Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Jag håller inte med dig. Hur vet du att den dödar för att den tycker det är kul och inte pga stressen? GÖr du alltid den parallellen att när ett djur triggas till en handling pga tex stress eller instinkt så utför den handlingen för att den tycker det är kul?

Det kvittar ju egentligen om den dödar pga stress eller nöje, den behöver inte döda fler djur, men gör det ändå. Djur kan inte dra slutsatser och förstå det, men det blir ändå så att den dödar mer än den behöver, därför kallas den för en lustmördare.

Jag drar inte automatiskt den parallellen, men jag förstår ju också att för en hund/räv att komma in i en hönsgård med stressade höns är en guldgruva, det är ju skitkul och de slutar inte i första taget.

Sen förstår jag att de får överslag osv, men det gör dem ändå till lustmördare och jag vill inte ha såna i min hösngård. Om man jämför med många rovfåglar så tar de oftast inte mer än vad de behöver, de tar sin höna sen är de nöjda, en räv kan ödelägga allt och bara ta en höna med sig...

Om termen "lustmördare" används för att de dödar mer än den behöver tycker jag att det är dags att byta term. Eftersom den inte gör det pga lust. Mördare öht är fjantigt att anävda på ett rovdjur.

Du behöver inte ursäkta dig, men om du hade sett vilka krakar folk släpper här så hade du kanske inte tänkt så. Och jag har försökt få hjälp av katthem, de är ointresserade. En död katt lider inte i 20 minus på vintern när den inte får nån mat...

Jag har förståelse för att de är bättre för katterna att vara döda än utan mat i 20 minusgrader. Det är din pappas inställning som är väldigt otäck. Att tycka att det är bra om hundarna dödar katter och att döda katter ska bäras i halsband. Har de halsband är det ju troligt att de har ett hem och då är det synd om de ska behöva dödas.

Ja, ett mindre fint ord möjligtvis, men den triggas ändå och dödar då för att det är kul.

Mindre fint ord? Jag tycker det är helt fel ord när det handlar om en stressmekanism. Det är ungefär som att säga att djur dödar sin egen avkomma för skojs skull när det faktiskt handlar om extrem stress vilket knappast är ett dugg roligt för djuret.

Jag har nu läst vidare... :o
Och ja; jag tycker också det är helt onormalt att en hund plötsligt dödar en katt den levt/vuxit upp med. Jag kan inte säga säkert att jag skulle avliva min hund pga en sådan sak. Det beror på situationen ... jag skulle ju inte bara ha känslor och känna sorg över katten utan även ha känslor för min hund som i viss mån styr mitt handlande.
Fast det står inte att de vuxit upp tillsammans. Om katten ses som inkräktare av hunden eftersom hunden varit där mycket längre så är beteendet plötsligt fullt naturligt.

Fast det står inte att de vuxit upp tillsammans. Om katten ses som inkräktare av hunden eftersom hunden varit där mycket längre så är beteendet plötsligt fullt naturligt.

Katten och hunden är uppvuxna med varandra. Katten var kattunge och hunden var hundvalp när de för första gången träffades. och nu har det gått 1 1/2 år och helt plötsligt flög hunden på katten och dödade den.

Min hund hade fått ett skott i pannan.

Det känns lite olustigt att man som djurägare måste hålla sina djur inlåsta, för att andra djurägare anser sig ha rätten att ha sina egna djur lösspringande.
Tänk, det tycker jag OCKSÅ!
Därför så stängslade jag upp med HÖGT staket runt hela min tomt, (kostade många sköna slantar) på den tiden jag hade en hund som mer än gärna gav sig på katter.
Grannar informerades om att min hund har ett otrevligt beteende, han dödar katter.
JAG säkrade min tomt så att hunden inte hade skuggan av en chans att komma ut.
Tror du att kattägande grannar ens funderade över om det var lämpligt att släppa sina katter lösa? Icke, deras katter släpptes lösa vind för våg ändå: "Äh, de går bra ska du se..."
Så det hände att jag hittade katter...

Det är ju väldigt lätt för er, som inte sett ngn att spekulera.
Men jag känner hunden sedan en bra tid tillbaka och har även sett hur den tidigare accepterat katterna mkt bra.

Som sagt, så fanns det inget som kunde ha utlöst detta. I så fall var det osynliga signaler då hunden varken spände sig, ej använde ngr speciella kroppsuttryck och ögonen var inte stela.
Självklart fanns det något som utlöste! Att påstå något annat vittnar bara om okunskap om hur hundar fungerar.
PL

Katten och hunden är uppvuxna med varandra. Katten var kattunge och hunden var hundvalp när de för första gången träffades. och nu har det gått 1 1/2 år och helt plötsligt flög hunden på katten och dödade den.

Min hund hade fått ett skott i pannan.
Om du inte förstår bättre så håll dig till katter!
PL

Självklart fanns det något som utlöste! Att påstå något annat vittnar bara om okunskap om hur hundar fungerar.
PL

Nu lägger sig "mästaren" in i diskussionen och lika otrevlig som vanligt.

Som sagt så var det inget som kunde ha utlöst detta.

Om du inte förstår bättre så håll dig till katter!
PL

Då förstår jag inte hur någon vågar ha hund om de nu är så opålitliga att de helt plötsligt kan flyga på och döda en flockmedlem och att detta är ngt normalt :crazy:. I alla fall inte dom som har katter.

De flesta välupfostrade hundar dödar inte familjens katter hux flux.
Jag har själv haft mina hundar tillsammans med flertalet katter i bästa vänskap.
Man måste dock som hundägare begripa att man har ett rovdjur, med instinkter och drifter. Djur är djur och reagerar ibland inte alls som vi människor tänkt oss.
Något som man inte kan understyka nog ofta är att djur inte gör saker "utan orsak/andledning" det finns ALLTID en orsak till vad än ett djur gör.
Det är dock inte alltid samma sak som en ursäkt.

Något jag undrar över är

Varför vill folk avliva hunden? Vad är skälet?
"öga för öga, tand för tand?" eller för att de tror att hunden ska smyga upp på natten och döda dem i deras sängar?

Det som däremot ska krävas, redan efter den FÖRSTA kattattaken är att hunden inte vistas tillsammans med katter, innan orsaken är utredd och om möjligt åtgärdat.

:bow::bow:
Tack, det är skillnaden mellan att inse detta eller ej som skiljer en djurmänniska från en klant.
Varför avliva en OK hund för att man själv inte inser vad som pågår eller skilnaden mellan en hund o en katts signaler.
Har en gång fått en katt så allvarligt skadad av en hund att den måste avlivas. En kombination av olycklig omständigheter o dålig koll från vår sida men vi kom aldrig på tanken att ge hunden ett skott mellan ögonen!
PL

Något jag undrar över är

Varför vill folk avliva hunden? Vad är skälet?
"öga för öga, tand för tand?" eller för att de tror att hunden ska smyga upp på natten och döda dem i deras sängar?

Det som däremot ska krävas, redan efter den FÖRSTA kattattaken är att hunden inte vistas tillsammans med katter, innan orsaken är utredd och om möjligt åtgärdat.

Kanske för att man inte vill se sin hund ngn mer gång slita en katt i stycken. Det handlar inte om själva "dödandet" utan att hunden tar sig friheten att göra vad den tycker den har rätt till. Plus att en stackars katt har fått sätta livet till.

om en annan hund helt utan anledning dödar din hund, tycker du att den ska få fortsätta med det??

Skulle en utomstående hund döda ngn av mina hundar, hade jag velat att hunden skulle avlivas då den är en fara för andra hundar.

Samma är det med en katt, eller gör ni skillnad på katt och hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!