Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Men det var väl inte en dissning, bara ett uttalande om att jag gjorde det onödigt krångligt?

Jag ställde också följdfrågor till Axel, men tyvärr har jag inte fått svar på dem än? Det är mkt möjligt att jag krånglar till det, men jag har inte sådan bra ryttarkänsla som det verkar som Axel och ex Holy Grale begåvats med. Det hade jag gärna velat ha! :)

Förlåt:crazy:
Jag var otydlig.
Det var till S. som i Saigon:bump:

Jag har glömt bort dig, men jag har lite tidig demens:angel:

Jag skrev faktiskt, innerskänkel:confused:

Måste tänka efter här:angel: Hur gör jag?
Även om jag "trampar" ner lite, så ändrar jag inte sitsen
Det skulle se ut om man gjorde det OCH satt till med yttre sittbenet.

Min bild av det blir att man hamnar snett i sadeln.
Sitter nog till med hela rumpan.

I språnget efter fattningen kan man göra en "kram" på yttertygeln, för att hjälpa tll att få tillbaka balansen/jämnvikten.

Försök att sedan inte använda skänkeln såvida att du inte vill öka tempot.
spänn dina magmuskler vid behov, inte hela tiden. Om du vill ha mer energi.

Rid snabba tempoväxlingar. Ta 2,3,4,eller 5 steg framåt- ta tillbaka ned en eller flera snabba kramningar på yttern, lika många steg/språng.
Då kommer hästen att bli kortare i sin kropp bli mer elastisk o mer alert/ lyhörd för dina hjälper.

axel skrev:
Jag var otydlig.

Jasså, var det till mig? Jaha.... jag förstår däremot inte riktigt vart du vill komma med inlägget så jag har svårt för att svara. Jag har också ridit på ridskola under mga år och tycker att det rent ridtekniskt inte var ngn fördel utan enbart till nackdel men det gav ju otroligt mkt annat som jag inte skulle vilja vara för utan.

axel skrev:
Du som bor där de utbildar instruktörer kan väl informera dessa om hur man bäst ska utbilda sina elever.
Jag som trodde att de var kompetenta:confused:

ska man inte få fatta galopp förrän man är helt i balans?

Jaha ska vi gå ner på personangreppsnivån igen?

Vem har sagt att man inte ska kunna fatta galopp förräns man är helt i balans?

Det finns fler sätt att fatta galopp på än det du redovisar för. Då borde det väl vara fritt fram att redovisa för dessa. Eller? Om det ska kunna bli en diskussion så är det väl en förutsättning att alla inte tycker lika. Och ska diskussionen kunna bli givande så är det en förutsättning att man sakligt redovisar för sin metod och varför man tycker den är fördelaktig. Det kan man göra och fortfarande vara öppen för att det finns ytterligare metoder.

Man kan lära hästen att fatta galopp genom att dra i örat:idea:

Det är inte jag som tycker att det bara finns ett enda rätt sätt.

Senast ändrad:

Nej jag ger upp! Dig går det ju bara inte att diskutera med! Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte är intresserad utav en diskussion utan enbart av att få redogöra för din metod och sedan inte bli emotsagd??

Det är ju likadant i alla dina svar.

Appropå byten:idea:

Man ändrar hjälperna/ skänklarna i språnget innan bytet för att förbereda hästen på vad som komma skall.

Om man ger hjälpen i samma sekund som bytet ska ske är det stor risk att man överrumplar hästen o det blir ett hastigt eller sent byte.

Man får mkt bättre kvalité på bytet med denna metod.
Jag fick själv lära om när jag började träna för Kyra-L. Pedersen eleven.

Det blev stor skillnad.
Dock kan man inte göra så vid byten i varje.

Byten är ju våran akilleshäl.

Min häst är så pass känslig att han spänner sig om man viftar för mycket med benen eller sitter om för mycket.

Det har blivit så att han byter på själva omställningen.
Alltså när jag leder över honom något på nya yttertygeln, efter en tydlig halvhalt.
Tyvärr så kan han byta redan på halvhalten.
Är jag lugn där så får jag ett rent, luftigt och bra byte.
Jag gör säkert en del med sätet, men han är snabb och jag är långsam.

Det här är inte ett optimalt sätt, och ställer till problem om man ska byta i varje eller vart annat.

The holy grale skrev:
Det är precis som du skriver!!
Och just precis därför finns det OLIKA klasser som man kan rida beroende på vilken nivå man befinner sig på.

Visst men grundridningen är ju eller skall ju vara exakt likadan oavsett ålder och nivå och följas i en röd tråd från LC till GP.

Man skall ju inte lära på ett vis från LC-LA och sedan börja göra annorlunda från Msv - GP, det blir ju oerhört förvirrande och ologiskt.

fio skrev:
Visst men grundridningen är ju eller skall ju vara exakt likadan oavsett ålder och nivå och följas i en röd tråd från LC till GP.

Man skall ju inte lära på ett vis från LC-LA och sedan börja göra annorlunda från Msv - GP, det blir ju oerhört förvirrande och ologiskt.

och det är väl därför som en och annan ryttare och buke-användare blir helt förvirrade

och provocerade.

Senast ändrad:

Tur att du finns :love:
Det behövs humor när man känner sig som en sparringpartner :o :angel:
åt gamla spöken 1 - 3......

:angel:

axel skrev:
Jag var otydlig.

kanske var jag som var självupptagen.:o

jag kan bjussa på ett skratt på mig också:rofl:

fio skrev:
Då ska man alltså ha klarat av alla kriterier först såsom:
*lösgjordhet
*rakriktning
*utvecklat schwung,även på ponny/häst som har mediokra gångarter
*spänd pilbåge
sen var det ytterligare några punkter som måste uppfyllas, för att få kallas grundridning.

Det är annorlunda när man från MSV måste kunna rida samlade gångarter o mer avancerade rörelser.

Om man måste följa skalan, så ska alla 4-åring vara färdiga för 4-årschampionatet, 5-åriga hästar gå LA, 6-åringarna MSV B o 7-åringarna MSV A.

Hur många ryttare har den ambitionen eller kunskapen?
Sen ska hästarna vara friska oxå hela tiden om man inte vill forcera utbildningen

Tack för ditt svar! Men jag förstår nog ändå inte - du trampar till med inner fot, utan att ändra något i sitsen? Och är intill med yttersittben? Jag förstår nog ändå inte riktigt hur du får ihop det? Hrm, får klura lite på det. (Om man trampar ner aldrig så lite med ena benet leder det väl till att det andra sittbenet åker lite upp?)

Jag förstod min tränares uppmaning eftersom om jag lämnar plats med mitt innersittben för hästens inner bak kan den gripa för sig med det, vilket den ska göra i galoppfattningen.

fio skrev:

Visst ska man lära sig rätt från början!!

Men kraven på att allt ska vara korrekt kommer inte redan i LC.

Precis! Alla behöver inte tycka likadant. :angel: :angel:

Vill bara poängtera att jag (som jag förut skrivit) tycket att det behövs teori, men inte enbart.

Känslan måste finnas kvar.

axel skrev:
sen var det ytterligare några punkter som måste uppfyllas, för att få kallas grundridning.

Det var inte till mig men svarar ändå för du har blandat ihop

Grundridning är
balans , avspändhet, och rätt kontakt med bettet.
Ungefär vad som krävs för en lätt C

Utbildningsskalan beskriver hela vägen upp till svår dressyr där i de svårare rörelserna kräver mycket samling,

Impulsion/schwung kommer ganska sent, men är en förutsättning för den samling som krävs för korrekt piff och puff, galopppiruetter osv.

Scwung är egentligen att hästen tar ut rörelserna mera i lederna, att den artikulerar sig mera,
Schwung skall också ses i ryggen....

Egentlige samling kan man väl egentligen inte tala om förrän röligheten hålls närmare ett ytterläge i lederna, altså hästen böjer mycket på bakbenen och välver ryggen mycket.

Men att uppnå samling är väl något som sker gradvis.
Första steget är påbörjad pilbåge = rätt kontakt med bettet.

Via ökad schwung kan pilbågen spännas kraftigare, men som sagt det kommer efter grundridningen.

Varför 'alla tjatar om grudnridnig' beror på att man ofta försöker komma upp i klasserna utan korrekt grund.
Ridning helt utan pilbåge :angel:

Senast ändrad:

Ja du Susan.
Det kan bli förvirrat för de som inte har erfarenheten att sålla bort en del, som i mitt tycke bara blir onödigt svammel.

Dina uttalanden tyder på mycket dåligt självförtroende och behov av att hävda dig själv genom att bli lite småelak och försöka trycka tillbaka folk som inte passar in i din skara av beundrare, som inte tänker kritiskt, utan bara sväljer allt du säger.

Det är inte konstigt att det inte finns fler kunniga användare kvar när du får husera fritt.

Man finner ingen anledning att fortsätta någon diskussion med dig eftersom du ändå inte är motttaglig, utan går på som en ångvält om någon skriver något som inte passar.

Har hoppat in och läst på detta forum under en ganska lång tid utan att skriva något eller vara registrerad, och det är ju inte första gången som du beter dig opassande mot andra användare.

Tråkigt, men sant.

Susan skrev:
Tur att du finns :love:
Det behövs humor när man känner sig som en sparringpartner :o :angel:
åt gamla spöken 1 - 3......

:angel:
Jahaa!!
Du tror att mina inlägg är personligt riktade mot dig!!

Men snälla du, hela världen kretsar inte runt dig!

Det jag skriver är mina personliga åsikter och är grundade på mycket lång erfarenhet.

Du måste ha förföljelsemani. Vilket "spöke" skulle jag vara?

Det finns ganska många hästintresserade människor med dator i Sverige...

Ge dig nu och förstå att allt handlar inte om dig! SUCK!!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka