Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Jamen visst kan man hålla på med "shaping" utan att man är medveten om det

GOD JUL

Att säga -duuuktig i samma moment som man hade klickat- kan betyda skitbra eller stanna så får du en godis. På ryggen signalerar man ju med kropp alt. röst vad som ska ske efter berömmet.

Nya saker belönar jag gärna med en godis.

tycker att det skulle vara jobbigt om hästen hela tiden skulle lägga av om man berömde den:crazy:

Min val. vill gärna ha godis för varje berömmande ord när jag är till fots- önska kan han ju o ibland har han rätt:angel:

att göra som Bobo tycker jag är gammalmodigt.
Idag törs de t o m klappa sina hästar mitt i ett GP-program:bow:

God Jul på Er alla tomtenissar:banana:

Hur kul på en skala, var det tror ni första tiden jag skulle rida igång en ridtravare, som ägaren var lite rädd för.

Mja, efter sedvanlig "lära känna period" i paddock, på marken och hästryggen gav jag mig ut i skog och mark i blandade gångarter. Jag vet inte HUR många gånger jag flög av med buller och brak i skogen när man lugnt travade eller galopperade på en annars ganska "bulldozerartad" ridtravare... TVÄRNITADE var 200'de meter. Jag kan säga, att jag var inte glad på hästen...

Efter en tid, var jag tvungen att fråga ägaren. "Jaaa... har inte du godis med dig?" Jag brukar stanna då och då och ge godis om han är duktig...

Okey...

"Klickerträning" á la 1995 har jag för mig... Så njaa... jag tänker inte köra klickerträning på hästryggen med min dam. Hon behöver inga griller mellan öronen. Det har hon redan.

*OT*
Idag - Julafton - var pensionärsligan ute. Rocky 26 år och Fatima 23 var på hugget. De skulle skritta och trava lite lugnt tänkte vi, eftersom Tima och jag inte varit ute tillsammans med ligan på vrållänge... Det var bara det, att Rocky och Tima hade annan åsikt. Rocky travade med spänstiga långa steg, Tima trippade raskt ikapp, körde in nosen i svansen på Rocky och "hostade" lite diskret, så Rocky hoppade högt av "förskräckelse" och rejsade iväg i galopp. Varpå Tima pep och hängde på.... Metoden användes så där en 2-3 gånger, när det sölades för mkt... :rofl::love:

att göra som Bobo tycker jag är gammalmodigt.
Idag törs de t o m klappa sina hästar mitt i ett GP-program:bow:

:rofl: :rofl: du har ju inte en aning om hur jag gör. Du vet ju bara vad jag har skrivit :angel:

Freddie: är det viktigt för dig att kalla dom som inte har samma ideer som du för okunniga? Måste man ha läst samma böcker som du för att få vara med :confused:

Ha nu en trevlig jul alla och mata era pållar med så mycket socker ni vill :d

Jag tycker att du ska klicka när hon gör så:rofl:

Hej o hå vad det ska gå:devil:

Jag tycker att man är snål om man anser att en eftergift är tillräckligt beröm. Att inte klappa eller prata hela tiden är ju en sak.....

Skulle du vilja jobba o bara att ej slippa order- hela tiden o se det som en uppmuntran:confused:

gör du likadant med hunden, barnen o gubben- slutar bara att pressa:crazy: :confused: en liten klapp på kinden kanske vore ngt:love:

Ja, tack. Du är SÅ välkommen att rida min dam när jag opereras för grå starr. Då kan ni ju testa den varianten. :angel::devil:

Tror inte att du skulle bli så glad att få tillbaka den sen:angel:

De lär sig fort saker som är väldigt roliga.:bump:

Jo, du har nog rätt och som sagt. Hon har redan lärt sig ett och annat och lär sig fortfarande... *Mummel*

För mig är det viktigt att kalla saker vid rätt namn.

Det är tex stor skillnad på någons privata idéer, och en vetenskap som har en egen fakultet på de flesta Universitet.
(psykologi då - inte Inlärningspsykologi specifikt)

Att hålla isär begrepp är en förutsättning för en konstruktiv diskussion om ämnet enligt min erfarenhet

Hur olika vägar för inlärning fungerar och dess olika effektivitet, har undersökts i en mängd experiment sedan Pavlovs tid på 1800- talet.

Att skippa den kunskapen för någons privata tyckande verkar för mig väldigt ologiskt.

Om man uttalar sig tväräskert om ett ämne som man uppenbarligen inte är insatt i så är det lätt att uppfattas som okunnig i just det ämnet. Sedan kan manju vara väldigt kunnig på en mängd andra områden.

Men att vara någorlunda insatt i ett ämne är väl en förutsättning för en diskussion - om just det ämnet - eller?

Visst får alla vara med - men den som vidhåller att jorden är platt, riskerar väl att någon som är lite mer uppdaterad säger emot :crazy:

Och att denne grundar sig på fakta

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet en tjej som varit hos Ellen o Warren och lärt sig lastträna sin häst med klickerljud.

jag tror hon sa "yes".

Hon ställde sig utanför transporten och för varje steg som hästen tog mot den så sa hon Yes och gav en godis. Den greppa ganska snart och hon får väl in sin rätt så skrajsna häst på en kvart.
Trots att hon åker sällan.

Själv har jag använt mig av metoderna descensibilisering ( ung tillvänjning "avdramtisering") och possitiv förstärkning vid lastträning.
Jag åker ofta och är alltid ensam så jag måste kunna skicka in hästen.

Jag har tagit längre tid på grunden. ( kanske två veckor 5 minuter om dagen)
Jag har börjat med att fodra på luckan, och för varje gång flyttat in hinken någon decimeter.

Hästen ger sig alltså själv possitiv förstärkning.

Nu har jag en krubba inne i transporten med lite havre, och får hindra mina hästar att gå in innan jag har öppnat färdigt.

Jag lastar inte längre - jag bara släpper in dem.

Båda metoderna belönar steg framåt

(istälelt för att som som vid negativ förstärkning slippa ifrån obehag om den går framåt)

Man får ju välja metod utifrån sina egna behov, och utifrån fantasi etc.

För mig är inte målet att hästen gör som jag vill - utan att den själv vill

Bra inlägg.

Jag snackar o belönar mina med, men jag vill att de följer med mig in vid lastning- har ju tränat det på andra platser.
De får dock inget förrän de är inne- där krubban är- som i boxen.

sen får de gå in själva- som in i boxen igen- Gå in!

ja man väljer ju metod efter sina behov och hur man vill ha det.

jag gör allt baklänges sedan då jag lastar ur, då jag har bakutlastning och mina har alltid velat ha mig bak bredvid baklämen på vä sida.

Så här lastar jag unghästar för säkerhets skull, fick tips med lina genom ring av en tränare

Ta en longerlina

lägg änden på luckan /lämen trä delen med haken genom ringen nedanför fönstret och sedan upp över bommen och ut igen.
lägg linan åt vänster.

Hämta hästen, sätt fast och "locka" driv in, stäng bommen, lägg linan över rumpan till höger. stäng Gå fram koppla loss och sätt fast.

Framme släpp loss och koppla fast linan
öppna luckan
lägg över linan till vänster
öppna bommen och be hästen komma ut - detta går nu att reglera med linan - om den skulle komma ut för fort

Sorry OT

skall fundera mer klicker

Fast jag kan låta hästen undersöka luckan o så, men sen går vi in.
gör den inte det o kanske backar så går vi en sväng o går på bara igen.

Den ska lita på att jag inte utsätter den för ngt illa.
stannar man o tvekar= det är ngt läskigt.

Trodde vi var på hantering nu- ooo- skäms

Trodde vi var på hantering nu- ooo- skäms

Behöver du inte alls göra, när ni äter pepparkakor så här vid jul och kan hålla trevliga diskusisoner med så här sansad diskussionsnivå, kan ni få diskutera nästan vad som helst. :bow::love: i alla fall nästan... :angel:

Undrar om man kan stoppa in en eller ett par julhelger till under året...:angel::angel::angel:

Till Fredrik och Axel: Ni får skriva vad ni vill om och till mig, jag är som en gås, det rinner bara av mig.
Lyd Ingelas råd och ät mera pepparkakor istället :d

Åt pepparkakor till frukost- skäms mer.
Oj vad snäll jag ska bli.:)
god fortsättning på Er allihopa:love:

Åt pepparkakor till frukost- skäms mer.
Oj vad snäll jag ska bli.:)
god fortsättning på Er allihopa:love:

En tunn skiva ädelost på pepparkakan... pepparkakan... pepparkakan... pepparkakan... :o o så lite glögg förstås!

God fortsättning som sagt.

Delvis kl

Ang lastning:
Jag körde med havrehink på det sättet förr - men det hjälper inte på de envisaste. Jag bestämde istället att hästen ska följa mej vad jag än gör och att jag aldrig mer tänkte tillåta en svårlastad häst på gården (på den tiden jag hade egen gård) Det handlade mer om en mental inställning och att lära hästen lita på mej och följa oavsett.

Det har fungerat till 100 procent hittills:angel:Gör lite "ta i trä" där :o men faktiskt är det så. (Har dock inte provat på nån D-häst - mackan vet vad jag menar:p)
Lilla rödluvan diskuterade ett par gånger men gick snällt på. Jag säger till om de inte går och tar för givet ATT de går. Lite som bobo säger, eftergift. Beröm när de går dock, men inte överdrivet.

Sen har även jag socker och godis i fickorna, för att jag vill ge extra belöning när hästen överträffar sej själv, och för att hästarna älskar när man kommer och hämtar dem i hagen - :rofl:

Pratar och berömmer gör jag men ibland för lite, hästar reagerar ofta så positivt när man använder rösten, det är klart underskattat av många. Jag pratar jämt med hästar...

Fredrik: Ang KASAM har jag aldrig hört att man använt detta begrepp när det gä'ller hästar utan att det avser endast människor, eller vem har använt det i djurforskning:confused: Du får upplysa mej!

Blev lite av varje när man kastar sig in i en diskussion - mitt i.....

Men det är klart - ingen har sett en duva mata en annan

Jodå, det tror jag nog, duvor är väl fåglar och de matar sina ungar när de skriker....direkt i munnen...jämförbart med att ge godis på given signal faktiskt:o

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V