Har i USA har i runda tal ungefar 100 million hushall en (eller flera hundar) ... I hela USA ar ungefar 10-15% av alla hundar pitbulls, I South Carolina (dar jag bodde innan jag flyttade till Oregon) ar ungefar 25% av alla hundar pitbulls. En hel del anvande fortfarande i hundslagsmal som ar mycket illegalt, men svart att verkligen fa stopp pa.
Har ar en pitbull en mix, eller kanske till och med renrasig Staffe, Bulldog, mixed breeds som ser ut som vilken som helst av dessa terrier typer och mycket fa ar registrerade i UKC, som ar den enda klubben som registrerar pitbulls (som kan vara Staffe, English Bulldog, eller nagot som ser ut som om den kunde vara nagot liknande och da kan registreras som en pitbull) och dar aven "fighting rings" registrerar pitbulls.
Jag kanner flera, vansinnigt trevliga och vanliga hundar ... inte alltid sa forlatande mot andra hundar, men alltid mot manniskor. Samtidigt vet jag att de flesta hundbett som leder till doden av manniskor kommer fran pitbulls (de flesta bett star labrador for) och av de pitbulls som attakerar manniskor ar nagonstans mellan 75-80% "intact", det vill saga inte kastrerade.
Jag onskar sa att man kunde infora nagon sorts "korkort" pa att ha en pitbull ... jag sag dem (intakta hanar kom ofta och forsokte halsa pa min intacta tik) ofta och agarna kunde inte forsta nar deras hundar blev skjutna (only in the south
) plotsligt forsvann, eller folk (inklusive undertecknad) tog dem till "the pond".
En kompis till mig var chef for "the pond" i en narbelagen stad i Georgia. De tog emot over 100 hundar fran en uppbruten "fighting ring" medan jag var dar ... for ett par ar sedan lyckades polis/FBI/State police bryta upp och beslagta over 300 hundar i South Carolina. De flesta plaserades ut till vanliga manniskor och ar fantastiska hundar ... de som inte klarade "testerna" blev avlivade.
Det ar faktiskt inget fel pa de allra flesta av dessa hundar ... mer an att idioter ager dem och inte har en aning om vad de har dar hemma.