Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Jo på vissa låter det ju så, de tycker att det är bra att katten blir ihjälbiten uppenbarligen eftersom de skrivit så. Som sagt jag låter aldig mina hundar vara lösa fast jag bor på en gård. Skulle aldrig drömma om att promenera med dem lösa. Den ena är en rottishane och då uppskattar folk inte direkt att man har hunden lös. Eftersom katter blir ihjälbitna har man inte tillräcklig koll....

Det där har jag problem med också, min rottishane är ALLTID kopplad men har flera gånger blivit biten av lösa småhundar och sedan blänger ägaren på mig liksom. Om de kunde hålla reda på sina hundar vore jag glad...

Nej, han får vara kopplad. Jag vill inte att han rymmer och ställer till något eller råkar ut för något. Fast vi har egen gård och mark släpper jag honom inte. Det är så lätt att säga att man har koll på hunden, vet inte hur ofta folk säger det och sedan händer något oväntat och plötsligt har de inte så koll....

Det finns något som heter lydnad. Du kanske skulle testa det. Skulle aldrig drömma om att ha mina hundar kopplade för jämnan och absolut inte på gården på landet. Om folk har problem med det får de allt åka från gården.

Kan inget än att hålla med !

Jag tycker att en hund ska kunna på något sätt få springa löst alltså ej kopplad. I en rastgård tex är hunden lös men på begränsad yta och det är ett bra kompliment om man inte har jättebra pli på sin hund.

Men jag kan även erkänna att jag har inte 100% koll på mina hundar men har dem gärna lösa i den mån det går. Är jag på ett ställe där jag vet är säkert att kunna ha dem lösa så får dem vara det. Vi har inte än en inhägnad trädgård så är dem ute i trädgården så är dem lösa men det går inte att lämna dem ute själva. Men viktigt också är att veta sina begränsningar så man bara inte släpper vind för våg utan att kunna stå för konsekvenserna om det händer något.

Säg det till dem som har hundar som dödar katter och trots det har dem lösa. Min hund stör ingen....

Du svarar inte på frågan: Vad gör vi med alla katter som dödar andra djur? Ska vi stänga in dem? Avliva dem?
Jag har t ex haft jätteproblem med att områdets katter stryker runt och försöker ta mina dvärgkaniner - ska de katterna avlivas pga aggressivitet? (Själv löste jag det genom att lära hunden jaga iväg dem från tomten).

Kl.

Givetvis ska inte hundar klippa katter. Min egen hund får inte lov att ta kål på varken katter, jättekaninen som bor här, fåglar, hönsen och ankorna hon spenderar tid runt eller andra djur. Personligen skulle jag helst se att inget tamdjur tar död på andra djur.

Däremot ser inte jag heller kopplingen till människor. En katt är (oftast) ett byte - få hundar ser nog människor som ätbara jaktbyten och det spelar ingen roll om folk har haft hundar som bitit både barn och tagit katter, det har antagligen inte med varandra att göra. Jag skulle definitivt inte avliva min hund om hon skulle döda en katt - däremot hade jag sett till att det inte kunde upprepas.

Nej, han får vara kopplad. Jag vill inte att han rymmer och ställer till något eller råkar ut för något. Fast vi har egen gård och mark släpper jag honom inte. Det är så lätt att säga att man har koll på hunden, vet inte hur ofta folk säger det och sedan händer något oväntat och plötsligt har de inte så koll....

Min rottis ar los pa var gard ... vilken hon aldrig lamnar. Hon gar inte ens in i hagar fast grindarna star oppna. Det var inte ens svart att lara henne ... lite "tedious" och viss konsikvens bara. Min tjej tar inte katter heller ... inte for att hon inte vill, men for att jag har tranat henne att stoppa nar jag sager till. Hon trivs bra med sonen's katter nar vi ar dar, men om katter kommer in pa var mark hemma ar det bast de ar snabba eller att jag ar i narheten. Hon ser ingen skillnad mellan dem och moss eller ekorrar.
Om kattagare holl lika bra reda pa sina katter skulle det inte vara nagra problem, eller hur?

Katter går inte att träna på samma sätt, de fungerar inte alls som hundar. Men om jag bodde i lägenhet skulle jag inte vilja ha dem ute eftersom folk uppenbarligen inte har koll på sina hundar/ de kan bli överkörda/ råka ut för elaka människor osv. Nu bor jag på en gård och katterna går endast på min mark och stör ingen. Däremot har jag en katt som stryker omkring här som inte är min och den spöar mina katter så att de knappt kan gå ut men inte skickar jag hunden på den för det.

Varför är det ok att skicka hundar på katter men inte på andra hundar? Väldigt dubbelt tycker jag. Hur kan katterna komma åt dina kaniner? Springer de lösa? Om jag skulle ha kaniner eller höns ute skulle räven ta dem så de får nog allt stanna inne.

Ja, jag förstår inte att man vill ha katterna ute när folk nu är så hänsynslösa mot dem, men tyvärr kanske inte andra sätter samma värde på dem som jag gör. Men om man nu låter hundar springa lösa så kan man väl låta katter springa lösa? T

Katter går inte att träna på samma sätt, de fungerar inte alls som hundar. Men om jag bodde i lägenhet skulle jag inte vilja ha dem ute eftersom folk uppenbarligen inte har koll på sina hundar/ de kan bli överkörda/ råka ut för elaka människor osv. Nu bor jag på en gård och katterna går endast på min mark och stör ingen. Däremot har jag en katt som stryker omkring här som inte är min och den spöar mina katter så att de knappt kan gå ut men inte skickar jag hunden på den för det.

Varför är det ok att skicka hundar på katter men inte på andra hundar? Väldigt dubbelt tycker jag. Hur kan katterna komma åt dina kaniner? Springer de lösa? Om jag skulle ha kaniner eller höns ute skulle räven ta dem så de får nog allt stanna inne.

Så för att de inte går att träna så är det okej (inget att göra åt?) att de tar död på andras tamdjur eller för all del; småvilt?

Alla som har katt har ju uppenbarligen inte egen gård som de aldrig lämnar; andra katter klipper ju uppenbarligen djur vilket kanske inte är så roligt för t ex barnet som blir av med sin kanin el. liknande.

Du läste nog slarvigt, jag skickar inte min hund PÅ några katter utan har lärt henne att jaga dem utanför tomtgränsen = katterna stryker inte runt kaninerna längre då de fattar att vovven kommer - hunden får även skrämma bort skator som rycker i nätet runt kaninhagen.

Katterna bör inte kunna döda kaninerna då de har svårt för att ta sig in till dem, men kaninerna har en stor hage som de kan gå ut i när som helst och blir rejält rädda när katter brötar runt (och i vissa fall försöker ta sig in).
Har bara varit med om två hundar som sprungit in på tomten och härjat runt staketet till kaninerna och då har jag fångat in dem samt sagt till ägaren att ha koll på sina hundar nästa gång de passerar min tomt eftersom att jag har kaniner. Det funkar ju inte riktigt med katter eftersom att de går ute utan uppsyn. Hundägaren kan enkelt sätta snöre el. träna inkallning på sin hund, därför behöver inte min hund lära sig att skrämma bort dem. (Hon är dessutom för liten/utan pondus och hade knappast lyckats att skrämma iväg två retreivers.)

Allting kommer ju till att man bör ha koll på sitt eget djur, så att det inte skadas av någon eller skadar någon annan = jag skyddar mina kaniner och jag lär min valp att äter djur, det gör vi inte i vår familj.

Rätt eller fel men jag tycker ändå att det är märkligt att det månas om hundars rätt till att vara lösa fast man kan motionera dem i koppel medan katter tydligen ska sitta inlåsta i lägenheter på grund av att det finns folk som inte kan se till sina hundar.

Men om man nu låter hundar springa lösa så kan man väl låta katter springa lösa? T

Men tillhör inte det ändå ovanligheterna att folk låter hundarna springa runt utan varken lydnad eller uppsyn?

Och de gånger det händer så är det inte rätt i alla fall. Hundar som går lösa ska ha några basic kunskaper känner jag, t ex inkallning.

Nej men jag skrev ju också att jag INTE skulle ha dem lösa i ett bostadsområde. Vad andra gör kan inte jag ta ansvar för. Som skrivet, mina djur stör inte någon, varken katter, hundar eller hästar, de får hålla sig på min mark och det gör de.

Min hund ar los pa VAR MARK om grannens katt kommer in pa var mark maste val anda grannen lastas om min hund tar katten? Den bor inte har, men hunden gjor det.

(Oh menar du att det ar skillnad pa tama och vilda kaniner? Tama kaniner far katter inte ta, men vilda ar okay?)

Nej men förvånande många i denna tråd skriver om att deras hundar dödat katter och då kan de ju INTE haft sådan koll. I mina familjer lever ju katter och hundar tillsammans och det går utmärkt. Man kan vara både katt och hundmänniska utan problem. men jag reagerar på att några i denna tråd tydligen tycker att det är lika bra att en och en annan katt blir dödad. Tyvärr finns det en del katthatare och inte sällan utsätts katter för djurplågeri.

Min hund har inga problem med SINA katter ... men andra katter har inte pa hennes mark att gora. Vilket jag i stort haller med om.

Ja vi har bara stora fältharar där vi bor och dem tar då inga katter. de tar möss och det gillar inte jag men det är nog inte så många som värnar om möss och råttor med tanke på att de ses som skadedjur och många har en katt för att hålla efter dessa, dock inte jag.

Där är vi olika då för mina katter får inte jaga någons katter, varken mina eller andras och eftersom jag vet att de kan jaga främmande katter får de inte vara lösa så var det problemet löst. den främmande katten som går hemma hos mig vet jag inte ens vem som äger så jag kan inte prata med ägaren om det. Dessutom promenera och rider folk på vår mark så därför kan de inte heller vara lösa. Så gissa om jag blivit förbannad när folk gått över vår gård men lösa hundar som skrämt mina katter? Så jag har helt klart dåliga erfarenheter av lösa hundar som folk påstår att de har koll på. Och som jag tidigare skrev har min rottis flera gånger blivit påhoppad av andras lösa hundar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka