Kom frågan från försvaret eller åklagaren? Klädseln kan spela in på så vis att man tar det i beaktande gällande hur allvarlig händelsen bedöms vara. Det vill säga barbent/tunna strumpbyxor = allvarligare brott pga större kränkning medan tjocka byxor innebär att gm inte kommit lika ”nära”.
Kom frågan från åkl kan det ha varit för att få fram hur nära gm kom, kom den från försvaret kan det ha varit för att svaret ”tjocka byxor” då kan göra att det ses som en mindre kränkning i sammanhanget.
Jag tycker att frågan borde ha kommit redan under förhör med polisen, just för att det är en del i att avgöra hur allvarlig kränkningen är. Att ta på någons bara ben anses exempelvis mycket grövre än utanpå byxor. Hade jag hållit förhör i ett liknande ärende och inte rett ut det hade jag fått bakläxa från åklagaren. Precis som att man alltid ska höra om tafsningar skett utanpå eller innanför kläder etc.
Dom i enklare mål brukar meddelas om inte på plats så inom två veckor, generellt, men det kan såklart variera.
/jobbar som brottsutredare på polisen