Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

*KL*

Som lastbilschaffis måste jag ju lägga mig i :grin: Förbjud alla förbannade jävla "privatbilister" istället. Dom som inte fattar att man måste ha fart upp för backar, dom som inte fattar att lastbilar väger x antal TON och har en bromssträcka på mååånga meter, dom som inte fattar att man inte kan åka in och bromsa framför en lastbil i en backe/rödljus/stopplikt/whatever. FÖRBJUD DOM!

Sen kan jag ju säga som såhär, visst, det blir totalt kaos i Sthlm. Men det är ju rätt så stor skillnad mellan trafiken i Norrland och härnere. Jag har kört timmerbil i västernorrland, och trafik är ju inte ens att tala om. Jag skulle vilka se en Norrlänning köra bil i rusningstrafik på Essingeleden :devil:

Kan bara hålla med ;)

Kl lite allmänt bara.

Inte läst hela tråden, men känns som att bara för att det är stockholm så får det inte kallas för kaos.
Oplogade vägar efter att det fallit 0,5m snö och till det stark vind som blåst upp stora drivor kan nog kallas kaos i stockholm.
För här finns fler människor och fler fordon.
Många med lång resväg till jobbet (ofta inte raka spåret utan med byten etc).

Klart det är dumt att köra ut på vägarna en sådan dag och väldigt många bilar fastnade. Men om inte det kan kallas kaos så vad?
Byssar o lastbilar försöker komma fram mot alla odds, då dom vet hur många som påverkas om de ej kommer fram.

Snökaos tycker vi- kanske för att vi ej är vana vid den mängden slm kom på så kort tid. Andra delar av landet kanske är mer vana och skrattar.
Men måste man bli dumförklarad?

Det är klart att norra Norrland oftare har liknande väder som Stockholm hade igår. Och självklart är det lättare att hålla en i det närmaste tom landsväg ren från snö samt glest trafikerade gator. I Stockholm är det mängden bilar, bussar och människor som är i rörelse som ställer till det. Ploga en igensnöad Essingeled eller annan viktig led med mängder av bilar samt kanske en igenkorkad körbana pga ett fordon som fått motorstopp samtidigt som det yr igen hela tiden säger sig självt att det är svårt.

Så jag håller med dig!

Och som en en del säger, vi visste ju om snöovädret innan! Ja men, skulle de ploga i förebyggande syfte? :grin: Det går ju inte att åka ut förrrän snön och blåsten är ett faktum.

Både ja och nej. I stan kan man ofta gå och handla och uträtta andra ärende. De i småstäder har det ofta enklast för där är det ganska vanligt med gång och cykelavstånd till dagis, jobb osv.

Händer det något verkligt allvarligt är man mycket mer utsatt ute på vischan men det är ett val man gör.

Sen bygger vi mer och mer upp hela samhället på att vi pendlar allt mer och allt längre. Vi binder ihop regioner så att det skall gå att pendla längre avstånd. Givetvis blir vi då sårbara vid tex oväder.

Det beror ju lite på vilka omständigheter det gäller, många av oss på landet har kamin/vedspisar/kakelugnar och kan lätt hålla värmen i minst ett rum utan el, på samma sätt har många av oss egen brunn och kan med lite arbete ändå hinka upp vatten vid behov. Det finns traktorer, lastmaskiner och fyrhjulingar i var och varannan kåk så fram tar man sig. Många av bönderna har dessutom mindre eller större elverk, dessutom har ialla fall vi en mjölkbonde i närheten så mjölk skulle vi få tag på om det skulle krisa en längre period.
Överlag tror jag att "vi på landet" har bättre back up hemma, det finns mat i frysar och skafferier så man överlever ett bra tag medans om man bor i stan med nära till affären inte har någon vana att se till att saker och ting finns hemma.
Sen kanske man inte tar sig till jobbet en dag men det är ju sånt som händer, oavsett väder och var man bor.

Skulle det hända något så att man är tvungen att ta sig till sjukhus så finns ju flera lösningar, är det kris och ingen trafik tar sig fram så brukar ändå lastmaskiner och traktorer fungera, eller snöskote. Så jag känner mig rätt lugn över att bo på landet, jag tycker att det verkar jobbigare att bo i en lägenhet vid ev strömavbrott och snökaos.
I går eldade jag i kaminen och öppna spisen hela dagen, var ut en vända och hämta svägerskans hund eftersom de jobbade och inte visste om de skulle kunna ta sig hem. Det var enklare att ta sig dit i dagsljus helt enkelt! ;) Sen satt jag hemma på kontoret och jobbade i lugn och ro med varmt och skönt hus! ;) Maken var en aning kallare eftersom han snodde runt i lastmaskin, plogade och lassade sandningsbilar.

*kl*

Efter att ha läst om hur en del ser på stockholmares syn på snökaos så fick jag stor lust att veta mer om norrlänningars syn på trafikkaos och googlade på det. Här var en intressant artikel.

Ett citat
"Marianne Lindgren, Malmberget, är en av dem som någon gång per vecka brukar ta sig ned till centralorten Gällivare för sina inköp.

- I vanliga fall brukar jag inte ha några problem att hitta en parkeringsruta som är reserverad för oss, säger hon.

Men de senaste veckorna tycker hon det har varit hopplöst."

artikeln http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=6202561

Jag tänkte mer på allvarliga händelser, då är man strandsatt ute på landet. Direkt efter stormen Gudrun tex så kunde vi inte ta oss någonstans alls och varken fast telefoni eller mobiltelefoni fungerade. Så behöver man akut sjukvård så är man körd. Visst sånt händer extremt sällan men ändå så kan man vara rätt utsatt på landet.

Det är klart att norra Norrland oftare har liknande väder som Stockholm hade igår. Och självklart är det lättare att hålla en i det närmaste tom landsväg ren från snö samt glest trafikerade gator. I Stockholm är det mängden bilar, bussar och människor som är i rörelse som ställer till det. Ploga en igensnöad Essingeled eller annan viktig led med mängder av bilar samt kanske en igenkorkad körbana pga ett fordon som fått motorstopp samtidigt som det yr igen hela tiden säger sig självt att det är svårt.

Så jag håller med dig!

Och som en en del säger, vi visste ju om snöovädret innan! Ja men, skulle de ploga i förebyggande syfte? :grin: Det går ju inte att åka ut förrrän snön och blåsten är ett faktum.

Det är väl ett av problemen, att folk tror att man kan ta bilen som vanligt...

http://www.youtube.com/watch?v=usNTQNBtTsE

Okej, tågen går inte, bussarna går inte, bilarna ska vi inte ta som vanligt, lite knepigt att cykla i en halvmeter snö. Då får vi nog stänga samhället helt.

Jag är garanterat umbärlig på mitt jobb men jag vill nog gärna ha sjukvårdspersonal och ordningsmakt på sina poster, om jag får välja.

Sparkstötting, någon? Snöskotrar är ju inte direkt jättevanliga i stockholmstrakten dessvärre.

För att spinna vidare på påståenden att trafikkaos bara existerar i Stockholm och att kaos är överdrivet när det är klass 2-varning:

Trafikkaos i Norrbotten och Västerbotten efter 30 cm snö.
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?articleid=5081648

Mer trafikkaos i Luleå:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=4949712

Trafikkaos i Västerbottens inland
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/2012/11/08/trafikkaos-i-vasterbotten

Trafikkaos i Jämtland under klass 1-varning (klass 2 i Sthlm igår)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11918645.ab

Trafikkaos med topp i trafiken med inställda tåg under klass 2-varning i Norrland
http://www.expressen.se/nyheter/stormen-orsakar-trafikkaos/

Trafikkaos utanför Sundsvall:
http://allehanda.se/start/harnosand/1.5351246-snoovader-orsakade-trafikkaos-pa-e4?m=print

Jag kan hålla på ett tag till men det kanske bara är snökaos i Stockholm som är roliga att skratta åt..

Men det är väl självklart ändå? Om resenären tillåts göra det så måste ju föraren få göra det och vem vill åka med en sån liksom?

Det gör man ju inte?

Aha, så det är det som ligger bakom alla förseningar i kollektivtrafiken...

Och inte får man runka på bussen heller.

För den som till äventyrs inte känner igen det där kan jag berätta att det kommer från Vita kränkta män på facebook.

Där hittade jag också just det här: I Stockholm är man kränkt över att det snöar så mycket. Utanför Stockholm är man kränkt över att man gnäller på lite snö i Stockholm. Oavsett vem som vinner så är vi alla kränkta.

:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar