Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

axel skrev:
*KL*
Man måste oxå ha ett väl avvägt tempo o balans för att den ska klara av detta.
Om den tappar bjudningen beror det på att den inte orkar

Det är helt sant att det framförallt är kvalitén på galoppen innan bytena som är avgörande för hur bytets kvalité blir. Men kan man göra bra fattningar så får man till bättre galopp som i sin tur ger bättre byten. Så det går ju hand i hand.

Att hästen tappar bjudningen pga av att den inte orkar kan vara en möjlig orsak. Men det finns otroligt mga fler orsaker än så till det. Tro mig!

Jag trodde att du menade att man skulle fatta o byta för enbart "knixen"

Skänklarna behöver inte alls bli flaxiga för att man ändrar deras position lite.
Man byter inte i varje som förr i tiden, utan skänklarna ligger still o används bara växelvis i ett stilla läge.

Nu blev det överkurs igen:o

Hästen är verkligen ingen maskin, därför tycker jag att överdriven teori med en massa analyser om ditt och datt blir förödande för känslan i ridningen.

Man börjar tänka FÖR mycket och tappar KÄNSLAN för hur man ska bära sig åt.

All ridning sker inte med bäckenet t ex. Bäckenet är en viktig del i det hela.

Men helheten är en kombination och ett samarbete mellan skänkel, hand och bäcken.

Jag rider en hörnpassering som en del av en volt: En halvhalt som säger hästen att något ska ske. Därefter ställer jag hästen i rörelseriktningen förutsatt att jag rider in i hörnet från ett rakt spår.

Börjar hörnet som en öppna men mittendelen rider jag som en del av en volt och avslutar med att rakrikta hästen och följa det raka spåter till nästa hörn.

Hästen kommer då att samla sig lite extra i hörnpasseringen i stället för att bara svänga runt med slagsida och huvudet på sned...

Galoppfattning: Halvhalt, fram med inner höft en aning, lite bak med ytterskänkel, därefter sitter jag in i galoppen. En snabb eftergift i innertygel i galoppfattningsögonblicket.

Det är jätteintressant med analyser men det blir mycket och långa texter att läsa som inte alla uppskattar.

I bland behöver man inte veta ALLT, eftersom det kan bli för mycket och då blir det i stället förvirrande.

Nej, alla behöver inte läsa de långa svaren, men då kanske de (lata) vill ha lite mer korfattade tips.
Så att de också får ut något av sin tid framför datorn.

Alla är vi olika och tur är väl det, annars skulle alla rida GP, som du skrev.

:bow: :bow: :banana: :cool:
En som tycker som jag.

Kan vi starta en klubb:D

axel skrev:
:bow: :bow: :banana: :cool:
En som tycker som jag.

Kan vi starta en klubb:D
Ja, vi verkar vara överens, hitills i alla fall! ;)

The holy grale skrev:
Ja, vi verkar vara överens, hitills i alla fall! ;)
Det verkar vara mer likheter än skillnader.
Vi får lá se.
Är lite trött nu.
Har hållt på med stoet i 5 h. pga av kolik imorse.
Verkar bra nu (ta i trä)
Skrittade barbacka, fråga mig inte hur jag kom upp;) :o

satte på transportskydden, då kom bajset igång. ursäkta språket
Kan tänka mig att du är upptagen den 18:e Maj
Det är visst premiär på ngt ang. din profil

Senast ändrad:

axel skrev:
Jag trodde att du menade att man skulle fatta o byta för enbart "knixen"

Skänklarna behöver inte alls bli flaxiga för att man ändrar deras position lite.
Man byter inte i varje som förr i tiden, utan skänklarna ligger still o används bara växelvis i ett stilla läge.

Nu blev det överkurs igen:o

Nej, men skänklarna får rejält underordnad betydelse... Och det är bäckenet som blir den viktiga -inte skänklarna. Mga som fattar med skänklarna får problem till och från med att hästen missuppfattar hjälperna för sluta resp. galopp. Använder man sig utav sätet istället vid både slutan samt fattningen så försvinner det problemet.

Givetvis går det att byta utan att använda sig av bäckenet. Men det blir inte lika hög kvalité. Du får så otroligt mga fördelar med att kunna göra en fattning med sitsen istället för med skänklar. Har du inte provat så tycker jag att du ska göra det... Och det är synd att inte fler lär sig göra det redan från början eftersom att det i princip är ett "krav" när man börjar träna på högre nivå eller för tränare som ligger på högre nivå. De brukar slita sitt hår över ridskolefattningar :D

Jag använder inte bara skänkeln o heller inte bara sätet eller bara handen:idea: vid fattningar eller byten.
Läs mitt tidigare inlägg, så behöver du inte vara arrogant.

Arrogant???

Jo, jag har läst dina tidigare inlägg hur du gör dina fattniningar samt dissningen av Jackos sätt. Själv anser jag att jacko gör fattningar på ett mkt korrekt sätt. Mer än så vad det inte... Jag dömer inte ditt sätt att fatta utan redogör bara för ytterligare ett sätt. Sen är det ju upp till var och en vad man vill ta till sig utav.

*obs behöver inte läsas av den som inte vill*

För att inte tala om de ridskolefattningar där personen för fram sin underskänkel varpå inner sittben tappar kontakten med sadeln. Ryttaren blir spänd höftleden och blockerar därmed inner bakben. :angel:

Kan man vinna dressytävlingar bara på känsla så är väl det bara att gratulera, de flesta behöver väl en tränare som kan se /analysera var de gör för fel - och tala om var de skall rätta till.

Åtminstonde är jag mer road av en sådan tränare.

Senast ändrad:

Knappis - lånis!!!!

Överhuvudtaget så tjänar det väl inget till att här diskutera/tvista hur man skall göra... och tänka eller låta bli att tänka.

Det som är intressant är väl vad som fungerar för det enskilda ekipaget, och vad som rent konkret faktiskt förbättrar prestationen hos just det enskilda ekipaget.

ridning är väl knappast någt som man kan diskutera sig fram till.
snarare något man åste öva på. och om det nu till äventyrs inet skull gå galant hela tiden kan det ju vara en ide att fundra på varför det blri fel.
Om man inte vill skylla på hästen....

Man vill väl ha höga poäng av domarna :confused:
Att ta reda på hur man förbättrar sin prestattion, samt faktiskt prova olika varianter och tänk och se vad som passar en själv bäst, är väl det enda sättet att bli bättre.???

Eller kan alla redan rida så bra som dom vill :angel:

Senast ändrad:

Jag tycker bara att det är onödigt att krångla till det mer än nödvändigt.
Sen när man kan det hjälpligt så kan man uppdatera o förbättra.

Att kunna saker hjälpligt hör väl till gruntubildning.
Det vinner man ju inga tävlingar på :D

Ska man göra det (vinna alltså), så är det ju finliret som gäller.

Men alla människor är ju inte stöpta i samma form, inte alla hästar heller.

Är man nöjd med sin egen väg så behöver man ju inte hetsa upp sig över att andra väljer andra vägar. Vad spelar det för roll ???

Huvudsaken är väl att det går framåt för en :confused:
är det inte viktigare med _kvaliteten_ på der man gör än hur man lär sig?
En del vill flyta fram på en känsla, andra är mer grundliga.
Människor är olika :idea:

Jag ser ingen nackdel att lära mig själv eller någon annan vägar till bättre balans - det sliter ju mindre på hästen. Och det kan väl vara en nog så viktigt aspekt

Har andra en annan väg som funkar för dem - så grinar inte jag för det.

Det är väl resultatet som räknas -är det inte :confused:

Senast ändrad:

Konkret tips på hörnpasseringar..rid en hörnpassering på samma sätt som du skulle rida en sexmetersvolt. Samma takt, balans och böjning.

I detta fallet var det på den allra lägsta nivån, då behöver man inte fatta o galoppera som en i svår klass.

Om det ska vara samma klass på form o utförande så behöver det ju inte finnas lägre klasser.

Man kanske vill tävla lite innan man är 60 eller så länge hästen lever.

det är inte många som alls skulle få tävla om man resonerar som du.
En del tävlar bara för att det är kul.
Ska man missunna dessa det? Tycker inte det.

Senast ändrad:

galoppen i Lätt C. blir bedömt utifrån

*Korrektheten i galoppfattningen
*Voltens placering, tempot
* Rakriktningen efter volten, hörnpassering, tempot
* Temposkillnaden i förlängningen av språnget, jämnheten
*Övergången till trav
Och sedan i andra varvet också....:D

Allt detta är beroende av balans - ryttarens balans :o

Ibalnd tänker du så konstigt :confused:
Alla får tävla - den som rider bäst vinner....
I lätta klasser brukar det väl handla om att få till sakerna på rätt plats och även det är ju en fråga om balans.

Sedan I MSV så skall det ju göras riktigt bra också....

Senast ändrad:

Men varför lära ngt som är "fel" (syftar då på ridskolefattningar som gör det sjuhelsikkes mkt svårare för hästen att få till en bra fattning) om man sedan ändå måste ändra på det?

Varför inte göra det så lätt som möjligt för hästen istället för att tvinga den att utföra rörelser som vi med kroppen gör allt för att förhindra den från att utföra? Jag vill lära mig det som underlättar mest och ger bäst förutsättningar. Ngt annat är jag inte intresserad av att lära mig (även om det händer. Har själv fått lära mig rida på nytt i vuxen ålder)

Framförallt så innebär ju inte att fatta med sisten ngt svårare i inlärning än vad en ridskolefattning gör. Speciellt inte om man får lära sig det redan från början.

Jag ser ingen anledning till varför ett sätt som underlättar för hästen skulle hindra folk från att tävla?

Ridskolefattningar är en anna sak.
Dessa kan behövas på dessa då de ständigt utsätts för olika hjäper, som placering, nivåskillnad och javisst självklart obalanserade ryttare.

En ridskolehäst blir bedövad av att de blir utsatta för mga ryttare med olika hjälpgivningar. På en sådan är det då ännu bättre att fatta med sitsen (vilket underlättar för hästen) istället för att tynga ner inre sidan samtidigt som skänklarna trycker.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur