Sv: Katt " mördare"
Faktum är att hitills har de alla varit strykare.... Det är allmänt känt i byn att terriern är "catkiller".... ingen har ännu så länge efterlyst någon försvunnen katt hos oss...
Jag bor på gård... närmsta granne är över en kilometer bort. Jag har min terrier lös på gården. Hon går inte iväg själv från gården. Men gud nåde den katt som ids komma i på nämnda gård...
Jag tänker inte hålle henne i band... eller instängd... De katter som kommer hit får springa för livet eller plikta med det....
De kattägare som anser att katten är värdefull får väl hålla den inne.. Så länge man släpper katter vind för våg så får man nog räkna med att de går åt också.
Nu får du ursäkta mig lite, men det här inlägget gjorde mig mäkta upprörd.
Vi har en "granne" (bor 3 Km bort, våran närmsta granne bor 1 km bort) som har hundarna lösa på gården, precis som du. Dessa hundar har gått lösa allt jämnt utan att något hänt. Men så sonika en dag förra sommaren så fick de för sig att rymma. Våran närmsta granne och hyresvärd har katter och hundar, även hans lösa på gården.
Granne Nr. 1s hundar hann den förmiddagen med att slakta 3 katter för våran hyresvärd. Granne Nr 1 blev dock sorligt nog av med en av sina hundar, då den sprang och härjade på Våra och hyresvärdens betesmarker, och blev ihjälsparkad av en häst.
Det känns lite olustigt att man som djurägare måste hålla sina djur inlåsta, för att andra djurägare anser sig ha rätten att ha sina egna djur lösspringande.
Jag säger inte att din hund skulle till att rymma bara för att den är lös, men du kan inte heller garantera att det aldrig kommer hända. Granne Nr 1 trodde sig ha sina hundar under uppsikt då de bott där i många år utan att de någonsin rymt. - Men det hände, och det slutade sorgligt för flera parter.
Jag skulle aldrig själv acceptera att min hund dödade en katt. Dels för att jag har katter själv, och för att jag vill känna att mina grannar också är trygga när de har sina djur lösa, precis som jag vill känna mig trygg när jag släpper ut mina katter på gården, vår gård.