Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Min allmänna synpunkt och förslag är att det DISKUTERAS, inte DEBATTERAS person mot person sida upp och sida ner, vem som har mest eller minst rätt. Det gäller oss alla. så fort 2 eller 3 personer börjar gräva in sig i kommentarer eller små "hugg" mot varandra dolda av de fördömda smileysarna :angel: :smirk: och ;) så blir det såhär! inlägget tolkas som arrogant, aggressivt eller nedlåtande. BIDRA till tråden med dina personliga erfarenheter, jag tror du har mycket att tillföra om munhuggandet försvinner, och den nedlåtande tonen om vilka som "KAN" och anses värdiga för dig eller ej, i diskussionen. Med hänvisning till "Blåbären", och den blinda guda dyrkan tex.

Och nej - jag lägger ingen smiley till detta.

Mvh/Mackan

jacko skrev:
Jag fick kritiken från Axel om att h*n tyckte att jag krånglade till det ohc att h*n blev alldeles yr av att läsa hur jag gjorde.

Ursäkta att jag skojade till det:confused:
Det finns många olika förberedelser för galoppfattningar bl. a den som Malinsky la fram.

Man kan oxå rida förvänd sluta.
Men dessa metoder är mest till för att förbättra fattningen o att den ska bli rak.
Jag trodde att du var glad om hästen bara fattade rätt galopp o tyckte då att det var onödigt att krångla till det för dig OCH hästen.

Fungerade det när du gjorde som du skrev?
Vissa hästar lär sig sin ryttare o fattar galopp genom telepati:angel:

axel skrev:
minimi skrev:
[
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?

Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.

Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.

Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.

De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.

Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.

Mmmm, tror jag förstår dig bättre då

Ja allt det där är jag med på. Där förstår jag hur du menar.

Men jag vet inte om jag tror att någon här tänker att det "bara är att".

För det är precis som du säger svårt och man har egentligen aldrig blivit så "färdig" att man inte behöver utveckla ridningen lite till.

Då skulle ju ingen tävla om man ville ha det helt perfekt först?

Men jag menar att man redan tidigt ska lära sig grundprinciperna och grundtankarna om vad det går ut på, även om man inte kan utföra det korrekt ännu.

Utbildningen ska vara en kedja som byggs på, det ska vara logiskt. Sen kan man inte komma till rakriktning och samling bara för att man i teorin vet hur det skulle kunna gå till, naturligtvis går det inte att läsa eller diskutera sig fram till ridning.

Men man får inte underskatta människors förmåga att förstå i teorin, även om de inte klarar praktiken.

Att känna till grunderna är en hjälp på vägen att snabbare utvecklas, tror ajg. Men sen handlar det naturligtvis om timmar och timmar och timmar på hästryggen. Det kan man ju aldrig gå förbi. Och tränare som ser kritiskt och har förmågan att se vad som behöver rättas till hos ryttaren coh kan göra det begripiligt. OCh vågar säga det. Det är ju lättare att säga vad som ska rättas till med hästen än den som sitter på ryggen. För den kan ta illa upp.
Men med bra grundutbildning kommer du lättare vidare.

Jag lärt upp några personer, både vuxna nästan-nybörjare och barn därför att jag tyckte det var roligt att se dem utvecklas. Jag har då arbetat med ryttaren och ryttaren och ryttaren bl a på våra egna hästar, så att jag har känt hästen och kunnat utnyttja det.
Därför är jag övertygad om att en nybörjare kan lära sig rätt grunder och tänkande, och sedan gå vidare utifrån det.

Har också arbetat på ridskola, men är inte utbildad (inom ridningen, satsade på annan utbildning till slut) Jag vet vilken lång väg det blir för ridskoleryttarna men när man undervisar en stor grupp är det oundvikligt så att man måste förenkla och få till det man åstadkomma så enkelt som möjligt. Du har 8-12 ekipage som alla ska fatta och utföra övnignarna samtidigt.
Det är ingen kritik mot ridskolorna bara fakta. Börjar man sen träna privat för en bra tränare kommer man att få "lära om" en del.

Men ska vi för det lägga grunden på ett sätt och sen byta?
Det optimala är väl att alla får en så bra grund som möjligt att bygga vidare på.
Man ska inte behöva lära om för att man gått vidare i sin ridning utan få verktyg att bygga på istället.

Det är väl bra att veta var man har sitt mål, även om det tar hela livet att nå dit. Tävlingar blir ett sätt att mäta hur långt man kommit på vägen, även om jag själv numera får ut mest av själva utvecklandet av min ridning coh hästen, och tycker tävlandet är rätt trist. Däremot tränar jag flitigt och skulle inte kunna vara utan det självfallet.

Sen pratar vi ju alla utifrån våra egna erfarenheter. jag rider extremt känsliga hästar och är präglad av det. Det jag skriver gäller för mej på de hästar jag rider.

Det blev långt och kanske inte hänger ihop helt och hållet, ni får väl fråga om jag är oklar, ska iväg och rida så jag hinner inte mer just nu.:D

Jag började med att försöka diskutera men det fick inte.
Fick smygotrevliga svar.

Har inte använt många smilys överhuvudtaget, eftersom jaginte anser att det behövs när man skriver rakt ut det man vill ha sagt.

Angående blåbär så är väl de som tar åt sig ganska bra kandidater?
(Ett skämt)

Ville bidra med en tråd för de som inte orkar läsa sida upp o sida ner, utan ville ha konkreta ridtips utan alltför mycket analyser.

Det går faktist att diskutera ridning utan att analysera varenda muskel och funktion i hela kroppen.

The holy grale skrev:
Ville bidra med en tråd för de som inte orkar läsa sida upp o sida ner, utan ville ha konkreta ridtips utan alltför mycket analyser.
Jag tror att många saknar just detta.
Kan vi försöka att bara skriva : så här gör jag:idea: o sen inte kommentera andras metoder.

De som sen vill prova på dessa kan ju välja vad som känns rätt utifrån deras dagsform o deras tänk.

The holy grale skrev:
Försök nu att förstå att jag inte är någon av era gamla slagpåsar.

Det enda jag påstått i denna tråd är att jag tycker att man måste ha känslan för ridningen kvar och inte förlita sig till 100% på bara teori.
Teori ÄR viktigt men inte allt.

Sen om några här tror att de ser spöken överallt så är det deras problem.

Väldigt tråkigt att det ska bli så här.

Har aldrig haft med dessa människor att göra förut och är bestört över att det får gå till så här på ett forum som är öppet för alla.

Man får inte en chans eftersom ingen LÄSER det man skriver.
Om ni som är så upprörda på mig hade läst det jag skrivit så hade denna situation aldrig behövt uppstå.
Men det verkar vara vardagsmat på detta forum, så det är väl ingen som reagerar nämnvärt.

På sätt och vis har det varit intressant att se hur folk uppför sig när de känner sig trampade på tårna, men likväl ledsamt att dessa människor inte kan hantera oliktänkande medmänniskor.

Det har troligtvis med en mognadsprocess att göra, som verkar vara sen på en del.

Det kändes bara som om jag upplevt diskussionen tidigare.

Jag är inte särksilt upprörd. Jag håller helt med dej om att man måste ha känslan. Det har jag svarat tidigare. Känner mej inte trampad på tårna och inte inblandad i tidigare diskussioner heller.

Jag vill ha intressanta diskussioner oavsett med vem och jag kan skilja på teorier som blir för mycekt teorier och det jag kan ha nytta av och ta till mej. Sållar när ajg läser, och läser inte allt.

Jag omsätter (försöker) de intresssanta tankarna i praktiken. För att pröva om det blir bättre.
Jag vet inte varför du fått intrycket att det bara handlar om 100% teori?

Jag tror du har mycket att tillföra om du är med i diskussionen.

axel skrev:
Kan vi försöka att bara skriva : så här gör jag:idea: o sen inte kommentera andras metoder.

De som sen vill prova på dessa kan ju välja vad som känns rätt utifrån deras dagsform o deras tänk.

Det låter väl som en bra idé ..........................

Även att kunna diskutera ridning som ide´när det görs, utan att blanda in enskilda personer.
Inget personligt menat utan bara vidare filosoferande på samma ämne.

Senast ändrad:

Nu är det som vanligt ingen som vill börja.
Samma sak när vi skulle gå in på hjälpgivning.

Känner att det är svårt för mig att börja, när många andra här inte tycker att man ska rida rörelser förrän hästen är färdig i sin grundutbildning.

Jag har iallafall skrivit här lite tips på vad som är viktigt när man tävlar.

Om hästen blir rädd för ngt inne på banan.
Hur löser man det på bästa sätt?

Hur "slätar" man över ev. misstag?

Om man rider fel, hur kommer tillbaka igen utan att bli nervös?

TILL ALLA:

Det hade kunnat vara roligt att diskutera och inte tjafsa.

Men jag är ganska mätt på detta forum nu och tänker avsluta mitt gästspel för en tid framåt, så får vi se sen om det dyker upp någon intressant tråd, som inte är lika infekterad som den här.

Häng på axel nu och börja om på ny kula.

Försök att låta alla komma till tals utan att idiotförklara dem.

Håller med mackan om att smileysen ställer till mycket elände, tänk er noga för innan ni använder dessa.

axel skrev:

Känner att det är svårt för mig att börja, när många andra här inte tycker att man ska rida rörelser förrän hästen är färdig i sin grundutbildning.

Okej.

Tja det där med rörelser beror ju på vad man menar och vad man menar med grundutbildning. Jag är bara emot att man rider rörelser när hästen går ur form och med motstånd genomgående och man istället borde fokusera på att få hästen rakriktad och lösgjord. Det kan gälla utbildade hästar men med mindre kunniga ryttare också.

MEn till dina frågor.
När hästen blir rädd, eller "rädd" ja,det är nervpåfrestande ofta, eftersom det är mycket svårt att flytta över ett havlt ton häst som inte vill.
Jag hade en som var kolugn i de flesta sammanhang men som inne på dressyrbanan ibland kunde få för sig att skygga för solfläckar, sågspånsfläckar, skuggor, mm, på marken. MAn visste aldrig när han var på det humöret.
Helst skulle jag ha velat rappa till honom rejält i rumpan men det kan
man ju inte då.

Om det är på ett visst ställe så biter jag ihop när vi närmar oss det stället tex en kortsida med solfläckar. Andas lugnt och försöker att inte visa stress/irritation. Den försöker jag samla i magen och omvandla till energi.
Rider med extremt tryck av sittbenen, hårt inramad mellan hand och skänkel, höjer ytterhanden och fokuserar på att få hästen att i alla fall gå förbi och inte få utrymme att kasta sig eller tvärnita. Man får ta avdrag för att den höjer huvudet och spänner emot. Det går ju inte att undvika att rida på det stället så det är bara att göra bästa möjliga.

Ibland kan man lyckligtvis ta igen det under resten av banan.
En gång stod det i protokollet (när min valack hade fjantat sig ovanligt mycket och jag var färdig att åka hem med mörka glasögon)
"Mycket bra ridet på svårriden och nervig häst"
Vi kom inte sist utan i mitten vilket var förvånande med tanke på hästens insats. Jag stopppade protokollet under näsan på hästen.:cool:

Släta över misstag, beror på vad det är för misstag. Man kan få improvisera snabbt.
Men både det och om man rider fel väg, så gäller det att inte tappa
färgen och bli stressad utan att vara cool och lugnt återgå till det man skulle göra. Bara le lite och fortsätt sa min tränare redan när jag var liten. Se ut som om det regnar, gör det bästa av situationen, försök få till det riktigt bra direkt efter, tex en riktigt bra ökning, så finns en chans att misstaget "glöms" lite.

Ja det var vad jag tänkte just nu.

axel skrev:

Jag är heller inte rädd för att rida rörelser under grundutbildningen förutsatt att rörelserna "går igenom" annars är det bortkastat. Men jag kom att tänka på ett tänkvärt citat från Kyra angående just detta. Hon sa: -man ska inte rida på formen för att sedan rida rörelserna utan man rider rörelserna och därav kommer formen... (läses på finlandssvenska:D )

Hon tyckte att alldeles för mga sitter och rider varv efter varv på volten för att hitta den optimala formen och när de väl gör det så har de hållit på så länge att de bara hinner rida en skänkelvikning innan det är dags att sluta. Vilket hon alltså tyckte var mindre bra eftersom att det blev för lite träning på rörelserna.

Yes box!! :bow: :bow:
Detta skriver jag oxå under på!!

Rörelserna är ju faktist till för att hjälpa och stärka hästen!!:banana:

Susan skrev:
Det låter väl som en bra idé ..........................

Även att kunna diskutera ridning som ide´när det görs, utan att blanda in enskilda personer.
Inget personligt menat utan bara vidare filosoferande på samma ämne.
Inget mer tjat om sparringpartners då?? ;) ;) ;)

Vore trevligt om ni behandlade mig som EN person och inte kallar mig för något gammalt spöke...

axel skrev:

Nämen Kurtan (right back at you :D ) nu har du läst fel!
Ingen har väl sagt det - det som sagts är väl att det inte går att rida krumelurer och tro att det leder till lösgjordhet och balans om man inte sitter rätt, rider rätt i största allmänhet med känsla och kunskap kombinerat, och hästen inte har GRUND förutsättningarna att vara rakriktad och balanserad?

visst- det är en fin linje, kanske där missuppfattningen skett. för att BLI rakriktad och balanserad måste du ju självklart utföra rörelser. inte bara rida varv på varv runt fyrkanten eller ute i skogsriset.... :D

Det som sades var väl att det inte direkt var ngn ide att sitta och slita runt hästen i framdelsvändningar och sidvärts rörelser eller piff och puff och deras faster, om man inte sitter rätt och är koordinerad nog att korrigera hästen rätt, ge rätt hjälper och känna igen "rätt" arbete hos hästen?

eller har jag läst slarvigt? det var iallafall vad JAG sa, men jag trodde övriga sa samma sak....

jag känner ett ekipage vars häst kan piff och puffa, vilket tränaren låtit dem träna på sen många år tillbaks. dock kan hästen inte över huvud taget göra en övergång, eller en ökning eller längning - ALLS. den går heller inte i form utan böjer bara in huvudet. i skogen kan ryttaren, som ridit och tävlat i flera år, inte ens få den i balans, dvs den går som en stel stock med hela kroppen, inklusive bak, mellandel, hals och huvud.

Har lite bråttom skall åka bort..

........men det är väl ungefär så jag menar. :D (= snällsmiley)
Om hästen inte sitter ihop mellan framdel och bakdel så gör rörelserna ingen nytta.

det är grundridning på ren svenska - att få fram och bakdel att sitta ihop

Sitter hästen ihop så kör på

Senast ändrad:

axel skrev:
minimi skrev:
[
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?

Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.

Du har helt rätt i detta och det är därför som det krävs betydligt bättre tränare i detta landet som kan och vet hur man lär ut korrekt men så fort man nämner det så är man besserwisser och dum i huvudet och alla tränare är i detta landet är minsann skitbra...

axel skrev:
The holy grale skrev:
Jag tror att många saknar just detta.

Men jag trodde att detta var ett diskussionsforum och inte en dagbok:confused: Om man inte får kommentera och diskutera andras metoder kan man ju läsa en bok.

axel skrev:

Det här var roligare :)

Det kan i stort sett vara världskrig utanför staketen när mina hästar går innanför staketet och blir dom rädda för något så bryr inte jag mig om det alls utan fortsätter bara helt lugnt med nästa moment. Däremot kan dom ju flippa ut innanför staketen för att dom är överladdade då gäller det att inte bli för försiktig och att inte sätta någon press utan bara sitta still och med sitsen rida framåt.

Det beror ju på vad för misstag du menar? Finns ju misstag som inte går att släta över , men dom vanliga misstagen är väl att hästen byter när det är förvänd galopp, då måste man ju bryta av och byta tillbaka även om det bara är 1 m kvar till punkten.

Att dom börjar galoppera i den ökade traven, man måste ju komma tillbaka och visa rörelsen igen efter misstaget. Alltså misstaget måste ju rättas. Börjar hästen galoppera i slutan måste man ju se till att visa några steg innan punkten och kanske inte böja lika mkt och istället försöka tvära mera, eller fuska och böja mer i halsen så det SER bättre ut. Finns ju massa tricks att ta till.

öppnorna längs spåret rider jag alltid på 4 spår även om det enligt TR skall vara på 3 spår därför att domaren sitter vid C och från den vinkeln syns det knappt att man böjer om hästen går på 3 spår, har aldrig fått under betyg 8 på mina öppnor efter det. Det tipset fick jag för övrigt från den GP domare.

Programridning är ju en helt annan sak än utbildning och träning eftersom det är ren och skär uppvisningsridning som går ut på att samla så mycket poäng som möjligt.

Sedan då dom misstag som kanske inte bör rättas dvs en sned halt eller om hästen ställer upp ojämt, det kan ju bli värre om man försöker rätta till det och dra ner poängen ännumer.

Det sista jag blir när jag rider in på en dressyrbana är nervös men mitt tips är att om man rider in på banan som om man äger hela banan får man inte bara bättre poäng utan man blir även mindre nervös och rider fan så mkt bättre.

Man måste satsa och ge järnet även om det handlar om dressyr, alltså ingen mesridning a´la Lussan utan mer Jan Brinks linje att satsa och ev få misstagen än att bara sitta och göra allt medelmåttigt och ändå inte få höga poäng.

Sedan finns det inget som tvingar en att bry sig om att det sitter en person där som skall döma hur man rider, man måste försöka koppla bort det för att bli av med nervositeten.

Har man ridit fel så har man och det är -2 oavsett så det är bara att rida vidare, inget att bli nervös för! Se framåt i programmet , det som redan skett kan du iallafall inte ändra på. Alltså rid med mkt bättre självförtroende inne på banan för det vill domarna se och det belönas när domarna ser att man satsar!!

Senast ändrad:

fio skrev:
Men jag trodde att detta var ett diskussionsforum och inte en dagbok:confused: Om man inte får kommentera och diskutera andras metoder kan man ju läsa en bok.
Det är ju många starka viljor här o det leder ofta till att den sk. diskussionen urartar.
Om man inte kommer med något direkt konkret själv, utan bara verkar vara ute efter att debattera sönder ämnet.

Varför är så många läsare av detta rädda för att sätta ut hakan eller var det anklarna?

Du som har så mkt erfarenheter av utländska tränare borde kunna tillföra massor till alla oss andra.

Jag är inte Guds bästa barn själv, men försöker att rycka upp mig.
Sen kan man inte älska alla:D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka