Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

håller med om det faktist.Tycker fortfarande att det är mycket bättre om en katt avlivas med ett gevär än blir tuggad på av en hund innan den dör (har den tur så dör den ju direkt). lyckligtvis är de i vårat område rätt bra, då inkluderat min far som avlivat ett antal strökatter. då efter att att det blivit säkerställt att det inte är någon som äger djuret och kan ta hand om det själv, han brukar också bli inkallad om det är någon annan som har problem. Ska väl tillägas att min pappa är en stor djurvän, älskar katter, men hellre ser till att de inte lider av att någon felskjuter.
Vet också att storbonden bredvid hade storutränsing av all vildkatter som bodde i ladugården, då strök en av våra med olyckligtvis. Det gjordes med ett gevär istället för en av hans jakthundar.

Tror mer att lagen tar hänsyn till att katter inte är lika lätta att "tämja" som hundar. De fungerar inte riktigt likadant eftersom kattdjur för det mesta lever solitärt i det fria och hundar flock. och som du säger, de brukar inte riktigt göra lika mycket skada som hundar kan.

Håller också med om att om det är din gård så är det annorlunda än om hunden kommit lös. Tycker dock inte att det är ok att hundar dödar katter. Skulle aldrig vara ok i mina ögon, men om någon i närheten nu har en hund som dödar katter när de är inne på deras gård så är det också mitt ansvar att se till att katten håller sig borta.

Senast ändrad:

Jag tycker inte heller att det är okej att mina hundar dödar katter, så långt är vi överrens;)

Men jag tänker inte säga åt andra om deras hundar dödar katter som befinner sig på deras mark, man ska inte glömma att katter kan ställa till med oreda de med.

Och självklart kan alla djur rymma, men det är fasligt många katter som rymmer jämfört med hundar.

Gäller det för andra djur också? Är det OK om en hund klipper ett rådjurskid, en rävunge eller en hare så länge det sker på ens egen mark? Hundar som tar katter, har de verkligen sådan urskiljning att de bara tar katter?

Att fler katter rymmer än hundar tycker jag inte är konstigt. Dels finns det bra många fler katter än hundar i Sverige men sedan har det väl beteende att göra också. Det är betydligt lättare att lära en hund att den inte får kliva över yttertröskeln än det är att lära en katt det (sedan är katter ruskigt snabba med att smita in/ut, enligt min erfarenhet snabbare än hundar). Hur många hundar är det sedan som slinker igenom en fönsterglipa och hoppar från andra, tredje våningen? De få som gör det, klarar de sig så pass bra att de kan sticka (katter klarar ju av sådana hopp och landningar något bättre än hundar).

Nu har väl detta egentligen inget med tråden att göra, men mer en förklaring till varför jag inte alls tycker det är konstigt att fler katter än hundar rymmer.

Även om flertalet av de lösgående katterna är utekatter eller hemlösa katter så finns det ju innekatter som lyckas rymma. Men det kanske är OK att någon sådan katt också stryker med?

Var har jag skrivit att det är OK?

Jag har skrivit att min terrier har dödat katter.... hon har dödat katter som kommit in på gården.... inget annat

tror ju att det finns en anledning till att lagen tar hänsyn till att katter inte är samma sorts djur som hundar och inte beter sig likadant = koppeltvång eller att man måste ha kontroll på hund men inte på katt.

Vilken lag tar häsnyn till att katter är ett annat slags djur??
Vilken lag tillåter att katter ränner vind för våg på byggden??

Den lag jag känner till ... Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och KATTER

1§ Hundar och KATTER skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Alltså skall kattägare hålla sina djur under samma uppsikt som hundägare.

Gäller det för andra djur också? Är det OK om en hund klipper ett rådjurskid, en rävunge eller en hare så länge det sker på ens egen mark? Hundar som tar katter, har de verkligen sådan urskiljning att de bara tar katter?

Att fler katter rymmer än hundar tycker jag inte är konstigt. Dels finns det bra många fler katter än hundar i Sverige men sedan har det väl beteende att göra också. Det är betydligt lättare att lära en hund att den inte får kliva över yttertröskeln än det är att lära en katt det (sedan är katter ruskigt snabba med att smita in/ut, enligt min erfarenhet snabbare än hundar). Hur många hundar är det sedan som slinker igenom en fönsterglipa och hoppar från andra, tredje våningen? De få som gör det, klarar de sig så pass bra att de kan sticka (katter klarar ju av sådana hopp och landningar något bättre än hundar).

Nej min terrier gör ingen skillnad...

Skillnaden ligger i att rådjurskid, rävungar och harar normalt sett inte kommer spankulerande omkring över gårdplanen. Speciellt inte när hundarna är ute. De bestämmer sig inte heller för att försöka flytta in på höloftet, eller fårhuset, eller stallet..
De vilda djuren brukar faktiskt hålla sig borta från gårdsplanen, i alla fall dagtid och när det finns lösa hundar där. Min terrer är över 10 år gammal. Hon har hitills inte bitit ihjäl något annat än katter och en och annan skata hemma på gården.

Om alla kattägare höll sina katter hemma... Då kanske man skulle ha betydligt större överseende med att en katt lyckats "rymma"...
Problemet är ju att 90 % av alla kattägare faktiskt låter sina katter ränna runt på byn medvetet... Vilket innebär att en del av dem förvildas.. och sen föds det förvildade ungar...

De är dessa förvildade strykare som hittills dragit det kortaste strået mot min terrier...

Gäller det för andra djur också? Är det OK om en hund klipper ett rådjurskid, en rävunge eller en hare

Om vi vänder på steken... Är det OK att man tar sådan "hänsyn" till att så många katter är på "rymmen" och under tiden klipper småfågelungar, småfåglar, harungar, vildkaniner, och det mesta som inte är föstort för en katt att klippa???

Katter är faktiskt värre rovdjur än vad våra hundar är.... Tyvärr så ser folk i allmänhet inte vilken skada lösa katter faktiskt ställer till med.

Jag kan inte för mitt liv förstå att du tycker det är ok att din hund gör så. Visst det är er gårdsplan, men varför inte bara lära den att inte döda katter? Fruktansvärt otäckt med en sådan hund tycker jag.

Jag kan inte för mitt liv förstå att du tycker det är ok att din hund gör så. Visst det är er gårdsplan, men varför inte bara lära den att inte döda katter? Fruktansvärt otäckt med en sådan hund tycker jag.

Var har jag skrivit att det är OK??

Faktum är att hitills har de alla varit strykare.... Det är allmänt känt i byn att terriern är "catkiller".... ingen har ännu så länge efterlyst någon försvunnen katt hos oss...

Jag bor på gård... närmsta granne är över en kilometer bort. Jag har min terrier lös på gården. Hon går inte iväg själv från gården. Men gud nåde den katt som ids komma i på nämnda gård...

Jag tänker inte hålle henne i band... eller instängd... De katter som kommer hit får springa för livet eller plikta med det....

De kattägare som anser att katten är värdefull får väl hålla den inne.. Så länge man släpper katter vind för våg så får man nog räkna med att de går åt också.
Så bara för att den stackars katten är hemlös (om den nu är det) så ska den plikta med sitt liv om den kommer in på din gård? Hur ska katten veta att du har en "catkiller"? Ta ditt ansvar och se till att din hund inte kan döda djur.

Din nonchalans i ämnet gör mig förbannad.

Håller med. Har ingen hund nu, men har växt upp med jakthundar och det var aldrig på tal om att ge sig på katterna i familjen! Jag skulle absolut kalla det onormalt att döda en flockmedlem.

När jag bodde med syrran gick hennes softis till attack (oprovocerat) mot min katt. Han fick på pälsen ordentligt av syrran (som lyckligtvis kom åt hunden innan han klippte nacken av katten) och sedan dess har han skött sig exemplariskt (med både djur och barn).

Har man ingen katt i familjen är det månne inget problem, men då får man hålla hunden kopplad så att den inte klipper andras katter om man vet att den har gjort det förr (eller någon liten hund).

Har alltid haft en massa jägare och således även jakthundar i min bekantskapskrets och de har aldrig tolererat att hundarna ger sig på flockmedlemmar.

Håller helt med både dig och Centaur. Citerar igen
Jag skulle absolut kalla det onormalt att döda en flockmedlem.
Vilket katterna TS syftade på var, en flockmedlem. Om min hund dödade en av våra katter skulle den inte se dagens ljus nästa dag.

Så bara för att den stackars katten är hemlös (om den nu är det) så ska den plikta med sitt liv om den kommer in på din gård? Hur ska katten veta att du har en "catkiller"? Ta ditt ansvar och se till att din hund inte kan döda djur.

Din nonchalans i ämnet gör mig förbannad.

Jag har min hund lös på gården... och kommer att fortsätta med det..
Hon är nämligen en fenomenal rått och musjägare..

Det kan tyckas som nonchalans över att jag inte gråter blod över dödade katter... Då är det väl samma nonchalans jag använder mig av när vi skjuter förvildade katter också??

Många tycker nog att det känns rätt taskigt mot katten att ha den inlåst på några kvadrat hela dess liv. Som att ha en hund som aldrig får komma ut, tex.

Våra får gå ut, såklart med risken att de blir påkörda. Men hellre några lyckliga år (de älskar att vara ute, ligga i solen, klättra i träd, leka i trädgården..) än att låsa in dem i 15. Men det är hur vi resonerar, och vi bor inte vid någon vidare trafikerad väg.
Ni är medvetna om riskerna. Alla är inte det, och blir förvånade när katten blir överkörd. Eller ihjälbiten.

Gillar inte jämförelsen mellan katter och hundar. Det är två vitt skilda arter med helt olika behov.

Det kan tyckas som nonchalans över att jag inte gråter blod över dödade katter... Då är det väl samma nonchalans jag använder mig av när vi skjuter förvildade katter också??

Jo, för att bli ihjälbiten av en terrier och att bli skjuten måste ju vara jämförbart i mängd lidande :smirk:

Man har fortfarande skyldighet att se till att ens hund inte dödar andra djur, så är det, varken du vill eller inte.

Jo, för att bli ihjälbiten av en terrier och att bli skjuten måste ju vara jämförbart i mängd lidande :smirk:

Man har fortfarande skyldighet att se till att ens hund inte dödar andra djur, så är det, varken du vill eller inte.

Skall inte gå in på eventuella lidanden... För då blir jag återigen beskylld för att vara stolt över terriern...
Och visst du har rätt att man har den skyldigheten med vissa undantag... Även om katter inte hör till de undantagen.

Terriern kommer trots detta att få vara lös på gården även fortsättningsvis även om det kommer att innebära fara för besökande katter.

En tanke som slår mig bara.... Är inte kattägare lika skyldiga att se till att inte katter dödar andra djur?
Och var drar man gränsen vid olika djurslag?
Är det ok att min terrier dödar råttor och möss?

Om alla kattägare höll sina katter hemma... Då kanske man skulle ha betydligt större överseende med att en katt lyckats "rymma"...
Problemet är ju att 90 % av alla kattägare faktiskt låter sina katter ränna runt på byn medvetet... Vilket innebär att en del av dem förvildas.. och sen föds det förvildade ungar...

med detta uttalande så menar du då alltså, att min katt som är 7 år, döv, dvs han hör inte om det kommer andra hundar/bilar osv osv, har alltså ingen rätt att vara ute och gå omkring som katter gör???
Så skulle han då utan någon större avsikt råka komma in på din gård, är det då okej att din terrier biter ihjäl honom? när han är van vid mina 2 hundar och ingen av dem skulle bita ihjäl en katt.
och då skulle han råka på din terrier och då är det okej att den biter ihjäl honom?
är det samma sak om din terrier skulle råka komma in på någon annans mark? dvs din terrier kommer in på min gård och min hund biter ihjäl din hund, är detta då också okej enligt dig?
kan jag i detta läge då hävda; ja men, din hund var på min gård så därför var det okej??

En tanke som slår mig bara.... Är inte kattägare lika skyldiga att se till att inte katter dödar andra djur?
Och var drar man gränsen vid olika djurslag?
Är det ok att min terrier dödar råttor och möss?

katter äter upp mössen och råttorna de dödar, skulle din terrier äta råttor så antar jag att det är okej.

Var har jag skrivit att det är OK?

Jag har skrivit att min terrier har dödat katter.... hon har dödat katter som kommit in på gården.... inget annat

Du verkar acceptera beteendet och därmed är det ju att anse att det är OK, eller? Du kanske jobbar hårt med att få hunden att sluta, men det har du ju inte skrivit någonstans.

Om vi vänder på steken... Är det OK att man tar sådan "hänsyn" till att så många katter är på "rymmen" och under tiden klipper småfågelungar, småfåglar, harungar, vildkaniner, och det mesta som inte är föstort för en katt att klippa???

Katter är faktiskt värre rovdjur än vad våra hundar är.... Tyvärr så ser folk i allmänhet inte vilken skada lösa katter faktiskt ställer till med.

Att djur på rymmen orsakar diverse skador (tar småfåglar, orsakar bilolyckor etc.) är tyvärr sådant som händer, men katter på rymmen orsakar antagligen inga stora skador alls.

Jag håller med om att utekatter kan orsaka skada på ekosystem, det säger jag inte emot. Jag tycker inte heller att katter ska ränna lösa hur som helst. Det rättfärdigar dock inte att hundar klipper katter hur som helst. Två fel ger inte ett rätt. Alla djurägare har ansvar över sina djur, ett ansvar att tex. se till att de inte orsakar skada.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka