Kloklippning - varför inte?

Sv: Kloklippning - varför inte?

jag har aldrig riktigt kopplat det där med att det inte ska låta när hunden går på parkettgolv. det låter när båda mina går. labben har bara deformerade stumpar till klor (usel kvalitet), men det låter ändå?
Det gör det när min vovve går också. Det är trampdynorna som hörs.

Jag klipper min hund ung varje vecka. Hennes klor växer räserfort..

Jag tyckar några av er här är väl snabba att döma. Det finns faktiskt folk som inte kan klippa sina hundars klor och jag tror inte hundarna dör av att slå klorna i parketten bara de inte vilar sin tyngd på klorna. Det är lite tufft att åka till vet. varje vecka och få hundarnas klor klippta..

Man behöver inte åka till veterinären. De flesta djuraffärer och Klipp/trim erbjuder kloklippning för en billig peng. Och om man tycker det blir för dyrt i längden får man väl lära sig klippa klorna själv.

Jag tycker det hör till grundkunskaperna ifall man ska ha hund. Alla är barn i början, men jag vågar nog lova att uppfödaren visar, eller hjälper till när det behövs, ifall man ber om det.

Jag tyckar några av er här är väl snabba att döma. Det finns faktiskt folk som inte kan klippa sina hundars klor och jag tror inte hundarna dör av att slå klorna i parketten bara de inte vilar sin tyngd på klorna. Det är lite tufft att åka till vet. varje vecka och få hundarnas klor klippta..

Men om man inte kan klippa klorna själv och inte heller ser till att någon annan gör det, varför har man då hund?

Men att döma av ljudet när hunden går om klon är för lång tycker jag är felaktigt, det är bättre att titta hur det ser ur när hunden står normalt på tassen (och klippa så kort det går).

Jag undrar om det inte är rasbetingat, jag klipper min rottis klor när de hör och de är korta och fina. Jag anser att min tibbe klor är lite för långa och de låter, men när jag bad att få hjälp med att klippa dem så ansåg folk att de inte var så långa och att de har plattare fötter. Jag försöker vänja hunden vid att få klorna klippta (ny inköpt hund) men det lutar åt att jag får lämna in honom då och då under tiden jag tränar.

Jo, jag förstår vad ni menar. Men jag känner en som har en hund där de absolut inte kan klippa klorna på den själva. De är någonstans och får det gjort regelbundet. Tur som är så växer den här hundens klor inte så fort/slits bra självt.

Hunden var en omplaceringshund och hade väl inte fått så bra erfarenheter och nuvarande ägare hade nog inte kunskapen om hur man gör och sen blev det liksom för sent.

Det jag säger är bara: var inte så snabba att döma. Alla är inte de perfekta hundägarna men hundarna ska inte plågas ändå.

Alltså det är ju bara bra att de ser till att någon annan klipper hundens klor om de själva inte klarar av det!

För mig finns det inte några bra ursäkter för att låta en hund gå med för långa klor, antingen fixar man det själv eller så satsar man tid och pengar på att låta någon annan göra det. :)

Min hund tyckte innan att detta är MYCKET obehagligt. Och det är inte alltid enkelt att hålla fast på 43 kg muskler :p

Så i början var de allt annat än korta men med träning så ligger han nu i sin "spela död"-pose och man får klippa dem. Däremot så klickar det i golvet även om klorna är korta på honom... *suck*

Men håller med om att de flesta som trimmar faktiskt klipper klor också, enkelt fixat om man inte vill göra det själv!

Men hur långa ska sporrarna vara då?

Det går jättebra att klippa Wiltons klor, han ligger så snällt på rygg på trimbordet och väntar på att jag ska bli klar. Men jag har så svårt att klippa sporrarna. På vanliga klorna klipper jag tills man kommer till det blir lite "mjöligt" i konsistensen (ca 1 cm långa är klorna då) men sporrarna är liksom lite mjöliga hela tiden. I alla fall inte lika hårda som de övriga klorna. Hur långt fram sitter pulpan på sporren, är det samma som övriga klor eller annat?

Tassarna på whippet och greyhound är ju lite lik en knuten näve, inte alls lika platta som på de flesta andra raser. Så jag kan tänka mig att det låter ofta när de hundarna går på golvet.

Från Ishtar som borde klippa oftare....
När jag väl klipper gör jag det jättenoga och så kort som möjligt. Först en gång över hela tassen, då drar sig pulpan tillbaka så man kan alltid ta lite till efter man klippt klart sista klon. Sen nästa tass! Men måste erkänna att ofta tycker jag klorna ser lite långa ut typ en månad innan en utställning, då kör jag igång "tillbaka med pulpan" som uppnås genom att klippa 2 ggr i veckan.

KL

Men om man jämför med hästarna. Är det lika vanligt där att folk glömmer se till att hovarna blir verkade?

Ja:crazy: Fy fan vad folk kan vara lata...

Här klipps vovveklor 2-3ggr /mån
/Migo
Hovvårdare, så ser hovslarveri...

Jag har också funderat på detta och det är tyvärr alldeles för vanligt.

Jag klipper min hunds klor när det behövs. Det beror helt på hur mycket hon sliter på dem hur ofta jag gör det, men jag glömmer det inte. Förstår faktiskt inte hur man kan missa en sådan sak. Man märker ju tydligt när klorna blir för långa, det tar inte lång stund att göra och är inte speciellt jobbigt heller.

Sen tycker jag inte man behöver klippa och fila ner klorna till obefintliga, de fyller trots allt en funktion och är hundens verktyg vid halt väglag m.m.

Jag är faktiskt inte riktigt säker, men jag brukar klippa av "spetsen" på "papegojnäbben" om du förstår vad jag menar...

Förstår precis vad du menar, jag arbetar på ett hundtrim och kan säga att 75% av alla hundar(om inte mer!) som kommer dit har alldeles för långa klor.. Tyvärr är det inte alldeles ovanligt att det kommer in hundar med så långa klor att dom växt runt, och in i tassen/benet.

Jag själv tycker detta är skandalöst, och brukar tänka "undrar hur deras(ägarens) tånaglar ser ut".

Jag har undrat det samma! Och jag köper inte heller att man helt och hållet glömmer. Man ser ju och till slut hör klorna dagligen. Likaså glömmer jag inte vaccinationer, mat osv. För mig är det viktigt att hålla klor korta och fina. Dels för hundens skull, då balanstårna knappast bör ha 3 cm långa klor för skaderisken och andra obehag och sedan för min egna del. Det ser snuskigt ut med vanskötta klor!

Däremot får man höra många kommentarer om Focus baksporrar. Att dom ska tas bort, klippas ner osv. Det är en Beauceron, och dom har sådana. Punkt! :D

Jag förstår, det är väl ungefär som jag gör. Men tycker att de är lite långa... Men vågar inte klippa mer. Tänkte fråga på djuraffärn nästa gång jag har med mig hunden dit. De klipper klor. Kanske någon kan visa en bild på deras hunds vältrimmade sporre? :angel:

Jag vet inte ens om det finns någon pulpa i den där märkliga klon? På min gamla schäfer gick det i alla fall att klippa bort väldigt mycket och det gjorde jag med, för att hon inte skulle riskera skador.

Oja, det finns pulpor i sporrar. Min herr Fo har fått sig några nyp lite här och var på de 6 olika sporrarna :o

6 sporrar... var sitter alla dom? (Shit vad jag vet lite... :o) Stackars Wilton... :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 485
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka