Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Jo precis, alla faktorer sammanlagt är det som ger kaoset. Det är bara att hoppas att åtminstone blåsten ger sig snart.

Mitt bolag håller sig på vägarna.
Mja, en stadsbuss hade ställt sig på tvären på St olofsgatan. Chaffisen tyckte det var bäst att backan in bussen rakt in i ett träd och fronten rakt in i husväggen :eek::D

Senast ändrad:

När jag skrev det var alla bussar på vägen. Sen blev det ännu mindre plogat och mindre farbart.

kl.

Vad sägs om detta?

27897_10151335981256265_1699796923_n.jpg

(Inte min bil :) )

Snön på marken är inga problem. Men den är så lätt att det virvlar upp massor i blåsten och sikten blir noll.

Sen är det även även oplogat och drivbildning på en del ställen.

Jag skulle kalla det rena kölddöden för viktiga detaljer...
Äh man är väl härdad sen lumpen. DEN vintern i slutet på 70-talet var det så mycket snö så en av terrängbilarna försvann helt när killen försökte forcera en snövall. Vi fick gräva oss in till draget så vi kunde dra ut honom igen. :rofl:

Snön på marken är inga problem. Men den är så lätt att det virvlar upp massor i blåsten och sikten blir noll.

Sen är det även även oplogat och drivbildning på en del ställen.

Saken är väl den att omfattningen av oväder inte är ovanlig i andra delar av landet, men i stockholmsmiljö blir allt så mycket värre och mer hårdbevakat av media. Oplogat är snarare regel än undantag i övrig landsbygd, men oplogat i stockholm är DRAMATISKT!

*kl*

Tja, jag vet ju inte riktigt definitionen av kaos men idag i Stockholm så ägnade jag 02:45 h att ta mig till jobbet, vilket innebar köra långsamt på oplogad motorväg i grisottan, vänta 40 minuter på pendeltåg. sitta på tåget i 1:20 istf vanliga 30 minuter.

Hemåt bestod av en timmes väntan i ett stillastående smockfullt tåg, åka till Älvsjö för att där byta till rätt pendeltåg, då min linje inte gick mellan centralen och Älvsjö. Vänta 25 minuter på rätt tåg som sen inte visade sig gå ända fram dit jag skulle utan alla fick promenera i 30 minuter till stationen eftersom alla bussar är indragna.

FRamme på stationen skulle bilar skottas fram ur snömassorna, vilket tog sin lilla tid, alla hjälptes åt med skottning och puttning av bilar. Sen en bilfärd de sista 2 milen, vilket gick ganska bra, trots isbulorna som bildats. Svårast var den oplogade avfarten.

Volià, hemma efter 3 timmar.

Det var också ganska tunt på jobbet och de som lyckats ta sig in fick ganska snabbt vända då skolor och förskolor hörde av sig till föräldrarna och beordrade hämtning av barnen efter lunch då skolorna skulle stängas.

Kaos eller inte, någon som vet?

Kaos i sthlm...men skulle det hända i karlstad skulle det knappast vara på det viset ...då skulle alla komma till jobbet i tid .

Ja men det blir ju det! Jag vet inte om man kan förstå det när man aldrig varit i ett kaosande stockholm, men problemet är att om något händer någonstans som stoppar upp trafikrytmen så slår det på hela vägnätet mer eller mindre.
Här nere har vi haft vissa problem med långtradare i ett körfält utanför stan, men det gör bara att det går lite lite långsammare för de i sammanhanget fåtal som ska förbi, jag som kör åt andra hållet märker inte av det alls.
I stockholm hade det skapat en kedjereaktion som han gjort att jag blivit stillasittande i bilkö en bra stund.

Nej, inte i Norrköping heller, trots nästan samma väder. En simpel tanke kring varför det är så är för att det inte bor lika mkt folk där och inte lika mkt bilar i omlopp... Men det är bara en simpel tanke.

Nej, inte i Norrköping heller, trots nästan samma väder. En simpel tanke kring varför det är så är för att det inte bor lika mkt folk där och inte lika mkt bilar i omlopp... Men det är bara en simpel tanke.

Men idag så verkar det vara lagom kaos i linköping också. Lokaltrafiken "går utan tidtabell" och här hemma har dom inte kommit så långt som att dom plogat parkeringarna så att man kan komma loss med bilen eller ens cykelvägarna till en av dom mer besökta platserna i staden. På vägarna verkar det inte vara någon större fara men det kryllar av folk som inte kan köra när det är snö. Tur att man har nära nog att gå till jobbet :cool:

Här i Skåne är inget snökaos. Det är dock snö på vägen och halt. Det tog nästan dubbelt så lång tid att ta sig hem ändå. När hastigheten sjunker så verkar inte kapaciteten på vägarna räcka till helt enkelt. Kanske har vi också fler bilar som kör ut från Malmö än tex i Karlstad?

ja linköping tangerar nog gränsen för att kunna vara en "kaos"stad. Men det är ju en helt annan infrastruktur där med alla ringarna (det går sällan att ta en annan väg..) och dessutom en jäkla sluttning mitt i stan som ställer till det..

Här i Skåne är inget snökaos. Det är dock snö på vägen och halt. Det tog nästan dubbelt så lång tid att ta sig hem ändå. När hastigheten sjunker så verkar inte kapaciteten på vägarna räcka till helt enkelt. Kanske har vi också fler bilar som kör ut från Malmö än tex i Karlstad?

Har det blåst? Här i Stockholm är det en kombination av tidvis kraftigt snöfall och stark blåst som har varit besvärligt. Hur det än plogas och skottas så yr det igen och bildas vallar på olämpliga ställen.

Haha, ja det märks att den här stan inte riktigt är planerad för snö (eller biltrafik över huvud taget iof:angel:). Finns en stoooor, fin backe mitt i Uppsala också men där har dom lagt i värmeslingor så är aldrig några problem med bussarna där (eller var inte i alla fall innan jag flyttade därifrån.)

Ja längre tid tar det ju. Men det jag menar är att i ex Norrköping tar "längre tid" inte lika mkt längre tid. Självklart är det lättare att det blir "kaos" i större städer, det är ju precis det jag fiskar efter ;). Som gammal stockholmsbo har jag fått min beskärda del av riktigt snökaos, och att behöva sänka hastigheten till 50 på 70-väg som är ungefär vad biverkningen av snön blir i städer som karlstad och norrköping skapar inte samma trafiksituation som det gör i storstadsområdena av sänkt hastighet och större olycksrisk pga större trafiktryck.
Jag tror vi menar samma sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar