Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

KL
Använder nog mer kroppssråk än ord, även om munnen går jämt:angel:.
Tex visade hästen hur mkt kroppsspråk han är van vid igår, då jag försökte filma/fota samtidigt som jag löslongerade...

Normalt sett har han en jättefin rörelse och fokus, men nu då jag stelt höll kameran och bara använde röstkommandon var det en avvaktande lite fattig rörelse i hästen.
Så fort jag la bort kameran och fokuserade med kroppen i stället för bara röst kom hästen igång igen.

Många longerar ju med rena röstkommandon, ord, eller likt en bekant som använde klicker men hade lite dålig hållning och kroppsmedvetenhet. Hästarna lyssnade på klicket och lärde sig en massa saker, men det såg inte stolt och bärigt ut. Mer mekaniskt som cirkustricks.

Tror att man kommer rätt långt utan klick och krångel bara man har koll på vad man gör med kroppen och jobbar på sin tajming i röst och kroppsspråk!
Dom är ju som sagt inte korkade hästarna! Klickern känns mer som en hjälp för oss att bli konsekventa och medvetna om vilka signaler vi sänder ut... Men det är bara en gissning.

Nej. En av de grundläggande reglerna runt klickerträningen är just att efter varje klick kommer det en belöning! Hästen SKA avbryta rörelsen/betendet man har klickat för, annars är det inte klickerträning utan bara en form av berömm.
Det är en av de saker som gör klickerträningen så effektiv som den är.

Det är dags för mig att krypa till korset. :o
I bland är jag inte snabb ;)
Hur som helst har jag ägnat månader åt att läsa allt jag har kommit över om klickerträning. Jag håller med dig till 100%. Klickerljudet skaALLTID följas av en belöning.
Jag ber om att få tacka dig för att du triggade igång mig så att jag kom i kontakt med allt bra jag har läst :bow::bow:

Annika

Förresten var har du utbildat dig till klickertränare?

Annika

oj:o

Kul att du har hittat bra litteratur, har du lust att dela med dig av det du hittat? (alltid kul med boktips osv!!)

/migo
som snart ska åka och hålla klickerkurs för en rasförening...

En grej som har dykt upp nu med "nya" hästen:

Om hästen inte är så intresserad av godis att den ibland lägger av i brist på motivation, finns det något knep för att förbättra det eller får man helt enkelt leva med att det kommer ta mycket längre tid och mer tålamod för att lära samma "trick"? :o
Kusen gillar ju belöning, egentligen. Men ibland verkar den tycka att "ok, nu har jag fått min godis så nu är vi klara!" eller allmänt att godiset bara är tillräckligt när den redan har fokus och känner för det just då, och ofta mest som ett plus i kanten än grundmotivationen...

Hua, det är lätt att tappa sånt man egentligen borde kunna tycker jag! :p
Men lite bollträning har det blivit, han kan det *egentligen* men är svårstartad. Vet att man får godis om man buffar på bollen med nosen och har gått från att öht nudda vid den till att buffa iväg, och från att bara ta kontakt med den när jag håller den i handen till att söka upp den på marken om den är hyfsat nära. Alltid något! På *host* 4 månader? :rofl:

Oftast tolkar jag ointresse för belöningen som en protest. Antingen tycker hästen inte att godiset är speciellt gott (krafftpellets är jättepoppis här hemma vintertid, men på sommaren är det bättre med morotstärningar) eller så är det något i den aktuella uppgiften som inte går fram.

Börja med att klicka för något helt nytt. Om ni förut har tränat mycket på tex putta en boll, klicka för något helt annat(tex busa ordentligt i hagen och klicka för en fin galoppfattning eller så). Omväxling förnöjer och kan mycket väl ge tillbaka gnistan!

Annars skulle jag testa att byta godis. Kanske använda "bonusgodisar" (något man vet att hästen är galen i, min märr älskar menthos) då och då för att ge tillbaka lite motivation.

Och ja, det ÄR framsteg på fyra månader. Det är inlärning för er bägge, låt det ta tid:) Möjligen att du kanske skulle kunna ha nytta av någon som tittade på och såg mo det är något ni kan "effektivisera", men det är omöjligt att göra utifrån text. Du kanske kan lägga upp en filmsnutt?:)

/Migo
Vars halvblod överlyckligt har insett att man får klick när man busar i hagen...

Jag har läst de gamla vanliga häst och hundklickerböckerna. Men den som fick mig att tända till ordentligt var "klickerträning för nybörjare" av Natasja Atterbom. Den går igenom precis allt om förstärkningskvalitet, tajming, kriterier, förstärkningsfrekvens, belöningsplacering, stimuluskontroll. En heltäckande bok där träningen i och för sig vänder sig till hundägare. Jag har haft så lätt att inte komma vidare i min träning med klicker. Just avsnittet om kriterier och hur jag kan använda dem har fått mig att tycka att struktur är kul! Och träningen med Vinna visar sig gå mycket bättre när jag höjer kriterierna fortareän jag har gjort förut. Nu anstränger hon sig för att få klicket. Det är så KUL!!!

Annika

Hmm, kan försöka få det filmat till helgen, fast jag vet inte om det skulle ge så mycket? :p
Eftersom jag inte lagt till något kommando än och "hjälper" hästen väldigt lite, väntar ut eftersom vi är i ett mellanläge där han "vet" vad han ska göra på så vis att han redan gjort det men ska koppla bättre innan jag kräver mer... Skulle vara timingen för klicket isf?

Ska testa morötter, det blir han helt tokig av så det borde funka! ;)

*knapplån*

Har inte läst tråden men ville svara på ursprungsinlägget ändå eftersom jag är så glad just ikväll över en ny insikt och framgång :D

Har en islandshäst som är grymt smart men har lite problem med sin kropp och rörelse, saknar koordination och balans och allt möjligt.

Läste lite "lätt" om klickerträning och gjorde ett introducerande specialarbete om det i våras och efter det har jag väl tänkt att jag skulle introducera det hela i träningen med särskilt islandshästen (han är en bra försökskanin liksom :o ).
Är inte SÅ insatt, har inte läst några böcker, men har i alla fall fattat den övergripande idén.

Så började vi med klickerträning men utan klicker...;) Detta för att PV så hemskt gärna vill mata hästen, men han bara förstärkte tiggandet och jag blev till slut knäpp för att hästen tiggde så förbaskat hela tiden. Så då förstärkte vi helt enkelt "vända bort huvudet" istället.

Köpte en klicker i förra veckan och introducerade den i träningen och ponnyn hajar blixtsnabbt och tja, jag är tänd på idén!

Det som dock var märkligt, var att i samma veva som jag började leka med beteenden och klickern, så har han ändrat attityd HELT vid arbetet på lina. Han är väldigt passig och har svårt att hitta travrörelse i sin kropp, men nu när han "söker klicket" så hamnar han mycket "bättre" i rörelsemönstret.
Så därför har jag lekt med idén att använda klickern just för att få "fram" traven på honom.
Tankar och idéer?
Har tidigare tänkt att okej, den kan väl användas till olika tricks och vardagshanterings-situationer, men själva TRÄNINGEN av hästens fysik - där tänker jag inte blanda in klickern. Det känns som om rörelser och signaler kan bli lite väl mycket av en sorts "isolerade cirkustricks" då.... Om någon förstår hur jag menar.
Men nu vet jag inte längre alltså :confused:
Hur tänker ni och hur har ni tänkt, ni andra som använder klickern?

Tror han skulle fatta extremt mycket fortare mha den. Det är sanslöst så lättmotiverad han är, jag tror att han typ kan göra nästan vad som helst för ett par pellets....Men det verkar också som att det här tänket att han får "prova sej fram" till rätt beteende, är helt rätt för att han ska just hitta travrörelsen.

Har egentligen en hel del funderingar kring klickerträningen men känner att jag kanske bör söka svaren i böcker.
Hursomhelst, ska läsa igenom tråden nu.

Jag har säkert redan skrivit det i tråden, men jag klickar absolut även under dressyrpassen!

Klicket är inte ett sätt att träna in cirkusrörelser, det är ett sätt att markera för hästen vad det är man vill att den ska göra!

När jag gick med armen i gips och hade ridförbud i somras jobbade jag nordisen lös. Tanken från början var bara att leka lite för att inte allt skulle vara bortglömt när jag skulle börja rida igen, men tack vare klickern har vi jobbat fram kanonfina travvstarter och galoppfattningar!
På voltarbetet med klickern kan jag markera exakt när hästen lyfter sig bra eller byter till rätt gångart. Ni vet den där läckra, luftiga traven som kommer när de leker, den med snygg hingstböjning på halsen, vinklade hasor och fiiiin undersättning? Den klickade jag- på skoj i början- men oj vilket skillnad det har gjort i ridningen! För att inte nämna galoppfattningarna hon gör nu:love: Efter att ha klickat och lekt fram dem (och då samtidigt självklart tränat upp musklerna!) så vet hon vad jag kommer förstärka uppsuttet vid samma kommando- och jag får en läcker och lätt trav även från ryggen!

/Migo
vars dressyrhäst idag gått 4½ timmes mysig skorgspromenad... i full rulle! Även ute i naturen känns det tydligt att galoppen är bättre, vad rund och skön den har blivit!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 660
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka