Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Det beror på anledningen och omständighterna omkring dödsfallet om jag tycker att hunden ska avlivas eller ej oavsett om det handlar om en hund eller katt.

Min förre granne hade en hund, som flera gånger kom flygande ut ur buskarna i mörket och angrep min hund. Morrade,högg vilt och försökte sätta sig i ansiktet på min hund. Ägarna var alltid minst 100 meter bort.
Jag lyckads alltid kontrollera min hund och försöka få bort hunden.
Jga förökte om och om igen få ägarn att begripa att de måste ha sin hund i koppel. Idioterna till ägare tyckte jag skulle släppa min hund så han fick bita tillbaka och lära deras hund "en läxa"... (vilket jag aldrig skulle göra)
Min hund har stor tolreans mot hundar i den storleken men en dag skulle han kunnat ha fått nog...
Hur ska man få idioter till ägare att förstå att när en rottis tillslut ger igen efter 4-5 attacker med bett, ja då FINNS det INGEN CHIHUAHUA MER.
Jag tycker mycket synd om den hunden den dag de träffar på en människa som antingen har en hund med lite kortare stubin eller en ägare som gör som de säger åt den.

Men dagen efter lär löpsedlarna skrika ut "mördarhund slet ihjäl snutten".
Men aldrig att jag skulle avliva min hund om det skulle vara han som åtsyftades. Eller det minsta klandra nån annan hund som stod för dådet.

Min förre granne hade en hund, som flera gånger kom flygande ut ur buskarna i mörket och angrep min hund. Morrade,högg vilt och försökte sätta sig i ansiktet på min hund. Ägarna var alltid minst 100 meter bort.
Jag lyckads alltid kontrollera min hund och försöka få bort hunden.
Jga förökte om och om igen få ägarn att begripa att de måste ha sin hund i koppel. Idioterna till ägare tyckte jag skulle släppa min hund så han fick bita tillbaka och lära deras hund "en läxa"... (vilket jag aldrig skulle göra)
Min hund har stor tolreans mot hundar i den storleken men en dag skulle han kunnat ha fått nog...
Hur ska man få idioter till ägare att förstå att när en rottis tillslut ger igen efter 4-5 attacker med bett, ja då FINNS det INGEN CHIHUAHUA MER.
Jag tycker mycket synd om den hunden den dag de träffar på en människa som antingen har en hund med lite kortare stubin eller en ägare som gör som de säger åt den.

Men dagen efter lär löpsedlarna skrika ut "mördarhund slet ihjäl snutten".
Men aldrig att jag skulle avliva min hund om det skulle vara han som åtsyftades. Eller det minsta klandra nån annan hund som stod för dådet.

Det som du berättar här är ju helt och hållet den andra ägarens fel, inte ditt, om din hund ngn gång skulle bita tillbaka.

Min hund blev attackerad utav en annan på en promenad, orsak=?
Självklart bet min tillbaka och inte skulle jag avlivat henne för det.
Men om hon utan anledning orsakar en stor skada eller ett dödsfall på ngt annat djur eller människa så skulle jag inte behålla henne. Vill kunna känna mig säker med mina djur, stora som små.

Nu har jag tre hundar, en Pitbull, en Rottis och en Golden valp. Ingen av dessa skulle våga sticka upp och bita ihjäl ngn av mina katter om det inte fanns ngn anledning. De vet vad de får och inte får göra.

EXEMPEL::

Skulle en katt komma in och gå fram till rottisen när han äter kan jag nästan garantera att han skulle nypa till katten, då han vaktar sin mat för andra djur. Inte skulle han avlivas för det, då ser jag en anledning till varför han hugg. Men han skulle aldrig (99%) bita ihjäl katten.

Och om det nypet tar så illa att katten dör? Man kan ha ohygglig otur så att även ett nyp träffar på det sämsta stället.
Jag vet en schäfer som nästan dödade en JR när de lekte, ren och skär otur och ingen agressivitet inblandad alls.

För din informationkan jag ju upplysa om att min rottis inte vaktar sin mat mot katter. Vare sig med nyp eller annat.
Förvånad?

Igen, du kan inte svara för vad dina hundar gör den dag den tex vaknar till efter ett 10 sekunders långt EPanfall.
Eller att katten under lång tid gått hunden på nerverna då hunden har utsatts för mkt stress - och plötsligt en dag är droppen som får bägaren att rinna över och hunden nyper till.
Är du förresten insatt i hur stor skillnad det är att ha en hund jämfört med tre, vad det gäller flockinstinkt?
INGET djur är någonsin 100% pålitligt

Och om det nypet tar så illa att katten dör? Man kan ha ohygglig otur så att även ett nyp träffar på det sämsta stället.
Jag vet en schäfer som nästan dödade en JR när de lekte, ren och skär otur och ingen agressivitet inblandad alls.

För din informationkan jag ju upplysa om att min rottis inte vaktar sin mat mot katter. Vare sig med nyp eller annat.
Förvånad?

Igen, du kan inte svara för vad dina hundar gör den dag den tex vaknar till efter ett 10 sekunders långt EPanfall.
Eller att katten under lång tid gått hunden på nerverna då hunden har utsatts för mkt stress - och plötsligt en dag är droppen som får bägaren att rinna över och hunden nyper till.
Är du förresten insatt i hur stor skillnad det är att ha en hund jämfört med tre, vad det gäller flockinstinkt?
INGET djur är någonsin 100% pålitligt

Skulle det nypet ta så illa, jag det är ju mkt olyckligt i så fall. Skulle jag sett det så hade hunden självfallet fått vara kvar, om det han gjorde endast var en markering och inte ett försök att döda katten.

Varför skulle jag vara förvånad över det? Alla hundar vaktar inte sin mat, Min hund gör det. Förvånad?

:)Herregud,Så du menar att om min hund skulle åka på ett EP anfall och öppna dörren, springa ner till stallet och döda ngn av katterna (de bor där) så kan inte jag ansvara för det? Nej jag ser det högst omöjligt då han inte lärt sig att öppna dörrar än men jag ska hålla ögonen öppna.

Jag litar på alla mina djur till 99%. Aldrig påstått ngt annat.

Exemplet förutsätter att katten är precis i hundens närvaro.
SVARA skrev jag, inte ansvara. Det är två skillda saker.

detta var möjligtvis inte i märsta? detta hände nämligen här precis.. och jag har själv två katter som går ute ibland och nu känner jag mig LIVRÄDD för att dessa hundar (som var 2-3 stycken) står på märsta.nu. Träffade dessutom på dem idag då deras husse och matte denna gång var ute med en var, en katt dök upp (väldigt vanligt i mitt område!!) och hundarna blev som galna och jag trodde nästan att jag själv skulle bli söndersliten.

Ärendet ligger hos polisen och jag är förbannad för detta är inte första gången det händer med dessa hundar. Ska man behöva vänta tills en bebis bli sönderbiten eller vad? Jag har haft hundar under hela mitt liv, olika raser både jakt och annat men ALDRIG har någon ens brytt sig om en katt som passerar..

Tror att det är ägaren som är totalt PANTAD och jag funderar på att skaffa en namninsamling för att få allra minst munkorg på dessa monster när dom går ut. Det står i lagen att hundar som tenderar att bita andra djur eller människor skall hållas kopplade.. ja det var de men ägaren kunde inte "hålla dem" när de fick ryck och skulle attackera den stackars katten.

Vad gör vi alla djurvänner? tycker inte att mord är att tolerera, inte bland människor och inte bland våra TAMA husdjur.

Gammal tråd men svarar dig ändå.

Skillnaden på att bita ihjäl en katt & en bebis är enorm!
Mina hundar jagar ex katter om de skulle få chansen (dock inte våra katter) men de jagar inte bebisar. Så det går liksom inte att dra likhetstecken mellan hundar attackerar katt med hundar kommer attackera bebis.

detta var möjligtvis inte i märsta? detta hände nämligen här precis.. och jag har själv två katter som går ute ibland och nu känner jag mig LIVRÄDD för att dessa hundar (som var 2-3 stycken) står på märsta.nu. Träffade dessutom på dem idag då deras husse och matte denna gång var ute med en var, en katt dök upp (väldigt vanligt i mitt område!!) och hundarna blev som galna och jag trodde nästan att jag själv skulle bli söndersliten.

Ärendet ligger hos polisen och jag är förbannad för detta är inte första gången det händer med dessa hundar. Ska man behöva vänta tills en bebis bli sönderbiten eller vad? Jag har haft hundar under hela mitt liv, olika raser både jakt och annat men ALDRIG har någon ens brytt sig om en katt som passerar..

Tror att det är ägaren som är totalt PANTAD och jag funderar på att skaffa en namninsamling för att få allra minst munkorg på dessa monster när dom går ut. Det står i lagen att hundar som tenderar att bita andra djur eller människor skall hållas kopplade.. ja det var de men ägaren kunde inte "hålla dem" när de fick ryck och skulle attackera den stackars katten.

Vad gör vi alla djurvänner? tycker inte att mord är att tolerera, inte bland människor och inte bland våra TAMA husdjur.

Vart finns parallellen mellan katt och bebis? :crazy::confused: Ingenstans i en hunds ögon.... Mord =att döda med uppsåt, är heller inget som existerar i hundvärlden... Här skulle förmodligen alla hundarna kunna klippa en utekatt i synnerhet om de var några stycken tillsammans. Det är jakthundar som är avlade för att ha rovdjursskärpa - men rovdjursinstinkter finns i alla hundar mer eller mindre.

Däremot är det naturligtvis ett problem att ägarna tydligen inte kan kontrollera hundarna. Det är inte ok att hundar sliter sig och biter ihjäl katter lite hipp som happ - eller sliter sig och på eget bevåg jagar rådjur eller något annat vilt för den delen. Men skippa de moraliska påläggningarna på hundarnas agerande för de är helt ovidkommande...

Mord? Men vilket skämt, det är helt normalt för en hund att ha ihjäl en katt. Sen att man borde ha koll på sin hund så att den inte gör det är en helt annan fråga.

Hunden fungerar annars kanon med katterna men ibland smäller det bara. Jag är nu orolig att hunden kanske reagerar på ngt hos en människa och kanske då attackerar.

Hade det vart min hund hade jag avlivat den.

Om hunden är som den bör så märker den väl ändå skillnad på katter och människor?? :confused:

Min hund är hundagressiv, ska jag avliva henne då också? Hon fullkomligt älskar människor, barn, katter etc. Men klarar inte andra hundar.

Jag går faktiskt helt emot dit resonemang där. Jag hade skämts ihjäl om min vovve hade haft ihjäl (eller ens skadat) en katt, men aldrig hade jag övervägt avlivning!

Så jag är en pantad hundägare för att min hund drar som en avlöning om han är lös på gården och ser en katt? Självklart är jag inte nöjd med hunden när han kommer tillbaka med tungan som en slips efter att ha tappat spåret på katten. Men jag kan samtidigt inte vara chockad när jaktinstinkten tar över. Han far efter både katter och vilt, därav att jag har honom kopplad nästan jämt.
Och jag stämmer in i de andras kör, det är ju från vettet att jämföra katter och småbarn i det här sammanhanget. Min hund må vara manisk på att dra efter katter och harar, och ja vi har problem vid hundmöten då han kan göra utfall (detta jobbar vi hårt på), men han har jordens tålamod med småbarn. Min brorsdotter är strax över två år, hon kan sitta på honom när han ligger ner, hon har trampat på hans svans, till och med råkat hoppa ner på den från soffan, hon har gått efter honom och högt och ljudligt gastat hans namn. När han tröttnar går han undan, punkt. Helt idiotiskt att dra in småbarn i den här diskussionen, de flesta hundar kan nog skilja på äpplen och päron.

Jag tror inte att människan jämförde katter och barn. Hon menade på att ska det behöva ta hugg mot barn innan någon faktiskt gör något (vilket brukar vara minimum för att staten/polisen ska agera) - räknas inte klippta katter alls?

För övrigt - hörru ni, supergammal tråd ni svarat på :D

Mina hundar jagar inte mina katter men de får ändå aldrig vara lösa. De är ALLTID kopplade. Skulle någon av dem bita ihjäl en katt så skulle den garanterat bli avlivad. Det där med att djur och barn inte är samma sak är nog inte riktigt sant. Min bror och hans före detta flickvän hade en hund som skadade ett lamm så illa att det fick avlivas. Inte så långt efter gav hans sig på ett barn vilket ledde till avlivning. Fattar inte hur man kan låta hundar gå lösa som springer runt och dödar.....:mad:

Tja, inte skulle jag avliva min hund om den klippte den självmordsbenägna katten som brukar besöka hans hundgård, den ligger dessutom o lurpassar på oss på tomten när vi är på väg hem eller härifrån o retar skiten ur hunden.

Har inte sett den på ett år, så det är nog nån av områdets ibland lösa hundar som gjort en välgärning o klippt den.
Har man utekatter så är det en kalkylerad risk man tar, det är inte bara hundar som är farliga, det finns räv, varg, lo, björn, trafik, grävlingar etc som gärna äter katter.

Att en hund dödar ett lamm är betydligt ovanligare än att den klipper en katt o får mig att undra över hundens mentalitet.

Mina hundar jagar inte mina katter men de får ändå aldrig vara lösa. De är ALLTID kopplade. Skulle någon av dem bita ihjäl en katt så skulle den garanterat bli avlivad. Det där med att djur och barn inte är samma sak är nog inte riktigt sant. Min bror och hans före detta flickvän hade en hund som skadade ett lamm så illa att det fick avlivas. Inte så långt efter gav hans sig på ett barn vilket ledde till avlivning. Fattar inte hur man kan låta hundar gå lösa som springer runt och dödar.....:mad:

och jag fattar inte att man låter katter som dödar springa runt lösa. Alla stackars harpaltar, fåglar och möss som får sätta livet till - vad säger att inte kattfan hoppar på ett litet barn näst?

Du hör väl själv hur det låter? Det är ju bara ren bullshit att en hund som gett sig på en katt skulle ge sig på ett barn också. Med det resonemanget skulle ju t ex ingen jakthund kunna bo i en barnfamilj.

Hundar är rovdjur, så är det bara, det är liksom naturligt för som att jaga. Det är inte ok och inte acceptabelt men det är inget konstigt om en hund råkar klippa en katt. Snarare är det ju människans fel som inte såg till ett det inte kunde hända.

Jag har en hund som faktiskt tagit en katt av daga. Vi vet inte hur det hände för nr vi kom hem (vi var hemma hos min pappa och det var således hans katt) så var katten död (inget blod eller så) och hunden hade två kloavlagringar fast i nosspegeln. Den katten var en gammal hona som alltid oprovocerat brukade riva hundarna om de hade "mage" att gå förbi stolen/fåtöljen hon låg i. De flesta gånger gnällde hundarna mest till och blev ledsna men vem vet vad som hände denna dag. Min teori är att katten rivit hunden som då fick nog och högg och hugget tog illa. Men som sagt det är bara en teori. Detta var en 4 år sedan eller så och som du ser så sprang inte jag med huvudet före till veterinären med henne. Visst var det hemskt och jag avskydde hunden ett bra tag efteråt men shit happens liksom.

Strax efter detta hände så ville hon även ge sig på en annan katt men jag stoppade henne och läxade upp henne. Efter det tittar hon inte ens åt katter men naturligtvis så ser jag ju till att hon slipper katter, vi har ingen själv osv. Vill ju inte riskera något i onödan.

Hon är min dotters favorithund och har under de 8 1/2 år hon levt med oss sen vi fick barn inte gjort en ansats till att försöka skada barnen.

Ja du får ju gärna tycka att det är bullshit om du vill, men jag känner till 3 stycken hundar, alla av helt olika raser som haft aggressioner mot katter (dock inte dödat någon) alla dessa tre har också bitit människor. Har en hund aggressioner/är osäker kan det gå ut över alla möjliga arter såväl människor som djur.

Antar att ni som tycker att det är naturligt att hundar dödar katter inte skulle ha några problem med om eran egen hund blev skadad/dödad av en annan hund??....Jag menar hundar måste ju få gå lösa även om de har aggressioner eller??

Vad det gäller jaktraser så råder det väl lite delade meningar om hur lämpliga alla raser är i barnfamiljer. Jag fick en gång en beagle när jag var liten och min mamma fick då skällning av grannen som var jägare för att hon köpt en sådan hund åt ett barn. Uppfödaren var själv jägare och menade att beaglar var helt ok med barn men drever däremot var riktigt olämpliga. Så ja allt beror nog på vem man frågar.

Jag gillar både katter och hundar men blir förbannad över att folk tycks resonera att katter inte har något värde medan det blir ett j-la liv när en hund blir skadad....

Fast det är väl ingen som säger att det är fritt fram för hundar att döda katter? Däremot att om det händer så är det ägarens fel inte hundens.

Jag tycker att det är mitt ansvar att se till att min hund inte tar katter utanför vår tomt men om en katt skulle komma in på vår tomt och hundarna skulle skada den så anser jag att det är kattägarens fel. (Därmed inte sagt att jag inte skulle göra mitt bästa för att hindra hundarna även här.)Släpper man sin katt vind för våg så tar man en viss risk.

Katter som dödar möss och råttor, ska de avlivas också?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 272
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!