Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Men asså va? Katter har också jaktinstinkt, dom dödar inte alltid för att dom är hungriga.

Mina katter skulle säkerligen sätta av efter en råtta eller en fågel, av ren instinkt och bita ihjäl den, av ren instinkt. Men inte nödvändigtvis äta den, kanske ta en liten smakbit på sin höjd.

Mina katter har bra mycket starkare jaktinstinkt än många hundar och enligt din logik är det isåfall katter som inte borde få vara lösa utomhus.

Eller så kan man ha innekatter! :idea:

I min värld precis lika otänkbart som att ha hund som aldrig får gå fritt ute utan koppel...

Det går i allra högsta grad lära katter att inte ta kaniner. Precis som det går att lära hundar att inte följa varje infall de får. Katter är inte dumma, bara svåra att träna med hjälp av obehag.

/Migo

Det är skillnad på att hundar jagar eller dödar. Döda ger blodtörst. En hund som fått smak på blod lär fortsätta att döda.

:rofl::rofl::rofl:

Mina hundar äter rått kött nästan varje dag. Inte är de några rabiata mördarmonster för det. Och nej, för hunden är det ingen skillnad på att jaga för mat eller jaga för att döda och lämna. Jakten är en instinkt, inte ett intresse.

Valpen gav sig efter en höna en gång. Jag talade om att det ger man blanka fan i, och numera går han inte på höns. Enligt din teori så skulle han vara en rabiat mördarmaskin som ohejdat kastar sig över alla smådjur för att döda dem?

/Migo

Rått kött ja, men inte från ett byte som de dödat själva eller hur? Att en valp springer efter en höna är ju knappast samma sak som att vuxna hundar gång på gång dödar katter? Uppenbarligen så är det inga ägare där som lär hunden att den inte får jaga katterna och därför slutar det med att katter dödas. Om ägarna ser till att stoppa vid själva jagandet tar det ju slut där men ändå är det ganska många i denna tråd som skriver att deras hund dödat flera katter. Då har de ju antingen misslyckats eller också så skiter de i det.

Mina katter får gå ut i koppel och sitta ute på balkongen, vi leker och stimulerar dom varje dag. Det är inte synd om mina katter.

Man går inte flera kilometer med en katt utan det är lite mer a la ferdinand, smaka lite gräs, smyga i buskarna, klättra i träd.

Så jag håller delvis med dig, jag tycker inte att man bara skaffar en innekatt, för man måste lägga ner tid och energi likväl som med en hund. Men dom har inte samma behov.

Jag undrar vad du gör här inne på "hund" och gaggar om för det märks tydligt att du inte kan ett skit om hundar.

Det finns ett talesätt "Bättre hålla käften och låta folk tro att man är korkad än att öppna den och undanröja alla tvivel".... just sayi'n....

Jag har för övrigt fått katter dödade av räv ja, även fått katter överkörda ja. Men rävar får inte mat serverat och har ingen ägare som ska hålla reda på dem så det är inte samma sak överhuvudtaget. .

Så du menar alltså att katter inte har ägare som kan/ska hålla reda på dem och att inte får mat hemma heller?

Om du läser i tråden så ser du att många tycker att det är bra att katter inte vågar in på deras tomtar .

Men va? Självklart är det bra att katterna här hemma inte går in på tomten, då slipper ju någon kanin bli skadad. Eller tänker du dig att mina kaniner kan bli hur skrämda som helst för att katterna hetsar runt hagen för annars är man en katthatare?

Vem mår sämst; Kaninerna som varje dag blir skrämda av katten eller katten som en el. två gånger blir skrämda av hunden?

Jag tar ansvar för mina djur och tänker inte gå med på att få kaniner uppätna av katter bara för att katter råkar vara svårtränade.

Dina katter gör garanterat större skada på möss och annat småvilt än vad min hund någonsin gjort mot en katt.

Så jag ska hålla käften??? Bara för att jag inte tycker som du? Trevligt märks att du inte kan diskutera på ett normalt sätt eftersom du ber folk hålla käften och anser andra vara dumma för att de inte har samma åsikter som du. Men du kan vara lugn, jag tänker då inte diskutera något mer med dig , jag pratar helst inte med folk som inte har lite vanligt hyfs! Jag är uppväxt med hundar, alla möjliga olika raser så jag vet inte vad du pratar om. ....

Jag jämförde för övrigt rävar med hundar men det förstod tydligen inte du....

Jag har både katt och hund. Dom är mycket bra vänner och flyförbannad skulle jag bli om hunden visade minsta antydan till att skada katten. Men skulle han lyckas skada katten ser jag det som mitt fel och inte hundens. Det är mitt ansvar att träna hunden till vad den får och inte får göra.

Vet jag med mig att jag har en hund som springer iväg efter katter och så men ändå väljer att ha hunden lös är det mitt fel. Inte hunden och inte katten. Har du lös hund ska du ha kontroll på hunden med. För det är ju inte så att katten går fram till en främmande hund och muckar gräl. Min katt vet skillnad på hund och hund. Han går gärna på promenader med oss och små retas med hunden, men kommer det en annan hund ryker han upp i ett träd. Skulle jag då se den ägaren ha hunden lös och fara efter katten skulle jag vara riktigt arg på ägaren.

Men som sagt, inte hunden och inte kattens fel. Utan det är ägaren som brister. Och alla med vett vet att det är hundarna som behöver träning, inte katten.

Katter och hundar har ngt som heter jaktinstinkt. Jagar en katt en mus/fågel så är det jaktinstinkt. Har sett massor av tillfällen där katten leker med bytet LÄNGE och inte alls äter upp det när det är dött.

Hundar kan sätta av efter rådjur/hare/katt, det kallas också jaktinstinkt. De är inga mördarmaskiner för att de sätter av efter en katt. Herregud, vad tror du att det är för djur? Din okunskap skriker ju genom alla dina svar...

Att din hund aldrig får vara lös är ju väldigt sorgligt. Säger som flera andra, lydnad? Och eftersom att du har hunden kopplad för att den nu "gör så stor skada om den kommer lös" så är det ju uppenbarligen en hund som du tror sätter efter både folk och katter? VARFÖR är hunden då i livet om du nu resonerar som så att hunden ska avlivas om den sätter efter katter? Eller är den enligt dig friskare i huvudet för att den aldrig har fått chansen?

Nej, läs lite etologi så du vet vad du har i snöret. Att kalla hundar med jaktinstinkt för mördare är bland det mest roliga/sorgliga jag någonsin hört.

Om du läser i tråden så ser du att många tycker att det är bra att katter inte vågar in på deras tomtar och att det är bra att hundarna jagar dem.

Jag tycker det är bra att katter inte kommer in på tomten, pissar, skiter och lever om - hos oss. Och så klart är det bra att de inte kommer hit - EFTERSOM hundarna jagar dem och det tycker jag inte är särskilt bra.

Finns det någon som vill ha främmande katter på tomten som skiter och pissar?

Att jag inte har hunden lös beror på att den kan ställa till bra mycket mer än en liten katt. Folk blir livrädda om en rottishane kommer rusande mot dem.

Men är han inte heller träningsbar eller varför skaffar du inte t ex en inkallning på honom så att han kan få leva ett lite friare liv?

Om du vill diskutera skador på möss kanske du ska ringa anticimex eller liknande eller de som tillåter råttgift att tillverkas. menar du att katter ska ha förstånd om att inte döda råttor/möss när människor gör detta kontinuerligt och ser det som en god gärning? Själv använder jag varken råttfällor eller råttgift men ja jag har katter som tar möss. Vad det gäller dina kaniner är det jättetråkigt om du har problem med katter men vet inte hur vanligt det är. När jag har haft kaniner har de kunnat umgås med mina katter. Däremot rymde en dvärgkaning en gång och blev då tagen av en katt som inte var min. Tråkigt naturligtvis men det var mitt fel då jag inte upptäckt hålet i buren.

Jag promenerar mycket med honom och använder lång lina. Om han ser ett rådjur glömmer han bort allt vad jag sagt. Ja jag erkänner att han inte lyder som han ska så just därför är han inte lös. Han vill alltid hälsa på andra människor och hundar och det är ju inte så populärt. Han har för övrigt en hundgård där han och kompisen är lösa och det har hänt att jag låtit dem springa i en fårhage där de inte kan komma ut självklart när fåren inte är där.

Om du vill diskutera skador på möss kanske du ska ringa anticimex eller liknande eller de som tillåter råttgift att tillverkas.
Say what?

menar du att katter ska ha förstånd om att inte döda råttor/möss när människor gör detta kontinuerligt och ser det som en god gärning?
Eh, skulle du kunna visa mig vart jag skrev någonting som överhuvudtaget skulle kunna tolkas som det? :eek:
Djur har ingen moral och inget sådant förstånd, det trodde jag att alla visste? Det gäller dock även hundar.

Vad det gäller dina kaniner är det jättetråkigt om du har problem med katter men vet inte hur vanligt det är. När jag har haft kaniner har de kunnat umgås med mina katter. Däremot rymde en dvärgkaning en gång och blev då tagen av en katt som inte var min. Tråkigt naturligtvis men det var mitt fel då jag inte upptäckt hålet i buren.

Jag har inga problem med kaninerna längre eftersom att katterna håller sig borta från tomten. Jag blir däremot ganska provocerad av att frammålas som någon slags kattplågare som låter hunden ÄTA UPP katterna bara för att de går in på min tomt. Ingen katt har någonsin blivit skadad av min hund och helt ärligt blir jag extra provocerad när någon jag upplever ha en ganska kass djurhållning sitter och moraliserar över djurplågeri och att det är synd om katter som inte får vara på allas tomter.

EDIT: Såg att du i alla fall låter din hund röra sig litegrann ibland utan kort koppel, det var ju bra.
I övrigt vet jag faktiskt inte om jag tycker att det går att diskutera med dig mer, jag vet inte när jag senast var med om någon som kastade sig så hejvilt mellan allting och missförstod så grovt. Det blir bara omständigt!

Senast ändrad:

Jag har inte kallat hundar för mördare tråden heter dock så men det är inte min tråd. Jag låter honom hellre vara kopplad än att det händer något är det fel?

Jag har ingen kass djurhållning så det behöver jag inte ta åt mig av men jag har inte heller skrivit att du har det. jag har inte nämn några namn alls. har du läst hela tråden? Långt bak i den pratar folk om att deras hundar dödat katter. Att jag skrev så om möss beror på att du anser att det är fel att mina katter ibland tar möss och då menar jag att uppenbarligen ser samhället ut så att möss FÅR tas/fångas/avlivas utan att någon bryr sig. det är inte jag som kommit in på möss/kaniner osv. Jag skrev bara att jag personligen inte vill ha en hund som dödat katter och då har jag fått det ena ifrågasättandet efter det andra så jag upplever deta minst lika förrvirrande som du. Jag har aldrig sagt att det är bra att folk låter sina katter gå vid för våg i samhället, jag bara reagerar på att många inte tycks bry sig om en katt blir "klippt" som de uttrycker det. jag kan gå promrnader på flera timmar med hunden ute i skog och mark och det är det inte alla hundar som får.

Senast ändrad:

Jag har ingen kass djurhållning så det behöver jag inte ta åt mig av men jag har inte heller skrivit att du har det. jag har inte nämn några namn alls. har du läst hela tråden? Långt bak i den pratar folk om att deras hundar dödat katter. Att jag skrev så om möss beror på att du anser att det är fel att mina katter ibland tar möss och då menar jag att uppenbarligen ser samhället ut så att möss FÅR tas/fångas/avlivas utan att någon bryr sig.

Det här visar ju återigen bara hur mycket du missförstår. Jag förstår att katter tar småvilt, eftersom att de är just katter. Precis som att hundar tar djur, eftersom att de är rovdjur.
Man kan liksom inte säga att en hund är galen för att den klipper en höna medan en katt är helt normal som käkar möss. Båda är helt normalt, men det gör det (som jag sagt massa gånger) inte RÄTT att hundar tar katter.
Min poäng är att det EGENTLIGEN inte är mer rätt att katter tar småvilt; det är bara det att ingen äger småviltet = ingen människa relaterar till det och blir ledsen.

Det är möjligt att du inte menat just mig, men jag tillhör ju faktiskt en av de där hemska människorna som lärt hunden skrämma bort katterna från kaninerna. (Dvs jag låter min hund jaga ut katter från tomten).

De där stackars katterna som inte får vara på just nersidan av min tomt har ju t ex ett betydligt friare liv än din hund, menar jag. De katterna mår absolut inte dåligt och min hund har som sagt aldrig skadat någon katt.

Jag har både katt och hund. Dom är mycket bra vänner och flyförbannad skulle jag bli om hunden visade minsta antydan till att skada katten. Men skulle han lyckas skada katten ser jag det som mitt fel och inte hundens. Det är mitt ansvar att träna hunden till vad den får och inte får göra.

Vet jag med mig att jag har en hund som springer iväg efter katter och så men ändå väljer att ha hunden lös är det mitt fel. Inte hunden och inte katten. Har du lös hund ska du ha kontroll på hunden med. För det är ju inte så att katten går fram till en främmande hund och muckar gräl. Min katt vet skillnad på hund och hund. Han går gärna på promenader med oss och små retas med hunden, men kommer det en annan hund ryker han upp i ett träd. Skulle jag då se den ägaren ha hunden lös och fara efter katten skulle jag vara riktigt arg på ägaren.

Men som sagt, inte hunden och inte kattens fel. Utan det är ägaren som brister. Och alla med vett vet att det är hundarna som behöver träning, inte katten.

I denna tråden verkar majoriteten tycka att man ska träna katterna istället....

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 564
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka