Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

@Petruska Tonen i dina senaste inlägg? Du ironiserar över människor som har kinks och verkar ha fördomar såsom att starka och lyckliga människor inte skulle kunna syssla med BDSM. Det är väldigt försvårande utgångspunkter om man vill ha en givande diskussion om problematisering av kinks.

Ibland får jag en känsla av att du egentligen inte är genuint intresserad av ämnet i sig som du påstår dig vilja diskutera. Det blir mest din egen bild som framhävs och fördomar som sipprar ut här och var, samtidigt som du för diskussioner över huvudet på de som har mer kunskap/erfarenhet om ämnet. Sen anser du att du inte får "rätt" svar. Inte bara denna tråd är ett exempel på det. Även om man gärna vill hänga kvar vid sin egen bild av ett visst ämne, så kan man ju fortfarande ha en ödmjukare ton gentemot de som faktiskt kan ämnet.
 
@Petruska Tonen i dina senaste inlägg? Du ironiserar över människor som har kinks och verkar ha fördomar såsom att starka och lyckliga människor inte skulle kunna syssla med BDSM. Det är väldigt försvårande utgångspunkter om man vill ha en givande diskussion om problematisering av kinks.

Ibland får jag en känsla av att du egentligen inte är genuint intresserad av ämnet i sig som du påstår dig vilja diskutera. Det blir mest din egen bild som framhävs och fördomar som sipprar ut här och var, samtidigt som du för diskussioner över huvudet på de som har mer kunskap/erfarenhet om ämnet. Sen anser du att du inte får "rätt" svar. Inte bara denna tråd är ett exempel på det. Även om man gärna vill hänga kvar vid sin egen bild av ett visst ämne, så kan man ju fortfarande ha en ödmjukare ton gentemot de som faktiskt kan ämnet.
Vad nu att kunna ett ämne är, då.
 
@Petruska Tonen i dina senaste inlägg? Du ironiserar över människor som har kinks och verkar ha fördomar såsom att starka och lyckliga människor inte skulle kunna syssla med BDSM. Det är väldigt försvårande utgångspunkter om man vill ha en givande diskussion om problematisering av kinks.

Ibland får jag en känsla av att du egentligen inte är genuint intresserad av ämnet i sig som du påstår dig vilja diskutera. Det blir mest din egen bild som framhävs och fördomar som sipprar ut här och var, samtidigt som du för diskussioner över huvudet på de som har mer kunskap/erfarenhet om ämnet. Sen anser du att du inte får "rätt" svar. Inte bara denna tråd är ett exempel på det. Även om man gärna vill hänga kvar vid sin egen bild av ett visst ämne, så kan man ju fortfarande ha en ödmjukare ton gentemot de som faktiskt kan ämnet.
Mest är det väl helt enkelt att det här tassandet på tå runt diverse böjelser, och någon sorts mystisk regel som outtalat tycks kräva att bdsm definieras på sätt som gör att det alltidalltid är schysst och fint och bra och utövas av de starkaste och lyckligaste människor som tänkas kan, helt enkelt står mig upp i halsen av en mycket lång rad anledningar.
 
Ja, det är ju också en sak att diskutera och samtidigt ifrågasätta flera kunniga användare i tråden.
Då har vi i så fall problemet att de som du ser som kunniga, samtidigt är de som reproducerar min bild med stor exakthet. Jag hade inte haft den bild jag har, om det inte hade varit för att så himla många som ser sig som kunniga (kunniga, för övrigt, duktiga på att ha sex liksom?? Vilket kunskapsområde pratar vi ens om?) har varit så framgångsrika i att förmedla just den bilden till mig. Det är inte så att jag har suttit på en öde ö och hittat på den.
 
Då har vi i så fall problemet att de som du ser som kunniga, samtidigt är de som reproducerar min bild med stor exakthet. Jag hade inte haft den bild jag har, om det inte hade varit för att så himla många som ser sig som kunniga (kunniga, för övrigt, duktiga på att ha sex liksom?? Vilket kunskapsområde pratar vi ens om?) har varit så framgångsrika i att förmedla just den bilden till mig. Det är inte så att jag har suttit på en öde ö och hittat på den.

Jag tycker gott att du kan vända dig till de användarna direkt istället för att skriva om dom.
 
(kunniga, för övrigt, duktiga på att ha sex liksom?? Vilket kunskapsområde pratar vi ens om?)

Men alltså, det här är ju bara ytterligare ett sätt att degradera dina meningsmotståndare. Som att sex och samlevnad bara skulle vara ett praktiskt ämne typ? Näe. Så är det ju inte. Det är väl även du högst medveten om. Men om du menar att man bör ha en kandidatexamen i kinks för att på så vis trumfa din egen bild av sex och kinks, ja, då blir det förstås svårt.
 
Jag hade inte haft den bild jag har, om det inte hade varit för att så himla många som ser sig som kunniga (kunniga, för övrigt, duktiga på att ha sex liksom?? Vilket kunskapsområde pratar vi ens om?) har varit så framgångsrika i att förmedla just den bilden till mig
Jag tänker samma sak. Och jag ser det inte alls som att nån i tråden är mer kunnig (på vad exakt?) utan att det handlar om hur man väljer att profilera sig, vilken bild man säljer av sig själv här inne.
 
Då har vi i så fall problemet att de som du ser som kunniga, samtidigt är de som reproducerar min bild med stor exakthet. Jag hade inte haft den bild jag har, om det inte hade varit för att så himla många som ser sig som kunniga (kunniga, för övrigt, duktiga på att ha sex liksom?? Vilket kunskapsområde pratar vi ens om?) har varit så framgångsrika i att förmedla just den bilden till mig. Det är inte så att jag har suttit på en öde ö och hittat på den.
Men kan vi inte hålla oss till det och de personer som diskuteras i just den här tråden. Jag kan ju inte bemöta vad någon annan sa i en tråd för hundra år sedan.

Kunskap om ännet är ju att sätta sig in lite i hur det fungerar. Att läsa om vad som händer i kroppen t ex, vilken känsla utövarna vill uppnå, att prata om risker osv. För den som verkligen är intresserad finns det massor att läsa och mängder med människor att prata med.

Men om man har bestämt sig för att det är på ett visst sätt, utan att ha någon egentlig egen erfarenhet, då finns det ju ingen poäng att diskutera. Det blir ju inte ett problematiserande utan enbart ett raljerande.
 
Mest är det väl helt enkelt att det här tassandet på tå runt diverse böjelser, och någon sorts mystisk regel som outtalat tycks kräva att bdsm definieras på sätt som gör att det alltidalltid är schysst och fint och bra och utövas av de starkaste och lyckligaste människor som tänkas kan, helt enkelt står mig upp i halsen av en mycket lång rad anledningar.
Jag fattar inte, ingen har väl påstått detta? De flesta som utövar BDSM är väl som folk är mest?

Det känns mest som du är ute efter att folk ska säga att man mår skit om man håller på med det?

Men ja, i min erfarenhet så pratas det betydligt mer om problem och hur man ska hantera dem inom bdsmvärlden än utanför men det märks ju såklart inte om man inte umgås och hänger där. Det är ju inget folk tar upp på fikarasten liksom.
 
Jag tänker samma sak. Och jag ser det inte alls som att nån i tråden är mer kunnig (på vad exakt?) utan att det handlar om hur man väljer att profilera sig, vilken bild man säljer av sig själv här inne.
Jag fattar inte heller vad det är en skulle bli kunnig om. Personer som konsekvent utövar vaniljsex, vilket är deras motsvarande kunskapsområde?

Delaktighet - eller viljan att ge sken av delaktighet - i någon subkultur, vilken kunnighet ger det? Sådan delaktighet ger så klart vissa kunskapsperspektiv, men stänger andra. Och omvänt. Men det ena är korrekt och det andra inte?
 
Jag fattar inte, ingen har väl påstått detta? De flesta som utövar BDSM är väl som folk är mest?

Det känns mest som du är ute efter att folk ska säga att man mår skit om man håller på med det?

Men ja, i min erfarenhet så pratas det betydligt mer om problem och hur man ska hantera dem inom bdsmvärlden än utanför men det märks ju såklart inte om man inte umgås och hänger där. Det är ju inget folk tar upp på fikarasten liksom.
Nej. Jag funderar väldigt sällan över hur folk mår. Det är inte alls vad jag tänker på här.
 
Något jag kan tycka blir problematiskt är om man drar likhetstecken mellan bdsm och bdsm-världen/communityn. Jag ser ofta att det skrivs att man inom bdsm är mer kunniga och diskuterar mer om samtycke etc. Men det finns ju mängder av folk som utövar bdsm hemma utan att vara i kontakt med något community etc.
 
Jag tänker samma sak. Och jag ser det inte alls som att nån i tråden är mer kunnig (på vad exakt?) utan att det handlar om hur man väljer att profilera sig, vilken bild man säljer av sig själv här inne.
Vad är det för bild du tycker säljs då? Jag tycker nog mest att jag är normal. Varken mer eller mindre.

MEN det tog ett tag att komma dit pga alla fördomar, både egna och andras. En del av de saker jag gillar stämmer liksom dåligt in med min självbild. Men jag läste på, provade, utvärderade och diskuterade och kom fram till att båda delarna visst kan rymmas inom samma person.

Jag fattar inte, ingen har väl påstått detta? De flesta som utövar BDSM är väl som folk är mest?

Det känns mest som du är ute efter att folk ska säga att man mår skit om man håller på med det?

Men ja, i min erfarenhet så pratas det betydligt mer om problem och hur man ska hantera dem inom bdsmvärlden än utanför men det märks ju såklart inte om man inte umgås och hänger där. Det är ju inget folk tar upp på fikarasten liksom.
Ja jag har då aldrig varit med om man har pratat gränser innan sex eller utvärderat efteråt inom vaniljvärlden i alla fall...

Mina personliga erfarenheter när det gäller risker (eller kanske rättare sagt mina lekkamraters erfarenheter) handlar i huvudsak om fyra saker

1. Ena parten hamnar i subspace och förmår inte längre att kommunicera. Det kan gå illa om det inte uppmärksammas.

2. Risker mer att hänga upp folk. Man måste ha god kunskap om anatomi och man får inte lämna någon utan tillsyn.

3. Personer som påstår sig vara masochister men som istället sysslar med något helt annat.

4. Dominanta män som inte alls förstår innebörden av ord som samtycke.
 
Något jag kan tycka blir problematiskt är om man drar likhetstecken mellan bdsm och bdsm-världen/communityn. Jag ser ofta att det skrivs att man inom bdsm är mer kunniga och diskuterar mer om samtycke etc. Men det finns ju mängder av folk som utövar bdsm hemma utan att vara i kontakt med något community etc.
Ja det har du helt rätt i. Jag tänkte mig inte för där.
 
Något jag kan tycka blir problematiskt är om man drar likhetstecken mellan bdsm och bdsm-världen/communityn. Jag ser ofta att det skrivs att man inom bdsm är mer kunniga och diskuterar mer om samtycke etc. Men det finns ju mängder av folk som utövar bdsm hemma utan att vara i kontakt med något community etc.
Verkligen! :bow:
 
Av vem? Kan inte minnas att jag har sett några sådana exempel.
Hade redan fått frågan och besvarat den.

————-

KL

En grej jag funderade på i natt när jag inte kunde sova:
Varför klassas inte rimming som oralsex, helt enkelt? Skillnaden i vad man använder munnen till är inte särskilt stor. Men om vi diskuterade oralsex här och någon skrev Nej fy, det skulle jag varken kunna tänka mig att ge eller få - då tror jag inte några skulle komma dragande med Your kink-ramsan? Rimming borde även kunna anses vara analsex, men jag kan inte påminna mig ha hört något om kinks när det diskuterats under åren heller.

För mig verkar det som att tabuering trots allt är rätt viktig när det ska avgöras vad som är kinks.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 126
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 033
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp