Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

KL

Satt och spånade igenom en gammal bok igår, "Problemhund och Hundproblem" av Anders Hallgren. (en gammal bok, men ändock) Där finns ett kapitel som tar upp detta med "Ridderliga instinkter", att en hund/varg aldrig biter eller attackerar ett djur som visar underkastelse. Han refererar även till Andra arter, som till skillnad från Hunddjuren tar kål på sina motståndare oavsett vad. (Rådjur, fåglar)

Men, han tar även upp kattens beteende då den leker med sitt byte och detta tyckte jag var intressant.

Citat:
"Kattens lek med råttan hänger troligen samman med ridderlighet. Då råttan överaskas av katten blir den paralyserad och katten uppfattar det då som underkastelse och kan inte bita ihjäl den. Den petar då på råttan, för att få den att springa så den inte kan visa underkastelse."

Han refererar också till en etolog vid namn Konrad Lorenz som tydligen konstaterat att alla djur med "Farliga vapen, skarpa klor, hugtänder osv, är ridderliga, medan djur med mindre farliga vapen inte är ridderliga"

Jag vet inte hur stort fötroende man kan lägga i texten då boken är släppt 1974, men jag tycker ändå att teorierna är intressanta.

Men hallå Jag har haft MÅNGA skarpa hundar: Dobermann, Rottis, schäfer,terriers (Flertalet jakthundar hade föräldrar) Nu har jag am staff + att jag har alltid haft katt. Men ALDRIG sett något annat än bus-lek-dem emellan hos våra hemma katter. Andra katter på gården har de jagat, men mer med glädje. Så jag tror nog att hunden på nåt vis måste veta att det är Ok att döda katter, för att ni inte tycker om katter. Det är trots allt inte kattens fel att de bli övergivna...
Jag har ALDRIG mina katter ute själv. Och då kommer det ALLTID folk som tycker synd om katterna för att de är innekatter.

Apropå det så måste jag ju säga att det är rätt fascinerande hur folk här inne är intresserade av skarpa raser, såsom Akita, Dogo osv, men aldrig köper sånt här och vill avliva hundar med jaktinstinkt.

Jag köper att man ska ha koll på sin hund, men de är inga robotar och skarpa hundar med mycket jakt i tar tillfällena... Lyckas de då dessutom så blir ju beteendet befäst.

Jag menar, alla här inne har inte något litet sött och bor i radhus eller villakvarter. Jag bor mitt ute i buschen och har hund för jakt bla, jag tänker nog rätt så olika när det gäller sånt här, som ni märker...

Jag kan inte annat än att hålla med dig :bow:

Sedan tycker jag det är kraftig dubbelmoral att tycka att det är förkastligt att en hund dödar katter, men inte att katter dödar små möss eller kaniner etc..

Vart ligger logiken i det ?

Tråden handlade om att hunden biter ihjäl familjens katter, katter som hunden är uppvuxen med.
Inte lösgående katter utan en flockmedlem.

Jag anser att det inte är ett normalt beteende och jag skulle verkligen inte acceptera om min hund bet ihjäl ngn av mina katter.
Min hund skulle i så fall få möta sin skapare, alltså bli avlivad.

Jag har nu läst vidare... :o
Och ja; jag tycker också det är helt onormalt att en hund plötsligt dödar en katt den levt/vuxit upp med. Jag kan inte säga säkert att jag skulle avliva min hund pga en sådan sak. Det beror på situationen ... jag skulle ju inte bara ha känslor och känna sorg över katten utan även ha känslor för min hund som i viss mån styr mitt handlande.

Om hunden i övrigt beter sig helt normalt skulle jag nog behålla den.. men nog skulle jag fundera över saken rätt mycket och "granska" hunden rätt rejält den närmsta tiden efter att det hänt. Om den visar tendenser att vara aggressiv även mot människor vore det en annan femma.

Katter som leker med möss är troligen unga och har inte den ultima jakttekniken som behövs för att kunna "fälla" sitt byte och övar därför, det ser möjligen ut som en lek, men så är det inte.

Mina katter som jag hade förut var innekatter i dryga 10 år. Sen flyttade vi lååångt ut i skogen och då släppte jag ut dem när jag själv var hemma. En av katterna blev "storjägare" som 8åring (dessutom var det en cornish rex) och tog sorkar och skogsmöss varje dag han var ute. Oftast släpade han hem dem till huset och la fram dem som "middag" till matte. "Lekte" med bytet gjorde han (och det gjorde även stallkattan på gården som bara varit utekatt hela livet och var i samma ålder), men inte f-n åt han upp det.

Så: katter kan nog jaga utan att vara det minsta hungriga. Också. Det är en instinkt hos dem. Liksom hos hundar.

Jag kan inte annat än att hålla med dig :bow:

Sedan tycker jag det är kraftig dubbelmoral att tycka att det är förkastligt att en hund dödar katter, men inte att katter dödar små möss eller kaniner etc..

Vart ligger logiken i det ?

Finns ingen logik, som Kimzor skrev, Disneyfiering...

Det var som i en gammal tråd där jag skrev att flera rovdjur är lustmördare, men si så var det minsann inte alls:crazy: Det är enbart pga hunger som en räv dödar alla höns i en hönsgård :angel:
Till slut kom de fram till att det kanske möjligtvis slog slint hos räven som pga jaktinstinkten dödade alla hönsen, men nån lustmördare var den minsann inte:eek:

Jag skulle faktiskt önska att alla fick se lite hur naturen och världen fungerar utanför stadsmurarna.

Men hallå Jag har haft MÅNGA skarpa hundar: Dobermann, Rottis, schäfer,terriers (Flertalet jakthundar hade föräldrar) Nu har jag am staff + att jag har alltid haft katt. Men ALDRIG sett något annat än bus-lek-dem emellan hos våra hemma katter. Andra katter på gården har de jagat, men mer med glädje. Så jag tror nog att hunden på nåt vis måste veta att det är Ok att döda katter, för att ni inte tycker om katter. Det är trots allt inte kattens fel att de bli övergivna...
Jag har ALDRIG mina katter ute själv. Och då kommer det ALLTID folk som tycker synd om katterna för att de är innekatter.

Men jag säger inte emot dig, jag tycker inte det är okej att mina hundar tar katter, men jag tycker inte det är konstigt om vissa hundar dödar katter, det är ett potientiellt byte för en hund.

Och jag tycker visst om katter, har själv 2 stycken, men jag köper inte att det dräller av katter här för att folk tröttnar och tycker de ska bo på landet, här skjuts främmande katter.

Alltså, måste förtydliga ..

Skulle min hund få för sig att döda kissekatter så skulle jag försöka att avbryta beteendet innan det befästs ordentligt.

Och skulle det inte fungera så skulle jag ta mitt ansvar och inte ha hunden lös på sådan ställen där jag riskerar att möta en katt..

Men på min gård ska min hund få vara lös, och som vissa skriver att syrran ska behöva ha sin hund i koppel/lina på sin egen gård tycker jag är ren dubbelmoral.

För vem bryr sig om lilla söta misse äter upp grannens möss?

Tror inte att misses ägare sätter misse i lina på egna gården för det..

Jag tänker likadant, min far tycker det är helt OK att hundarna käkar katter, det tycker inte jag.
Dels är det inte så trevligt att ha en hund som jagar på eget intiativ, dels tycker jag gott att katter är trevliga djur, sen är det alldeles för stora risker med kattbett osv :crazy:

Därför har jag lärt mina jyckar att ge fan i katterna, men jag kan inte se det där med ansvarsfrågan som något logiskt, som att det är fullständigt okej att katter ska ströva runt överallt utan att löpa risk att bli tagna av en hund. Hundägaransvaret sträcker sig förvisso långt, men hade jag varit rädd om min katt så hade jag hållit koll på den.

*lån*

Har inte idats läsa igenom hela tråden riktigt ännu :angel:

Mina hundar jagar inte katter och skulle nog aldrig komma på tanken att döda en katt. Har inte ännu efter drygt 25 år med hund haft en hund som gjort det och misstänker starkt att jag heller aldrig kommer att uppleva det med någon framtida hund.

Jag har mycket svårt att förstå de som menar på att det är acceptabelt av en hund att bita ihjäl katter. Lika lite som hundar ska få möjlighet att bita ihjäl vilt, ska de få bita ihjäl katter.

Valpar_katt_1.jpg

Valpar_katt_2.jpg

Pgolvet2.jpg

Pgolvet.jpg

Jämttiken med sina dygnsgamla valpar och en av katterna..

Mys_med_missen_2.jpg

Mys_med_missen_1.jpg

Mys_med_missen_3.jpg

Så vill jag ha mina hundar. Annat accepteras inte i det här huset! :love:

Jag tror inte att någon i denna tråd accepterar att deras hund biter ihjäl katter ( undantag för Lady_vips pappa )..
Men några ( inkl jag ) anser väl att hundar inte per automatik är "sjuka i huvudet" för att dom biter ihjäl katter ..

Däremot är det inget beteende som skall accepteras !

ps: Leta reda på min tråd ;) = dela med mig av lite glädje .. ds

Jag tror inte att någon i denna tråd accepterar att deras hund biter ihjäl katter ( undantag för Lady_vips pappa )..

Han är dessutom av den typen som tycker det är utmärkt om kattkrakarna har halsband på sig, då slipper han bära hem dem i svansen *hukar mig*

katter äter upp mössen och råttorna de dödar, skulle din terrier äta råttor så antar jag att det är okej.

men hjälp vilken drömvärld lever du i?

katterna terriern i tråden dödar har säkert dödat hundratals djur som den inte åt upp innan den kom mellan terrierns käftar!

Jag köper att man ska ha koll på sin hund, men de är inga robotar och skarpa hundar med mycket jakt i tar tillfällena... Lyckas de då dessutom så blir ju beteendet befäst.

Och det är därför man får se till att hunden inte får sådana tillfällen. Sedan är det klart som korvspad att alla kan hamna i en situation där tillfälle ändå ges, men det blir förhoppningsvis inte mer än en engångsföreteelse.

Vilken idiot! (ursäkta mig).

Du behöver inte ursäkta dig, men om du hade sett vilka krakar folk släpper här så hade du kanske inte tänkt så. Och jag har försökt få hjälp av katthem, de är ointresserade. En död katt lider inte i 20 minus på vintern när den inte får nån mat...

men hjälp vilken drömvärld lever du i?

katterna terriern i tråden dödar har säkert dödat hundratals djur som den inte åt upp innan den kom mellan terrierns käftar!
Så det berättigar att själv bli dödad av hund? Två fel gör inte ett rätt.

Det var som i en gammal tråd där jag skrev att flera rovdjur är lustmördare, men si så var det minsann inte alls:crazy: Det är enbart pga hunger som en räv dödar alla höns i en hönsgård :angel:
Till slut kom de fram till att det kanske möjligtvis slog slint hos räven som pga jaktinstinkten dödade alla hönsen, men nån lustmördare var den minsann inte:eek:

Jag skulle faktiskt önska att alla fick se lite hur naturen och världen fungerar utanför stadsmurarna.
Så för att den får ett överslag och triggas att döda av alla byten som fortsätter flaxa/springa runt den är den en lustmördare? :smirk:

/Asso - Biolog

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka