Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Knabstrupper

Vad kul! Men något som jag nog skulle kolla upp är hur det blir med registrering sedan i och med att enfärgade hingstar inte är godkända i Sverige. Visserligen så blir det ju som en moderlivsimport om du åker till Danmark, men kolla upp det så att du säkert vet vad som gäller.

Nu har jag kollat upp att det inte är något problem att betäcka utomlands med enfärgad hingst bara han är godkänd. Han finns inte med på den danska hingstlistan, jag vet inte varför:confused:
Jag har även fått rådet att kanske prova först med den andra hingsten som står i samma stall. Figaro af H. Han är helt prickig och vad jag förstår så har jag 50% chans till prickig avkomma och 50% chans (risk:cry: ) till enfärgad. Han har många fina avkommor så man kan se lite vad han ger.
Så nu vet jag inte Figaro eller Hugo:confused:

Halvblodshingstar får man betäcka med och avkomman registreas sedan som knabstrupper.

Hejsan, det finns en hingst utanför jönköping som är knabstrupper. I och för sig D-ponny bara.

Jag måste bara rätta lite om utbredningsgenen vitt och andra raser. År 2003 betäckte Faust tre ston var av ett var mitt New Forest sto och hon fick en Leopard tigrerad hingst unge (Ametist) han betäckte också Lady en Knabstrupper som är leopardtigrerad själv och som fick en minimaltigrerad hingst unge Diesel. Så utbredningsgenen för vitt finns även hos andra raser och att betäcka med Knabstrupper är ingen garanti.
Ametist går att se bild på, på Knabstrupper hemsidan då han blev BIS föl –04 och Lady går att se bild på då hon blev BIS –05
Jag kommer att betäcka mitt sto (B-ponny) med Sobel SKN 04 (han kommer att betala lisens i år) men jag vill betäcka med en ponny och siktar på en C-ponny.
Zeb ser bättre ut i verkligheten, varför dom har den bilden begriper jag inte, men även han har lämnat minimaltigrerade föl men om den kommer från mamman eller pappan eller är en ren slump det vet jag inte.
Jag skulle rekommendera en vacker halvblodshingst med det steg du vill ha.

Jag väntar, ja, alltså stoet förstås :D , en avkomma efter Zeb SKN2.
Har träffat flera avkommor till honom som gjorde att det blev honom jag valde.

Har själv ingen knabstrupper, och stoet är skimmel vilket inte tillåts som färg i knabstrupperföreningen, så jag får väl se vilken färg fölet får och var det ska/får registreras... Eller är det helt kört även om fölet får "knabstrupper-färg", nån som vet? :confused:

Zeb har en blandad kompott i stammen, inte bara knabstrupper... Kan vara därför det varierar i färgerna på fölen + stoets inverkan så klart..:idea:

Ametist skrev:
han betäckte också Lady en Knabstrupper som är leopardtigrerad själv och som fick en minimaltigrerad hingst unge Diesel. Så utbredningsgenen för vitt finns även hos andra raser och att betäcka med Knabstrupper är ingen garanti.

Inget konstigt alls, avkomman fick stoets enfärgade anlag och Fausts schabraktigrerade.

Förtydligande.
Faust är inte schabrak tigrerad han är leopardtigrerad. Stoet har också minst ett utbredningsanlag för vitt. Vem och vad som gett det minimal tigrerade det är nog inte någon som säkert kan svara på. Faust har ju också en massa icke Knabstrupper blod i sig som alla Knabstrupper.
Stoet var alltså också en Knabstrupper och Faust är en Knabstrupper och dom får ett minimal tigrerat föl.
Jag har en New Forest som jag betäcker med Faust och får en snyggleopard.
Det är alltså bara svammel att anlaget för vitt bara ska finnas hos Knabstrupper.

Zavaana
Nej du får inte registrera fölet som Knabstrupper men du kan registrera den i korsningsregistret om du vill.

Ametist skrev:
Förtydligande.
Faust är inte schabrak tigrerad han är leopardtigrerad. Stoet har också minst ett utbredningsanlag för vitt. Vem och vad som gett det minimal tigrerade det är nog inte någon som säkert kan svara på. Faust har ju också en massa icke Knabstrupper blod i sig som alla Knabstrupper.

Faust är vitfödd, dvs homozygot för tigreringsanlaget. Han har ett tigreringsanlag med full utbredning, och ett med schabrakutbredning. Hans avkommor får alltså antingen fullt utbredd tigrering eller schabraktigrering om de får ett enfärgat anlag från sin mamma.
Är det schabraktigrering du menar när du skriver "minimaltigrering"?

Faust har tillräckligt mycket knabstrupper för att ge renavlad avkomma med rätt sto.
Synd att han lämnat landet, tycker att han var den ende svenske hingsten som var bra.

Nej, Diesel han är bara prickig kring mulen också hade han vid ettårsålder 6-7 vita prickar på rumpan. Schabrak är när dom har ett fält på rumpan men inte är tigrerade framför sadeljorden.
Så det var alltså Faust homozygot för tigeranlaget korsad med en leopardtigrerad som gav en minimal tigrerad. (skulle möjligen kunna bli en snöflinga men då får han jobba bra) hästen var född helt brun men med den avslöjande prickigheten kring mulen.
Om du var på Knabstrupper riks –05 så blev Diesel fyra i hingstfinalen.
Ja det var synd att ingen köpte honom i Sverige, men det ska visas hingstar efter honom och jag hoppas att någon blir godkänd, det är ju 2-3 stycken som är sparade som hingstar vad jag vet. Sen har ju tydligen Sobel homozygot anlag för vitt utbredning om man vill ha leopardtigeranlaget.

Balder har jag sett ett par gånger iom att jag rider för ägarna. Han är väldigt trevlig och börjar komma ifrån det "valpiga" nu.
Han är inte godkänd hingst ännu vad jag vet eller?
Annars är han en trevlig hingst och fölen efter honom är helt underbara.

CillaW skrev:
Faust är vitfödd, dvs homozygot för tigreringsanlaget. Han har ett tigreringsanlag med full utbredning, och ett med schabrakutbredning. Hans avkommor får alltså antingen fullt utbredd tigrering eller schabraktigrering om de får ett enfärgat anlag från sin mamma.
Men en dum fråga då, Molnia som är e. Faust är ju vitfödd hon med, räknas det då som utbredd tigrering eller schabraktigrering?
Fast nä nu vimsar jag va? hennes mor var väl "helprickig"...

Sackum Molina? Då är hon homozygot leopard tigrerad. OBS det finns ingen skimmel i henne inte. Hon har två tiger anlag som gör henne vit.

Svar på din tidigare fråga Faust är av sport typen av Knabstrupper.

En Barock häst är av spansk typ högre halsansättning och högre ben lyft.

Jag är själv ute efter att ha Knabstrupper av sport typen och är inte intresserad av egen nyttan av att renavla.

terwa skrev:
Balder har jag sett ett par gånger iom att jag rider för ägarna. Han är väldigt trevlig och börjar komma ifrån det "valpiga" nu.
Han är inte godkänd hingst ännu vad jag vet eller?
Annars är han en trevlig hingst och fölen efter honom är helt underbara.

Ja, Balder börjar bli maffig nu. De ska nog visa honom i år :)

skogstomten skrev:
Men en dum fråga då, Molnia som är e. Faust är ju vitfödd hon med, räknas det då som utbredd tigrering eller schabraktigrering?
Fast nä nu vimsar jag va? hennes mor var väl "helprickig"...

Molnia är homozygot, och hennes utbredningsanlag kommer att kunna visa sig på hennes avkommor.

Därför att du missar möjligheten att ta in andra raser och utveckla aveln. Men jag har sporttypen av Knabstrupper och inte barocktypen. Mitt mål är inte själva renaveln utan att få fram bra ridponnys så till och med färgen är en sekundär fråga i min avel. Nu hör det ju till riktlinjerna att alla föl ska ha minst en tigrerad förälder, men för min del spelar det ingen roll vilken färg hästen får. Bara det är en bra ridhäst med en korrekt byggnad och ett trevligt temperament.
Risken med en så liten ras som Knabstrupper och en renavel är att mängden inavel/linje avel kommer att påverka rasen negativt. Av tradition så har man korsat in många raser i just Knabstrupper och den är en produkt av detta korsnings arbete så vad som är en ren Knabstrupper är ju lite tveksamt. Men rasen har högt i tak och det finns plats för alla typer av raser och åsikter.
Det var ju inte längesen rasen bestod av ett sto och hennes söner. Nu menar jag inte att man ska ta in vad som helst i rasen det finns ju regler, både om färg och ras. Men ser man längre bak än 3-4 led då dyker det upp de mest märkliga inkorsningar. För mig är det synd att mista möjligheten att välja en hingst av en annan ras bara för att nå ett renavlat resultat.

#78 Molina är själv leopard, det finns homozygot schabraktigrerade också.

Figaro är en trevlig hingst, valde själv honom förra året.
Om man kikar på stammen så är den väldigt lika, fädernet är identiskt och mödernet är till stor del samma också.
Eftersom det inte finns några avkommor efter Hugo känns det kanske lite mer osäkert men samtidigt kan man tänka sig att han och Figaro kommer förärva sig på liknande sätt då de har väldigt lik stam.

Jag skulle kika på de båda nere i Danmark och fundera på vilken som kompletterar mitt sto bäst. Fördelen med att använda Hugo är att avkomman garanterar kommer att bli heterozygot för Lp och med utbredningsgener får du en prickig avkomma. Om du använder Figaro får du 50% som är heterozygota för Lp och 50% kommer att bli homozygota för Lp. (Kan vara bra att inte kalla de enfärgade eftersom man då lätt förväxlar dem med de som är enfärgade och helt saknar Lp).

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 359
Senast: lilith
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: -Lilla My-
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka