Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 129
  • Visningar Visningar 18 423
Sv: Knabstrupper

Jag vet inte riktigt om man kan säga att en hingst är den bäste? Man får nog definiera utifrån vilka kriterier vi så fall. Conetti är den hingst som troligtvis har bäst tävlingsresultat och bedömd med högst siffror. Han är "halvblodslik" i sin typ (50% oldenburgare) och således rätt modell om man vill avla mer åt "prickiga halvblod". Så "rätt modell och gång" som du skriver beror på vad man har för avelsmål. Jag är inte helt säker, men jag tror inte att han finns på fryst här i Sverige längre.

Om man är ute efter hingstar med tävlingsmeriter så finns även Zanko, han har varit med i handikapp-VM och vann guld i Paralympics om jag inte missminner mig.

Nisse skrev:
Jag tycker att du ska skriva till Marianne eller Claes och prata med dem och se vad de tycker.
De är bra och kan sin sak.
:smirk:
Avlar de fortfarande? Det var ju någon knabstruperuppfödare som sålda av sina hästar, jag hade för mig att det var just dessa men kanske har fel...

Jag tror att det är en annan uppfödare som har sålt ut. Minns inte namnet. Eufemia, får jag vara lite partisk? Jag tycker det är bra om du betäcker i Danmark, så vi får in lite nytt blod, det finns inte så många kn-hingstar i Sverige tyvärr. Kolla in en hingst som heter Thunderboy. Han är halvbror med min häst, (som tyvärr inte är hingst) som sagt, jag är partisk, men jag tycker ändå att Thunderboy är frän. Sen fanns det en som hette Don Ibrahim, lite stadigare modell. Är han i avel fortfarande månntro?
Varför kollar jag på knabstruphingstar när jag har en valack? :confused: Nåja, nån gång, kanske det blir en prickig bäbis här.

Det är visst de som sålt, hittade deras hemsida och kopierade detta:
"Nu har Stuteri Sackum sålt sin sista hingst, Faust af Elmelygård, så nu blir det inga fler knabstrupperföl från stuteriet. Faust är såld til England, där han kommer att verka i dressyr aveln. www.goshka.co.uk
Avverkningen av aveln beror på att arbetskraften har flyttat hemifrån, och de har tagit med sig sina hästar. Dessutom tycker man att nya krafter bör ta över. Kvar på stuteriet står åtta hästar, ett par gamla avelsston, som nu avnjuter sin pension i godan ro, ett par islänningar, två unghästar och Gittans två hästar, varav den ena är till salu, se nedan.
I år väntas ett islandsföl när som helst, och “de gamle” har valt att i huvudsak övergå till små hästar, inte så långt när man ramlar av..."

Jag tackar och bugar för alla tips!!! :bow:
Var hittar man Thunderboy? Är han ren knabstrupper??

Donadoni skrev:
Conetti Lynghöj är ju ändå den bäste! Speciell om du vill ha en knabstrupper med rätt modell och gång.

Vad som är "rätt" modell och gång är föremål för en hel del diskussioner.

Cilla, som fött upp knabstrupper av "barockmodell"

Don ibrahim är död sedan länge

Här ska ni få se en bild på min syrras "4åriga knabstrupp e:Don Ibrahim-Conetti lynghöj. http://mignon 054"Mignon Lynghöj"

;)

Ja det har du rätt i "smaken är som baken..."

Jag vet är det föreligger mkt diskussioner både i Dk och Sverige om vad den "rätta typen" igentligen är.

Jag gillar som sagt Conetti - men det står för mig!;)

Don Ibrahim finns väl kvar på fryst semin fortfarande.

Angående din bild så måste du lägga ut den någonstans på nätet om du ska kunna länka och visa den här.

CillaW skrev:
Vad som är "rätt" modell och gång är föremål för en hel del diskussioner.

Cilla, som fött upp knabstrupper av "barockmodell"
Bara nyfiken fråga för att orientera mig lite, Faust som Sackum hade, vad räknas han som?
Barockmodellen eller vad? och hans gång?

Visst hade väl du någon avkomma efter honom?

/Kattis-gillar Knabstrupper men är himla okunnig :D

Ville bara vara snäll!!
Förlåt!!
Men efter som de har fött upp massor av knabstrupper hästar så kan de sin sak.
Vet att om de kan hjälpa till så gör dom de.
Men det är ju upp till var och en hur man sen gör.

De hjälper säkert gärna till och svarar på frågor osv även om de har lagt ned sin egen avelsverksamhet. Kunskapen har de ju kvar.

Ja det förstås fryst;) finns det ju efter Don Ibrahim. Men Ingen Station i Sverige som har det eller?!

skogstomten skrev:
Bara nyfiken fråga för att orientera mig lite, Faust som Sackum hade, vad räknas han som?
Barockmodellen eller vad? och hans gång?

Visst hade väl du någon avkomma efter honom?

/Kattis-gillar Knabstrupper men är himla okunnig :D

Jag har fött upp två avkommor efter mitt sto Idun och Faust, och är väldigt nöjd med dem. De avkommorna är vad som kallas "renavlade", dvs de har minst 75% knabstrupper i tredje led.

Detta är mitt sto Idun, f-97

I9736WHV20051231T003532Z

Hennes förstfödde, Balder av Boarp f-01. Bor i Gävle och fick i somras två avkommor hos sina ägare.

I9746WHV20051231T010610Z

Och så dottern Embla av Boarp, f-03, som numera bor i Halmstad.

I9739WHV20051231T003533Z

Donadoni skrev:
Ja det förstås fryst;) finns det ju efter Don Ibrahim. Men Ingen Station i Sverige som har det eller?!

Det finns väl ingen spermaimportör om det är det du menar. Man kan själv ta in, men då måste det vara en EU-godkänd station som skickar och som man sedan seminerar stoet på. Plus att man själv får ansöka hos SH om hingsten inte är avelsvärderad i Sverige.

Ja det är klart,. Men annars så får man åka över till Danmark med stoet. Vi passade på när dom hade sina Årliga tävlingar och utställningar på Villhelmsborg, det var lite kul att se så många olika typer av Prickiga hästar ochg ponnyer.:banana:

Oj, Embla blev jag väldigt förtjust i.

Men alltså, rent om man beskriver i ord, vad blir skillnaden då mellan barock och den andra modellen?
Fortfarande lika nyfiken.

Det är klart man kan åka till Danmark men då tar man kanske hellre en hingst på naturlig än att åka så långt som det ändå blir (såvida man inte bor i Skåne) för att seminera med fryst.

Jag skulle också gärna åka över och titta på kårningen vid Vilhelmsborg. Men den ligger ju ofta framåt hösten när avelssäsongen i princip är över. Väntar ni knabstrupperföl till sensommaren?

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn... 2
Svar
26
· Visningar
8 376
Senast: lilith
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: -Lilla My-
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31