Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Du som bor där de utbildar instruktörer kan väl informera dessa om hur man bäst ska utbilda sina elever.
Jag som trodde att de var kompetenta:confused:

ska man inte få fatta galopp förrän man är helt i balans?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Allt detta är beroende av balans - ryttarens balans :o
Ibalnd tänker du så konstigt :confused:
Utifrån din synvinkel.JA

Alla tävlar inte för att vinna.
Om alla måste rida fulländat för att få starta L:C, så anser jag att det är tokigt. Men nu är det som tur är inte så.

Sen finns det många fattningar mellan "ridskolefattningar" o svår klassfattningar.

Det är LITE svårt att få en lufsande o framtung travande häst att fatta med samling.

Har alla glömt bort hur det kändes att rida i början o man inte var en exceptionellt begåvad ryttare, som var född på hästryggen.

Hur många trådar finns inte Här om att folk har svårt att sitta ner i traven. Att hitta balansen är inte lätt för alla.
det är även olika på hästars ryggrörelser, för att inte tala om alla hemska sadlar.
Jag kommer ihåg alla mina ridsår från alla Kieffersadlar som man hade på "min"ridskola.
Det var ofta en enda plåga.

Jag påstår inte att man kan vinna tävlingar på enbart känsla.

Jag påstår inte att man kan vinna tävlingar på enbart teoretiska kunnskaper heller....

Om du läser det jag skrev till dig så ser du att jag skrivit att om det blir FÖR teoretiskt så tappar man känslan.

Självklart ska man rida för en tränare som kan se vad som ska ändras på och vad som är bättre.

Varför blir du så avig, när någon försöker att diskutera med dig på ett civiliserat sätt?

Jag tror bara att folk i allmänhet blir förvirrade av för mycket muskelnamn etc i varenda inlägg.

Vissa frågor kanske skulle kunna besvaras på ett enklare sätt.
Med egna ord...

Du låter så öppen för "nya" saker och infallsvinklar, men sen när det kommer till kritan så var det inte så...

Varför ska alla andra respektera dina åsikter och tankar när du inte respekterar andras?

Har man känslan för ridning så har man och de som inte har kan öva upp den.
Därmed inte sagt att inte ALLA behöver sina teoretiska kunnskaper.

Det är precis som du skriver!!
Och just precis därför finns det OLIKA klasser som man kan rida beroende på vilken nivå man befinner sig på.

The holy grale skrev:
Jag påstår inte att man kan vinna tävlingar på enbart känsla.

Jag påstår inte att man kan vinna tävlingar på enbart teoretiska kunnskaper heller....

Om du läser det jag skrev till dig så ser du att jag skrivit att om det blir FÖR teoretiskt så tappar man känslan.

Självklart ska man rida för en tränare som kan se vad som ska ändras på och vad som är bättre.

Varför blir du så avig, när någon försöker att diskutera med dig på ett civiliserat sätt?

Jag tror bara att folk i allmänhet blir förvirrade av för mycket muskelnamn etc i varenda inlägg.

Vissa frågor kanske skulle kunna besvaras på ett enklare sätt.
Med egna ord...
Hoppsan, det här blir inte första gången.. Det kanske ligger något i det ovanstående..???:angel: :idea: :angel: :idea:

Vi brukar säga på jobbet att om en häst har kolik, gå in och mocka för då skiter de omgående!

Hoppas att ditt sto mår bra nu!!

18 maj??

The holy grale skrev:
Man börjar tänka FÖR mycket och tappar KÄNSLAN för hur man ska bära sig åt.

Ja det gäller all ridning för min del. Ju mindre jag tänker, ju bättre blir det. Men jag tycker ändå trådarna är intressanta. För jag vill fundera på vad som händer och hur det blir som det blir. OCh kanske påverka bättre.

Men jag riskerar att tänka för mycekt, det märker jag ju och då tappar jag min ridning ibland (ofta:angel: ). Men ajg vill tro att jag kan använda teorierna ihop med känslan också. Att både och ger bättre ridning.

Jag strävar efter att använda bäckenet i första hand bla eftersom ajg tycekr att de hästar jag rider svarar bättre än om jag använder skänkelhjälper. Allltså blir det väldigt lite skänkel, eller egentlgien bara som understöd när det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart handlar inte ridning om antingen eller, utan om en balansgång som här ibland väger över för mycket åt ena hållet (tycker jag).

Vad menar du?

Jag tycker att det är bra med teori om man ska lära sig ngt nytt eller lära om.
Sen kommer det ibland lite nya influenser som man kan fundera över.

Till S.
Om man är så lyckosam och har sluppit rida på ridskola kan det nog té sig konstigt med ridskolemanér.

En ryttare som har haft förmånen att få både egna ponnies o hästar och dessutom ha duktiga föräldrar, har en betydligt mer gynnsam prognos ang. sin karriär som ryttare.

Ta Lundbäck, Whitaker, Brolin, Zetterman, Parmler listan kan göras oändligt lång.
Knape m.fl i andra idrotter.

Jag sparade veckopengen o andra "inkomster" för att kunna rida älsklingshästen på ridskolan.
Har jobbat o sparat ihop varenda krona till hästarna o allt som de behöver.

Jag trodde aldrig att jag skulle ha möjlighet att ha en EGEN häst:love:

Senast ändrad:

Om hästen fattar fel galopp kan det hjälpa att tänka lite öppna precis innan man fattar. Dessutom känns det lite samlande...

The holy grale [QUOTE skrev:
Hoppas att ditt sto mår bra nu!

Hon har vari ok i 10 h nu. Det blir en lång natt:crazy:

Ska ha kameran igång o skruva upp volymen, så att ajg hör om hon börjar rulla runt.

?
Jag som trodde att du hängde med;)
Premiären på heliga Graalen.

En film eller??

Har det inte med hästar att göra är jag hopplös!

Va bra med kamera!

Ska bada bastu nu och gå och sova sen. Man sover jättgott efter en bastu.

Säger Da Vincikoden ig ngt:D

Ska inte basta ikväll.
Det är så skönt att gnugga av smutsen på lakanen:d

axel skrev:
Säger Da Vincikoden ig ngt:D

Ska inte basta ikväll.
Det är så skönt att gnugga av smutsen på lakanen:d
Jaaaa!! Jag har till och med läst boken!!

Den var väldigt spännande!! Måste se filmen!!

NUUU ska jag gå!!

God morgon allihopa
Stoet är ok idag.
Det enda som jag kan tänka mig ang gårdagen var att hon hade bajsat i vtnkoppen.

Ang, tävlingsridning:
Det spelar mindre roll hur ökningarna ser ut om man inte rider, kanske samlar upp lite/laddar innan. Upptagningen är minst lika viktig.

Man bör visa skillnader så att även den oinvigde kan se att det händer ngt där.

Noggranna vägar ger pluspoäng.

I sk. vikning måste man tänka framåt ordentligt så att hästen tar för sig både framåt o sidvärts.
Många lägger fokus just på sidvärts o då får hästen ännu svårare att tvära.

Jag hade svårt att förstå hur man skulle kunna göra bytena på rakt spår efter diagonalökningar, när man både ska komma ut vid bokstaven vid hörnet o samtidigt byta:confused:

tyckte oxå att det blev svårare med öppna på medellinjen, iallafall på tävling.

trowall skrev:
Jag skulle inte göra en fattning genom att använda ytterskänkel!!! Vad händer då när du vill rida sluta eller skänkelvikning: jo hästen tror att den ska fatta galopp i stället!

Vad jag vet så ställer man ju hästen och håller emot med inner- & ytterhanden, i varje fall i skänkelvikning ;)

Jag fattar för inner skänkel, som du kan läsa av min text.

axel skrev:
Till S.
Om man är så lyckosam och har sluppit rida på ridskola kan det nog té sig konstigt med ridskolemanér.

Nej jag har lärt mig på ridskola, men tycker att det är rätt bortkastade år.
Just därför att det man lär sig där inte är till någon hjälp om man skall fatta galopp i en framtung trav

Jag tycker att det tar väldigt lång tid att träna bort det man lärde sig där, - som attt dra i tygeln jämnt och ständigt.

Jag har samma situation ekonomiskt som dig. Med min sjukdom kan jag heller inte frossa i ridtimmar - utan måste fokusera på kvalitet, istället för kvanititet

Utifrån kan jag förstå om du ser teorierna som strävan efter perfektion, men både jag och de jag hjälper brukar se det som en hjälp, något som 'underlättar'

Egentligen handlar det om att få hjälp till att göra en svår sak - lättare.
kanske mer ansträngande för intellektet då :D

Jag upplever själv att vissa saker har man kämpat med i flera år för att få till.
Och sedan lyckas rätt person kliva fram och tala om hur jag skall göra och plötsligt så sitter det där.

En del saker har jag fått själv lista ut hur, men när jag har gjort det så fungerar det.

Det jag har hållit på med innan - 100 tals varv i ridhuset - känns som slöseri för mig.

Alla behöver inte känna likadant.
Alla behöver inte tänka likadant
Alla behöver inte göra likadant

Alla behöver inte tycka likadant - men eftersom det jag tycker ifrågasätts - så förklarar jag vidare varför JAG tycker som jag tycker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur