Katt " mördare"

Sv: Katt " mördare"

Fast du säger ju att det är ett sjukt beteénde att hunden klipper en katt. Du kan ju kalla det vad du vill. Men det är helt naturligt.

Jag anser nog att det är bättre att få lydnad på en hund än att alltid ha den kopplad. Men visst får hunden ordentlig fysisk och mental stimulans och får springa lös på större inhägnade områden så visst, kan det säkert funka.

Eftersom att du tar upp att det är okej att katter tar möss för att människor tar ihjäl möss, så borde det ju vara helt okej för hundar att ta katter också? För människor tar ihjäl katter.

Rått kött ja, men inte från ett byte som de dödat själva eller hur? Att en valp springer efter en höna är ju knappast samma sak som att vuxna hundar gång på gång dödar katter? Uppenbarligen så är det inga ägare där som lär hunden att den inte får jaga katterna och därför slutar det med att katter dödas. Om ägarna ser till att stoppa vid själva jagandet tar det ju slut där men ändå är det ganska många i denna tråd som skriver att deras hund dödat flera katter. Då har de ju antingen misslyckats eller också så skiter de i det.

Om en hund lyckats döda flera katter skulle jag först om främst ställa mig frågan om hur det ligger till med hundägarens hundhållning. Varför man sedan skulle skilja på jaktlusten när hunden tar en katt eller en höna får du gärna förklara närmare.

Ditt resonemang om varför en hund som tagit en katt också skulle bli farlig för människor visar hur fel det blir när människor försöker applicera sina egna värderingar på hundarna eller försöker förmänskliga hundarna. Hunden är ett rovdjur med allt vad det innebär och det är också det som måste styra vår hundhållning. Vill man inte kännas vid det här är det kanske bättre om man skaffar en tyghund.

Nej men då är det ju bra om de inte skadar katter. Men du måste ju liksom jag veta att det finns de som släpper hundar lösa lite överallt utan att ha koll på dem. Då handlar det inte bara om katter. Som jag skrivit tidigare har min hund flera gånger fått andra hundar på sig. Hundar har vid flera tillfällen sprungit ut från sina tomter, ut på vägen till oss. DÅ har man uppenbarligen inte koll på hunden och då borde den inte vara lös. Om du har koll på din hund och den är på din mark så behöver du inte ta åt dig.

Varför måste hunden bara vara lös på ens egen mark? Jag har ingen mark, får inte mina hundar vara lösa då?

Självklart är det ägarens fel. Skillnaden i det exemplet är inte att det var en höna istället för en katt. Skillnaden var att det var en valp som blev tillrättavisad. Om hunden inte blir tillrättavisad när den jagar katter kanske den så småningom tar en katt. Jag tillrättavisa min hund när den morrar åt katter, jag låter det inte vara.

Som markägare vill man ju oftast inte ha lösa hundar på sin mark, att andra har lösa hundar på vår mark gör ju att jag måste ha min egen kopplad. Jag har grannar som inte tillåter lösa hundar på ders mark, då blir det ett väldigt liv. men jag vet inte alls hur koll du har på din hund och hur bra den lyder. Själv skulle jag som sagt inte släppa min på allmän plats. Vissa perioder är det direkt olagligt att låta hundarna vara lösa men det antar jag att du har koll på.

Nej men då är det ju bra om de inte skadar katter. Men du måste ju liksom jag veta att det finns de som släpper hundar lösa lite överallt utan att ha koll på dem. Då handlar det inte bara om katter. Som jag skrivit tidigare har min hund flera gånger fått andra hundar på sig. Hundar har vid flera tillfällen sprungit ut från sina tomter, ut på vägen till oss. DÅ har man uppenbarligen inte koll på hunden och då borde den inte vara lös. Om du har koll på din hund och den är på din mark så behöver du inte ta åt dig.

Klart att det finns många människor utan lydnad på sina hundar, det vet jag också och uppskattar definitivt inte framspringande mer eller mindre trevliga hundar när jag promenerar, men det gör ju inte hundarna sjuka i huvudet för det, menar jag och därför behöver en hund som tar katter inte ett skott i pannan utan en ansvarsfull ägare - eftersom att hunden INTE är galen - det är just en hund.

En hund som dödar en katt är lika normal som en katt som dödar en tamkanin. Punkt.

Jo men människor brukar ju oftast inte avliva andras katter så som en hund kan göra. men visst det finns det ju folk som göra också och det är inte det minsta ok tycker jag. Lika lite som jag kan avliva någon annans hund eller häst kan jag ju avliva någon annans katt. men tyvärr verkar det ses som mindre allvarligt om en hund dödar en katt än tex en annan hund. hundar som går på andra hundar kan man ju tvingas avliva men antar att et inte är det samma med hundar som dödar katter.

Nej men vad gör man med ägare som ignorerar detta beteende och låter hunden hållas? Ska de få behålla hunden? Verkar inte finnas några riktiga regler kring detta.

Varför måste du ha din kopplad för att andra har sina lösa? Antingen så har man ju inkallning eller inte.

Har aldrig mött problem om att man inte får ha hundarna lösa på andras marker. Allemansrätten gäller ju i sverige.

Nej men vad gör man med ägare som ignorerar detta beteende och låter hunden hållas? Ska de få behålla hunden? Verkar inte finnas några riktiga regler kring detta.

Tjaa, hundar som uppför sig illa på olika sätt kommer nog alltid att finnas, precis som att det alltid kommer att hända olyckor (hundar kommer att ta katter, katter kommer att ta kaniner, djur blir påköra, människor blir bitna etc) och det har jag tyvärr ingen lösning på.

Varken djur eller människor är liksom prickfria, alla begår misstag och "shit happens". Om någon hund sätter i system att äta upp grannarnas katter t ex borde man kanske kunna anmäla?

Då har du inte mina grannar. Allemansrätt eller ej det gäller ändå inte alltid på andra människors mark folk vill bestämma om sitt eget. Jag har många gånger blivit tackad för att jag håller min hund kopplad och inte släpper den lös. Andra blir utskällda för att hunden inte är kopplad. Om inkallning inte fungerar kan man ju inte ha den lös och alla de hundar som springer fram till oss vet tydligen inte vad inkallning är....

Jag tycker absolut inte att det är okej att en hund klipper en katt. Men det är vad JAG som människa tycker. Hunden tänker inte likadant.

Jag kan ju även påpeka att mina hundar tycker att katter är rätt kul, men de har aldrig huggt efter en katt. Och jag skulle bli förstörd om hundarna klippte en katt. Men jag skulle inte tycka att de var sjuka i huvudet för det.

En hund som har ihjäl en annan hund tycker jag man får se till omständigheterna. Skulle en chihuahua springa fram och hugga efter min schäferhane och han tillslut tröttnar och säger ifrån och det bettet skulle bli så illa att hunden dör/måste avlivas skulle jag inte fundera alls på avlivning. Skulle min hund däremot springa rakt fram till en hund och slita isär den medans den låg och skrek däremot så skulle jag inte kunna lite på den bland andra hundar, och det hade blivit för jobbigt att veta vad hunden är kapabel till då jag gärna vill kunna umgås bland hundar.

Tjaa, hundar som uppför sig illa på olika sätt kommer nog alltid att finnas, precis som att det alltid kommer att hända olyckor (hundar kommer att ta katter, katter kommer att ta kaniner, djur blir påköra, människor blir bitna etc) och det har jag tyvärr ingen lösning på.

Varken djur eller människor är liksom prickfria, alla begår misstag och "shit happens". Om någon hund sätter i system att äta upp grannarnas katter t ex borde man kanske kunna anmäla?

Jo, men där kommer ju katters låga status i samhället in. Jag har som tur är inga direkta problem med detta. Men ett tag hade jag en granne som gick med lös hund över vår gård. Denna jagade några gånger katter och ägaren sa inte ens till hunden. Som tur är blev ingen skadad men jag var ju mindre glad på den grannen.

Fast de har ingen rätt att skälla på folk som har hundar lösa. Sålänge hunden inte springer vind för våg. Men det är inte riktigt samma sak som att hunden lös, då är det en helt annan nivå utan ansvar.

Jag tycker absolut inte att det är okej att en hund klipper en katt. Men det är vad JAG som människa tycker. Hunden tänker inte likadant.

Jag kan ju även påpeka att mina hundar tycker att katter är rätt kul, men de har aldrig huggt efter en katt. Och jag skulle bli förstörd om hundarna klippte en katt. Men jag skulle inte tycka att de var sjuka i huvudet för det.

En hund som har ihjäl en annan hund tycker jag man får se till omständigheterna. Skulle en chihuahua springa fram och hugga efter min schäferhane och han tillslut tröttnar och säger ifrån och det bettet skulle bli så illa att hunden dör/måste avlivas skulle jag inte fundera alls på avlivning. Skulle min hund däremot springa rakt fram till en hund och slita isär den medans den låg och skrek däremot så skulle jag inte kunna lite på den bland andra hundar, och det hade blivit för jobbigt att veta vad hunden är kapabel till då jag gärna vill kunna umgås bland hundar.

Jo men det är ju just därför jag skulle avliva om min hund dödade en av mina katter, jag skulle inte orka oroa mig för att det händer igen. Det är precis så jag tänker..

Alltså jag tror inte att det enbart handlar om att katter har så låg status.

Det är också ett djur som oftast går helt fritt utan någon ägare i närheten överhuvudtaget. Det är helt enkelt större risk att katterna som går in på tomten till hunden blir uppäten än att t ex kaninerna som sitter inne i burar blir uppätna.

Katter är ju överallt, ingen ser efter dem och man kan inte ALLTID ha vrålkoll på läget eller sin hund, det ser vi ju här i tråden där någon hade en hund uppbunden när det gick fram en katt till det. Man kan inte skydda sig mot det, riktigt. Jag tycker inte att det är rimligt att alla hundar går i kort koppel med munkorg på inne på tomten för att katter ska kunna gå lösa och strosa runt benen på hundarna.

Jag vet en hund som dödade en katt som hoppade IN i hundens hundgård. Sorry, jättetråkigt att det hände, men inte är det hundägarens eller hundens fel. Det är kattägarens alt. ingens fel. (I min värld kattägarens, som har tagit risken med att ha katten ute utan uppsyn). Det är smällar man (och uppenbarligen tyvärr katten) får ta om man ska ha djur lösa utomhus.

Senast ändrad:

Fast nja, det beror på. Det är ju faktiskt olika arter med olika signaler. Men visst, kommer man hem till huset och ena katten är halvt uppäten så anser jag nog att det inte är riktigt normalt att hunden valde att se en familjemedlem som byte. Men skulle katten endast ha fått ett bett för ett missförstånd är det ju inget konstigt egentligen.

Fast nu gjorde du en liten korrigering och skrev dinakatter.
Menar du att det är skillnad på dina katter och lösspringande katter?

Att folk i din närhet har svårt att hålla ordning på sina hundar har inte med sakfrågan att göra. Det är fortfarande inte hundens fel att den är ouppfostrad.

Sen är det ju fortfarande så att även om ALLA hade sina hundar kopplade utanför sin tomt så hade fortfarande katter som gick in på hundägares tomter strukit med ibland.

Vad det gäller dina kaniner är det jättetråkigt om du har problem med katter men vet inte hur vanligt det är.
Utifrån var jag läst på olika smådjursforum är det rätt vanligt. De flesta katter gör ingen skillnad på vilda djur och någon annans tama djur. Har själv hittat mina f.d. kaniner skadade och stressade efter en kattattack mot buren. Tror heller inte att mina råttor skulle få vara ifred om jag gick ute med dem och det kom en katt, tror ännu mindre att jag lyckats få kattägaren att avliva sin katt eftersom den måste vara sjuk i huvudet som dödar ett husdjur.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 564
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka