Könet sitter i hjärnan

Något missar du väl ändå här? Människans uppkomst, utveckling och fortlevnad är helt baserad på kön, det är en grundläggande evolutionistisk princip som inte är lätt att komma ifrån.

Jag tvivlar inte på att det finns kön, jag tvivlar på att könet säger särskilt mycket om en människas psykiska förmågor och intressen. Bara för att något är viktigt för fortplantning, så betyder det inte att det är avgörande när det gäller allt.

Jag tvivlar inte på att det finns kön, jag tvivlar på att könet säger särskilt mycket om en människas psykiska förmågor och intressen. Bara för att något är viktigt för fortplantning, så betyder det inte att det är avgörande när det gäller allt.

Och du anser att könsidentiteten generellt inte är viktig i ett barns utveckling om jag förstått dig rätt?

Och du anser att könsidentiteten generellt inte är viktig i ett barns utveckling om jag förstått dig rätt?

Nej, inte viktigare än hudfärg eller ögonfärg eller längd, och andra fysiska attribut. Däremot går det förstås att göra det otroligt viktigt och avgörande, på samma sätt som hudfärg varit helt avgörande för identitet i vissa sammanhang.

Men om man inte gör det viktigt, så skulle jag säga att kön är något man känner till, men inte behöver bygga hela sin identitet på. Jag är kvinna, men det säger inte särskilt mycket om vem jag är eller vad jag är bra på, ungefär som att jag vet att jag är blåögd, men det säger heller inte så mycket om vem jag är eller vad jag är bra på.

Nej, inte viktigare än hudfärg eller ögonfärg eller längd, och andra fysiska attribut. Däremot går det förstås att göra det otroligt viktigt och avgörande, på samma sätt som hudfärg varit helt avgörande för identitet i vissa sammanhang.

Men om man inte gör det viktigt, så skulle jag säga att kön är något man känner till, men inte behöver bygga hela sin identitet på. Jag är kvinna, men det säger inte särskilt mycket om vem jag är eller vad jag är bra på, ungefär som att jag vet att jag är blåögd, men det säger heller inte så mycket om vem jag är eller vad jag är bra på.

Att uppfostra barn efter det tror jag är en väg som som kommer skapa problem i framtiden, könsidentiteten är central i människans sociala liv det visar om inte annat den kulturella evolutionen utan undantag (vad jag känner till åtminstone).

Att uppfostra barn efter det tror jag är en väg som som kommer skapa problem i framtiden, könsidentiteten är central i människans sociala liv det visar om inte annat den kulturella evolutionen utan undantag (vad jag känner till åtminstone).

Hur förklarar du då en sådan människa som jag, som inte upplever könsidentiteten som central alls? På vilket sätt skulle det skapa problem att inte bygga sin identitet på kön? Det borde ju vara problem som jag har, i så fall?

Vad kommer det bli för problem?

Hur förklarar du då en sådan människa som jag, som inte upplever könsidentiteten som central alls? På vilket sätt skulle det skapa problem att inte bygga sin identitet på kön? Det borde ju vara problem som jag har, i så fall?
Är det inte dumt att diskutera på personnivå?

Jag tror att du måste utveckla det där för att jag ska begripa.

Om vi ser till mig och min dotter så har vi haft skapligt olika förväntningar på "hur en flicka ska vara". Jag var liten på 60-talet och hon på 90-talet.
Det har berott på tidens ideal och på hur samhället sett ut. Det beror inte på att vi var av olika kön...
Men nog har könsrollerna byggt murar runt oss bägge.
Och att det skulle vara någon sorts evolution som gjort våra barnår så olika är inte speciellt sannolikt.

Jag menade att det nog inte är så lyckat att diskutera personer i tråden.

Förklara mer allmänt då, vilka problem man kan förvänta sig om man inte bygger sin identitet på kön. Jag skulle vara jätteintresserad av att höra, eftersom det berör bland annat mig.

Jag tror att du måste utveckla det där för att jag ska begripa.

Om vi ser till mig och min dotter så har vi haft skapligt olika förväntningar på "hur en flicka ska vara". Jag var liten på 60-talet och hon på 90-talet.
Det har berott på tidens ideal och på hur samhället sett ut. Det beror inte på att vi var av olika kön...
Men nog har könsrollerna byggt murar runt oss bägge.
Och att det skulle vara någon sorts evolution som gjort våra barnår så olika är inte speciellt sannolikt.

Om könsidentiteten hos människan i alla tider och på alla platser över hela jorden varit central är det då inte en risk att försöka skapa människor, dvs. uppfostra barn, utifrån att denna identitet är betydelselös och saknar värde?

Det "genusmedvetna" förespråkar är att alla barn strikt skall formas efter en enda mall - deras egen. Pojkar och flickor skall bli lika och stereotypa, inte ens orden pojke och flicka skall användas utan alla skall kallas person eller kompis, barnen skall övervakas och alla lekar som tenderar att göra att barnen själv delar upp sig i pojk och flickgrupper skall stoppas eftersom de av barnen "könskodas" osv. Där kan man tala om skräckexempel på barnuppfostran och det är så långt ifrån tolerans och möjlighet för ett barn att fritt få utveckla sin egen personlighet man kan komma.

Du svarar ju inte på frågan alls @AndersB

På vilket sätt är det en risk? Vad är det som kommer att hända?

Du drar till med extrema exempel. Varför kan det inte bara vara så att man försöker undvika att skapa en mall efter vilket barnet ska fungera?

Om könsidentiteten hos människan i alla tider och på alla platser över hela jorden varit central är det då inte en risk att försöka skapa människor, dvs. uppfostra barn, utifrån att denna identitet är betydelselös och saknar värde?

Det "genusmedvetna" förespråkar är att alla barn strikt skall formas efter en enda mall - deras egen. Pojkar och flickor skall bli lika och stereotypa, inte ens orden pojke och flicka skall användas utan alla skall kallas person eller kompis, barnen skall övervakas och alla lekar som tenderar att göra att barnen själv delar upp sig i pojk och flickgrupper skall stoppas eftersom de av barnen "könskodas" osv. Där kan man tala om skräckexempel på barnuppfostran och det är så långt ifrån tolerans och möjlighet för ett barn att fritt få utveckla sin egen personlighet man kan komma.

Nej, "genusmedvetna" vill göra det rakt motsatta till att stoppa barn i mallar. Vi vill att de ska utvecklas så fritt som möjligt, med så få sociala begränsningar som möjligt. Vi vill öka möjligheterna, inte inskränka dem.

Tja, i århundraden uppfostrades barn till att tycka att människor med olika hudfärg är i grunden olika, men det verkar ju gå utmärkt att ha ett lyckligt liv och ett bra samhälle utan den föreställningen också. Och som sagt, exakt vilken risk menar du? Vad är det som skulle kunna hända om könsidentiteten inte är central?

När det gäller din beskrivning av hur "genusmedvetna" uppfostrar sina barn - vad baserar du din beskrivning på? Egna erfarenheter av verkliga människor du känner? Forskning om genusmedvetet föräldraskap? Jag blir nyfiken, eftersom jag skulle betrakta mig själv som genusmedveten, och mina barn går på just ett sånt dagis där det inte pratas om pojkar och flickor, utan om kompisar - men självklart övervakas inte barnen (mer än den tillsyn man hoppas att alla barn får), inga lekar stoppas på genusgrunder, och barnen får dela upp sig hur de vill i den fria leken.

Tanken är inte alls att forma alla barn efter en enda mall, utan helt enkelt att inte aktivt göra dem till könsstereotyper. Jag kan inte påstå att det är någon större ansträngning. Det jag gör medvetet har med mer språket att göra, att inte prata om världen och människor i termer av pojkar och flickor, kvinnligt och manligt, utan som människor. Helt enkelt inte göra könet så jäkla viktigt, för jag tycker inte att det är det. Jag kan inte se att det leder till särskilt mycket gott att bygga sin identitet på kön, eftersom risken är överhängande att man då också börjar inkorporera alla möjliga idéer om hur man känner att man borde vara för att vara en man eller en kvinna.

Och när man läser artikeln ska man ha klart för sig skillnaderna mellan genus, kön och könsidentitet.

Man ska även ha klart för sig att studien bra illustrerar hur vi "gör genus" genom att köna olika beteenden. Här tex. betraktas "fysisk lek" som pojklek. Det viktiga i studien är att understryka att vi inte kan forma människor till vad vi vill. Men det är ur vetenskaplig synvinkel även viktigt att se hur vi inom vetenskapen hela tiden gör genus vilket kan innebära att vi missar andra förklaringar och det kan även leda in oss i cirkelresonemang.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 224
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar