Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
axel skrev:Det är ju det de jobbar med konstant.
Degree skrev:Tro't eller ej men just det Lette sa om ökade skritten och ryttares händer togs upp på domaraspirantskursen igår via L.A som håller i utbildningen. Så en ljusning kanske syns på horisonten?
fio skrev:Ja det var ju bara 1½ år sedan han sa det så en liten ljusning kan ju vara i sikte även om det går oerhört långsamt, men bättre sent än aldrig
axel skrev:Var det inte det ni gjorde? GP ryttarna hade inte utbildat sina rätt
Behöver inte skrika ut mina svar med fet stil
Jag blandar ihop korrekt med perfekt. Sant.fio skrev:Hur menar du? Det skall ju helst vara korrekt för klassen och vad som krävs för LC.
Vet inte om du blandar ihop korrekt med perfekt
The holy grale skrev:Fio: Jag tycker att det verkar som om du är på en mycket högre nivå i din ridning än majoriteten här. Vänd inte kappan efter vinden utan berätta om dina egna teorier i stället!! Det tror jag skulle bli uppskattat.
Tänk, hur brukar du göra, tänk inte hur tror jag att Susan tycker att man ska göra... berätta om ditt sätt att göra saker och ting!!
jacko skrev:Jag kan inte riktigt förstå diskussionen?
Jag förstår verkligen inte varför en del av er blev irriterade över mitt långa svar. Dessutom tycker jag att vissa svar dryper av arrogans och det känns verkligen trist.
fio skrev:Nej det tycker jag inte eftersom det ofta tävlas alldeles för tidigt uppåt i klasserna vilket påverkar kvaliten eftersom hästen inte har styrkan för att utföra rörelserna som krävs och därmed fallerar hela skalan av de uppsatta kriterierna för klassen och det är domarnas ansvar att slå ner på det vilket inte alltid görs.
Det här är min uppfattning;
Ofta är det bara ett fåtal som ej är riktigt färdiga för klassen.
Många resonerar som du och kommer då aldrig vidare och tävlar samma klasser o slutar inte förrän de är uppklassade.
Det kan man undvika genom att antingen inte starta mer det året när man fått tillräckligt med poäng, så att man kan rida samma klasser året därpå.
Eller så tävlar man inte alls året därpå utan väntar till nästa.
Vi har oxå kvalgränserna för att få rida nationellt, som förhindrar att detta sker.
Och de som tävlar för att det är kul...
De ska alltså stanna hemma.
Hur ska man få ngn tävlingsrutin?
Om vi ponerar att de flesta här tävlar på lätt nivå, förstör man hästen genom att inte kunna rida 7-8 mässig skänkelvikning.
Om det bara är till för de riktigt duktiga så skulle många tävlingar få ställas in, pga för få starter som det var på 70- talet.
axel skrev:fio skrev:Det här är min uppfattning;
Ofta är det bara ett fåtal som ej är riktigt färdiga för klassen.
Många resonerar som du och kommer då aldrig vidare och tävlar samma klasser o slutar inte förrän de är uppklassade.
Det kan man undvika genom att antingen inte starta mer det året när man fått tillräckligt med poäng, så att man kan rida samma klasser året därpå.
Eller så tävlar man inte alls året därpå utan väntar till nästa.
Vi har oxå kvalgränserna för att få rida nationellt, som förhindrar att detta sker.
Och de som tävlar för att det är kul...
De ska alltså stanna hemma.
Hur ska man få ngn tävlingsrutin?
Om vi ponerar att de flesta här tävlar på lätt nivå, förstör man hästen genom att inte kunna rida 7-8 mässig skänkelvikning.
Om det bara är till för de riktigt duktiga så skulle många tävlingar få ställas in, pga för få starter som det var på 70- talet.
Jag fattar inte hur du tänker
Om man har samma grund i ridningen hela vägen, som en röd tråd, varför skulle det hindra att man tävlade?
Dvs på den nivå man just då befinner sig/klarar, samt hästen klarar?
Vad är motsättningen?
Och jo jag tycker nog det är en del som "inte är klara för klassen". Kanske är de det hemma vad vet jag, men inte på tävling.
Men jag fattar ändå inte vad ditt tänk går ut på? Ska man lära om då när man kommer upp i klasserna?
Nu med reservation för att när diskussioner blir för personinriktade och man börjar ana annat bakom så läser jag inte lika noga. Kan ju ha missat något där.
minimi skrev:[
:Jag fattar inte hur du tänker :confused
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?
]Ska man lära om då när man kommer upp i klasserna?
Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.
Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.
Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.
De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.
Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.
axel skrev:Utmärkt skrivet.minimi skrev:[
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?
Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.
Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.
Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.
De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.
Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.