Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt
Hej, är det någon här som använder sig av klickerträning i utbildning och träning av sin häst?
Några tankar, tips och ideér? Jag är nyfiken på alla erfarenheter, både positiva och negativa.
Skärper mig...
Om det skall vara "rikitg shaping" så skall man ju ge godis sjuttifjörton gånger så att det kopplas ihop med ljudet.
På hunden så fick vi klicka varje gång hon tittade på oss, och sedan var det befäst.
Vi försökte lära henne gå i koppel med klickern, det blev aldrig bra (Ridgeback....är lite ökända i hundvärlden som som varande "självständiga"
)
Däremot så gjorde hela klickgrejjen att vi fick en hund som var ovanligt lite ridgeback och mycket mer "bruks" = HOn måste inte veta varför hela tiden.... Hon är intresserad på ett helt annat sätt ...
( hund ja -men erfarenhet
)
Fuskvarianter på shaping har jag använt på häst.
Som hovis på svårskodda hästar. Jag fick ett från början oförtjänt rykte att var bra på dem och sedan rullade det på.
Där hade jag med ett par kilo äpplen som jag skar i klyftor, de fick någon från början när vi hälsade, och sedan fick de ihop med ett "bra ljud" belöning för allt som liknade skoning. Först lyfta hoven, sedan stå med den en stund, sedan hålla i, sedan knacka.
Varje gång hästen inte bråkade fick den "beröm" och jag släppte och gav godis.
Det tog 2.5 timme att sko en sådan häst första gången - och det blev bara fram
. Men man hade igen det sedan.
Det gick raskt snabbare och snabbare och ganska snabbt att få dessa stökiga hästar att vara "normala" OM de inte bråkade för att det gjorde ont att stå - på dessa funkade inte metoden. (2-3 st)
Och ovan beskrivna hästar var heller iten oupffostrade, det var hästar som kommit fel med hovslagaren, och skoningen hade blivit en konfliktsituation, där hovslagaren tillslut vägrade komma...
Då ringde man en kvinnlig hovis....
I vardagen med unghästar blir det lite fuskshaping också. Särskilt stopp på lina använder jag godis.
Jag gör lite rotvälska med saker som jag snott lite här och där.
Hästarna stanar nu på handsignal hand upp, men oj vad opraktisk den är om de genar och vill in och linan blir lång och man höjer handen därför......
Shapingen är bra för att man kan berömma rätt arbetshållning, tycker jag. När de kommer i korrekt böjning och ryggvälvning kan man berömma och det är ju ett plus - då att arbeta rätt är lite jobbigt.
I början får mina sluta bara de hamnar rätt och får godis och sedan kräver jag lite mer.
Med Nordis är godis ett måste på. (han har flängjagats av någon) och har därför lätt att stressa upp sig. Sedan har klantarslet = jag tömkört honom bredvid hagen med el på, där han råkade stoppa in rumpan.
Så han är övertygad om att jag kan skicka ström genom tömmarna. Det kommer ta lång tiiiid att reparera det misstaget.
Jag tycker att godis framförallt är en jättebra distraktion på en stressad häst. Nu har de börjat ha godishinkar på djursjukhusen...