Sv: Katt " mördare"
Katter går inte att träna på samma sätt, de fungerar inte alls som hundar. Men om jag bodde i lägenhet skulle jag inte vilja ha dem ute eftersom folk uppenbarligen inte har koll på sina hundar/ de kan bli överkörda/ råka ut för elaka människor osv. Nu bor jag på en gård och katterna går endast på min mark och stör ingen. Däremot har jag en katt som stryker omkring här som inte är min och den spöar mina katter så att de knappt kan gå ut men inte skickar jag hunden på den för det.
Varför är det ok att skicka hundar på katter men inte på andra hundar? Väldigt dubbelt tycker jag. Hur kan katterna komma åt dina kaniner? Springer de lösa? Om jag skulle ha kaniner eller höns ute skulle räven ta dem så de får nog allt stanna inne.
Så för att de inte går att träna så är det okej (inget att göra åt?) att de tar död på andras tamdjur eller för all del; småvilt?
Alla som har katt har ju uppenbarligen inte egen gård som de aldrig lämnar; andra katter klipper ju uppenbarligen djur vilket kanske inte är så roligt för t ex barnet som blir av med sin kanin el. liknande.
Du läste nog slarvigt, jag skickar inte min hund PÅ några katter utan har lärt henne att jaga dem utanför tomtgränsen = katterna stryker inte runt kaninerna längre då de fattar att vovven kommer - hunden får även skrämma bort skator som rycker i nätet runt kaninhagen.
Katterna bör inte kunna döda kaninerna då de har svårt för att ta sig in till dem, men kaninerna har en stor hage som de kan gå ut i när som helst och blir rejält rädda när katter brötar runt (och i vissa fall försöker ta sig in).
Har bara varit med om två hundar som sprungit in på tomten och härjat runt staketet till kaninerna och då har jag fångat in dem samt sagt till ägaren att ha koll på sina hundar nästa gång de passerar min tomt eftersom att jag har kaniner. Det funkar ju inte riktigt med katter eftersom att de går ute utan uppsyn. Hundägaren kan enkelt sätta snöre el. träna inkallning på sin hund, därför behöver inte min hund lära sig att skrämma bort dem. (Hon är dessutom för liten/utan pondus och hade knappast lyckats att skrämma iväg två retreivers.)
Allting kommer ju till att man bör ha koll på sitt eget djur, så att det inte skadas av någon eller skadar någon annan = jag skyddar mina kaniner och jag lär min valp att äter djur, det gör vi inte i vår familj.