Sv: Knabstrupper
Ok jag brukar inte vara här inne och skriva, tack så hemskt mycket för tipset.
Då säger vi så här det finns ca 250 Knabstrupper man kan räkna med att 50 % är ston då finns det 125 stycken och så finns det ca 5 st hingstar med dom som betalarlicens och dom på tillväxt, då har vi ett avelsmaterial på 130 st, det är också det väldigt lite hästar för att inte få problem med inavel. Även om man lägger till Danska hingstar kommer man att risker inavel, ett problem som kan vara väl så jobbigt att jobba bort. Man kan riskera att ta död på hela rasen och färgen om men driver det med renavel för hårt.
Och som jag skrev tidigare den nyupptäckta PATN genen som förklarar mycket den fans inte hos "Fläbe-hoppen" utan kommer från andra raser. Men jag håller med om att ta en enfärgad hingst som man vet har PANT det är inte fel.
Jag tror också att man kommer att se annorlunda på vilka hingstar men sätter i avel, för vist skulle det vara synd om PANT försvann eller minimerades. Det skulle vara kul att titta på när och hur den vita utbredningen dökupp, kan det var araben som har PATN genen? Nu vill inte jag att rasen ska se ut som prickiga araber, så man får hoppas att man hittar det någon annan stans.
Man får hoppas att det blir billigare att gentesta i framtiden så man säkert vet. Men man kan ju fundera på vad dom i England tänkte när dom fick ett brunt föl utan vitt
Vad jag hört så är Sobel homozygot för PATN tror dom och båda hans PATN är stora, man kanske ska använda honom flitigt i aveln, han ger ju stora föl också.
Ja, det finns många tankar och frågor kring detta, viktigaste måste ändå vara att få fram bra hästar till ridning. Vi får bara se till att det bibehålls ett samarbete över typgränserna, för annars kommer avelsmaterialet att vara minimalt. Jag är i alla fall nöjd med att jag han åka till Faust och få mitt föl, han ser ut som en prickigare kopia av Faust. Inte lika bred än så klart men det kommer, rumpa har han fått. Hoppa kan han men något ska man ju få från mamma också.