Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Det är möjligt att katter har låg status, men du sätter ingen direkt högre status på andra djur när du svarar saker som att katter inte går att träna på samma sätt (som om det är någon ursäkt?) och att du inte förvisso inte gillar att dina katter dödar smådjur, MEN....

Förstår du?
Personligen uppskattar jag inte alls att få kaniner uppätna av katter. Lika lite som jag tycker att hundar bör klippa katter.

Så du tycker att man ska avliva alla katter då? Om du tycker att katter inte får ta möss får du nog ta detta med en väldig massa människor som använder både råttfällor och råttgift för att bli av med möss.

Kaniner funkar i bur, det gör inte katter.

Senast ändrad:

Nu handlar ju den här diskussionen varken om möss eller kaniner utan om vad man gör med hundar som dödar katter och personligen skulle jag avliva en sådan hund då jag inte skulle vilja ha kvar en hund som dödar en katt. Vad du gör är ditt problem....

Det var ju en rätt konstig tolkning av tråden?

Jag anser inte att min hund är sjuk i huvudet om den har ihjäl exempelvis en katt, däremot har ju jag som ägare brustit grovt i mitt ansvar. Hundar är och förblir rovdjur, jagande. Det bara är så, även om folk verkar ha svårt att acceptera att "lilla Fluffy" också är ett rovdjur.

Varför i hela friden skulle man ha en aggressiv hund lös? Att en hund tar ihjäl en katt handlar i många fall INTE om aggression utan om ren jakt.

Så du tycker att man ska avliva alla katter då? Om du tycker att katter inte får ta möss får du nog ta detta med en väldig massa människor som använder både råttfällor och råttgift för att bli av med möss.

Eller så kan man ha innekatter! :idea:

Katter fungerar utmärkt i bur, bara en större bur och då kallas det rastgård.

Kan tillägga, delvis KL, att vi faktiskt har haft en hund som tog ihjäl en katt. Hunden var i lina, på våran gård, när det hände och nu var det aldrig upp till mig men jag hade inte heller avlivat enbart på grund av den händelsen. Hundar är rovdjur, jakthundar oftast ännu mer och har man inte kontroll över sina djur ska man inte ha dem lösa utomhus (det gäller både hundar och katter).

Sen kan jag upplysa om att, koppel eller ej, är det ex. jävligt svårt att undvika en katt som kommer störtande in genom en öppnad dörr. Jag skulle göra/gör såklart allt i min makt för att det inte ska hända en olycka men jag klandrar inte hunden mer om den tar en katt än jag skulle klandra katten som dödar mina råttor om jag skulle få för mig att släppa ut dem på gräsmattan för att motionera sig själv.

Senast ändrad:

Ja och om man tänker på det s är väl ett hus eller en lägenhet bara en väldigt stor, inredd bur. :bump:

*knapplån*

Alla våra hundar har käkat katter i mån av tillgång och fart. Givetvis skulle vi aldrig skaffa katter till familjen, och har man en kattätande hund ser jag som självklart att man inte har katt samtidigt (verkar av många skäl bökigt och stökigt).

Jag koppelrastar våra hundar, de är aldrig lösa utanför tomten. De ska lyda mig när jag ger dem instruktioner, men de är dagtid ute på vår (väldigt) stora inhägnade tomt,, och de katter som tar sig in, tja, de får i många fall sätta livet till.

Jag uppmuntrar det absolut inte (skaderisken är om inte annat stor för hundarna), men jag ser det som en naturlig instinkt som är svår att få bukt med hos vuxna hundar som man inte har konstant uppsikt över.

Däremot sticker jag inte under stol med att det är oerhört skönt att slippa kattkiss på dynor, kattbajs i rabatter och liknande ofog lösspringande katter håller på med (en av grannarna roar sig med att samla på m e m vilda katter).

Så dina katter får vara lösa på din mark men inte din hund?

Om din katt tar en mus, avlivar du den då eftersom den är aggresiv?

Däremot sticker jag inte under stol med att det är oerhört skönt att slippa kattkiss på dynor, kattbajs i rabatter och liknande ofog lösspringande katter håller på med (en av grannarna roar sig med att samla på m e m vilda katter).

Håller med! Speciellt när man som jag är allergisk. Katter har ju en tendens att gå in i huset osv.

Nej för katterna tar möss för att de är deras naturliga mat som de livnär sig på. Vad jag vet är inte katter hundars naturliga mat som de livnär sig på.

Uppenbarligen tycker många i den här tråden inte speciellt mycket om katter och därför går det inte att diskutera detta. Jag hoppas bara att ni tycker att det är helt ok då om tex en kamphund skadar/dödar någon av era hundar, jag menar även de måste ju få vara lösa och jaga och leka lite och det är precis lika ok som när de klipper en katt....

KL

Jag måste inflika en fråga.

Om jag bor på gård med inhägnad tomt och har hundarna lösa på gården, eller i lina, eller vad som helst så de rör sig någolunda fritt.
Men en grannes katt kommer in på tomten och dödas/skadas av hunden.

Kan jag anmälas för det då? Vad händer?

Jag skulle också uppskatta att slippa kattpiss på dynor och att dom kommer in i vårt hus och skrämmer vår egen katt, som hundarna inte rör för övrigt. Jag tror dock att yngsta hunden kan jaga efter främmande katter.

Nej för katterna tar möss för att de är deras naturliga mat som de livnär sig på. Vad jag vet är inte katter hundars naturliga mat som de livnär sig på.

Uppenbarligen tycker många i den här tråden inte speciellt mycket om katter och därför går det inte att diskutera detta. Jag hoppas bara att ni tycker att det är helt ok då om tex en kamphund skadar/dödar någon av era hundar, jag menar även de måste ju få vara lösa och jaga och leka lite och det är precis lika ok som när de klipper en katt....

Alltså... va?? :rofl::rofl: Deras naturliga föda? Jag trodde att sällskapskatter fick mat kattmat hemma precis som att sällskapshundar får hundmat, men så är det alltså inte menar du?

Jag tycker jättemycket om katter men jag är realist vilket du inte tycks vara i särskilt stor utsträckning. Dessutom svarar du inte på frågorna som ställs utan undviker att svara på dom och kommer bara med nytt blaha blaha som det du skriver ovan.

För att klargöra. Du tycker alltså att hundar ska hållas kopplade och under 100%:ig kontroll men det är helt ok att katter hålls lösspringande vind för våg men allt vad de innebär - lägger sig i folks barnvagnar på bebisarna, kissar i folks utemöbler, äter upp deras tamkaniner etc. Det är alltså helt ok enligt dig?
Då tycker du alltså att det är helt ok att räven tar din katt då (för den måste ju också få äta) eller att katten blir överkörd av en lastbil också?

Sen får du gärna visa var någon skrivit att det är ok och bra att en hund tar en katt. Det är skillnad på att tycka det är ok och att konstatera att sådant kan hända ibland.

Rätt eller fel men jag tycker ändå att det är märkligt att det månas om hundars rätt till att vara lösa fast man kan motionera dem i koppel medan katter tydligen ska sitta inlåsta i lägenheter på grund av att det finns folk som inte kan se till sina hundar.

Vaddå inte se till sina hundar? Kommer det in en katt på tomten så är det ju inte jag som brustit i uppsyn över den, det är ju ägaren som inte anser att katten har något värde.
Ut med katten, det gör inte så mycket att den springer in till grannar o skiter, blir påkörda, dödar småfågler, harpaltar, möss osv osv...(ironi)
Kommer det in en katt på min inhägnade tomt, så får den lägga benen på ryggen, för mina hundar jagar den. Bort från tomten.

Det märks att du inte kan så mycket om katter. Ja många katter äter möss varje dag . Hundar äter inte katter de dödar dem bara. Jag behöver inte svara på dina frågor överhuvudtaget. Om du läser i tråden så ser du att många tycker att det är bra att katter inte vågar in på deras tomtar och att det är bra att hundarna jagar dem. Mina katter går på min mark och stör inte någon. Menar du att jag ska ansvara för vad ANDRAS katter gör eller vad? Så om en katt kissar på en möbel får en hund döda den? Sorry men du verkar inte alls tycka om katter om du resonerar så. Glad att jag inte bor i närheten av er som låter era hundar jaga/skada/döda katter fy fan säger jag bara.

Det är skillnad på att hundar jagar eller dödar. Döda ger blodtörst. En hund som fått smak på blod lär fortsätta att döda.

Jag har för övrigt fått katter dödade av räv ja, även fått katter överkörda ja. Men rävar får inte mat serverat och har ingen ägare som ska hålla reda på dem så det är inte samma sak överhuvudtaget. Att jag inte har hunden lös beror på att den kan ställa till bra mycket mer än en liten katt. Folk blir livrädda om en rottishane kommer rusande mot dem.

Jag tror inte att du kan anmälas för det eftersom det är din mark. Det är ju skillnad om du rör dig ute på andras mark eller offentliga platser. Sen är nog inte anmälningar om katter högprioriterade även om någon nu skulle anmäla.

För övrigt handlar ursprungsfrågan om vad var och en skulle göra om en hund dödar en katt och då är mitt svar fortfarande att jag skulle avliva hunden, för jag vill inte ha en sådan hund och har det hänt en gång kan det hända igen....

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 564
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka