Sv: Knabstrupper
En häst har inte större utbredning än sin egen största utbredning av vitt PANT och eftersom ditt sto är schabrak och efter Faust så har hon nog bara en PANT-gen hon är då PANT/pant.
Hugo??? Hur ser han ut en som inte vet?
Jag fick höra att Sobel SKN4 troligen är homozygot för PANT och då med mycket vitt som utbredning, spännande då jag ska betäcka med honom i år.
Om man ser på rasens historia så hade ju troligen inte sammoden något PANT utan det kom ju fram sen när hon blev mamma, alltså måste PANT genen komma från en annan ras.
Så här står det på Knabstrupper hemsidan
” Det finns tyvärr ingen bild på Fläbe-hoppen, så man vet inte vilken typ hon var av, ej heller vilken typ av tigrering hon hade. Hon beskrevs som "en ädel och vacker häst, zobel-fux med vit man och svans, kraftigt stickelhårig med små vita prickar här och var på kroppen men mest på länden där det också fanns brunröda prickar". Hennes söner såg i allafall ofta ut så. Hon var alltså inte leopardtecknad, dvs ingen "Pippi Långstrump"-häst. Det är ju annars den färgen man först tänker på när det gäller knabstrupper.”
Så utbredningen har kommit senare, nackdelen med att ren avla rasen är att det finns inte så många, förra året frågade jag och då fans det 250 st, rent matematiskt så går 50 % bort då de borde var hingstar eller valacker kvar blir 125 st i Sverige det säger sig själv att vi kommer att få problem med inavel. Även om vi kan hämta hingstar från Danmark men inte ens där är rasen så stor. Men man kan ju vara hårdare på att melerade och snöflingeston bara får betäckas med tigrerade hingstar, nu när man vet. Rasen kommer att behöva friskt blod från andra raser för att hålla sig starka och sunda. Sen ska kraven på dom inkorsade hästarna vara stora så klart.
Min häst han har nu troligen bara ett PANT men säkert kan man ju inte veta, man får förutsätta att han bara har ett PANT och det är lika mycket som både Faust och Lurefax. Alltså har han inte tagit bort en PANT-gen utan han bevarar en PANT-gen och Faust har ju mycket vitt så han är 80-90 % det är väll inte fyskam med en mamma som är New Forest? Man har ju till och med tillfört nytt blod i rasen och friska gener.