Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Nope....

Jag bara konstaterade att hon är fullkomligt frisk i huvudet... trots att hon biter ihjäl katter... för det var ju det tråden handlade om från början.

Fast TS hund biter ihjäl familjens hundar dvs. flockmedlemmar och när blev det normalt hundbeteende? Hade det varit en valp hunden ifråga hade dödat hade tonläget antagligen varit annorlunda.

Vilken lag tar häsnyn till att katter är ett annat slags djur??
Vilken lag tillåter att katter ränner vind för våg på byggden??

Den lag jag känner till ... Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och KATTER

1§ Hundar och KATTER skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Alltså skall kattägare hålla sina djur under samma uppsikt som hundägare.

Praxis har tyvärr särskiljt hund och katt. Det har fastställts i domstol att katter visst har rätt att springa lösa ute. Tråkigt men sant.

Tråden handlade om att hunden biter ihjäl familjens katter, katter som hunden är uppvuxen med.
Inte lösgående katter utan en flockmedlem.

Jag anser att det inte är ett normalt beteende och jag skulle verkligen inte acceptera om min hund bet ihjäl ngn av mina katter.
Min hund skulle i så fall få möta sin skapare, alltså bli avlivad.

Jag älskar mina katter lika mkt som mina hundar.

"Skulle katten (mot all förmodan) döda min ena hund, då avlivas även den."

"Dödar min hund ngn av mina katter, avlivas den"

Katter och hundar är två helt olika individer som också har helt olika instinkter. En lösgående katt jagar möss,fåglar mm för att överleva. Inte för att den tycker att det är roligt eller för att den har "killer" instinkt.

En hund som dödar en katt (famljekatt) gör det endast pga av nöjet, att få döda. Inget annat.

Så ni som tycker att det OK att ens hund dödar katter, vad tänker ni med???

Fast TS hund biter ihjäl familjens hundar dvs. flockmedlemmar och när blev det normalt hundbeteende? Hade det varit en valp hunden ifråga hade dödat hade tonläget antagligen varit annorlunda.

Inte min hund, en kompis hund

Faktum är att hitills har de alla varit strykare.... Det är allmänt känt i byn att terriern är "catkiller".... ingen har ännu så länge efterlyst någon försvunnen katt hos oss...

Jag bor på gård... närmsta granne är över en kilometer bort. Jag har min terrier lös på gården. Hon går inte iväg själv från gården. Men gud nåde den katt som ids komma i på nämnda gård...

Jag tänker inte hålle henne i band... eller instängd... De katter som kommer hit får springa för livet eller plikta med det....

De kattägare som anser att katten är värdefull får väl hålla den inne.. Så länge man släpper katter vind för våg så får man nog räkna med att de går åt också.

Nu får du ursäkta mig lite, men det här inlägget gjorde mig mäkta upprörd.

Vi har en "granne" (bor 3 Km bort, våran närmsta granne bor 1 km bort) som har hundarna lösa på gården, precis som du. Dessa hundar har gått lösa allt jämnt utan att något hänt. Men så sonika en dag förra sommaren så fick de för sig att rymma. Våran närmsta granne och hyresvärd har katter och hundar, även hans lösa på gården.

Granne Nr. 1s hundar hann den förmiddagen med att slakta 3 katter för våran hyresvärd. Granne Nr 1 blev dock sorligt nog av med en av sina hundar, då den sprang och härjade på Våra och hyresvärdens betesmarker, och blev ihjälsparkad av en häst.

Det känns lite olustigt att man som djurägare måste hålla sina djur inlåsta, för att andra djurägare anser sig ha rätten att ha sina egna djur lösspringande.

Jag säger inte att din hund skulle till att rymma bara för att den är lös, men du kan inte heller garantera att det aldrig kommer hända. Granne Nr 1 trodde sig ha sina hundar under uppsikt då de bott där i många år utan att de någonsin rymt. - Men det hände, och det slutade sorgligt för flera parter.

Jag skulle aldrig själv acceptera att min hund dödade en katt. Dels för att jag har katter själv, och för att jag vill känna att mina grannar också är trygga när de har sina djur lösa, precis som jag vill känna mig trygg när jag släpper ut mina katter på gården, vår gård.

Tråden handlade om att hunden biter ihjäl familjens katter, katter som hunden är uppvuxen med.
Inte lösgående katter utan en flockmedlem.

Jag anser att det inte är ett normalt beteende och jag skulle verkligen inte acceptera om min hund bet ihjäl ngn av mina katter.
Min hund skulle i så fall få möta sin skapare, alltså bli avlivad.

Jag älskar mina katter lika mkt som mina hundar.

"Skulle katten (mot all förmodan) döda min ena hund, då avlivas även den."

"Dödar min hund ngn av mina katter, avlivas den"

Katter och hundar är två helt olika individer som också har helt olika instinkter. En lösgående katt jagar möss,fåglar mm för att överleva. Inte för att den tycker att det är roligt eller för att den har "killer" instinkt.

En hund som dödar en katt (famljekatt) gör det endast pga av nöjet, att få döda. Inget annat.

Så ni som tycker att det OK att ens hund dödar katter, vad tänker ni med???

Större hundkunskap än vad du har. Jag tycker INTE att det är ok att hundar dödar katter, det är oacceptabelt. Däremot så vet jag bättre än att tro att hundar har killer instinkt och dödade familje katten bara för nöjesskull.

Det fanns en tråd för ett par år sedan, en hund hade vaktat matskålen mot familjens nya katt, han hade morrar och på alla hundsätt visat katten att "försvinn från min matskål" innan han tillslut sa ifrån med ett bett. Bettet tog så illa att kattungen dog.
Mördade hunden katten för skojs skull? Eller var den en olycka orsakad pga av de var av olika arter med olika kroppspråk och en ägare som inte höll koll?

Jag har min hund lös på gården... och kommer att fortsätta med det..
Hon är nämligen en fenomenal rått och musjägare..

Det kan tyckas som nonchalans över att jag inte gråter blod över dödade katter... Då är det väl samma nonchalans jag använder mig av när vi skjuter förvildade katter också??
Det är ju en stor skillnad på att skjuta och bita ihjäl.

Ta ansvar över ditt djur!

med detta uttalande så menar du då alltså, att min katt som är 7 år, döv, dvs han hör inte om det kommer andra hundar/bilar osv osv, har alltså ingen rätt att vara ute och gå omkring som katter gör???
Så skulle han då utan någon större avsikt råka komma in på din gård, är det då okej att din terrier biter ihjäl honom? när han är van vid mina 2 hundar och ingen av dem skulle bita ihjäl en katt.
och då skulle han råka på din terrier och då är det okej att den biter ihjäl honom?
är det samma sak om din terrier skulle råka komma in på någon annans mark? dvs din terrier kommer in på min gård och min hund biter ihjäl din hund, är detta då också okej enligt dig?
kan jag i detta läge då hävda; ja men, din hund var på min gård så därför var det okej??
Jag håller med dig.

Syrran.

Jag hoppas (fast ändå inte för din hunds skull) att din hund rymmer till någons gårdsplan och blir ihjälbiten. För det är samma sak.
Så får du se hur kul det är.

Det fanns en tråd för ett par år sedan, en hund hade vaktat matskålen mot familjens nya katt, han hade morrar och på alla hundsätt visat katten att "försvinn från min matskål" innan han tillslut sa ifrån med ett bett. Bettet tog så illa att kattungen dog.
Mördade hunden katten för skojs skull? Eller var den en olycka orsakad pga av de var av olika arter med olika kroppspråk och en ägare som inte höll koll?
Jag anser att det alltid är ägarens ansvar att se till att sådant inte händer. Som hund och kattägare måste man vara införstådd i att det är djur som kommunicerar olika, och vara uppmärksam på signaler.

För som jag skrev i det tidigare inlägget, så kan den även den snällaste hunden hytta på hyss, och jag tycker det är så tragiskt att det ska gå så långt att någon dör för den sakens skull.

Syrran.

Jag hoppas (fast ändå inte för din hunds skull) att din hund rymmer till någons gårdsplan och blir ihjälbiten. För det är samma sak.
Så får du se hur kul det är.

Som man kan läsa i mitt tidigare inlägg så hade vi en incident förra sommaren med lösspringande hundar, som slutade i 4 ganska hemska dödsfall. INGEN av oss mådde bra av detta, men denna hundägare förstod tack och lov sitt eget ansvar i händelsen. Hennes ena hund blev ju tyvärr dödad av någon av hästarna (vi vet inte vilken) vilket faktiskt inte kan skyllas på oss, då det är hundägarens ansvar att se till att hennes hundar inte springer på våra betesmarker och jagar häst, lika lite som de ska springa i hyresvärdens lada och tugga ihjäl katter.

Dessa hundar hade dessutom aldrig rymt innan... men nu vet denna ägare bättre än att förlita sig på hur bra det gått innan.

Det var en olycka, men om du tar och läser det allra första inlägget så handlade inte det om ngn incident vid en matskål, utan en helt vanlig dag då ägaren skulle ut och gå med hunden och hunden attackerar och dödar katten. En katt som hunden själv vad uppvuxen med och tidigare på dagen även kelat med. Inget kunde ha utlöst detta, utan det skedde bara. Det hunden tänke var enbart att döda, inget annat.

Som både hund, katt och hästägare så vet jag att hålla koll. Men skulle ngn av mina hundar (mot ALL förmodan) hugga och bita ihjäl ngn av mina katter, oprovocerat så avlivas hunden.

Jag vill kunna känna mig trygg med alla mina djur, och det skulle jag inte göra om ngn av mina djur bet ihjäl ngn av de andra.

Större hundkunskap än vad du har. Jag tycker INTE att det är ok att hundar dödar katter, det är oacceptabelt. Däremot så vet jag bättre än att tro att hundar har killer instinkt och dödade familje katten bara för nöjesskull.

Och varför tror du då, "hundexperten" att hunden dödade katten för??

NÅGONTING har utlöst det. VAD det är kan vi som inte var på plats bara gissa.
Djur gör aldrig NÅGONTING utan orsak, även om orsaken inte alltid är så uppenbar för oss.

NÅGONTING har utlöst det. VAD det är kan vi som inte var på plats bara gissa.
Djur gör aldrig NÅGONTING utan orsak, även om orsaken inte alltid är så uppenbar för oss.

Eftersom jag var på plats så vet jag också vad som hände.
Inget fanns som kunde ha utlöst ngt, ingen mat, inga andra djur att vakta mm. Dessa två, katten och hunden har tidigare varit mkt bra vänner, och har alltid tyckt om varandra.

Något utlsöte det, även om du inte såg det. Det kan ha varit en långvarig retning. Att katten kom för nära hundens "personal space" eller en mängd orsaker. Något kan ha triggat jakt eller kampinstinkten.

Ursäkta men alla katter jag sett och har haft har dödat för nöjes skull!!! Alla har de mat i skålen och alla leker sönder möss i flera timmar för nöjes skull ifall de får chansen!!:crazy:

*kl*
Okej jag drar min egan kattdödarhistoria.
Jag har sammanlagt 9 katter (bor främst i stallarna. Min hundar kan springa efter dom ute men aldrig inne. Dom har aldrig varit i närheten av att ta någon av mina katter.

MEN vi har en tid haft en hyresgäst i grannhuset 8dom hyr alltså av oss.) Då dom flyttade in förklarade jag MYCKET tydligt att jag har två stora hundar som jag inte litar på till 100% när dom är tillsammans med katter.

Familjen skaffade en kattunge. Jag sade återigen klart och tydligt att jag ville att katten skulle bo inne och inte springa runt på min gård- åtminstonne tills den var stor nog att fatta att klättra upp i ett träd eller kuta undan.

Flera gånger hittade jag kattungen ensam på gården, flera gånger bar jag hem den och släppte helt enkelt in den igen.

Så en dag stod jag och samtalade med en bekant. Hyresgästerna var ute på gården och fixade med nån bil. Plötsligt ser jag hur mina hundar spånner sig och hoppar mot något i det höga gräset 20 meter bort. Jag ropar till och i samma stund ser jag kattungen i munnen på ena hunden.

Hunden släpper genast och jag rusar dit. Ägaren till katten kommer också fram. Vi tar uppå kattungen och springer in i huset medan jag försöker stoppa blödningen och ringer efter veterinär. Katten dör i mina armar.

Vad skulle jag ha gjort???

Jag erbjöd mig naturligtvis att skaffa ny katt åt dem och hjälpte till att begrava kattungen men vad mer kan jag göra? Min ahundar är med mig ute på MIN tomt och jag har varnat kattägaren massor med gånger.

Maina hundar har fortfarande inte visat intrsse av att käka upp mina katter och är lika trevliga som dom alltid varit. Det som hände i deras fall var att som helt enkelt hetsade varandra till att våga bita i ett spännande byta. Något vilken normal hund med jaktinstinkt kunde gjort.

Ursäkta men alla katter jag sett och har haft har dödat för nöjes skull!!! Alla har de mat i skålen och alla leker sönder möss i flera timmar för nöjes skull ifall de får chansen!!:crazy:
Suck. De dödar inte för nöjes skull, de leker för att öva sin jaktteknik, och jaktinstinkten är mycket djupt rotad, så får de tillfälle att jaga gör de det, även om de har torrfoder inne.

Suck. De dödar inte för nöjes skull, de leker för att öva sin jaktteknik, och jaktinstinkten är mycket djupt rotad, så får de tillfälle att jaga gör de det, även om de har torrfoder inne.

:smirk: Du kallar det själv för lek. Lek=nöje. Och ja, de övar sig, men de gör det inte för att de är tvungna utan för att det är en instinkt och det är kul! Inte så som midnight rags skrev att katter bara dödar för att överleva,vilket skulle betyda att de bara dödar det de äter som så många andra arter gör!

Katter är ju definitionen av nöjesdödare. De kan ju leka med sitt offer hur länge som helst innan de äntligen dödar. Det mesta äts ju inte upp heller. :devil:

(Ja, det är en jaktinstinkt de tränar, men sist jag såg en katt (försöka) ta ett byte såg den ut att ha det ganska trevligt. ;))

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!