Kombinera ihop eget träns

Constance

Trådstartare
Någon som har gjort det?

Som köpt ett träns, kanske bytt nosgrimma? Eller sidosycken? :D
Pannband har väl kankse de flesta bytt...

Vad kostade det? Sammanlagt? Del för del?

Bilder?

Sv: Kombinera ihop eget träns

jag har kombinerat ihop mitt eget träns. :)

stübben diana i grunden, men bytt pannband o nosgrimma.
10047.jpg

10049.jpg

allt som allt gick väl på ca 950 kr (köpte stübben tränset begagnat)

Jag brukar har ett "egen tillverkat" kandar.

Nackstycket har jag lånat av Sshameless då min har andra spännen och nosgrimman har jag fått av en vän.
Pannbandet har jag köpt hos Haglunds och stågen hos GeKås.

Tyglarna och bridongbettet är även Sshameless, för vi okade inte byta. :angel:
Annars brukar jag ha ett pår släta lädertyglar och ett par med läderstroppar som jag köpt i Falsterbo. Mitt bridongbett vet jag inte när/var/hur jag köpt då det är 100 år sedan. :p

AAIMG_9172.jpg

Har lite egna hopkomponerade träns :D
Mitt första är i grunden ett German Line-kandar med borttagen bridongrem, nosgrimman är utbytt mot en achennosgrimma från Hansbo och Pannbandet utbytt mot antingen ett U-format pannband med kristaller från OS, ett rakt med guldfärgade kristaller från OS eller andra olika pannband :D. Slutsumman började på drygt 900 för kandaret, nosgrimman för drygt 200kr och sen pannbanden för 850kr resp. 590kr :angel:
Dbertkandaret016.jpg

Vr07007.jpg

Ett remontträns med utbytt nosgrimma (okänd), okänt nackstycke och ett OS-pannband alternativt andra som jag varierar med
Frsommar07105.jpg

Mitt kandar, är i grunden ett German Linekandar stlk Cob, har bytt ut bridongremmen som var för kort mot en annan bridongrem, bytt ut pannbandet mot ett Claridge House-pannband och nosgrimman mot en 5,5cm bred nosgrimma av okänt märke :love:
Drygt 793kr + 0 (fick av en vän) + drygt 200 + 500kr.
10-12aug019.jpg

Senast ändrad:

Vad fina kombinationer alla har :love:
Vill se mera :bump:

Victovie: Hur bred är Hansbo-nosgrimman? ;)

17287623.jpg

I grunden är det ett kieffer, kommer inte ihåg vad det kostade (gammalt). Nosgrimma från ett globusträns 300 kostade hela det tränset. Pannbandet är ett som man sätter på bokstäver, orginalet ;) inte små billiga bokstäver:p. Köpte inte det själv, så vet inte vad det kostade. Tyglarna är mina gamla hopptyglar. Kommer inte ihåg märke.

Jag kör med hopp-plock hela tiden :D Här är några exempel:

Frank Baines träns med utbytt nosgrimma (som är nyare än tränset och därför inte lika mörkt ännu - ska smörjas).
DSC09666.jpg

Här har jag bytt både pannband och nosgrimma, dock är även huvudlaget utbytt nu :rofl: till ett med inåtvända spännen!
Även tyglarna är utbytta till inåtvända spännen!
DSC09607.jpg

Kiefferträns med utbytt pannband och nosgrimma. Nosgrimman ska fräschas upp så det matchar bättre i färgen.
DSC08889.jpg

Stübben Diana med utbytt pannband och färgad fodring på nosgrimman (som varit londonfärgad).
Har också tagit bort aachen-pluppen.
DSC08882.jpg

Vet du vad du gav för tränsen?
Alltså när du köpte tränsen från början.

Vad kostade de nosgrimmor som du har bytt till?

*nyfiken i en strut* :p

Frank Bainestränset köptes begagnat för 350,-
Nosgrimman begagnad 50,-
Glömde skriva att även pannbandet var utbytt - köptes begagnat även det för 20,-

Det svarta med enkel strassrad och bred svart nosgrimma minns jag inte riktigt... Pannbandet fick jag i present. Nosgrimman är köpt begagnad... Tror jag gav... 40-50,- (?) Huvudlaget är från ett träns som jag köpte på REA... tror jag gav... 150-200,- för det.

Kieffertränset köptes lätt begagnat och på REA (var alltså fr butik) för 250,-
Nosgrimman fick jag av min syster.
Pannbandet är från ett gammalt träns jag hade.

Stübben Dianatränset köpte jag på Börjes REA 500,-
Läderfärgen kostade lite, men räckte ju till mer än bara nosgrimman.
Pannbandet gav jag 200,- för

Mitt träns är rätt ihopplockat.
Nackstycke och sidostycken: CH hööks
Pannband: Just nu ett annat från hööks, men ska köpa det v-formade
Tyglar: Globus flätade lädertyglar
Nosgrimma: Capone fodrad remontnosgrimma
Bett: Globus tredelat eggbett

Sen har jag ett par jättefina, dyra rundsydda sidostycken hemma, som var ett felköp. Jag trodde det var pelhamdeltan när jag köpte dom (tittade inte så noga) När jag kommer hem ser jag att jag har köpt sidostycken :p

Jag har nackstycket som bas, och kombinerar med käkrem, pannband och kapson efter dagshumör hos mig och hästen.

12709304.jpg

15812860.jpg

9266661.jpg

(med hemmagjord kapson, dock inga tyglar i den)

12496203.jpg

(kass bildkvalitet)

17073095.jpg

(kass bildkvalitet igen :angel:)

Bytt pannband från detta:

16026473.jpg

till detta

16603649.jpg

Mitt kandar, är i grunden ett German Linekandar stlk Cob, har bytt ut bridongremmen som var för kort mot en annan bridongrem, bytt ut pannbandet mot ett Claridge House-pannband och nosgrimman mot en 5,5cm bred nosgrimma av okänt märke :love:
Drygt 793kr + 0 (fick av en vän) + drygt 200 + 500kr.
10-12aug019.jpg

Vad fiint :love: ! Funderar själv på att köpa ett GL kandar :d ! Men undrar hur är kvaliten på detta? Tacksam för svar,,

Jag är mkt nöjd med mitt kandar! Visst finns det bättre läderkvalitet, men för det priset, mjukheten o hela utformningen så är det mkt för pengarna!
Har inte hittat ngt som jag skulle vilja byta ut mitt nuvarande kandar mot :D

Hej! Tack för svar! Vet inte om jag köper det än,,,vi får se det dröjer ett tag innan jag är på den nivån till att behöva ha ett kandar :o:smirk:

Det tränset jag använder nu är en salig blandning.

*Ursprungligen var det ett Chetakträns för 250:- kanske, men nu är det bara nackstycket som är kvar från det tränset. ;)
*Nosgrimma från Chetak, 99:-
*Tyglar från Hansbo, ca 250:- helflätade och helt underbara :love:
*Sidostycken från ett rundsytt Treadstone-träns, ca 800:- för hela tränset.
*Pannbandet är antingen detta för 99:- eller ett OS-pannband för 529:-
Remont2.jpg

Och nu är jag på gång att byta ut nosgrimman mot en bredare aachennosgrimma :d

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 521
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar