Det spelar ingen roll vilken ras vi pratar om eller mix så hittar vi väldigt mycket skit utanför Skk. Och tyvärr endel i Skk också. Och många mer raser än dessa som kan vara lika farliga i bett eller retning.Dålig avel som i att de avlar på hundar med aggressivitet för att de har just aggressiviteten. Jag hoppas att ingen i SKK gör så men jag är inte säker m.t.p. vad en del SKK-anslutna uppfödare sa i dokumentären på TV4 häromveckan.
Jag tycker faktiskt att en del raser inte har nåt som helst användningsområde i Sverige och därför inte borde finnas här. För att deras egenskaper som man avlat fram i många generationer inte är varken efterfrågade, önskvärda eller ens lagliga här. Om kamphundsraserna hör dit beror på vart de som avlar på dessa tar raserna/hundtypen. Om det fortsätter åt det håll det ser ut som så tycker jag inte att de har nån funktion att fylla i Sverige. Om de avlas till att bli mindre aggressiva mot andra hundar och uppfödarna är seriösa med det så varför skulle de inte få finnas här. Med uppfödare menar jag alla som tar en kull. Även de som inte är SKK-anslutna. Även den kriminella typen som i nuläget avlar fram tuffa hundar som ska skydda kriminella från andra kriminella. De måste stoppas om rastypen ska ha nån som helst chans att få ett bättre rykte.
Ska man ha dessa regler eller förbud så skulle det inkludera varenda polishund, väktarhund, mm.
Vad är vitsen att jobba inom skk, lägga ner själ och pengar i avel, utvärdera och testa om hunden anses vara lika illa som en kökmix från krimelle Kjelle?