Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Knabstrupper

Han heter Hugo af Hallunbæk och står på stuteri Sartor i Danmark. Finns inte med på hingstlistan ännu, jag inte varför. Han är svart.
Om jag förstår dig rätt så kan mitt sto "bara" få shabraktigrerade eller enfärgade avkommor även om jag betäcker med leopardtigrerad?

Fjording? :idea: Enkelt?:cool: Vill du att jag ska sätta igång? Men du har en brunblack A/?-E/?-Dn/Dn eller en………………….:angel:

Nej, ditt föl kan få max lika mycket vitt som den föräldern som har mest vit utbredning, du kan få en leopard med rätt pappa. Är en förälder enfärgad då kan den ”gömma” den vita utbredningen.

Ametist skrev:
Faust kan lämna fux, brun och svart med svart så krävs det att mamman också har a och som i mitt fall att Fast lämnat E-gen till fölet (efter som mitt sto är fux, e-e)
Min hästs färg gener ser ut så här E-e och a-a
Faust gener ser ut så här E-e och A-a.
E är svart lilla e är avsaknad av svart, A är begränsning av den svarta utbredningen (en brun häst), min häst saknar begränsning av svart utbredning a-a.
Det är alltså ett annat gen par som styr det svarta än som styr brunt och fux. Dina hästar kan också vara bärare av svart.

Jag kan den färggenetiken, tack.

Men det kanske kan vara någon annan som kan ha glädje av att lära sig den.

Eufemia skrev:
Jag vill ha en barocktyp med knab-temperament som har fin teckning och bra rörelser....:crazy:

Du kan ju höra av dig om ett par år ;) när jag betäcker mitt sto med någon bra dansk hingst.
Sålde en vacker, intelligent, kelig, barocktypad rödtiger förra året.

CillaW skrev:
Faust är vitfödd, dvs homozygot för tigreringsanlaget. Han har ett tigreringsanlag med full utbredning, och ett med schabrakutbredning. Hans avkommor får alltså antingen fullt utbredd tigrering eller schabraktigrering om de får ett enfärgat anlag från sin mamma.
:angel: och det enfärgade anlaget kom från:cool:

titta på bild 12 http://www.goshka.co.uk/News.htm

Senast ändrad av en moderator:

Ametist skrev:
Fjording? :idea: Enkelt?:cool: Vill du att jag ska sätta igång? Men du har en brunblack A/?-E/?-Dn/Dn eller en………………….:angel:
:rofl: Ja men det är inte lika invecklat med olika färger på dom iaf :)
Mja mitt sto som är tänkt som avels och allroundsto hon är rödblack.
Dregglar efter en bra Vit(uls)black hingst.
Men nu var det här en Knabstrupper tråd ju :p

Jag hittade den här tråden idag! :)

Jag har läst igenom hela tråden och jag vet att du (nästan) bestämt dig..
Men jag kan ju iaf tala om att jag finns och jag har själv ett Knabstruppersto som jag funderar på att ev betäcka nästa sommar. Jag har mest snöat in på Conetti, jag tror att han skulle passa mitt sto väldigt bra. Även John Wayne är läcker, men han är lite för grov för mitt sto. Hon är så pass stor och grov i sig själv så hon behöver någon lite lättare hingst.
Mitt sto är e: Pallex af Ulstrup och u: Blance af Gram.
ue: Rasmus af Damgård uue: Thunder Cloud.

Det är alltså på mammans sida som Knabstruppern finns eftersom pappan är Oldenburgare.

Kul att läsa om Knabstruppern här inne, det är inte så ofta man gör det! :)

Efter att ha läst dina inlägg så måste jag bara fråga: Det är möjligtvis inte du som har stoet Zeblina?

Jag tycker att du tänkt "helt rätt" om du väljer Hugo.
Om ditt sto är homozygot schabraktiger så innebär det att hon har minst en PATN gen. Den PATN genen har inte så stor utbredning. Man kan tänka sig att PATN genen är som en dimmer som kan variera mellan 0-100 %. Ditt sto har då lite lägre % på sin PATN. Hon kommer inte att själv kunna ge en eventuell avkomma en större utbredning av det vita än hon själv har.
Genom att välja en enfärgad hingst så garanterar du att avkomman kommer att få LP i enkel uppsättning. Förhoppningsvis kan Hugo vara homozygot för PATN och om de har högre procent kan en avkomma få mer vitt än vad ditt sto har.

Misstänker att delar av ditt inlägg är svar på mitt inlägg? Använd gärna svara-knappen vid respektive inlägg så blir det enklare att följa diskussionen ;)
Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt matematiskt? En häst är ju alltid en avkomma från 2 föräldrar, så då kan man ju inte räkna bort hingstarna? Om man är intresserad av population och genpool borde det väl vara mer rättvisande att räkna på effektiva populationer osv.

Jag säger inte att det är dåligt att en häst bara skulle ha en PATN gen. Men om man ser färgavelsmässigt så borde det finnas intresse av att få fram hästar som är homozygota för PATN. Lurifax är undan ett knabstruppersto och efter varmblodshingst, så att han bara har ett PATN är inte särskilt konstigt.

Ok jag brukar inte vara här inne och skriva, tack så hemskt mycket för tipset.:bow:
Då säger vi så här det finns ca 250 Knabstrupper man kan räkna med att 50 % är ston då finns det 125 stycken och så finns det ca 5 st hingstar med dom som betalarlicens och dom på tillväxt, då har vi ett avelsmaterial på 130 st, det är också det väldigt lite hästar för att inte få problem med inavel. Även om man lägger till Danska hingstar kommer man att risker inavel, ett problem som kan vara väl så jobbigt att jobba bort. Man kan riskera att ta död på hela rasen och färgen om men driver det med renavel för hårt.

Och som jag skrev tidigare den nyupptäckta PATN genen som förklarar mycket den fans inte hos "Fläbe-hoppen" utan kommer från andra raser. Men jag håller med om att ta en enfärgad hingst som man vet har PANT det är inte fel.

Jag tror också att man kommer att se annorlunda på vilka hingstar men sätter i avel, för vist skulle det vara synd om PANT försvann eller minimerades. Det skulle vara kul att titta på när och hur den vita utbredningen dökupp, kan det var araben som har PATN genen? Nu vill inte jag att rasen ska se ut som prickiga araber, så man får hoppas att man hittar det någon annan stans.

Man får hoppas att det blir billigare att gentesta i framtiden så man säkert vet. Men man kan ju fundera på vad dom i England tänkte när dom fick ett brunt föl utan vitt:crazy: Vad jag hört så är Sobel homozygot för PATN tror dom och båda hans PATN är stora, man kanske ska använda honom flitigt i aveln, han ger ju stora föl också.

Ja, det finns många tankar och frågor kring detta, viktigaste måste ändå vara att få fram bra hästar till ridning. Vi får bara se till att det bibehålls ett samarbete över typgränserna, för annars kommer avelsmaterialet att vara minimalt. Jag är i alla fall nöjd med att jag han åka till Faust och få mitt föl, han ser ut som en prickigare kopia av Faust. Inte lika bred än så klart men det kommer, rumpa har han fått. Hoppa kan han men något ska man ju få från mamma också.

Tack för det! Några tycker att man kanske borde vänta några år på att använda Hugo då man inte vet ännu vad han kommer att ge. Jag hade bestämt mig för Hugo men nu vet jag varken ut eller in....

Jag har ju tid kvar att fundera och jag har talat med Stuteri Sartor om att jag kanske ändrar hingst.

Jag vill ju ha en alldeles egen liten prickig fölunge....:love: :love:

Ja det är något vist med en alldeles egen prick. Men du har ju ett garanterat schabrak och hon var homozygot på prickar, snöflinga är ju inte fel det heller.;)
Risken för minimalt är ju minimal :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Som den här kanske...?

I9739W640H510V20051231T003533Z

Embla e Faust, som ettåring.

Och här är hennes helbror:

I9746W640H394V20051231T010610Z

Senast ändrad:

Jättefina!! Jag vet inte hur man lägger in bild annars hade jag gjort det på mitt sto efter Faust :cry:

Bilden måste ligga på webben, inte hemma på din dator. Då kan du lägga till den om du klickar på bildsymbolen ovanför rutan där du skriver ditt svar.

Jag är en ny medlem som fick min första Knabstrupper´n i juli -05.

På baksidan är det underbara bilder på Zeblina som jag fastnade för och brukar titta på ibland. Hon påminner väldigt mycket om mitt eget sto, förutom bläsen. Mitt sto har stjärn.
Annars är dom mycket lika, både färgmässigt och exteriört.

I dagarna fick jag även decembernr och det senaste nr och i någon av dom tidningarna berättade du om din resa ner till Danmark med din Zeblina. En resa som även jag funderar på att göra med mitt sto, men inte denna sommar och inte till samma hingst.

Skulle vara kul att veta härstamning mm när det gäller ditt sto. :)

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 359
Senast: lilith
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: -Lilla My-
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II