Men vad är problemet med de leksakerna? Att du anser att de är pojkleksaker? Eller är det något han inte kommer att uppskatta alls? Istället för att ge honom alla möjligheter vill du bara ge honom de möjligheter du anser är rätt? Vad släkten ger i present är väldigt svårt att styra, jag tycker att det ser ut som om han fick rätt bra grejer som tål att lekas med. Komplettera med vad han saknar och allt är frid och fröjd. Min dotter fick nästa exakt det samma i den åldern, var det mer rätt? Eller anser du att de sakerna är av ondo till alla barn?
Det låter väldigt fint när man pratar om att man vill ge sina barn en könsneutral uppväxt men innebär det att man ska undvika allt som någon kopplar till ett kön, eller att man enbart ska ge barnet sånt som man själv kopplar till det andra könet eller ska man ge barnet det man har möjlighet att ge och istället tänka på hur man fungerar som familj. Det är betydligt viktigare att ha en jämställt förhållande, lära barnen att de får vara med och hjälpa till i familjen och få dem att bli självständiga personen oavsett kön. Jag har en tjej och en kille, båda ska kunna skruva, snickra, laga mat, städa och tvätta hjälpligt när de flyttar hemifrån för att kunna klara sig själva. I dagsläget så kan båda fixa disken, laga några maträtter, kan hjälpligt stoppa i en tvätt maskin, kan hänga tvätten, kan skruva med skruvdragare, såga, köra lastmaskin osv. Sen skiljer de sig åt med vad de tycker är intressant....