minimi skrev:
[
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?
Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.
Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.
Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.
De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.
Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.
Mmmm, tror jag förstår dig bättre då
Ja allt det där är jag med på. Där förstår jag hur du menar.
Men jag vet inte om jag tror att någon här tänker att det "bara är att".
För det är precis som du säger svårt och man har egentligen aldrig blivit så "färdig" att man inte behöver utveckla ridningen lite till.
Då skulle ju ingen tävla om man ville ha det helt perfekt först?
Men jag menar att man redan tidigt ska lära sig grundprinciperna och grundtankarna om vad det går ut på, även om man inte kan utföra det korrekt ännu.
Utbildningen ska vara en kedja som byggs på, det ska vara logiskt. Sen kan man inte komma till rakriktning och samling bara för att man i teorin vet hur det skulle kunna gå till, naturligtvis går det inte att läsa eller diskutera sig fram till ridning.
Men man får inte underskatta människors förmåga att förstå i teorin, även om de inte klarar praktiken.
Att känna till grunderna är en hjälp på vägen att snabbare utvecklas, tror ajg. Men sen handlar det naturligtvis om timmar och timmar och timmar på hästryggen. Det kan man ju aldrig gå förbi. Och tränare som ser kritiskt och har förmågan att se vad som behöver rättas till hos ryttaren coh kan göra det begripiligt. OCh vågar säga det. Det är ju lättare att säga vad som ska rättas till med hästen än den som sitter på ryggen. För den kan ta illa upp.
Men med bra grundutbildning kommer du lättare vidare.
Jag lärt upp några personer, både vuxna nästan-nybörjare och barn därför att jag tyckte det var roligt att se dem utvecklas. Jag har då arbetat med ryttaren och ryttaren och ryttaren bl a på våra egna hästar, så att jag har känt hästen och kunnat utnyttja det.
Därför är jag övertygad om att en nybörjare kan lära sig rätt grunder och tänkande, och sedan gå vidare utifrån det.
Har också arbetat på ridskola, men är inte utbildad (inom ridningen, satsade på annan utbildning till slut) Jag vet vilken lång väg det blir för ridskoleryttarna men när man undervisar en stor grupp är det oundvikligt så att man måste förenkla och få till det man åstadkomma så enkelt som möjligt. Du har 8-12 ekipage som alla ska fatta och utföra övnignarna samtidigt.
Det är ingen kritik mot ridskolorna bara fakta. Börjar man sen träna privat för en bra tränare kommer man att få "lära om" en del.
Men ska vi för det lägga grunden på ett sätt och sen byta?
Det optimala är väl att alla får en så bra grund som möjligt att bygga vidare på.
Man ska inte behöva lära om för att man gått vidare i sin ridning utan få verktyg att bygga på istället.
Det är väl bra att veta var man har sitt mål, även om det tar hela livet att nå dit. Tävlingar blir ett sätt att mäta hur långt man kommit på vägen, även om jag själv numera får ut mest av själva utvecklandet av min ridning coh hästen, och tycker tävlandet är rätt trist. Däremot tränar jag flitigt och skulle inte kunna vara utan det självfallet.
Sen pratar vi ju alla utifrån våra egna erfarenheter. jag rider extremt känsliga hästar och är präglad av det. Det jag skriver gäller för mej på de hästar jag rider.
Det blev långt och kanske inte hänger ihop helt och hållet, ni får väl fråga om jag är oklar, ska iväg och rida så jag hinner inte mer just nu.