Kloklippning - varför inte?

Sv: Kloklippning - varför inte?

Oj fyra bak... Kan du inte visa en bild. Det låter jättetokigt! :rofl: Används de till något speciellt?

Förresten. Anledningen till att jag startade tråden är helt enkelt den lilla dvärgpudelflickan jag köpte för snart tre veckor sedan. Hennes klor är toklånga! Förra ägaren påstår att kloklippningen inte var någon favorit, men att det trots allt gick rätt bra, enligt h*ns mening. Vi har uppenbarligen helt olika syn på det. Och det hade även hundfrisören i måndags. Jag lät denne ta klorna, så att inte vovven skulle förknippa mig med det hemska så här tidigt. Fel eller inte, vad vet jag. Men jag har skaffat både nylonmunkorg och fil inför kommande omvårdnadsstunder.

Framtassarna
21015056.jpg

Baktassarna
21015057.jpg

På bilderna är klorna nyklippta och jag vet inte hur mycket hundfrisören tog, men jag tror hon tog så mycket hon bara kunde. Klorna når inte ner till underlaget, men i mina (och många andras) ögon är de hemskt långa trots det. :crazy:

focushalsband.jpg

Orkade inte leta efter en bättre bild, men där ser man lite av baksporrarna.

Dom används inte till något idag, finns teorier om hur dom hade det förr. Större fötter, bättre fördelning av vikt och hitan och ditan.

Tack för bilden, jag tror jag såg sporren där bak... Spännande! :)

Jag klipper klorna minst 1 ggn per vecka, vintisen har trotts det jättelånga naglar tycker jag, hon har nog alltid haft det, för långt utväxta pulpor ( vinthundar har vad jag förstår dock andra tår mot många andra raser och i sig själva längre klor utan att det är fel) med tanke på att hon var utslängd på gatan o var i det bedrövligaste skick tänkas kan när hon togs om hand o sedan kom till mig, jag lever ständigt i hopp om att "klippa tillbaks" pulpan så jag tar så kort som jag bara kan utan att göra henne illa, tack o lov har hon ljusa klor så det är lätt att se var gränsen går! Men det blir inte kortare nu än vad de är.
Det var allt annat än roligt i början och det var våndaskrin som räkte till finska gränsen trotts att jag aldrig klippt henne för kort, nu är det helt borta o hon säger inte ett ljud ens om jag råkat nagga lite så det kommer en droppe blod.

Bichonen där emot blir det bara att nagga till på toppen då de slits snabbare och inte hinner växa mkt alls på 1 vecka, klipper ändå.

Här låter det när de går på båda och bichonen har INTE långa klor. Så det är nog högst individuellt hur de är gällande det kan jag gissa.

Jag ska faktiskt erkänna att Zagas klor är lite för långa, vi försöker korta ner dom.

I början var det sjukt svårt att klippa Zagas klor, vi tog henne till veterinären några gånger men dom växer som ogräs.

Nu förtiden ( Tack Allide ) fungerar kloklippningen bra och jag försöker klippa 2 ggr i veckan för att få dom kortare.

Jag kan inte förstå att så många slarvar med kloklippningen och "glömmer" bort det. :crazy: Det är väl en sak om man tar över en hund med "bortglömda" klor, men man har trots det ett ansvar som ny ägare att göra det bästa man kan. Om hunden är väldigt motvillig, så finns det billiga nylonmunkorgar att köpa. Men att så många, som haft hunden sen den var valp, hoppar över kloklippningen är för jäkligt. :mad:

Å andra sidan finns det jättemånga som inte borstar sin pälshund heller. Vet inte hur många hundar jag klappat, hundar som sett fina ut på ytan men där fingrarna avslöjat tovorna undertill. T.o.m. schäfer! Varför skaffar man hund om man inte sen sköter den?

Glömmer de här hundägarna bort sig själva med, i samma utsträckning? Glömmer man bort att duscha, byta kläder, tvätta kläder...? Glömmer man bort att torka sig där bak efter toabesök? :confused: :angel:

Schäfer är ingen pälshund. De ska inte behöva borstning i tid och otid. De schäfrar jag känner till borstas i princip aldrig och får inga tovor för det.

Schäfer är knappast en korthårig ras, eller hur. Och jag har träffat på schäfrar som såg fina ut på ytan, med ihopfiltad = tovig, knutig underull. Bara för att du inte anser en sak eller har sett nåt, så kan det trots allt existera, även om det kanske är ovanligt.

*kl* min hund har nog lite för långa klor... jag klipper de rel ofta (2-3 ggr mån) men han blir väldigt spänd och tycker det är obehagligt så det sista jag vill i nuläget är att råka klippa i pulpan, så jag tar med all sannolikhet lite för lite varje gång.

Nu när vi tillfälligtvis är sambos jag och husse börjar det bli bättre för när husse kliar öronen då är tillochmed kloklippning rätt okey enligt vovve, så sist vågade jag ta nästan dubbelt så mkt som vanligt och det gick bra! :)

Sen att han har rättså kraftiga mörkbruna klor hjälper ju inte direkt... Jag tycker det är mkt mkt lättare att klippa klor på småhundar katter och kaniner...

Har du testat att fila istället? Jag kan verkligen rekommendera att fila klorna istället för att klippa med klotång! Det går bra att göra det för hand, men om man vill och kan fungerar det superbra med en liten dremmel.

Mina vovvar får fina fossingar minst en gång i veckan. Inte var det populärt i början direkt, en av dem var rena sprattelgubben. Men nu vet de ju att man får ost varje gång man vart duktig så nu blir de superglada så fort man tar fram klotången. Den innebär ju godis :D
Att folk slarvar är väl lathet eller glömska..

Börjar man när de är små valpar och sen kommer ihåg att fortsätta :angel: så får man väldigt samarbetsvilliga vovvar. Min gamla schäfer blev också jätteglad när klotången togs fram, hon tyckte det var myyyysigt att bli ompysslad. Men så vankades det alltid smaskigheter, ända sedan hon var 8 v gammal, i samband med kloklippningen. :p

Schäfer räknas som korthår. Långhåren är inte tillåtna och de kan behöva borstas. Det är dålig päls om den tovar ihop sig och kräver borstning. Tittar man på Schäferns bakgrund och användningsområde säger det sig självt att den inte ska behöva borstas, annat än vid fällning. Det är en arbetande brukshund och hur skulle det fungera om militären var tvungna att ränna runt med borstar.

Sedan kan det säkert finnas Schäfrar med dålig päls som behöver borstning, men det är inte så det ska vara.

Håller med :/ En par med en hund (Alaskan husky) hade så långa klor att när den sprang så hörde man hur klorna raspade i marken. Det lär så jä*la läskigt och jag tycker synd om hunden! När jag klappade hunden så såg jag pulpan! Den var nästan längst ut :O Att folk inte andvänder sina hjärnor! Sök upp en djuraffär som kan göra det eller klipp dom själv :O

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 485
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka