorlunda när man från MSV måste kunna rida samlade gångarter o mer avancerade rörelser.

Om man måste följa skalan, så ska alla 4-åring vara färdiga för 4-årschampionatet, 5-åriga hästar gå LA, 6-åringarna MSV B o 7-åringarna MSV A.

Hur många ryttare har den ambitionen eller kunskapen?
Sen ska hästarna vara friska oxå hela tiden om man inte vill forcera utbildningen

Nej alla 4-5 och 6 åringar måste inte vara färdiga för championaten grundridning innebär inte automatiskt att man tävlar i årgångschampionaten. Du kan inte blanda i hop hästens UTBILDNING med att TÄVLA eftersom alla har inte som du säger den ambitionen. Grundridning är ju faktiskt något man gör och går tillbaka till hela hästens liv. Sedan kan ju hästen grundridas/utbildas tom LB (om man skall jämföra med tävling) om den så är 11 år beroende på vad ryttaren har för ambitioner och kunskaper

Senast ändrad:

*Lite offtopic* Det var ju GP tävlingar i Tyskland i helgen hos Kasselman och lite intressant i sammanhanget då med tanke på grundridning var att Kyra satt och red i går på morgonen rätt och slätt enbart med koncentration på rakriktning, det spelade ingen roll i vilken rörelse hon än befann sig i och vilket problem hon än hade så korrigerade hon enbart rakriktningen så löste sig resten oxå dvs att hästen trampade in mer med bakbenen, sänkte bäckenet i piaffen, swingade mer i ryggen, förbättrade gångarterna mm mm

Den går som följer...

takt = balans
losgelassenheit = avspändhet
contact= pilbåge
schwung = spänst
rakriktning
samling.
Och övergipande allt detta att hästen måste vara _igenom_...

Detat är ingen utbidlninskala i fom av en trappa.
utan beskriver den grund som samling byggs på.
Det var detta jag grundade mina tankar på om grundridning.

Ser nu att samling ingår:angel:

Var finns energin? i den sk Schwungen?
Det ordet har man plockat bort ur bedömnings punkten, allmänt intryck och ersatt med en bättre defintion.

Vilka av ovan nämnda kriterier måste man ha för att tävla LC?

Om jag inte missminner mig, så tyckte ni inte att dagens GP-ryttare uppfyllde grundkraven.

axel skrev:
Det var detta jag grundade mina tankar på om grundridning.

Vilka av ovan nämnda kriterier måste man ha för att tävla LC?

Jag tror fortfarande inte du förstår. I LC skall man ha ALLA ovanstående kriterier på den nivå som krävs för KLASSEN.

Senast ändrad:

axel skrev:
Om jag inte missminner mig, så tyckte ni inte att dagens GP-ryttare uppfyllde grundkraven.

Därför skall man inte blanda ihop begreppen utbildning och tävling.

Saigon skrev:

Jag har inte påstått att allt är svammel, men i mina öron är en del av det hon skriver svamligt.

Det är just den här hyllningen som jag tycker är motbjudande....

Respekt för andras synpunkter är precis det jag efterfrågar även från Susan.

Anledningen att jag reagerar är att hon tror att hela världen kretsar kring henne och hennes teorier osv...
Orkar inte skriva samma saker igen, läs det jag skrivit förut och försök att förstå vad det står så behöver varken du eller någon annan skämmas...

*lånar knapp på sätt och vis*

Vill bara utveckla det fio skrivit om utbildningsskalan och också ytterligare poängtera det hon sa om att detta är inte en trappa utan beskriver en grund som samling byggs på.

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. kontakt/stöd
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

1, 2 och 3 kallas för invänjningsfas..2, 3, 4 och 5 står för utveckling av påskjutskraften och 4, 5 och 6 står för utveckling av bärkraften. Som synes går punkterna in i varandra snarare än att de visar en trappa.
Kan också tillägga att denna utbildningsskala är/kommer att bli viktig i tävlingssyfte då denna har börjat haussas upp vid utbildning/fortbildning av domare. Den har tidigare sett något annorlunda ut om jag inte missminner mig?

Har inte påstått att det Susan skriver inte har någon botten.

Har bara skrivt att det måste finnas känsla i ridningen också, inte bara teoretiskt kunnande...

Men det verkar bara vara Axel som läser vad jag skriver innan ni tror att jag skriver vad jag tycker för att vara vrång mot någon speciell användare.

Till saken hör också att det var en viss person som blev taggig ganska omgående när jag började skriva här enbart för att jag inte höll med om allt hon skrev...:angel: :angel:

Då börjar man ju fundera på vad det är som är problemet??

och jag fortsätter på mina 2 uttalanden:

Det är ju här problemet med domarna kommer in, domarna följer inte alltid kriterierna vilket egentligen sänker standarden på ryttarna/ritterna.
Eric Lette sa vid senaste OS att han skulle ta upp på nästa domarmöte hos FEI att domarna måste slå ner mkt mer på en bred handställning i den ökade skritten då han såg flera flera ryttare göra detta felet och han menade att hästen inte skrittade med en ärlig bjudning och att ryttarna då maskerar detta genom en bred handställning om domarna låter ryttarna få veta detta genom sämre poäng och i kritiken styr domarna på så sätt sporten och i framtiden menade han så kommer vi inte se detta problemet i lika stor utsträckning.

Det skulle ju även gälla fler saker och det kan ju även bli så.

fio skrev:
*Lite offtopic* Det var ju GP tävlingar i Tyskland i helgen hos Kasselman och lite intressant i sammanhanget då med tanke på grundridning var att Kyra satt och red i går på morgonen rätt och slätt enbart med koncentration på rakriktning, det spelade ingen roll i vilken rörelse hon än befann sig i och vilket problem hon än hade så korrigerade hon enbart rakriktningen så löste sig resten oxå dvs att hästen trampade in mer med bakbenen, sänkte bäckenet i piaffen, swingade mer i ryggen, förbättrade gångarterna mm mm

Det är ju det de jobbar med konstant.

fio skrev:
och jag fortsätter på mina 2 uttalanden:

Det är ju här problemet med domarna kommer in, domarna följer inte alltid kriterierna vilket egentligen sänker standarden på ryttarna/ritterna.
Eric Lette sa vid senaste OS att han skulle ta upp på nästa domarmöte hos FEI att domarna måste slå ner mkt mer på en bred handställning i den ökade skritten då han såg flera flera ryttare göra detta felet och han menade att hästen inte skrittade med en ärlig bjudning och att ryttarna då maskerar detta genom en bred handställning om domarna låter ryttarna få veta detta genom sämre poäng och i kritiken styr domarna på så sätt sporten och i framtiden menade han så kommer vi inte se detta problemet i lika stor utsträckning.

Det skulle ju även gälla fler saker och det kan ju även bli så.

Tro't eller ej men just det Lette sa om ökade skritten och ryttares händer togs upp på domaraspirantskursen igår via L.A som håller i utbildningen. Så en ljusning kanske syns på horisonten? :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka