Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Ja längre tid tar det ju. Men det jag menar är att i ex Norrköping tar "längre tid" inte lika mkt längre tid. Självklart är det lättare att det blir "kaos" i större städer, det är ju precis det jag fiskar efter ;). Som gammal stockholmsbo har jag fått min beskärda del av riktigt snökaos, och att behöva sänka hastigheten till 50 på 70-väg som är ungefär vad biverkningen av snön blir i städer som karlstad och norrköping skapar inte samma trafiksituation som det gör i storstadsområdena av sänkt hastighet och större olycksrisk pga större trafiktryck.
Jag tror vi menar samma sak.

Ja vi menar samma sak! Om trafiken normalt sett flyter på i 80-90 km/h och av någon anledning börjar sjunka så blir det snart något som liknar en kollaps i hela trafiksystemet och helt plötsligt går det bara i 30 km/h. Det blir som sirap i trafiken utan att det egentligen är några stora hinder eller olyckor.

Jag har bott långt ut på vischan och där är det helt andra utmaningar i trafiken. Men man kan inte peka finger åt storstadsbor och säga att kaoset beror på att de inte kan köra. Folk som kör illa finns ju men det gör det överallt

Kaos i sthlm...men skulle det hända i karlstad skulle det knappast vara på det viset ...då skulle alla komma till jobbet i tid .

Det kan ju bero på att befolkningen i Stockholm är ca 2200 % större än i Karlstad och befolkningstätheten är nästan dubbelt så hög. Aningens fler människor som ska till jobbet samtidigt på samma plats med andra ord.

Varje dygn görs 2,4 miljoner kollektivresor i Stockholm. Utöver detta alla som reser med bil. Det säger ju sig självt att det skapar kaos om polisen stänger av broarna för att vädret är för dåligt, lokaltågen stoppas av urspårade tåg, lastbilar (på väg genom stan!) ställer sig på bredden på motorvägen och nästan inga flygplan på flygplatserna kan landa.

Sen kan folk sitta ute i obygden (nåja) där de har lika många passager per vecka som Sthlm har per timme och skratta åt att stockholmarna är rädda för snö. Jag hade gärna sett dagens trafikdag i Sthlm utförd av landsbygdsbor som påstår att det är stockholmarna som bilförare det är fel på. DET hade varit något att skratta åt..

Ni sätter väl bara extra fart på renarna :D

Hörrdududu :D ..om du tittar på en karta, så letar du upp sthlm på den ....sen tittar du bara lite mer till vänster...och ung i mitten där ligger Karlstad :idea:...så har vi renar här så har väl ni det också :rofl::rofl::rofl:

Tror t om sthlm ligger liite mer norr än karlstad :cool:

Senast ändrad:

Vi har flygplats här, tågstation, broar, bussar,lastbilar, bilar you name it här också även om du kanske inte tror det... och det behövs knappast stängas av nåt för det .....

Vi har flygplats här, tågstation, broar, bussar,lastbilar, bilar you name it här också även om du kanske inte tror det... och det behövs knappast stängas av nåt för det .....

Så Karlstad flygplats har aldrig varit avstängd för dålig väderlek? De piloter som landar i Värmland är mycket bättre än de som landar i Stockholm? Intressant..

Det har aldrig ställts in en busslinje i Karlstad? Aldrig en väg eller bro? Det har aldrig hänt att en lastbil åkt av vägen i Karlstad? Imponerande! Det måste ni nog vara ensamma om i landet..

I övrigt missade du nog helt poängen med mitt inlägg.

Har det blåst? Här i Stockholm är det en kombination av tidvis kraftigt snöfall och stark blåst som har varit besvärligt. Hur det än plogas och skottas så yr det igen och bildas vallar på olämpliga ställen.

Nä åtminstone inte i sydvästra Skåne, så att ta sig fram här är inga problem trots att det snöat hela dagen! Så länge man slipper drivsnön brukar det ju vara lugnt, precis som du säger.

Vad tror du att det beror på då ?

Det har väl inte med piloterna att göra !!?? Utan markpersonalen .....

Förra året så var det blankis några timmar så det ställdes in en del bussar...men jag har aldrig hört att det stängs av och blir kaos nånstans

fast min lillasyrra sitter i sthlm nu strandsatt o väntar på att få åka med tåget hem :angel:

Senast ändrad:

Snön på marken är inga problem. Men den är så lätt att det virvlar upp massor i blåsten och sikten blir noll.

Sen är det även även oplogat och drivbildning på en del ställen.

Det verkade som det mest handlade om oplogat och drivbildning hos de bussar som jag promenerade förbi på vägen hem efter att den jag satt på kört fast.

Själv blev jag förbannad på en gubbe som sprang rakt ut nästan framför bussen i början på resan, självklart i mörka kläder.... Hur tänker folk, det är då inte lätt att tvärbromsa i det här väglaget.

Sen undrar man hur en del tänker som fortsätter stå kvar och vänta på buss, när man talat om att det står x antal bussar fast i backen redan.

:D En cyklist lyssnade dock på mig, när jag rekommenderade honom att inte ta cykel/gångbanan som visserligen skulle bli kortare men som bitvis hade 40 cm snö och bitvis några cm snö. Jag misstänker att det finns roligare saker än släpa en snö genom det.

Jag är säker på att om Karlstad haft det väder som Stockholm hade idag så hade det varit problem även där.

*kl*

Förlåt, jag förstår att väderläget har varit jobbig för er idag, men den här bilden är lite kul ;)

28756_10151207161448197_1248356514_n.jpg

Det har väl inte med piloterna att göra !!?? Utan markpersonalen .....

Förra året så var det blankis några timmar så det ställdes in en del bussar...men jag har aldrig hört att det stängs av och blir kaos nånstans

fast min lillasyrra sitter i sthlm nu strandsatt o väntar på att få åka med tåget hem :angel:

Så du tror att om bara markpersonalen är tillräckligt bra kan flygplan landa oavsett väderlek? Nja inte riktigt va..

Så det enda som har hänt i Karlstad någonsin är att det var blankis ett par timmar förra året? Om du säger det så..

Fortfarande missde du poängen i mitt inlägg. Vad snön orsakar för problem i Karlstad, som endast motsvarar en liten liten fraktion av Stockholms trafikapparat, är liksom inte jämförbart över huvud taget. Att ploga Essingeleden i rusningstrafik är aningens mer problematiskt än att ploga random landsväg.

Tänk att vi har det ;)
...o många år förut innan också :D

Men du är ju en smart människa som säkert förstår varför en miljonstad (1,4 milj storstockholm) drabbas hårdare av 50 cm snö på ett dygn än vad En stad med drygt 80 000 invånare gör:angel:

*kl*

Förlåt, jag förstår att väderläget har varit jobbig för er idag, men den här bilden är lite kul ;)

Folks humor är fascinerande iaf ;)

Nu är ju den högra bilden knappast någon som beskriver dagens situation. Sedan så är väl det som är "kul" snarare jämförelsen på omgivningarna. Att ploga som på den vänstra bilden är oavsett snömängd inte ett alternativ på den högra bilden. Det krävs aningens mer komplicerade lösningar än så. Vilket självklart bidrar till framkomligheten.

Lånar..

Vad hände med resten av klass1/2 området? Dvs Östergötland, Småland, Gbg regionen??

Ingen som ska hugga där?

Om man tar flygplatserna som exempel är det Bromma och Arlanda som drabbats hårdast av ovädret och fått stänga. Andra flygplatser i Sverige har fungerat normalt. Och jag är ett hundra procent säker på att de som jobbar med säkerheten och tex snöröjning på Arlanda är lika bra som på övriga flygplatser i Sverige. Om inte bättre :cool: Arlandas snöröjare var bäst i världen (tror jag) på att röja snö för några år sen. Bäst = snabbast i detta fall.

Jag är säker på att andra flygplatser i Sverige hade fått stänga under likadana väderförhållanden som rådde här idag. De går liksom inte som fågelholkar där på flygplatsen och undrar vad det är för vitt som faller från skyn, utan de jobbar!

Sen är det som någon skrev så otroligt mycket folk som ska fraktas till sina jobb och skolor med kollektivtrafik och naturligtvis egna bilar. Stockholms transportsystem är känsligt, så är det bara. Med den mängden fordon som rör sig på få stora leder behövs det bara ett stopp i en fil för att allt ska saktas upp när alla ska åka i den andra filen.

Och bussarna. Ja, de kom tydligen inte fram och fastnade i drivorna på grund av blåsten, trots snöröjning.

Ska jag referera till min egen lilla värld bor jag i ett bostadsrättsområde där de är stjärnor på att skotta och ploga med små bobcats supertidigt på morgnarna. Det är alltid så fint och skottat när jag ska till jobbet hur tidigt det än är. Idag var jag hemma och kom ut vid 11 och utbrast förvånat att de inte hade plogat än. Jodå, enligt maken som rastat hundar klockan sex och nio så hade de visst plogat. Tidigt och duktigt som vanligt. Men det hade yrt igen så det var bara små gångar kvar och stora drivor utanför portarna. NU när det lugnat ner sig med snöandet och blåsten är de ute och plogar och det verkar inte yra igen.

Det har varit snökaos här idag! Där med basta! :D Det kanske inte blir samma påverkan i Karlstad som är en betydligt mindre stad som det blir i Stockholm. Mängden folk som ska ta sig till och från arbete och skola är betydligt färre, och har inte samma infrastruktur med tåg från större närliggande orter som tex Uppsala varifrån det pendlar 20 000 personer om dagen till Stockholm. Har jag läst statistiken på SCB rätt är det ca 130 000 som pendlar till och från Stockholms län varje dag. Betydligt fler än som bor i Karlstad. (Vars invånare inte pendlar med renar, fick jag reda på idag :angel: Jag vet var Karlstad ligger :p )

De föregående vintrarna, var det förra eller förförra som hade mest snö, har redan förträngt, fungerade det hyfsat bra när snön väl lagt sig. En dag stängde hela SL ner all trafik pga snökaos, tror det var förra året.

Tidningarna drar fördel av kaoset och säljer lösnummer. Dagspressen är Stockholmsfixerad, visst är det så.

Jag tycker också man får skämta, DN-bilden du la ut som illustration var komisk eftersom den skulle visa KAOSET!

Man behöver nog förstå varför det är skillnad på att skyffla drivande snö som faller ner i mängder i en stad som Stockholm och i mindre städer.

För snökaos, det var det. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar