Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Jag är väldigt dålig på vad klicker är, varför behövs den alls, och hur kan man nå att ge godis när man klickar tex vid longering eller så:confused: Varför inte bara godis direkt eller efter ett visst ord tex. När hästen gör rätt.

Usch vad jag skriver, stoppa mig någon! Det här svarade nån på tidigare, men idag vill min inre magister (besserwisser) ut!

Problemet med att ge godis efter är tajmingen. Det är väldigt svårt att ge godiset i exakt rätt moment, alltså det man vill förstärka.

Det som då händer är att man antingen förstärker fel beteende. Eller inget alls, ur hästens synvinkel får den godis hipp som happ och det leder hos vissa till en förfärligt tiggande.

Varför inte bara godis direkt eller efter ett visst ord tex. När hästen gör rätt.

Det är ju i princip klickerträning.om du är konsekvent!

Usch vad jag skriver, stoppa mig någon! Det här svarade nån på tidigare, men idag vill min inre magister (besserwisser) ut!

Problemet med att ge godis efter är tajmingen. Det är väldigt svårt att ge godiset i exakt rätt moment, alltså det man vill förstärka.

Det som då händer är att man antingen förstärker fel beteende. Eller inget alls, ur hästens synvinkel får den godis hipp som happ och det leder hos vissa till en förfärligt tiggande.

Det är ju i princip klickerträning.om du är konsekvent!

Ja precis, jag använder ju själv ett klickerord istället för klicker. Så länge man kan hålla sig från att använda klickerordet utanför klickerträningen så funkar det bra.

Men viktigast är såklart att hästen förstår att ordet eller ljudet betyder "Rätt! Strax kommer belöning." så de förstår varför de fick godiset.
Använder själv aldrig klickerordet om det inte väntar godis efteråt, om hästen bara behöver lite uppmuntran och veta att den är på rätt väg så använder jag "bra" istället och där blir det lite som ett lotteri - någon enstaka gång får de godis vid "bra" också, men det är så sällan att de inte kräver det på samma sätt.

KL

Jag tycker nog att det är en ganska fundamental skillnad mellan regelrätt klicker träning och det folk anser är klicker träning med hjälp av ord.
hela funktionen med regelrätt klicker är ju i grunden att den är så exakt. Dvs man kan klicka i exakt rätt milimeter ögonblick på ett annat sätt än med ord. För att ordet skall komma i rätt ögonblick måste man i princip redan ha börjat uttala det medans djuret fortfarande befinner sig inne i beteendet. oftast uttalas ord EFTER att beteendet är avslutat. det är en viss skillnad iallafall som jag ser det. Så nej - användande av ord tycker jag INTE kan liknas vid klicker träning, isåfall skulle nog de flesta anse sig syssla med det.

KL

Jag fick höra på en föreläsning med M. Rundgren (etolog) att en bestraffning / belöning måste komma inom 10 sekunder för att hästen ska koppla det med ett specifikt beteende. Det tycker jag känns som lååång tid! Så, om detta stämmer är det inte så viktigt att berömmet/klicket kommer exakt samtidigt som hästen utför det man vill.

för att precisera exakt vad det är som är positivt så behövs en otroligt timimng- 10 sekunder är way too late. Håller till viss del med mackan- klicket eller en visselpipa är oslagbart snabbt- det krävs ett jävligt bra ord/mycket träning för att uppnå ens liknande timing med rösten.
Dock har hästarna lärt sig det himla bra, tar första stavelsen som klick, och för mig kommer "klickordet" på ren reflex... Men så har jag också tränat med det i många år nu.
Sen lär man sig att läsa hästarna, så man kan ofta se i förväg om de är på väg i rätt riktning och kan på så vis klicka med bra timing.

För mig uppväger fördelen med fria händer nackdelen med något försämrad timing.

/migo

KL

Jag fick höra på en föreläsning med M. Rundgren (etolog) att en bestraffning / belöning måste komma inom 10 sekunder för att hästen ska koppla det med ett specifikt beteende. Det tycker jag känns som lååång tid! Så, om detta stämmer är det inte så viktigt att berömmet/klicket kommer exakt samtidigt som hästen utför det man vill.

Jag menar inte att det inte är möjligt. :D Självklart är det möjligt. Tycker dock som du - 10 sec är en lång tid och påverkar säkerligen hur snabbt och effektivt hästen kopplar sambandet. Jag tror att tar det så mkt som 10 sekunder beror det också på individ hur effektivt de kopplar eller ej. De är ju trots allt individer med lite olika grad av intelligens och fallenhet för att se samband och fatta poängen : )
Jag vill bara belysa att återigen: själva poängen med klicker i sin ORIGINAL bemärkelse, är snabbheten och precisitionen som är möjlig.

Dock har hästarna lärt sig det himla bra, tar första stavelsen som klick, och för mig kommer "klickordet" på ren reflex...

/migo

Ja, så tycker jag också att det funkar. Förmodligen gör man någon "positiv kroppsspråksförändring" redan när de är på väg att göra rätt.:D

Men rent allmänt: Ofta repeterar man ju några gånger med det man vill lära in och då inbillar jag mig att hästen väldigt snabbt förstår exakt vad det är man är ute efter (åtminstånde min häst) och då kanske det inte spelar så jättestor roll om man är ½ sekund sen med sitt "Braaaa!" Eller vad tror ni??

Sorry för lite utanför ämnet..

Jag menar inte att det inte är möjligt. :D Självklart är det möjligt. Tycker dock som du - 10 sec är en lång tid och påverkar säkerligen hur snabbt och effektivt hästen kopplar sambandet. Jag tror att tar det så mkt som 10 sekunder beror det också på individ hur effektivt de kopplar eller ej. De är ju trots allt individer med lite olika grad av intelligens och fallenhet för att se samband och fatta poängen : )
Jag vill bara belysa att återigen: själva poängen med klicker i sin ORIGINAL bemärkelse, är snabbheten och precisitionen som är möjlig.

Jo, jag var mycket förvånad över att hon hävdade att det var så lång tid... Men du har säkert helt rätt i att ju snabbare man är, desto tydligare blir det för hästen och desto snabbare går inlärningen.

KL

Jag tycker nog att det är en ganska fundamental skillnad mellan regelrätt klicker träning och det folk anser är klicker träning med hjälp av ord.
hela funktionen med regelrätt klicker är ju i grunden att den är så exakt. Dvs man kan klicka i exakt rätt milimeter ögonblick på ett annat sätt än med ord. För att ordet skall komma i rätt ögonblick måste man i princip redan ha börjat uttala det medans djuret fortfarande befinner sig inne i beteendet. oftast uttalas ord EFTER att beteendet är avslutat. det är en viss skillnad iallafall som jag ser det. Så nej - användande av ord tycker jag INTE kan liknas vid klicker träning, isåfall skulle nog de flesta anse sig syssla med det.

Spelar egentligen ingen roll eftersom principen är densamma. Vissa använder även andra typer av ljud som man då själv gör, sånt man kan behöva ta till om hunden/hästen är rädd för klickern t ex.
Klickerord/ljud = bra! - belöning är det viktiga, att det vattnas i munnen när de hör ljudet för att inte behöva ge godis direkt.
Varför skulle ordet uttalas efter att beteendet är avslutat? Och huvudsaken är att man börjar uttala ordet när djuret gör rätt. De förstår! ;) De lyssnar ju inte på ordet i sig utan den inlärda betydelsen, tonläge och det dom "förstår".

Ja, så tycker jag också att det funkar. Förmodligen gör man någon "positiv kroppsspråksförändring" redan när de är på väg att göra rätt.:D

Men rent allmänt: Ofta repeterar man ju några gånger med det man vill lära in och då inbillar jag mig att hästen väldigt snabbt förstår exakt vad det är man är ute efter (åtminstånde min häst) och då kanske det inte spelar så jättestor roll om man är ½ sekund sen med sitt "Braaaa!" Eller vad tror ni??

Sorry för lite utanför ämnet..

Nej precis. En häst som lärt sig söka efter det rätta beteendet kommer också med tiden snabbare snappa upp/gissa sig till vad som var rätt utifrån belöningen. Ibland kan det ju bli fel också för att man belönade i "på rätt väg"-syfte (om an vil att hästen ska lyfta hoven och den får för sig att det var skrapandet i backen som var bra) men då utvecklar man ju det genom att få hästen söka ett snäpp till nästa gång, att det där "halvbra" inte längre är ok.
Upplever själv inte några problem med timingen, men som Migo skrev så lär man sig kanske läsa hästen och se när den är på väg att göra rätt. Skulle man råka belöna innan hästen faktiskt GJORT rätt så är ju inte det hela världen heller, bara man inte blir för snäll så hästen slutar försöka.

Tänker inte ge mig in i ngn ordvrängning, du verkar missförstå det mesta jag skriver och jag orkar inte älta detaljer.
min enda poäng är att klickerträning i ordets orginal betydelse, inte är riktigt samma sak som att man använder ord som "bra" och "nej". såvida inte vi alla sysslar med klickerträning som använder sån form av verbal korrigering isåfall.

Tänker inte ge mig in i ngn ordvrängning, du verkar missförstå det mesta jag skriver och jag orkar inte älta detaljer.
min enda poäng är att klickerträning i ordets orginal betydelse, inte är riktigt samma sak som att man använder ord som "bra" och "nej". såvida inte vi alla sysslar med klickerträning som använder sån form av verbal korrigering isåfall.

Nej, där håller jag med. Framförallt eftersom "bra" och "nej" är såna ord som man lätt missbrukar.
Ett klickerord ska användas precis som man skulle använt en klicker och aldrig annars.
Reagerade själv på att tjejen i "Motivera din häst" använder "good boy!" och "good girl" som klickerord. Dels för att det måste vara extremt lätt att missbruka och dels eftersom det blir så långt.

jag är själv skadad av "motivera din häst", så säger faktiskt "good boy/girl". Det går alldeles utmärkt, hästarna tar det på första ljudet (när man i rätt tofall säger "Goo..." reagerar de;)) och för mig är det lättare att säga ett tvåstavigt ord än ett kortare.

Så det går, även om det inte är optimalt. Däremot är det jättevsårt att som tränare byta klickerord när man tränar andras hästar- så fort klicket kommer på reflex så blir det "mitt vanliga" istället för hästens unika. Men de verkar fatta det ändå, på resten av mitt kroppsspråk.:D

Ja men du pratar ju inte engelska i vanliga fall så för dig borde det inte vara lika stor risk att missbruka! ;)
En kompis använde också det som klickerord, själv tyckte jag som sagt det var opraktiskt med något så långt.

Egentligen skulle man ju behöva olika klickerord för olika hästar (du ska se kusens min om han hör att jag säger klickerordet till någon annan! :rofl: ) men jag skulle nog inte heller så lätt kunna lära av mitt :p
Men som du säger, ofta spelar ordet i sig inte så stor roll, de känner på sig ändå när de kommer/inte kommer få godis. Det är ju dock EFTER att de lärt sig själva principen med klicker, skulle man börja "slarva" för tidigt så borde risken att de blir tiggiga eller inte riktigt förstår principen bli större..?

Nej, just eftersom jag ville ha ett ord som INTE missbrukas valde jag ett på ett främmande språk.

Tänk om man hade diciplin nog att ha separata klickerord! Visserligen verkar de förstå ganska bra vem det är man ägnar sig åt "just nu"- problemet uppstår när man tränar flera hästar samtidigt (frihetsnummer tex).
Eller när man klickar i hagen- första tre minuterna är alla 7 hästarna som galna och föreslår sina favorittrick innan de inser att det inte var deras tur nu. Ser ganska kul ut med flemande/ bugande/ nickande/ spansksrittande hästar överallt...
Av nån jäkla anledning tar det dock bara nått försök per häst innan de inser att det inte var deras tur, och återgår till sitt. De är smartare än vi nånsin kan ana...

och JA, det är jätteviktigt att man har befäst klickandet både hos sig och "träningsobjektet" innan man kan börja göra avsteg. Om man inte har det befäst så förlorar träningen sin unika effektivitet och blir som vilken godismatning som helst...

Haha, känner igen det där! :p Jag har släppt lös båda kusarna i ridhuset (när det varit ledigt) och tränat lite klickerträning/arbete för hand med en och en - DET var lite utmanande med tanke på att den andra hästen då konstant hamnade i vägen och kom och ville vara med och också vara duktig för att få godis! :rofl: Även om de förstod att klickerordet inte var avsett för dom, att dom inte hade förtjänat det, så blev de ändå besvikna!

Skulle vara skitkul att kunna öva båda två samtidigt, men jag har nog lite för dålig koll och koordination på hästarna för det än så länge! :p

Klickljud med munnen tycker jag fungerar bra. Snabbt och distinkt.(men omöjligt när man själv har godis i munnen :angel:)

Jag kan nog inte riktigt se att det skulle vara så svårt att använda ett ord, så länge det är kort, tydligt, inte liknar något annat och aldrig används annars.

Apropå flera hästar. Jag tränade ett tag lös i hagen. Den andra hästen var inte klickertränad, men attans vad snabbt han lärde sig att klick betydde att min häst skulle få karra... Det blev väl sjåigt efter ett tag. Han kom stolpande med långa kliv och tyckte att min skulle flytta sig, klart HAN skulle ha godiset...

.... Den andra hästen var inte klickertränad, men attans vad snabbt han lärde sig att klick betydde att min häst skulle få karra... Det blev väl sjåigt efter ett tag. Han kom stolpande med långa kliv och tyckte att min skulle flytta sig, klart HAN skulle ha godiset...

Vad!?? Ger du din häst godis?? Ur handen?? :eek:

(obs skämt! ;))

KL
Tanten med Falabellan(?) på globen sa att den kunde ca. 100 ord.

Fransmannen tilltalade respektive häst med dess namn.

KL
Tanten med Falabellan(?) på globen sa att den kunde ca. 100 ord.

Fransmannen tilltalade respektive häst med dess namn.

Hmm... Tycker mig minnas att jag spånade igenom en bok om lydnadsträning för häst, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter (mycket sunt förnuft och bra tips snarare än NH?) där de beskrev bland annat hur man lär hästen lyssna på sitt namn.
Tror dock inte de lyssnar på ordet i sig utan tonläge/stavelser osv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 667
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka