Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är skitsnack- rent ut sagt.
De lär sig visst ORD!
Det där är skitsnack- rent ut sagt.
De lär sig visst ORD!
alla som ridit på ridskola bör ha erfarit att ridläraren byter ut ord som "kom fram i...." mot tex. 1, 2 och 3. för att hästarna kan orden. tonläge bidrar - men det är inte det som avgör. de kan O.R.D.E.N
Jajemen.
Kan lägga det i en mening.
hunden o katten oxå.
Det är samma skröna där - att katter måste ha ett namn med S i. osv.
Först lär man dem ordet, sen OM man pratar mycket med dem, så lär dem sig.Om jag ska flytta hästen i boxen eller i gången från håll, så kan jag prata monotont o de förstår- hajjar du
alla som ridit på ridskola bör ha erfarit att ridläraren byter ut ord som "kom fram i...." mot tex. 1, 2 och 3. för att hästarna kan orden. tonläge bidrar - men det är inte det som avgör. de kan O.R.D.E.N
bara ett mycket basic exempel.
NEJ, BRA osv? kan inte dina hästar det?
Hundar och katter kan ord. varför inte hästar enligt dig?
Och när ridläraren sa "haaaaalt" tvärnitade hästarna på nybörjarlektionerna
Men totola du är alldeles för filosofiskt lagd Prova att bara lära dem orden som om de vore hundar Så får du analysera sen om de fattar eller inte. Du måste inte göra ett helt forskningsprojekt innan du provar
lite kort: Ja, du ska klicka även för ansatsen att sätta in bakbenet, eller böjning- oavsett HUR det ser ut i början. Under inlärningsfasen gäller det att snabbt förstärka hästens försök för att sen kunna renodla ett mer korrekt betende. Precis som i all klickerträning.
Du får ett antal halter, men uppnår hög kvalite på rörelserna väldigt fort. Kvalite ist för kvantitet!
Det är lite det där som du funderar på som gör mig osäker på att klickerträna vid ridning
För att det kan bli så många signaler på en gång att jag själv blir förvirrad över om hästen svarar rätt (utifrån de signaler jag gav, även omedvetet) eller om hästen försöker "komma undan" alt. inte förstår vad jag vill. Svårt att belöna när hästen gör rätt om man inte vet vad den svarar på om man säger så
I början - och särskilt från marken så man får lite mer överblick över sina hjälper och hästens reaktioner, när man ska lära in en hjälp i taget tycker jag klickerträning är guld. Och att man då belönar för försöket som sagt, du har en bild av den reaktion du vill ha och belönar varje steg närmare målet. Då gäller det att ignorera resten, bra som dåligt, men också att försöka inverka rätt själv så man inte ger motstridiga signaler med kroppsspråket (även om det rent teoretiskt sett går att klickerträna in rätt ändå).