Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Knabstrupper

Ametist skrev:
Jag har en New Forest som jag betäcker med Faust och får en snyggleopard.
Det är alltså bara svammel att anlaget för vitt bara ska finnas hos Knabstrupper.
På vilket sätt bevisar det här exemplet att anlaget för vitt finns hos andra raser än knabstrupper? Ditt föl kan ju ha fått både Lp och utbredningsgen för vitt från Faust.

Du kan inte lyfta ut bara det citatet, för det var en Knabstrupper + Faust som fick en minimaltigrerad, så vad jag menade var att Knabstrupper + Knabstrupper inte heller det är en garanti för att få en leopard. Jag vet att vissa raser saknar utbredningsgen, som russ vilka ändå är tillåtna i Knabstrupper aveln.
Nu så valde jag inte Faust för färgen utan för att jag trodde att han skulle ge det bästa fölet med mitt sto och jag är mycket nöjd med resultatet. Hade han varit kvar i landet hade jag tagit honom igen.

Ametist skrev:
Därför att du missar möjligheten att ta in andra raser och utveckla aveln.

Men jag är intresserad av att bevara knabstrupperrasen, inte att få fram sporthästar.
Mina knabstrupper är renavlade, och uppfödningarna säljer jag till barockryttare som uppskattar den ursprungliga knabstrupperns egenskaper.

Korsningsavla för att få fram bra sporthästar kan man göra med andra raser, även om det är ballt med prickiga hästar.

Då är det ju tur att rasen är indelad i olika sektioner och att nu även den klassiska typen ska få en egen standard. Jag håller mig till det jag har börjat avla på och Faust han är premierad som sport typ vad jag vet.

Ametist skrev:
Jag har en New Forest som jag betäcker med Faust och får en snyggleopard.
Det är alltså bara svammel att anlaget för vitt bara ska finnas hos Knabstrupper.

Zania skrev:
På vilket sätt bevisar det här exemplet att anlaget för vitt finns hos andra raser än knabstrupper? Ditt föl kan ju ha fått både Lp och utbredningsgen för vitt från Faust.

Ametist skrev:
Du kan inte lyfta ut bara det citatet, för det var en Knabstrupper + Faust som fick en minimaltigrerad, så vad jag menade var att Knabstrupper + Knabstrupper inte heller det är en garanti för att få en leopard. Jag vet att vissa raser saknar utbredningsgen, som russ vilka ändå är tillåtna i Knabstrupper aveln.

Om man för ett helt logiskt resonemang så är ju inte någon av dina exempel ett argument för att utbredningsgenen för vitt finns hos andra raser. Ditt föl kan få både Lp och utbredningsgenen från Faust (dvs från knabstrupper). Att två knabstruppar fått ett föl med mindre utbredning har inte med huruvida andra raser har utbredningsgenen att göra. Jag tror att CillaW försökte förklara för dig hur det kan hänga samman att de här två knabstrupparna fått en avkomma med liten utbredning.
Nu finns det väl visserligen utbredningsgener för vitt hos andra raser än knabstrupper. Jag har läst att man bland annat tror att araber kan ha dessa. Men inget av dina exempel är ett argument för att andra raser har det och det kan vara bra för alla som läser här om du nämner relevanta exempel.

CillaW skrev:
Molnia är homozygot, och hennes utbredningsanlag kommer att kunna visa sig på hennes avkommor.
Ja att hon är homozygot visste jag, men jag hade nog missat det där med skimmel på den ni pratade om, det var nog det som förvirrade kanske.

Sackum Molina? Då är hon homozygot leopard tigrerad. OBS det finns ingen skimmel i henne inte. Hon har två tiger anlag som gör henne vit.
Ja den Monlia är det jag syftade på. :D
Det var alltså skimmelanlaget på den andra ni pratade om som gjorde att jag blev förvirrad då.

Svar på din tidigare fråga Faust är av sport typen av Knabstrupper.

En Barock häst är av spansk typ högre halsansättning och högre ben lyft.
Ja, jag hade lite svårt att förstå om han hade räknats som barocktypen, stämde liksom inte.

Jag är själv ute efter att ha Knabstrupper av sport typen och är inte intresserad av egen nyttan av att renavla
Med tanke på hur förtjust jag var iMolnia och det lilla jag sett av Faust så misstäner jag att det är sporttypen jag gillar.

En knabstrupper av barocktyp ser inte ut som en prickig PRE :) som man kan tro av beskrivningen ovan men den har maffig muskelmassa, rejäl hals och naturligt samlade rörelser.

Och det är det jag gillar med den.

Faust ser inte ut som ett halvblod i kroppen, utan riktigt trevligt barocktypad men han har inte tillräckligt mycket knabstrupper i stammen för att räknas som renavlad. Däremot kan han få renavlade föl med rätt sto.

Molnia var söt redan när jag träffade henne som föl.

Jag måste bara få fråga er som verkar vara insatta i knabstrupper aveln hur mitt föl registreras..

Hon är e. Zamuraj SKN9 och u. hbl/arab. Hur är det med Zamuraj egentligen? Vet ni mer om honom?

Papper är inskickade och nu väntar vi bara på pass och så. Hon ska registreas som korsning i kanbstrupper föreningen (?)

Hur blir det om jag skulle betäcka henne med en knabstrupperhingst i framtiden, blir avkomman registrerad som knabstrupper då?

För mig så är Faust av den gamla halvblods typ och steget är inte av barock typ. Jag vill inte avla fram små miniatyr fullblod med ett temperament som barn inte klarar av. Jag vill få fram en trevlig ponny som är lämpad att hoppa med och som har ett bra steg för dressyr. Men jag vill ha ett mer vägvinnande steg än barockhästen har. Barock hästen kommer enligt standar inte att få vara ponny så jag måste om jag ska följa rasstandarden avla på sport ponny typ. Vad jag har fåt reda på så ska Knabstrupper av klasisk typ var liknade Lipizzaner hästen i karaktär.

Nu kom Knabstrupper tidningen och där stod det om PATN genen (utbrednings gen för vitt). Vad jag kan förstå har Faust en utbrednings gen anar skulle han inte kunna ge ett föl utan vitt på rumpan. Något anlag för schabrak har han inte och inte heller den andra Knabstruppern. Båda har alltså en genuppsättning som är PATN/patn och Diesel är då patn/patn och kommer att bli snöflinga eller melerat tigrerad eller förbli minimalt tigrerad.
Vad min häst har för genuppsättning går ju inte att säga, efter som det inte finns tigergener i New Forest så kan ingen här veta vad hon har för gener i sig (för vit utbredning). Jag vet däremot att min fux bär ett anlag för svart och det har hon fört över till sin son som också fick svart av Faust.
Att betäcka med en Knabstrupper ger alltså inte någon garanti för att man ska få PATN genen eller hur mycket vitt hingsten lämnat till fölet. Klart är hästen tigrerad då vet man garanterat hur en av PATN generna ser ut (den största) mer vitt än vad hästen visar kan den inte lämna.

Dom Knabstrupper hingstar som visats på premiering i år har inte gått igenom, tyvärr inga nya hingstar i år. Men Finland har två nya både Phaustino och Morning Matin, så dom finns inte kvar till avel i år.

#89 Ditt föl ska gå in i korsnings registret, Zanuraj har inte klarat bruksprovet, även fölets föl kommer att hamna i korsningsregistret vad jag förstår.

Du kan registrera vad som helst som knabstrupper, om det finns prickar eller om hästen har en knabstrupperförälder.

Med lite tur blir en himla fin hingst (e Faust) avelsvärderad i år :)

Himla intressant artikel i Knabstrupper'n, ska läsa den mer ingående när jag hinner!

Mina Faustavkommor är en brun schabraktiger och en röd leopardtiger. Vilket betyder att Faust har en fuxgen i sin grundfärg!

Var ska han visas för på Grevagården är det klart ingen hingst godkänd, nästa år kommer det att vissas minst en troligen fler efter Faust.

En häst som inte har godkända föräldrar av Knabstruppern eller inkorsningsras hamna i korsningsregistret och är inte en Knabstrupper så att dens föl är premieringsberättigade.

här är inget att läsa ; )

Senast ändrad av en moderator:

CillaW skrev:
Mina Faustavkommor är en brun schabraktiger och en röd leopardtiger. Vilket betyder att Faust har en fuxgen i sin grundfärg!
Faust kan lämna fux, brun och svart med svart så krävs det att mamman också har a och som i mitt fall att Fast lämnat E-gen till fölet (efter som mitt sto är fux, e-e)
Min hästs färg gener ser ut så här E-e och a-a
Faust gener ser ut så här E-e och A-a.
E är svart lilla e är avsaknad av svart, A är begränsning av den svarta utbredningen (en brun häst), min häst saknar begränsning av svart utbredning a-a.
Det är alltså ett annat gen par som styr det svarta än som styr brunt och fux. Dina hästar kan också vara bärare av svart.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, just det här med PATN var det jag avsåg när jag menade att hästarna tenderade att "tappa färgen" om man avlar mycket med andra raser. Visserligen finns den säkert hos andra raser men pga att de saknar Lp så är det svårt att se. Om man då gärna vill ha en avkomma med full utbredning så måste det vara bättre att välja en knabstrupperhingst som är tigrerad så att man kan se utbredningen av den största PATN. Det är bra av två anledningar: 1) man ökar chansen att själv få en fullt tigrerad häst 2) man ökar chansen att få avkomma som är homozygot för utbredningsgenen dvs PATNPATN.

Nu är visserligen färgen inte allt, men att avla "rasrent" kan vara ett argument även för att bevara färgen, förutom att bevara rasen som sådan.

Gud vad jag blir imponerad av ert kunnande i genetik!!!
Jag studerar allt jag kommer över men jag tycker att jag kan inte en 100-del av allt detta!! Nu har jag ett knab-sto som ska betäckas och (shabraktiger e.Faust) jag valde Hugo för jag trodde att det skulle ge störst möjlighet till en leopardtigrerad avkomma. Men eftersom mitt sto bara hade ett lite schabrak vid födseln så kanske hon inte har utbredningsgenen även om hon är homozygor för LP (prickar)
Jag vill ha en barocktyp med knab-temperament som har fin teckning och bra rörelser....:crazy:

En häst har inte större utbredning än sin egen största utbredning av vitt PANT och eftersom ditt sto är schabrak och efter Faust så har hon nog bara en PANT-gen hon är då PANT/pant.
Hugo??? Hur ser han ut en som inte vet?:confused:
Jag fick höra att Sobel SKN4 troligen är homozygot för PANT och då med mycket vitt som utbredning, spännande då jag ska betäcka med honom i år.
Om man ser på rasens historia så hade ju troligen inte sammoden något PANT utan det kom ju fram sen när hon blev mamma, alltså måste PANT genen komma från en annan ras.
Så här står det på Knabstrupper hemsidan

” Det finns tyvärr ingen bild på Fläbe-hoppen, så man vet inte vilken typ hon var av, ej heller vilken typ av tigrering hon hade. Hon beskrevs som "en ädel och vacker häst, zobel-fux med vit man och svans, kraftigt stickelhårig med små vita prickar här och var på kroppen men mest på länden där det också fanns brunröda prickar". Hennes söner såg i allafall ofta ut så. Hon var alltså inte leopardtecknad, dvs ingen "Pippi Långstrump"-häst. Det är ju annars den färgen man först tänker på när det gäller knabstrupper.”

Så utbredningen har kommit senare, nackdelen med att ren avla rasen är att det finns inte så många, förra året frågade jag och då fans det 250 st, rent matematiskt så går 50 % bort då de borde var hingstar eller valacker kvar blir 125 st i Sverige det säger sig själv att vi kommer att få problem med inavel. Även om vi kan hämta hingstar från Danmark men inte ens där är rasen så stor. Men man kan ju vara hårdare på att melerade och snöflingeston bara får betäckas med tigrerade hingstar, nu när man vet. Rasen kommer att behöva friskt blod från andra raser för att hålla sig starka och sunda. Sen ska kraven på dom inkorsade hästarna vara stora så klart.

Min häst han har nu troligen bara ett PANT men säkert kan man ju inte veta, man får förutsätta att han bara har ett PANT och det är lika mycket som både Faust och Lurefax. Alltså har han inte tagit bort en PANT-gen utan han bevarar en PANT-gen och Faust har ju mycket vitt så han är 80-90 % det är väll inte fyskam med en mamma som är New Forest? Man har ju till och med tillfört nytt blod i rasen och friska gener. :p

Eufemia skrev:
Gud vad jag blir imponerad av ert kunnande i genetik!!!
Håller med dig, jag är också imponerad. :D
Min hjärna hamnar i läget "OFF" om jag tycker att det låter krångligt,
så här är jag himla glad att jag håller mig till "min" ras, lite enklare med färger där :rofl:
Men det är himla intressant att följa den här tråden, för rasen tilltalar mig.

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 359
Senast: lilith
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: -Lilla My-
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II