Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Var det inte det ni gjorde? GP ryttarna hade inte utbildat sina rätt

Behöver inte skrika ut mina svar med fet stil:cool:

Ett sätt kan vara att flytta hästen lite för den skänkeln som du ska göra g-fattn med å direkt efter fatta!

Degree skrev:
Tro't eller ej men just det Lette sa om ökade skritten och ryttares händer togs upp på domaraspirantskursen igår via L.A som håller i utbildningen. Så en ljusning kanske syns på horisonten? :D

Ja det var ju bara 1½ år sedan han sa det så en liten ljusning kan ju vara i sikte även om det går oerhört långsamt, men bättre sent än aldrig;)

fio skrev:
Ja det var ju bara 1½ år sedan han sa det så en liten ljusning kan ju vara i sikte även om det går oerhört långsamt, men bättre sent än aldrig;)

:p Detta var träff 2 av utbildningen, man skall skynda långsamt med oss aspiranter annars blir vi bara virriga. Skämt åsido, eftersom de utbildade domarna bara har en obligatorisk träff per år så mal kvarnarna ganska långsamt i fall som dessa.

axel skrev:
Var det inte det ni gjorde? GP ryttarna hade inte utbildat sina rätt

Behöver inte skrika ut mina svar med fet stil:cool:

Därför skall man inte blanda ihop utbildning med tävling skrev jag.

Såg träning för denne i veckan.
Hade samma övningar som min tränare.

Var klart impad av att han var rak och sa precis vad han tyckte.
Förklarade även bra.

fio skrev:
Hur menar du? Det skall ju helst vara korrekt för klassen och vad som krävs för LC.

Vet inte om du blandar ihop korrekt med perfekt:confused:
Jag blandar ihop korrekt med perfekt. Sant.

Avslutar denna diskussion eftersom den inte ger mig något annat än aggressioner.

Folk som är vrånga för vrångandets skull klarar jag mig bättre utan.

Hade inte som mål att alla skulle komma överens med alla, men det hade varit kul med en givande diskussion.

Tydligen är det omöjligt så länge vissa personer är så väldigt ömtåade...

Jag sällar mig inte den lilla skara som bara hänger med i svängarna för att det är behagligt, och kräver minst engagemang.

Axel: Att du orkar lägga energi på att föra en vettig diskussion med dessa. Det kommer aldrig att lyckas.
Susan: Springer man med skygglapparna på för länge så blir man skrämd av verkligeheten.
Fio: Jag tycker att det verkar som om du är på en mycket högre nivå i din ridning än majoriteten här. Vänd inte kappan efter vinden utan berätta om dina egna teorier i stället!! Det tror jag skulle bli uppskattat.
Tänk, hur brukar du göra, tänk inte hur tror jag att Susan tycker att man ska göra... berätta om ditt sätt att göra saker och ting!!

The holy grale skrev:
Fio: Jag tycker att det verkar som om du är på en mycket högre nivå i din ridning än majoriteten här. Vänd inte kappan efter vinden utan berätta om dina egna teorier i stället!! Det tror jag skulle bli uppskattat.
Tänk, hur brukar du göra, tänk inte hur tror jag att Susan tycker att man ska göra... berätta om ditt sätt att göra saker och ting!!

Tack:o Men jag och Susan är ju lärda i samma skola så det är ju inte så konstigt att det blir samma, det är ju det den röda tråden handlar om och inte om att avvika ifrån den med en massa egna varianter.

Kan du inte utveckla ditt svar istället för att bara upprepa

utveckla att jag inte tycker man skall blanda ihop utbildning och tävling, ja....

Nej det tycker jag inte eftersom det ofta tävlas alldeles för tidigt uppåt i klasserna vilket påverkar kvaliten eftersom hästen inte har styrkan för att utföra rörelserna som krävs och därmed fallerar hela skalan av de uppsatta kriterierna för klassen och det är domarnas ansvar att slå ner på det vilket inte alltid görs.

Angående GP ryttarna så strider det emot forumreglerna här på dressyr att skriva något negativt om dom så vill du jag skall utveckla så får det bli antingen på barock där man får diskutera om dom eller via PM. Your choice...

Men utan att säga något egentligen så är det ju skillnad på HUR grundridningen utförs även om alla gör det.

jacko skrev:
Jag kan inte riktigt förstå diskussionen?
Jag förstår verkligen inte varför en del av er blev irriterade över mitt långa svar. Dessutom tycker jag att vissa svar dryper av arrogans och det känns verkligen trist.

Nej jag brukar inte förstå heller när det spårar ur. Det har inte med din fråga att göra utan att samma personer återigen fast delvis under andra namn driver sin strid. Trist. Jag får väl anses tillhöra "blåbären" eftersom jag inte tillhör någon av de inblandade i de diskussionerna:angel:

Fast jag är okunnig:smirk: så anser jag som Susan och fio att grundridningen är samma oavsett nivå. Tävlingsklasser och krav i dem är en annan sak. Strävan ska vara åt samma håll även om det blir på olika nivå beroende på ryttare.
Det ska gå att utvecklas från blåbär till elitryttare med samma grundtänk i ridningen hela vägen. Och där delar jag Susans grundtänk utan att känna mej som någon "beundrare"

Senast ändrad av en moderator:

fio skrev:
Nej det tycker jag inte eftersom det ofta tävlas alldeles för tidigt uppåt i klasserna vilket påverkar kvaliten eftersom hästen inte har styrkan för att utföra rörelserna som krävs och därmed fallerar hela skalan av de uppsatta kriterierna för klassen och det är domarnas ansvar att slå ner på det vilket inte alltid görs.

Det här är min uppfattning;
Ofta är det bara ett fåtal som ej är riktigt färdiga för klassen.

Många resonerar som du och kommer då aldrig vidare och tävlar samma klasser o slutar inte förrän de är uppklassade.
Det kan man undvika genom att antingen inte starta mer det året när man fått tillräckligt med poäng, så att man kan rida samma klasser året därpå.

Eller så tävlar man inte alls året därpå utan väntar till nästa.

Vi har oxå kvalgränserna för att få rida nationellt, som förhindrar att detta sker.

Och de som tävlar för att det är kul...
De ska alltså stanna hemma.

Hur ska man få ngn tävlingsrutin?
Om vi ponerar att de flesta här tävlar på lätt nivå, förstör man hästen genom att inte kunna rida 7-8 mässig skänkelvikning.

Om det bara är till för de riktigt duktiga så skulle många tävlingar få ställas in, pga för få starter som det var på 70- talet.

axel skrev:
fio skrev:
Det här är min uppfattning;
Ofta är det bara ett fåtal som ej är riktigt färdiga för klassen.

Många resonerar som du och kommer då aldrig vidare och tävlar samma klasser o slutar inte förrän de är uppklassade.
Det kan man undvika genom att antingen inte starta mer det året när man fått tillräckligt med poäng, så att man kan rida samma klasser året därpå.

Eller så tävlar man inte alls året därpå utan väntar till nästa.

Vi har oxå kvalgränserna för att få rida nationellt, som förhindrar att detta sker.

Och de som tävlar för att det är kul...
De ska alltså stanna hemma.

Hur ska man få ngn tävlingsrutin?
Om vi ponerar att de flesta här tävlar på lätt nivå, förstör man hästen genom att inte kunna rida 7-8 mässig skänkelvikning.

Om det bara är till för de riktigt duktiga så skulle många tävlingar få ställas in, pga för få starter som det var på 70- talet.

Jag fattar inte hur du tänker:confused: :confused:

Om man har samma grund i ridningen hela vägen, som en röd tråd, varför skulle det hindra att man tävlade? :confused: :confused:
Dvs på den nivå man just då befinner sig/klarar, samt hästen klarar?

Vad är motsättningen?

Och jo jag tycker nog det är en del som "inte är klara för klassen". Kanske är de det hemma vad vet jag, men inte på tävling.

Men jag fattar ändå inte vad ditt tänk går ut på? Ska man lära om då när man kommer upp i klasserna?

Nu med reservation för att när diskussioner blir för personinriktade och man börjar ana annat bakom så läser jag inte lika noga. Kan ju ha missat något där.

minimi skrev:
[
Jag fattar inte hur du tänker:confused: :confused
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?

]Ska man lära om då när man kommer upp i klasserna?

Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.

Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.

Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.

De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.

Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.

Försök nu att förstå att jag inte är någon av era gamla slagpåsar.

Det enda jag påstått i denna tråd är att jag tycker att man måste ha känslan för ridningen kvar och inte förlita sig till 100% på bara teori.
Teori ÄR viktigt men inte allt.

Sen om några här tror att de ser spöken överallt så är det deras problem.

Väldigt tråkigt att det ska bli så här.

Har aldrig haft med dessa människor att göra förut och är bestört över att det får gå till så här på ett forum som är öppet för alla.

Man får inte en chans eftersom ingen LÄSER det man skriver.
Om ni som är så upprörda på mig hade läst det jag skrivit så hade denna situation aldrig behövt uppstå.
Men det verkar vara vardagsmat på detta forum, så det är väl ingen som reagerar nämnvärt.

På sätt och vis har det varit intressant att se hur folk uppför sig när de känner sig trampade på tårna, men likväl ledsamt att dessa människor inte kan hantera oliktänkande medmänniskor.

Det har troligtvis med en mognadsprocess att göra, som verkar vara sen på en del.

axel skrev:
minimi skrev:
[
:
Hu r många klarar av grundridningen?
Det är ingen lätt sak. Man måste vara en skicklig ryttare för att åstadkomma det.
Hur många kommer till rakriktning o samling?
Pilbågetänket är bra, men hur ska det KÄNNAS?

Det blir svårare o svårare att samtidigt som hästen ska samlas alltmer, vara liksidig o kunna utföra svåra rörelser samtidigt som den ska vara avspänd utan att energin går förlorad.
Även om man har samma plan så är det mkt avancerat att få till detta.

Har fått det intrycket här att folk tror att "bara" hästen är riktigt grundriden så kan man utföra alla rörelser hur lätt som helst.
Även om det är en förutsättning , så är det betydligt mer komplext än så.

Elitryttarna kan detta o vet vad som är målet o har då lättare att kunna utbilda sina unghästar rätt från början.

De har "smakat på den rätta känslan" o vet då vad man strävar efter o kan då ta sig fram den vägen, betydligt lättare.
.

Det är lite samma sak som att kunna jonglera med 2 bollar i början och sen gå vidare till många.
Utmärkt skrivet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka