Klädstorlekar

turbofling

Trådstartare
Vid vilken ålder/vikt/längd har era barn haft olika klädstorlekar? Tänker mest på dom första månaderna.

Jag har ett stort sug just nu efter att köpa massa kläder till Bäbis, men inser att jag inte har någon aning om vilka storlekar som används när. Vill köpa lite smart så att det inte är massor som blir liggade oanvänt.

Sv: Klädstorlekar

Vi hade köpt 56 och 62. Vanligast för en nyfödd är väl 50-56. Men så blev hon ju så pluttig att stl 45 var jättestort :D I stort sett har storlekarna varit såhär:
0-1 månad : 45 eller mindre
1-3 månader : 50/56
3-6 månader 56 och 62 beroende på märke
7 månader : 62/68

Men hon var jätteliten vid födseln, gick upp snabbt och ligger nu en kurva under 'medelkurvan'. Jag skulle tro att en normalbebis har 50/56 vid födseln. Eller kan ha 56 iallafall utan att det ser löjligt ut. Men min kompis bebis föddes i stl 62, hennes små 50-kläder låg oanvända...
De första plaggen brukar farmor/mormor med respektive komma springandes med till BB så det är väl ingen fara på taket, men man VILL ju ha med sig ... vissa nyföddsaker jag handlade använde jag först vid 6 månader, haha !

Elivia var rätt så normalstor (3600gram 51cm) men 56 var alldeles för stort på henne. Hon hade stl 50 i 1 - 2 mån. Måste vara jättebebisar som föds och drar stl 62 på en gång.

Tyra hade storlek 50 när hon föddes, växte väldigt snabbt i 56. Idag (7 mån) börjar hon ha storlek 74 på bodysar, byxorna har hon haft storlek 74 på i ca tre veckor. Hon är idag 70 cm lång och väger 7335 gram. Så hon är längre och smalare än genomsnittet.

Upp till storlek 68 behöver du inte ha så jättemycket om din bebis är "normalstor". Sen efter det växer de mycket långsammare och kan använda kläderna lite längre.

När Sam föddes 4 kg tung, fick vi pressa in honom i en 50 body. Sen hade han 56 ett tag, vissa saker hade han 2-3 månader, andra bara en gång. 62 hade han mellan 2-5 månader och vid 6 månader hade vi bara 68 kläder. 74 började jag använda nån gång runt 8 månader och nu när han är 10 månader passar nästan inget i 74 längre, bodysar är för korta, t-shirtar för trånga och byxor likaså. Så vi har börjat på storlek 80!

Vid födseln 50 var för stort
Vikt - 3225 g
Längd - 48 cm

1 månad 50
Vikt - 3680 g
Längd - 52 cm

2 månader 50/56
Vikt - 4400 g
Längd - 55.5 cm

3 månader 56
Vikt - 5190 g
Längd - 57.5 cm

4 månader 56/62
Vikt - 5500 g
Längd - 59 cm

5 månader 62
Vikt - 6350 g
Längd - 63 cm

6 månader 62/68 (hon ligger mittemellan nu, 62 på gränsen och 68 lite stort).
Vikt - 6990 g
Längd - 66 cm

strl 56 i ca 2 veckor sen 62/68 nån månad, 74 vid halvåret och 80/86 mellan 9-15 mån..... osv... nu är hon snart 3 år och drar 104 i strl!

Vi hade alldeles för mycket i 50/56 och även lite för mycket i strl 62. Han var 50 cm lång och vägde 3530 när han föddes. Men han växte SNABBT! Vissa av de söta minsta kläderna hann han knappt använda.
Kanske hade han den storleken i en 6 veckor sådär... Vid 6 månader började vi med strl 74 i det mesta. Nu är han 1 år och drar strl 80.

Vi har också tyckt det varit skönare att ha kläder som varit liiite för stora - då blir det inte så trassligt att få in armar och annat i bodies o dylikt.

(Tips: köp bodies, bodies, bodies! Söta små t-shirtar är helt värdelöst att ha på dem; det blir bara att tröjor åker upp och det glipar.)

Vet du vilket kön det är?

Killar är ofta större och kraftigare.

Jag köpte start set i stl 56 och vinteroverall i 62. Det var alldeles för stort trots att jag fick ett normalstort barn 50 cm lång och 3500 g.

Nu är hon 10 månader och ligger på kurvan under medel. Hon kan fortfarande ha vissa 62 kläder (mest byxor) trots att hon är 72 lång.

Omlott bodys och byxor, är bra till en början, hängselbyxor är bra till tröjor så att det inte blir glipa.

Lycka till

0-1 mån stl 50
2-5 mån 56-62
6-8 mån 62 -68
8-10 mån 68 -74

Här hemma gick det åt massvis med kläder för Rasmus hade ofärdig övre magmun när han föddes och kräktes JÄMT.

Jag märkte att det skiljer mkt hur stora kläderna är beroende på vart man köper dem. HMs kläder är mkt smalare än t.ex. lindex och kappahl.
När Rasmus föddes var stl. 50 för stort, men det växte han i på några veckor sne gick han snabbt upp i 50/56. Stl. 62-68 hade han jätte länge och det är inte alls länge sen vi gick över till stl. 74 (Han är 13 månader) Han kan faktiskt fortfarande ha vissa bodys i stl 62-68 medans vissa byxor i stl. 74 är för korta.

Harry föddes 7/11 3200g 52cm
strl 50 hade han i en vecka
strl 56 hade han i tre veckor
strl 62 hade han i tre veckor
strl 68 han han haft fram tills förra veckan då 74 började inhandlas.
Men han har växt i rekordfart!
4 mån 8300 g och 69cm lång...

0-1 månad strl 44
1-2 månader strl 50
2-4 månader strl 50/56
4-5 månader 56/62
5-8 månader 62/68
Idag är hon 9,5 månad och har strl 68.

Vi har använt kläderna i strl 68 mest. På bodysar måste hon ha strl 68 nu men tröjor och byxor kan hon fortfarande ha strl 62.
Dock är bodysar det mest praktiska plagget för att slippa bar mage så vi använder nästan bara det.

Hon var 47 cm lång och vägde 2530 när hon föddes så det var en liten skit. :D

Storlek 50 var lagon när han föddes (52 cm, 3700 g), men redan efter två veckor var det för litet. Nu är han drygt tre veckor, och 56 är utmärkt lagom. Jag tror nog han ligger kvar där i några veckor till.

0-1 mån strl 56
1-3 mån strl 62
3-4 mån strl 68
5-6 mån strl 74-80

Mått tabellerna i affärerna stämde som ni ser aldrig, men han var stor.

Emil vägde 2780 gr & var 49 cm, Jesper vägde 3560 och var 50 cm. Båda kunde ha 44 i kläder första veckan, sedan blev det 50/56, det kunde Emil ha tills han var strax över 2 månader. Jesper fick gå över till 62/68 redan då han var 1½ månad, är nu 2 månader gammal.

Jag har haft alldeles för mkt kläder i 50/56, har massor nu som vi inte ens hunnit använda eller använt ett par ggr bara. :(

Emil var liten i början, men sedan växte han ikapp. Han hade 62/68 tills han var runt 6 månader, 74/80 tills han var runt 8 månader och sedan dess har han haft 86/92 och är nu 13 månader drygt. :)

Viking var 54 cm och 3,9 kg när han föddes, storlek 50 var lagom i 1-2 veckor...:D
Vi fick en del kläder i 52/54/56 sådär, det har vi använt fram till nu när han är 1,5 månad. Men nu börjar de bli för små, så vi använder mycket i 60, speciellt de "små" 60:na.
Han väger 5 kg och är 58 cm lång nu.

Fortsätter han växa i den här takten växer han väl snart ur 60 med:o.

Kan säga att jag är glad att jag inte köpte så mycket i de minsta storlekarna, de fick jag ju ändå av farmor/mormor och så.
Och det är ju bättre med lite för stora kläder än för små.

Isak vägde 3900 gram och var 53 cm lång när han föddes dvs redan då låg han lite över st 50 men ofta när de är så små är de inte så mkt hull så st 56 såg jättestort ut från början MEN tog väl kanske bara några veckor så var 50 på tokför smått. 56 har vi använt fram till nu av de som är lite större (nu är Isak snart 4 månader) och i dagsläget är han 63 cm lång. Nu har vi mest st 68 till honom hellre lite för stort än taigtha kläder som är svåra att ta på och av. Har inte så mkt i st 62.

Skulle jag köpa kläder idag skulle jag köpa lite kläder i st 50 (det är kul om något sitter bra och att bebis inte ser ut att drunkna i kläderna på bb) en del i st 56 och sedan satsa på 62/68.

TIPS: som någon redan skrivit är bodys outstanding (hatar tröjor de knövlar sig och glider upp) men kolla hur de ser ut i halsen bäst tycker jag såna som är sydda med omlott variant. De tycker jag är enklast att dra över huvudet då de som töjer sig och inte fastnar. Några omlottbodysar är bra att ha på bb så man slipper dra över huvudet men sen är det en rackarns massa knappar i sådana som inte jag gillar att greja med.

Köp inte kortärmade bodys i 50-56 de kommer du inte att använda i någon större utsträckning. Bebisar ska hållas varma och jag tyckte Isak blev kall i dem om armarna och då är han ändå född 31 juli dvs mitt i sommaren.

Lundhags bodisar (de som det står busunge etc på) är SKITTRÅNGA i halsen inte så roligt att dra över huvudet på en nyfödd så om du vill ha någon sån satsa på lite större storlekar.

Sen var jag tydlig med att önska mig större kläder i present av de som frågade.

JUST ja - finns jättefina startpaket på de flesta klädbutiker där man för 200 kronor för en hel del plagg för en liten peng.

DXL655_64672_10103_99_9999.jpg

Lilltösen har faktiskt haft varvat av kortärmade bodys och långärmade. Hon ligger i bara blöjan på natten med sitt siden påslakan och sidan örngott. Hon är oerhört känslig om det blir för varmt, då kan hon inte sova ordentligt.
Stl 50 hade hon länge och även stl 50/56. Hon var 51 cm när hon kom ut och vägde 3,4 kg. Hon är snart 4 månader och har snart vuxit 13 cm på dessa månader. Hon har 62 nu på bodys och flesta kläderna. Hon är lite kortare när det gäller benen så där kan hon ha mindre storlek.

Maja är också kräkbebis och det är inte ovanligt med 2-3 ombyten om dagen.. Ja, vi tvättar ofta ;)

Flickorna hade storlek 46 när de föddes och sonen storlek 56 !

Så det är svårt att veta hur stora kläder man skall köpa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 257
Senast: Squie
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 552
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V