Kloklippning - varför inte?

Lupin

Trådstartare
Varför är det så många hundar som har så dåligt skötta klor? Varför klipper man inte klorna på sin hund? Jag köper absolut att man kan vara rädd eller inte av andra anledningar inte vågar göra det själv. Men nog måste det finnas någon som kan hjälpa en? Det finns ju gott om djuraffärer som erbjuder kloklippning, förutom så gott som alla klipp-och-trim. Varför låter man klorna bli förvuxna och hunden ovan vid hanteringen? :confused:

Sv: Kloklippning - varför inte?

Jag undrar detsamma. Visst, det kan vara lite obehagligt att göra det men klippas måste dom ju, på ett eller annat sätt.
Min hund är lite rädd när man klipper klorna på baktassarna så för ca 2 minuter sen körde jag lite träning på det.

Det enklaste borde ju vara att klippa nån gång i veckan så räcker det ju med att ta lite. Väntar man för länge är det värre ju!

Vad många gånger den tanken slagit mig...Såg senast i Lördags en hund som hade så j-vla långa klor att det raspades på asfalten.
¨Det värsta är att folk inte fattar att det är skadligt och obehagligt för hunden!!

Hur kort ska man klippa dem? Vet att man ska gå efter pulpan men på svarta/mörka klor är det svårt att se pulpan. Ska det höras från klorna när de går på golvet? (antagligen superdumma frågor)

Många glömmer, faktiskt... :grin:

För mig och min hund är det en gång i veckan som gäller, ibland oftare om det behövs. Fungerar finfint.
Någon gång klippte jag klorna på henne både på fredagen och söndagen - samma vecka. Hennes klor växte raketfort när hon var ca 4-5 veckor gammal :p

Terja:
Jag tycker att man ska klippa så kort som möjligt och att de inte ska höras mot marken. Sedan finns det vissa hundar som har sådan vinkel på tårna att klon hörs även om den bara är 1-1½cm lång, men det är inte många vad jag vet. (Och jag snackar medelstora-stora hundar när jag snackar längd/storlek på saker)

Sådär är det på min hund, han är dessutom lite släpig i sina gångarter så det blir lätt att det hörs iaf. Jag klipper en gång i veckan och så kort så att jag nästan medvetet tar i pulpan.

Det kanske är lite varierande från ras till ras också? (tänker på att alla raser ju har olika vinklar hit och dit och olika tass-form)

Jag klipper bara sporrarna på framtassarna samt någon klo då och då och lite för tränings skull. Min hund sliter så bra på sina klor själv så... Så skulle dom börja växa raketfort skulle jag säkert glömma av det...

KL

Men om man jämför med hästarna. Är det lika vanligt där att folk glömmer se till att hovarna blir verkade?

på mina tikar klipper jag 1 ggn i veckan, det räcker men på min hane klipper jag typ 2 ggn i veckan, dem växer som fan, och då tar jag ändå precis till pulpan medvetet, hatar klicket på golvet, o då är det ändå chihuahua´s jag har...:grin:

Jag klipper minst en gång i veckan, men här klickar det i golvet ändå...

Ja, det kan man verkligen fråga sig!?
Jag tror folk överlag gör det så mkt krångligare än vad det skulle behöva vara!
Jag sägar till alla som känner sig träffade!:
Klorna är det första jag kollar på när jag hälsar på en hund! Är klorna trimmade så är oftast hunden väl omhändertagen!
Så ta tag i saken nu alla fegisar. Det är bara att bestämma sig!:D

Ska jag vara helt ärligt så glömmer jag bort det och dessutom är jag lat. När jag väl kommer på att de bör klippas så tänker jag alltid att det ska göras imorgon. Visst låter de när hunden går, men direkt skadligt tror jag inte det är. Blir de hiskeligt långa får jag ett ryck och klipper av nästan alltihop.

Ingen aning.

Men klipper väll Unos 1 gång i månaden eller nåt förutom sporrarna som jag tar oftare Han sliter de bra själv.

jag har aldrig riktigt kopplat det där med att det inte ska låta när hunden går på parkettgolv. det låter när båda mina går. labben har bara deformerade stumpar till klor (usel kvalitet), men det låter ändå?

Ska jag vara helt ärligt så glömmer jag bort det och dessutom är jag lat. När jag väl kommer på att de bör klippas så tänker jag alltid att det ska göras imorgon. Visst låter de när hunden går, men direkt skadligt tror jag inte det är. Blir de hiskeligt långa får jag ett ryck och klipper av nästan alltihop.

Är precis likadan *host* Två av mina hundar har av naturen långa klor, dvs har alltid haft det och det är inte jag som haft kloklippningen innan, Loka har relativt korta klor, men jag glömmer ändå.
Kan gå en vecka och tänka, "ikväll måste jag", men så händer det nåt annat...

Nu är ju inte mina voffs klor äckligt lång och såna som rundar tassarna på nåt sätt, men jag har ändå dåligt samvete över det.

Jag glömmer helt enkelt.

Jag tror att det helt enkelt beror på okunskap och/eller lathet.

Min gammel hund har fått sina klor klippta två gånger på de elva åren jag har haft honom:o han sliter sina klor perfekt själv, vid de tillfälle de blivit klippta har han varit sjuk och har därför inte kunnat slita normalt.

Jag tog honom som omplacering när han var 13 månader och han är dödsrädd för klotången:( därför är jag glad att han sliter bra själv.

Min "nya" omplaceringshund är också rädd för klotången, trots mycket träning har jag inte kunnat få det att fungera så på veterinärs inrådan ger jag honom plegazil när klorna ska klippas, en hund som vrider, rycker och försöker dra ifrån det otäcka är det ju lätt att man skadar klorna på.

Han sliter också sina klor väldigt bra själv men ett tag var det en klo som han inte slet själv.

Att det låter mot golvet när de går beror ju mycket på hur tassen ser ut, om hunden när den står still har klorna i backen så är de ju för långa, men min bonusdotters hund låter det om fast hon har så korta klor att de är cm från backen när hon står still.

Min gammel hund har fått sina klor klippta två gånger på de elva åren jag har haft honom:o han sliter sina klor perfekt själv, vid de tillfälle de blivit klippta har han varit sjuk och har därför inte kunnat slita normalt.

Hundar som själv sliter klorna till lagom längd är ju en annan femma. Vet inte hur vanligt det är, men det är i alla fall inte så vanligt att man kan "glömma bort" kloklippningen rent generellt bland gemene man.

*KL*

Det där med att det inte får låta när hunden går över golvet är ju bara trams. Som någon påpekade har olika hundar/raser olika långa tår och form på tassarna, olika vinklar på tårna mm. Klart det kan få låta när hunden rör sig. Men när den står stilla så ska inte klorna nå ner till golvet tycker jag. Ju kortare klor desto snyggare tass!

Långa klor är inte bara fult. Det är skadligt för hunden.

Jag tycker att hundar med långa klor borde åka ut med en tvåa på utställningarna. :devil: Varför premiera välborstade och glänsande hundar, ifall omvårdnaden och intresset inte räcker ända ut i klospetsarna? :angel: För man ser tokigt många hundar med tokigt långa klor i ringarna med.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 485
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka