Katt " mördare"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 244
  • Visningar Visningar 27 006
Sv: Katt " mördare"

jag bor i bostadsrätt och vi har fått utskick från borättsföreningen att katter inte får vistas ensamma ute. För de förorenar på lekplatser och i rabatter osv. Så man får helt enkelt ha katten i koppel/sele, det tycker jag är jättebra, varför ska katter få springa vind för våg, hundar får ju inte släppas lösa nånstans i princip, det borde va lika synd om dem isåfall. kattägarna får väl bli lite mindre lata och gå ut o motionera sina katter som vi hundägare får göra, så slipper de bli överkörda eller ihjälbitna också :idea:
har man djur får man faktiskt ta ansvar för dem och inte bara släppa ut dem och förvänta sig att inget ska kunna hända för det ska alla andra människor se till tydligen...

jag bor i bostadsrätt och vi har fått utskick från borättsföreningen att katter inte får vistas ensamma ute. För de förorenar på lekplatser och i rabatter osv. Så man får helt enkelt ha katten i koppel/sele, det tycker jag är jättebra, varför ska katter få springa vind för våg, hundar får ju inte släppas lösa nånstans i princip, det borde va lika synd om dem isåfall. kattägarna får väl bli lite mindre lata och gå ut o motionera sina katter som vi hundägare får göra, så slipper de bli överkörda eller ihjälbitna också :idea:
har man djur får man faktiskt ta ansvar för dem och inte bara släppa ut dem och förvänta sig att inget ska kunna hända för det ska alla andra människor se till tydligen...

Jag skulle iallafall aldrig plåga mina katter genom att inte ge dem den friheten att springa lösa!

Gäller det för andra djur också? Är det OK om en hund klipper ett rådjurskid, en rävunge eller en hare så länge det sker på ens egen mark? Hundar som tar katter, har de verkligen sådan urskiljning att de bara tar katter?

Nu kan jag bara prata för vår fd kattdödare, men hon tog enbart rovdjur, och det var alla rovdjur; illrar, mink, mård, räv, katt, grävling (som iofs inte kan klassas riktigt som rovdjur) osv. Rådjur, hjort osv var hon inte intresserad av så länge de inte blödde, om de gjorde det så rev hon ner dem och dödade dem...

Terriern som jag har som också har lite svårt för katter, hon jagar dem bara hon dödar inte dem. Men labben vi hade lärde sig att klättra en bit i träd för att ta katterna...

Ursäkta men alla katter jag sett och har haft har dödat för nöjes skull!!! Alla har de mat i skålen och alla leker sönder möss i flera timmar för nöjes skull ifall de får chansen!!:crazy:

Lösgående katter (katter som ej har ngt hem) dödar för att mätta magen plus att öva och förbättra sin jaktteknik.

Katter som leker med möss är troligen unga och har inte den ultima jakttekniken som behövs för att kunna "fälla" sitt byte och övar därför, det ser möjligen ut som en lek, men så är det inte.

Skulle du anse det helt OK om mina eller dina grannars hundar slet ihjäl din hund om den råkade lämna din tomt?

Något utlsöte det, även om du inte såg det. Det kan ha varit en långvarig retning. Att katten kom för nära hundens "personal space" eller en mängd orsaker. Något kan ha triggat jakt eller kampinstinkten.

Det är ju väldigt lätt för er, som inte sett ngn att spekulera.
Men jag känner hunden sedan en bra tid tillbaka och har även sett hur den tidigare accepterat katterna mkt bra.

Som sagt, så fanns det inget som kunde ha utlöst detta. I så fall var det osynliga signaler då hunden varken spände sig, ej använde ngr speciella kroppsuttryck och ögonen var inte stela.

Skulle du anse det helt OK om mina eller dina grannars hundar slet ihjäl din hund om den råkade lämna din tomt?

Absolut inte.
För mig är en mina hundar och mina katter exakt lika mkt
värda och inget ska få hända dom.

Jag skulle önska att när även de VILDA rovdjuren (varg tex) skulle bli lika förlåtna för sin instinkt för att ha blitit ihjäl någons tamdjur (får tex) Men där jag bor, där det finns vargar och björnar vet jag hur jägarna gaddar ihop sig....

Jag anser att det är ok att hundar är benägna att bita/döda katter så länge hunden har en ägare som accepterar läget, och ser till att hunden inte kommer i kontakt med katter!

Känner bland annat en schäfer som helt sonika bara väntar på läget innan den nyper en katt.. Detta är en hund som är extremt mycket brukshund. Får han inga uppgifter utav en respektabel ledare så tar han sig egna uppgifter, och en av hans egna påhittade "sporter" är att nypa katter. En annan sport är att lägga sig på lur vid vattenkaren till boskap (kan ligga i timmar om så krävs). Tills boskap kommer för att dricka och då gör man utfall... Denna hund fungerade givetvis inte som gårdshund. Och hade avlivats OM man inte hittat en lämplig äg till honom. Han går nu som tjänste hund.. Kan tillägga att när denna hund får uppgifter många timmar dagligen, får jobba och "andvändas" så finns ingen anledning till att ägna tid till "egna sporter"...

Apropå det så måste jag ju säga att det är rätt fascinerande hur folk här inne är intresserade av skarpa raser, såsom Akita, Dogo osv, men aldrig köper sånt här och vill avliva hundar med jaktinstinkt.

Jag köper att man ska ha koll på sin hund, men de är inga robotar och skarpa hundar med mycket jakt i tar tillfällena... Lyckas de då dessutom så blir ju beteendet befäst.

Jag menar, alla här inne har inte något litet sött och bor i radhus eller villakvarter. Jag bor mitt ute i buschen och har hund för jakt bla, jag tänker nog rätt så olika när det gäller sånt här, som ni märker...

Lösgående katter (katter som ej har ngt hem) dödar för att mätta magen plus att öva och förbättra sin jaktteknik.

Katter som leker med möss är troligen unga och har inte den ultima jakttekniken som behövs för att kunna "fälla" sitt byte och övar därför, det ser möjligen ut som en lek, men så är det inte.

Ja om 13 år är ungt så.... :crazy:

Apropå det så måste jag ju säga att det är rätt fascinerande hur folk här inne är intresserade av skarpa raser, såsom Akita, Dogo osv, men aldrig köper sånt här och vill avliva hundar med jaktinstinkt.

Jag köper att man ska ha koll på sin hund, men de är inga robotar och skarpa hundar med mycket jakt i tar tillfällena... Lyckas de då dessutom så blir ju beteendet befäst.

Jag menar, alla här inne har inte något litet sött och bor i radhus eller villakvarter. Jag bor mitt ute i buschen och har hund för jakt bla, jag tänker nog rätt så olika när det gäller sånt här, som ni märker...

Men förstår du inte att hundar är små söta gosedjur, helt utan instinkter och drifter - och beteer de sig inte precis som människor vill så måste "Det vara fel i huvudet på den" och så avlivas den.

När ska folk fatta att vi håller rovdjur, de har inte sina 42 vassa bara för att pussas och äta frolic.
Det är konstigt att inte FLER incidenter händer med den naiva synen på hundar. Hundar kräver ägare som begriper att de är djur inte levande gosedjur.

Aha :idea: Jag har inte fattat det :angel:

Har samma fundering, vi måste ju ha tusentals exemplariska hundägare med tanke på att inte mer händer trots de raser som strosar på våra gatot...

Folk har tur.
I de fallen folk har otur så hamnar hunden på hundstallen eller i veterinärens container.
Det finns starka skäl till varför rätt många hundar inte blir mer än ett par år gamla.

*kl*

Jag har stött på många som tycker att min hund ser ut som en ekorre på håll:eek: Nåja, dom ser ju sen att det är en liten tax:D

Funderade lite kring det när jag läser tråden. Är det helt ok för en stor hund att bita ihjäl en liten hund:confused:
Den lilla hunden kan ju tas för en katt, en hare och liknande:crazy: Den lilla hunden som springer gör väl så att den stora hundens jaktinstinkt sätter in lika mkt som något annat djur?

Är det acceptabelt att en stor hund sätter efter den lilla hunden och biter ihjäl den? Kan man skylla på att hunden är ett rovdjur då?

Men förstår du inte att hundar är små söta gosedjur, helt utan instinkter och drifter - och beteer de sig inte precis som människor vill så måste "Det vara fel i huvudet på den" och så avlivas den.

När ska folk fatta att vi håller rovdjur, de har inte sina 42 vassa bara för att pussas och äta frolic.
Det är konstigt att inte FLER incidenter händer med den naiva synen på hundar. Hundar kräver ägare som begriper att de är djur inte levande gosedjur.
:bow:

Ett ord: Disneyfiering.

(Samma fenomen som får folk att bete sig som om de trodde att kött växer på träd när de får veta hur det går till i slakterier och/eller ser en kluven gris på bild.)

Min sambos familjs hund (ettrig jakttax) har dödat harpaltar och det mesta som försökt fly även katter.
Men dem tog sitt ansvar och tränade den att se katter som flockmedlemmar och nu låter den bli dem.
Win-win situation för alla!
Men vissa kan nog inte få pli på sina hundar...

Dessutom är det sjukt att de bitit ihjäl två flockmedlemmar, då tycker jag något är riktigt riktigt fel... Okej med utomstående katter men inte med familjens..

Jag känner en hund som bet ihjäl en hund hon levt med i nästan ett år, det är väl normalt det också?

Flocken går över artgränserna.

Senast ändrad:

:bow::bow: Precis vad jag funderat på också...

*kl*

Jag har stött på många som tycker att min hund ser ut som en ekorre på håll:eek: Nåja, dom ser ju sen att det är en liten tax:D

Funderade lite kring det när jag läser tråden. Är det helt ok för en stor hund att bita ihjäl en liten hund:confused:
Den lilla hunden kan ju tas för en katt, en hare och liknande:crazy: Den lilla hunden som springer gör väl så att den stora hundens jaktinstinkt sätter in lika mkt som något annat djur?

Är det acceptabelt att en stor hund sätter efter den lilla hunden och biter ihjäl den? Kan man skylla på att hunden är ett rovdjur då?

Det är lika oacceptabelet som att hunden biter en katt. Men det händer inte helt sällan. Det är en av de vanligaste orsakerna när små hundar dör pga av stora skulle jag gissa.

Det är hundens ägare som bär ansvaret.

:smirk: Du kallar det själv för lek. Lek=nöje. Och ja, de övar sig, men de gör det inte för att de är tvungna utan för att det är en instinkt och det är kul! Inte så som midnight rags skrev att katter bara dödar för att överleva,vilket skulle betyda att de bara dödar det de äter som så många andra arter gör!

:smirk: på dig själv du :smirk:
Om de inte övar upp sina jakttekniker så är chansen att få föda mindre = svårare att överleva. Ja jag vet att du har sett katter som får mat hemma jaga och leka med bytet, men det är en instinkt inte något djuret kan tänka "aha jag får torrfoder hemma så jag behöver inte kunna jaga" :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 576
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 850
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 546
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka