B
Blirran
Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt
Usch vad jag skriver, stoppa mig någon! Det här svarade nån på tidigare, men idag vill min inre magister (besserwisser) ut!
Problemet med att ge godis efter är tajmingen. Det är väldigt svårt att ge godiset i exakt rätt moment, alltså det man vill förstärka.
Det som då händer är att man antingen förstärker fel beteende. Eller inget alls, ur hästens synvinkel får den godis hipp som happ och det leder hos vissa till en förfärligt tiggande.
Det är ju i princip klickerträning.om du är konsekvent!
Jag är väldigt dålig på vad klicker är, varför behövs den alls, och hur kan man nå att ge godis när man klickar tex vid longering eller så Varför inte bara godis direkt eller efter ett visst ord tex. När hästen gör rätt.
Usch vad jag skriver, stoppa mig någon! Det här svarade nån på tidigare, men idag vill min inre magister (besserwisser) ut!
Problemet med att ge godis efter är tajmingen. Det är väldigt svårt att ge godiset i exakt rätt moment, alltså det man vill förstärka.
Det som då händer är att man antingen förstärker fel beteende. Eller inget alls, ur hästens synvinkel får den godis hipp som happ och det leder hos vissa till en förfärligt tiggande.
Varför inte bara godis direkt eller efter ett visst ord tex. När hästen gör rätt.
Det är ju i princip klickerträning.om du är konsekvent!