Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Det där är skitsnack- rent ut sagt.:cool:
De lär sig visst ORD!

De lär sig visst ORD!

Självklart lär sej hästar ord:eek: Om nån inte tror det är dom välkomna till stallet för att träffa ett antal undantag:rofl::rofl:

De lär sig visst ORD!

Så att du skulle kunna säga det i vilket tonläge som helst, i vilket sammanhang som helst, hur snabbt/långsamt, högt/lågt som helst, med olika betoningar och den skulle fortfarande förstå ordet?
Det tror jag är rätt sällsynt. Snarare att de isåfall generaliserar och gissar att det nog är samma sak fast det lät annorlunda (typ "godis", "mat" och dylikt som de gärna vill höra :angel: ) eller att man omedvetet förstärker betydelsen själv genom kroppsspråk t ex.

Jajemen.
Kan lägga det i en mening.

hunden o katten oxå.
Det är samma skröna där - att katter måste ha ett namn med S i. osv.

Först lär man dem ordet, sen OM man pratar mycket med dem, så lär dem sig.Om jag ska flytta hästen i boxen eller i gången från håll, så kan jag prata monotont o de förstår- hajjar du;)

alla som ridit på ridskola bör ha erfarit att ridläraren byter ut ord som "kom fram i...." mot tex. 1, 2 och 3. för att hästarna kan orden. tonläge bidrar - men det är inte det som avgör. de kan O.R.D.E.N

bara ett mycket basic exempel.

NEJ, BRA osv? kan inte dina hästar det? :confused:

Hundar och katter kan ord. varför inte hästar enligt dig?

Red ett sto på ridskolan som t o m vände på framdelen innan jag hann göra ngt:crazy:

alla som ridit på ridskola bör ha erfarit att ridläraren byter ut ord som "kom fram i...." mot tex. 1, 2 och 3. för att hästarna kan orden. tonläge bidrar - men det är inte det som avgör. de kan O.R.D.E.N

Och när ridläraren sa "haaaaalt" tvärnitade hästarna på nybörjarlektionerna:rofl::rofl:

Min gamla kunde jag tex ge kommandon i ord från avstånd. "stanna", "gå" och sånt.

Och i skogen. När jag red vilse sa jag "gå hem" och hästen letade upp närmaste bra stig och hittade rätt väg på en halv minut:o
Jag saknar lokalsinne......tur att hästar har det.

Hur många har inte lärt in kommandona fär skritt trav galopop o halt o back(=rygga) vid longering/tömkörning. Jag gör det alltid.
När man lär in fattningar säger man "galopp" samtidigt. Det gör alltid skillnad de första gångerna.

Har massor av exempel ni orkar inte läsa alla:rofl:

Jajemen.
Kan lägga det i en mening.

hunden o katten oxå.
Det är samma skröna där - att katter måste ha ett namn med S i. osv.

Först lär man dem ordet, sen OM man pratar mycket med dem, så lär dem sig.Om jag ska flytta hästen i boxen eller i gången från håll, så kan jag prata monotont o de förstår- hajjar du;)

Jag är med på vad du menar (tror jag iaf). Samtidigt så kan man inte lära in ett ord en gång om de ska lyssna så bra som du beskriver (då ska de som sagt vara riktigt motiverade så de börjar gissa) utan man får lära in det i flera steg så de lär sig urskilja ordet. Rent tekniskt sett så borde det för dom bli att dom lär sig att olika saker (som liknar varandra) betyder samma sak :p

Hästar är inte korkade (tvärtom!) men däremot tror jag inte deras hjärna fungerar på samma sätt som vår...

Det där med katter hade jag ingen aning om faktiskt :angel:

Jag vet inte har aldrig tänkt på det så, hur man gör. SÄger bara ordet ofta och när hästen gör rätt belöning.:idea: Som med hundar.

bara ett mycket basic exempel.

NEJ, BRA osv? kan inte dina hästar det? :confused:

Hundar och katter kan ord. varför inte hästar enligt dig?

Nu har du nog övertolkat lite! ;)
Det jag påstår (tror rättare sagt) är att hästarna inte är lika fokuserade på själva ordet som vi är, utan i större grad uppfattar nyanser i tonläge, kroppspråk som brukar höra till, om man låter på ett visst sätt när man säger det (bestämd, arg, glad osv). Så för dom borde ett och samma ord kunna ha flera olika betydelser alt. bara ha betydelse sagt eller uttryckt på ett visst sätt. Som med hundar. Som jag var inne på i inlägget till axel så kan man ju lära hästen svara på samma sätt även om man säger ordet på olika sätt, men gör man inte det är det nog rätt få hästar som plötsligt skulle dra iväg i trav om någon bredvid bara står och säger "nja, det gick inte så bra i traven.." :rofl:

"Bra" och "Nej" är ju exempel på ord som många använder rätt frekvent så där tror jag hästarna kan lära sig tolka olika nyanser.
Säg att det finns 100 olika sätt att säga "Nej". Tror det är svårt att få hästen förstå mer än 70-80 av dessa, sen blir tonläge/sättet att säga det på förmodligen för långsökt i förhållande till syftet för att hästen ska förstå det.
Men både "Bra" och "Nej" är ord som oftast har känslor involverade från oss när vi säger det. Eller attityd. Skulle vi barskt och aggressivt säga "Bra!" och samtidigt bete sig på samma sätt med sitt kroppsspråk, då tror jag det skulle vara för långsökt för hästen att förstå. Likaså om vi skulle ha absolut noll pondus eller stränghet bakom ett "Nej" inte lägga till något kroppsspråk mer än lugnt neutralt isåfall och säga det med en glad jollrande röst.

Är du med på hur jag menar? :p

Men totola du är alldeles för filosofiskt lagd:D Prova att bara lära dem orden som om de vore hundar:idea: Så får du analysera sen om de fattar eller inte. Du måste inte göra ett helt forskningsprojekt innan du provar:p:D

Men totola du är alldeles för filosofiskt lagd:D Prova att bara lära dem orden som om de vore hundar:idea: Så får du analysera sen om de fattar eller inte. Du måste inte göra ett helt forskningsprojekt innan du provar:p:D

Men jag VET ju att hästarna förstår ordkommandon! :rofl:
Det jag och Migo var inne på från början var ju huruvida det var viktigt att man varje gång sa klickerordet - och upplevde att nej, oftast förstår dom ändå när dom har gjort rätt när de väl förstått poängen, de tolkar andra saker.
Hästar och hundar kan lära sig massor av ord, men i hundträningen har iaf jag brukat UTNYTTJA att dom inte lyssnar på ordet i sig om man inte använder sitt "kommandotonläge" :p

Det jag funderar över är hur man lär in responser på hjälper – rörelser – hur hästen använder sin kropp.

En parallell mellan klicker och klassiskt/akademiskt (det jag läst. Har bara tränat för en klassisk/akademisk, och sett clinic för en annan) är att man delar upp allting i små steg. Varje hjälp för sig. Babysteps, sen sätter men ihop det till en större helhet. Men! Även om man bara ber om det lilla så ska ju responsen vara rätt. Inte förböja sig, inte trilla iväg åt sidan, söka handen och så vidare.

(Snälla, ni kan väl skippa alla kommentarer om att så är det inom alla ridstilar. Det är det säkerligen oftast. Men det här är så som JAG upplever det, och den klassiska, akademiska ingången tilltalar MIG)

Där ser jag en skillnad mot klickerdelen av min träning. Det var egentligen det som gjorde att jag ville diskutera det här någonstans. När jag klickar så (försöker jag) tänka att det inte finns några fel svar. Eller rättare sagt fel svar korrigeras inte. Jag koncentrerar mig på ”rätt” svar. Sen må det se ut som hej-kom-å-hjälp-mig eller vara så minimalt att det inte syns, en liten viktskiftning, nästan bara en tanke, kan räcka i början. Det är här jag blir osäker. Ska jag belöna ett försök att sätta under sig med bakbenen, även om takten-rytmen helt försvann? Eller om mitt försök till svag böjning under travigångsättning blev till vinkelhake för att jag högg tag i innertygeln (nasty habit!)? Okej, hästen försöker göra rätt, jag hindrar. Han svarade på mina taffliga ”hjälper”  belöna. Eller att ”centrifugalfällan” och dra i inner betyder en hjälp (till vad?)  inte belöna.

För att inte tala om mina försök att lära trängande tygel. Ni har aldrig sett en så skruvad och akrobatisk häst! Det ser ut som nån absurd variant av Twister. Men, men jag tänker att flyttar han bogen/frambenet åt sidan, så kan vi bygga på det och så småningom räta upp det och koppla ihop fram-bak-mitten på nåt sätt (vi är på god väg! Pålle är jätteduktig! Jag kan be om att flytta in bogen och han svarar så fint. Om jag är duktig.)

Det jag funderar på är om jag är helt fel ute som tar såna kringelikrokar ibland på väg mot ett resultat. Det är ju mest när jag lärt in en signal-respons, t ex skänkel och nu så ska den ju sitta och jag kan använda det mer ”normalt”. Dessutom hade jag knappast haft det här dilemmat om jag var en skicklig ryttare. Men så är läget idag, och min häst verkar trivas med att få gotta iallafall! :-D

Nu är ju vädret så kasst, underlaget är hopplöst så det har mest blivit lite mer trickinriktat och”hyfsträning” Men någon gång måste rid- och träningsinspirationen komma tillbaka. Hoppas jag.

lite kort: Ja, du ska klicka även för ansatsen att sätta in bakbenet, eller böjning- oavsett HUR det ser ut i början. Under inlärningsfasen gäller det att snabbt förstärka hästens försök för att sen kunna renodla ett mer korrekt betende. Precis som i all klickerträning.
Du får ett antal halter, men uppnår hög kvalite på rörelserna väldigt fort. Kvalite ist för kvantitet!

Det är lite det där som du funderar på som gör mig osäker på att klickerträna vid ridning :p
För att det kan bli så många signaler på en gång att jag själv blir förvirrad över om hästen svarar rätt (utifrån de signaler jag gav, även omedvetet) eller om hästen försöker "komma undan" alt. inte förstår vad jag vill. Svårt att belöna när hästen gör rätt om man inte vet vad den svarar på om man säger så :angel:

I början - och särskilt från marken så man får lite mer överblick över sina hjälper och hästens reaktioner, när man ska lära in en hjälp i taget tycker jag klickerträning är guld. Och att man då belönar för försöket som sagt, du har en bild av den reaktion du vill ha och belönar varje steg närmare målet. Då gäller det att ignorera resten, bra som dåligt, men också att försöka inverka rätt själv så man inte ger motstridiga signaler med kroppsspråket (även om det rent teoretiskt sett går att klickerträna in rätt ändå).

lite kort: Ja, du ska klicka även för ansatsen att sätta in bakbenet, eller böjning- oavsett HUR det ser ut i början. Under inlärningsfasen gäller det att snabbt förstärka hästens försök för att sen kunna renodla ett mer korrekt betende. Precis som i all klickerträning.

Jo men det är jag med på. Jag har tänkt så hittills. Jag har dock varit (är) lite osäker på att jag är rätt ute. Det gäller ju att klicka åt rätt håll så att säga. Som du säger så lär dom sig väldigt fort, och det gäller att ta fram rätt svar.

Det jag INTE vet idag är hur jag ska hantera är när jag gör åt skogen fel (framförallt när sitsen havererar och jag gör en övning där sitsen verkligen är 75 % av nyckeln) och hästen försöker rätt ändå. Idag klickar jag ändå, om hästen i allafall svarade på NÅGOT, kanske skänkel, fastän jag lurades med sitsen. Men det är svårt.

Du får ett antal halter, men uppnår hög kvalite på rörelserna väldigt fort. Kvalite ist för kvantitet!

Ja halterna har jag inget problem med. Det är ett nödvändigt avbrott som fungerar bra i praktiken. Det täta klickandet är ju mest i början av någonting.

Det är lite det där som du funderar på som gör mig osäker på att klickerträna vid ridning :p
För att det kan bli så många signaler på en gång att jag själv blir förvirrad över om hästen svarar rätt (utifrån de signaler jag gav, även omedvetet) eller om hästen försöker "komma undan" alt. inte förstår vad jag vill. Svårt att belöna när hästen gör rätt om man inte vet vad den svarar på om man säger så :angel:

I början - och särskilt från marken så man får lite mer överblick över sina hjälper och hästens reaktioner, när man ska lära in en hjälp i taget tycker jag klickerträning är guld. Och att man då belönar för försöket som sagt, du har en bild av den reaktion du vill ha och belönar varje steg närmare målet. Då gäller det att ignorera resten, bra som dåligt, men också att försöka inverka rätt själv så man inte ger motstridiga signaler med kroppsspråket (även om det rent teoretiskt sett går att klickerträna in rätt ändå).

Samtidigt är det guld för motivationen! Och man måste ju själv tänka mycket på hur man gör och varför, nyttigt fför mig som gärna bara flummar runt annars...

Fyrkanterna i inlägget skulle förresten vara pilar...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 660
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka