Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt
Delvis kl
Ang lastning:
Jag körde med havrehink på det sättet förr - men det hjälper inte på de envisaste. Jag bestämde istället att hästen ska följa mej vad jag än gör och att jag aldrig mer tänkte tillåta en svårlastad häst på gården (på den tiden jag hade egen gård) Det handlade mer om en mental inställning och att lära hästen lita på mej och följa oavsett.
Det har fungerat till 100 procent hittills
Gör lite "ta i trä" där
men faktiskt är det så. (Har dock inte provat på nån D-häst - mackan vet vad jag menar
)
Lilla rödluvan diskuterade ett par gånger men gick snällt på. Jag säger till om de inte går och tar för givet ATT de går. Lite som bobo säger, eftergift. Beröm när de går dock, men inte överdrivet.
Sen har även jag socker och godis i fickorna, för att jag vill ge extra belöning när hästen överträffar sej själv, och för att hästarna älskar när man kommer och hämtar dem i hagen -
Pratar och berömmer gör jag men ibland för lite, hästar reagerar ofta så positivt när man använder rösten, det är klart underskattat av många. Jag pratar jämt med hästar...
Fredrik: Ang KASAM har jag aldrig hört att man använt detta begrepp när det gä'ller hästar utan att det avser endast människor, eller vem har använt det i djurforskning
Du får upplysa mej!
Blev lite av varje när man kastar sig in i en diskussion - mitt i.....