F
Fredrik_
Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt
hinner du klicka tillräckligt snabbt när du rider?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I hästarnas värld är det ingen som mutar med godis, där är eftergiften den enda belöningen.
Har du nånsin sett en häst ge en annan häst godis? Dom lär sig av varann ändå.
FAst klickertraning ar sofistikerat mutande som leder till nagot gott, om det utfors ratt och ar en utmarkt traningsmetod.
Begreppet muta liknar begreppet bestickning. Mutan kan vara en gåva eller annan fördel till en person i maktställning, i syfte att tillskansa sig själv, sina anhöriga eller i övrigt beroende personer en fördel gentemot andra.
det går alldeles kanon att använda under ridning. Alla mina hästar klickas vid inlärning oavsett om jag sitter på, bakom, under eller står brevid.
Och jag håller inte med de som säger att klicket inte måste efterföljas av godis. Det är liksom hela grunden i träningen- den sociala överenskommelsen mellan tränare och tränad: Ljud betyder avbrott och belöning.
förstår inte vad du menar? menar du att hästar enbart reagerar på negativ förstärkning. Enda djuret i hela världen som inte följer dessa enkla psykologiska regler då
Och jag håller inte med de som säger att klicket inte måste efterföljas av godis. Det är liksom hela grunden i träningen- den sociala överenskommelsen mellan tränare och tränad: Ljud betyder avbrott och belöning.
Precis, du lär hästen att tigga godis i stort sett.En häst förstår inte begreppet muta. Om jag ger dig det här så gör du det här för mig - Que säger hästen tugg tugg.
Ja, eftergiften som kommer i samma ögonblicket hästen gör rätt. Det förstår hästen. Kommer det en matbit många sekunder senare kan inte hästen associera det med beteendet. Konceptet belöning förstår inte hästen heller. Den jobbar för att få slippa pressen, det är hästens s.k. belöning.Belöning ( positiv förstärkning , shaping) Är ju något som utedelas under/sekunden efter ett beteende = detta gillar jag. Jag med säger hästen.
Där kommer återigen eftergiften in som det mest naturliga för hästen. Jag har sett många skickliga tränare och ryttare med bra timing som aldrig matar sina hästar men som har en otrolig samhörighet med dom.Vinsten med att använda sig de naturliga vägarna för inlärning ( om de inte vore naturliga - varför skulle de vara så effektiva ) är ju att man kan kontrollera hästens beteende på ett trivsamt sätt - för båda