Utveckla gärna.könsidentiteten är central i människans sociala liv det visar om inte annat den kulturella evolutionen utan undantag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utveckla gärna.könsidentiteten är central i människans sociala liv det visar om inte annat den kulturella evolutionen utan undantag
vet du, jag känner inte alls igen det du beskriverOm könsidentiteten hos människan i alla tider och på alla platser över hela jorden varit central är det då inte en risk att försöka skapa människor, dvs. uppfostra barn, utifrån att denna identitet är betydelselös och saknar värde?
Det "genusmedvetna" förespråkar är att alla barn strikt skall formas efter en enda mall - deras egen. Pojkar och flickor skall bli lika och stereotypa, inte ens orden pojke och flicka skall användas utan alla skall kallas person eller kompis, barnen skall övervakas och alla lekar som tenderar att göra att barnen själv delar upp sig i pojk och flickgrupper skall stoppas eftersom de av barnen "könskodas" osv. Där kan man tala om skräckexempel på barnuppfostran och det är så långt ifrån tolerans och möjlighet för ett barn att fritt få utveckla sin egen personlighet man kan komma.
Att dotters värde som person bedöms efter skönhet, smalhet och att det värdesätts att vara mjuk och behaglig.Det här undrar jag över, vilka murar är det ni upplevt?
Kock har alltid varit ett manligt yrke, sen tidernas begynnelse skulle jag våga påstå. Så även ett kvinnligt. Vilken normalt funtad förälder skulle förresten försöka hindra sin son att intressera sig för matlagning?
Sen tycker jag det köps alldeles för mycket skräp och leksaker överhuvudtaget, om något är viktigt i barnuppfostran idag så är det att ge barnen ett alternativ till den massiva kommersialism som de utsätts för.
Om könsidentiteten hos människan i alla tider och på alla platser över hela jorden varit central är det då inte en risk att försöka skapa människor, dvs. uppfostra barn, utifrån att denna identitet är betydelselös och saknar värde?
Det "genusmedvetna" förespråkar är att alla barn strikt skall formas efter en enda mall - deras egen. Pojkar och flickor skall bli lika och stereotypa, inte ens orden pojke och flicka skall användas utan alla skall kallas person eller kompis, barnen skall övervakas och alla lekar som tenderar att göra att barnen själv delar upp sig i pojk och flickgrupper skall stoppas eftersom de av barnen "könskodas" osv. Där kan man tala om skräckexempel på barnuppfostran och det är så långt ifrån tolerans och möjlighet för ett barn att fritt få utveckla sin egen personlighet man kan komma.
Så uppfattar inte jag stickning, inte generellt i varje fall.Stickning är också väldigt matematiskt och logiskt, man bygger upp mönster med repeterande enheter. Men det verkar väldigt få "icke stickare" fatta.
Om könsidentiteten hos människan i alla tider och på alla platser över hela jorden varit central är det då inte en risk att försöka skapa människor, dvs. uppfostra barn, utifrån att denna identitet är betydelselös och saknar värde?
Jag upplever det precis tvärtom. Dvs att om man är medveten om genus så vill man inte stoppa barn i mallar oh roller.
Utan att det handlar om att alla ska få välja hur man vill vara och leva.
Probleemt är att du verkar tro att alla flickor föds på ett sätt med ett naturligt sätt att vara och alla pojkar föds på ett annat.
Det är ju möjligt att du känner att det som är manligt är naturligt för dig. Men för många av oss är det inte naturligt. Jag är född som kvinna och nöjd med det men känner mig främmande för mkt av det som anses kvinnligt idag. Varför ska jag inte då få vara som jag vill utan varför måste jag tvingas in i en roll med något som inte naturligt,.
Det handlar ju bara om att människor ska få välja själva vem de vill vara.
Du skriver "det som anses kvinnligt idag", av vem? Att anse att könsidentitet är viktigt är inte samma som att förespråka de könsroller genusmedvetna säger sig vilja motarbeta.
Stickning är också väldigt matematiskt och logiskt, man bygger upp mönster med repeterande enheter. Men det verkar väldigt få "icke stickare" fatta.
Så uppfattar inte jag stickning, inte generellt i varje fall.
Du skriver "det som anses kvinnligt idag", av vem? Att anse att könsidentitet är viktigt är inte samma som att förespråka de könsroller genusmedvetna säger sig vilja motarbeta.
Min aldsta son foddes pa 70 talet. Da var det en absolut att man skulle vara konsneutral och pacifist. Min ursakt ar att jag var valdigt ung men jag hade allvaliga samtal med far och morforaldrar ... Barnet skulle INTE ha nagra typiska pojk leksaker. alls. BASTA! Han hade inga bilar eller nagra typiska "pojkleksaker", han hade dock massor av nallar, dockor, dockvagnar och djur i alla dess former. ABSOLUT inga vapen av nagot slag.
Vi hade inga kompisar med pojkar i hans alder ... alla smabarn runt om var flickor. Han ALSKADE sin dockvagn ... men sa fort han var klar att kora runt pa dockor och nallar la han dockan eller nallen pa golvet (vanligtvis med ansiktet uppat ... det kandes battre for ett mamma hjarta) och "korde" runt den med ett typiskt "sprutande" BRRRRR ljud. Han var inte pa dagis eller nagonstans dar han kunde ha blivit "indoktrinerad" att leka pa ett mer "pojkaktigt" satt. (Som den moderna och konsneutrala mamma jag var, var jag helt fortvivlad over sonens utveckling)
Jag insag att BARNET behovde kanske fa en bil for att fylla nagot sorts primalt behov, sa jag kopte en (kom ihag att det var pa 70-talet) omalad tra brandbil som inte riktigt fyllde hans behov och jag gav in nar han var mellan 3 och 4 ar och han fick "riktiga" bilar att leka med. Men vapen var fortfarande en absolut no-no. Pinnar i skogen, smorgasar och annat hanterades dock som vapen hela tiden. (Lite klok var jag i alla fall som inte forbjod eller gjorde det obekvamt for honom att tillverka sina egna "vapen")
Nar gossen var 4 ar kom han och bad att fa veckopeng istallet for lordagsgodis, darfor att en kompis som var mycket aldre hade berattat om konceptet for honom. Han fick 4 kronor i veckan och sparade ihop till 36 kronor 9 veckor utan nagot godis alls ... sa han kunde kopa ett gevar. Sjalvklart fick han kopa gevaret ... jag betalade till och med knallpulvret.
Du är ju ganska extrem i din syn på barnuppfostran, jag kommer ihåg en diskussion för ett tag sedan på förälder där du förespråkade att biologiska föräldrar inte är de bäst lämpade att ta hand om sina barn eftersom de saknade högskoleutbildning för detta. Erfarenheterna från barnhemmen med deras vetenskapliga metoder talar sitt tydlig språk om vad ett sådant synsätt kan leda till.Nej, risken är att pracka på barnen en mall alls. För en del är könsidentiteten stark (oavsett om man känner sig hemma i sitt kön eller inte), en del svag och för en del så svag att man knappt kan prata om det som en del av identiteten. Du har helt missuppfattat de genusmedvetna. Det är just mallen som ska bort och friheten som ska skapas. Friheten ligger sedan hos individen, inte hos föräldern.
Att pracka på barn att deras kön ska vara viktigast för deras identitet är inte bra. Inte alls bra.
Du är ju ganska extrem i din syn på barnuppfostran, jag kommer ihåg en diskussion för ett tag sedan på förälder där du förespråkade att biologiska föräldrar inte är de bäst lämpade att ta hand om sina barn eftersom de saknade högskoleutbildning för detta. Erfarenheterna från barnhemmen med deras vetenskapliga metoder talar sitt tydlig språk om vad ett sådant synsätt kan leda till.
Det finns åtminstone en biologisk skillnad mellan könen, det är de flesta ense om även om (en del) feminister hävdar motsatsen.Du skriver ju att du inte gillar att "Pojkar och flickor skall bli lika och stereotypa et"
Då antar jag att du menar att det finns en medveten naturlig kvinnlighet?
Du menar att jag är extrem för att jag förespråkar att de flesta barn från en viss ålder har bäst förutsättningar att utvecklas i en professionellt driven förskola ett antal timmar av sin dag?
Det finns åtminstone en biologisk skillnad mellan könen, det är de flesta ense om även om (en del) feminister hävdar motsatsen.
Och det jag skrev var att jag att jag motsätter mig den strikta norm som genusmedvetna försöker pressa in barn i.
Och det jag skrev var att jag att jag motsätter mig den strikta norm som genusmedvetna försöker pressa in barn i.
Din åsikt var då att biologiska föräldrar generellt inte är de bäst lämpade att ta hand om sina barn. Det är möjligt att du ändrat din syn men så skrev du i varje fall.
Att arbeta i trä anses manligt, att arbeta i tyg anses idag vara kvinnligt.