Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Det där tror jag är en bild på när de kör upp en viss fjällväg inför våren (minns inte vad den heter tyvärr, finns en hel uppsats om den på wiki). Dvs det har snöat hela vintern och denna väg är bara öppen på sommaren, så då kör de upp den med en sådan manick. Men det är en enda väg.

Bilden från Stockhom är ju inte heller speciellt trolig, Solna plogar ju inte ens när det snöat i veckor (även om de måste ha hittat en plogbil i onsdags em osannolikt nog), varför skulle Stockholm köra en plogbil i det där?

Jag blir inte särskilt upprörd, rycker mest på axlarna åt landsbygdsbors oförmåga att tänka längre än deras egen uppfart räcker. Tycker också att stockholmare är sämst i sverige på att köra bil, sämst på att visa hänsyn, hålla avstånd, högerregeln, väjningsplikt, blixtlåsprincip, you name it, they dont have it!
Men det har ingenting med just underlaget att göra.

Det är väl just det det har. Så många människor på samma plats med såna mängder snö under de förhållanden det föll ner säger sig självt att det blir problem.

Det är ju det som är lite komiskt, att i ett sånt tättbefolkat samhälle som sthlm är, med de resurser som finns av kraft och hjälpmedel - att det ändå blir kaos. Att det satt folk hjälplöst fast i snödrivor på gullmarsplan, liksom, att aftonbladets direktsändning från en bärgningsbil som oupphörligen och med sommardäck satt fast i snön under 90% av sändningstiden - i centrala stockholm - jamen liksom.

Och jag tycker inte Stockholmare är speciellt dåliga på att köra bil alls. De är riktigt bra (bor inte i Stockholm).

(Enstaka galningar finns ju alltid, om man skulle välja EN dag att blinka inför filbyte hade onsdagen varit en bra dag att välja. Men det är ju knappast ett Stockholmsfenomen att glömma blinkers.)

Vet inte var du föreställer dig att folk kör så väldigt mycket bättre. Ingenstans där jag kört i alla fall.

Ska det inte komma regler om vinterdäck på sådana där prylar och lastbilar snart?

Klart lastbilar behövs, men de är lite otäcka i vinterväder. En kollega kom knappt hem i gårkväll för att lastbilar hade fastnat överallt på vägen. (några satt i 5 timmar i bilkö i södra stockholm bakom två stycken som stod bredvid varandra i tvåfilig väg).

Stockholmare suger på bilkörning. Man måste köra åt dom. Har bott på flera ställen i sverige och ingenstans blir man så upprörd på dåligt trafikhyfs som här.
Har kört merparten av mitt körkortsliv i Göteborg, och det är en ENORM skillnad på trafikrytmen och hänsynstagandet mellan dessa städer. Tycker inte bara jag utan flera med mig. (vänner och bekanta)

Ska det inte komma regler om vinterdäck på sådana där prylar och lastbilar snart?
).

I årsskiftet tror jag.

Jag tycker det är ganska så illa att inte ens en bärgningsbil från assistanskåren har vinterdäck, och det under ett förväntat och förvarnat oväder. Jag menar, inte ens årstiden var en överraskning.

Frågan ställdes.
Frågan fick ett svar.

Självklart är jag Gud Allsmäktig och skriver bara som det ÄR, inte personliga reflektioner.

:p

Stockholmare suger på bilkörning. Man måste köra åt dom. Har bott på flera ställen i sverige och ingenstans blir man så upprörd på dåligt trafikhyfs som här.
Har kört merparten av mitt körkortsliv i Göteborg, och det är en ENORM skillnad på trafikrytmen och hänsynstagandet mellan dessa städer. Tycker inte bara jag utan flera med mig. (vänner och bekanta)

Och jag som tycker att just Göteborg är hopplös att göra i just för att ingen visar hänsyn!

Sen om Stockholm sticker ut på den bra sidan vet jag inte rikitigt. Men stockholmarna klarar iaf av att behärska blixtlåsprincipen..

Fast även vinterdäck har sina begränsningar och till tunga fordon blir det inte med dubb.

Jag har bott i stockholm i 16 år (flyttade dit från buschen) och lärde mig snabbt att bara man använder blinkers så kommer man undan med det mesta,stockholmstrafiken är lättkörd om det inte kommer snö,för då kommer problemen som ett brev på posten.
Nu är jag tillbaka i buschen (skaraborg) och närmaste storstad är götet,och jag håller med den som sa att det är en mer svårkörd stad.

Och om jag gör en "stockholmare" i min egen stad så blir det total förvirring o kaos,så ingen blixtlåskörning med blinkers på landet för det funkar inte :D

Ni kanske är så vana vid en viss rytm att ingen annan passar er?

(Hehe jag har stött på Göteborgare som blivit förbannade bara jag öppnar munnen iom att jag tydligen har ngt slags snorkig mellansvensk Ua dialekt.)

Jag har kört lite varstans och det har känts ungefär jämförbart. Utom när man kör på helgerna då det vanligen är lite skumt. (Just ja, jag har faktiskt gjort folk förbannade när jag kört i Göteborgsområdet en gång, på en smal 70 väg mot Smögen, där jag blev omkörd hela tiden i 120, otäckt).

Senast ändrad:

Sen om Stockholm sticker ut på den bra sidan vet jag inte rikitigt. Men stockholmarna klarar iaf av att behärska blixtlåsprincipen..

Under de tio år som jag kört bil i Stockholm så har blixtlåsprincipen fungerat klockrent varenda gång den behövt tillämpas - till skillnad från noll gånger den(borde) behövt tillämpats på andra ställen. Min bror som bor i Malmö tycker att det är fantastiskt behagligt att köra i Stockholm; folk bereder ju faktiskt plats åt en om man blinkar för att man vill byta fil! Ett ex till mig som är britt och kört en hel del i London bara skrattar när någon påstår att det är svårt att köra i Stockholm; han är helt fascinerad över hur artiga folk är i trafiken.

Sedan finns det naturligtvis en del idioter, inte minst filhoppare, men överlag så är det väldigt lättkört i Stockholm. Vad gäller användningen av blinkers så är den inte alltid perfekt men avsevärt bättre än häruppe.

Mmm jag tycker mig ha märkt det, ju större stad desto större respekt för blinkers.

(Vilse med nytt körkort utanför Paris en gång, en 13 åring som vägvisare (-jaa! sväng ditåt! nu!) blev jag räddad av det. Blinkade, alla stannade (2 filer till vänster om mig, varav jag borde varit i den längst vänster och 3 filer av de 6 rakt framifrån som var berörda, jag svängde.) (Men jag har inget statistiskt underlag på det :p)

Senast ändrad:

Folk flyttar sig inte alltid faktiskt, men tillräckligt ofta, 80%, för att det ska vara enkelt att ta sig ngnstans. (och vem vet, de enstaka exemplar som tycker de behöver vara en bil längre fram kanske reste dit ngnannanstans ifrån).

Bara en sådan sak som en tidigare diskussion här på forumet om folk som tyckte det var helt och hållet den som körde på påfart till en motorvägs problem om de kom upp eller inte. Det bereds praktiskt taget alltid plats! (och gjorde det inte det skulle man inte komma upp helt enkelt).

Jag gillar filhoppare lite grann. Om min fil går i sirap och filen bredvid går snabbt så är jag bara glad att bli av med några. Annars skulle man ju stå still resten av dagen.

Däremot gillar jag inte påfartshopparna. De som i en kö kör upp vid en mack i högsta kareta och sedan på vägen igen 500 m längre fram. Man kommer ingenstans när de ska blixtlåsa sig in, varannan bil.

Senast ändrad:

*kl*

Det jag tycker är komiskt är att SMHI och de stora dagstidningarna (som alla säger att de inte läser, men gör det iallafall) varnade för ovädret som skulle dra över stockholm redan dagen innan det var dags. Man gick ut med att det kommer bli en klass 2-varning över hela Stockholmsområdet på onsdagen. Så här definierar smhi sin klass 2-varning
Klass 2: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV

Detta till trots så SKA stockholmarna ut med sina bilar, för att åka och jobba, för att handla, för att lämna barnen på dagis osv.. Det resulterar i flera timmars bilköer, folk som sitter fast i snödrivor eller annars inte tar sig fram.. Man måste väl kunna lista ut att det faktiskt blir störningar i ett redan överbelastat vägnät, när det vräker ner snö i de mängder som kom. Samtidigt så ser ju alla "som bara skulle åka och handla" till att plogbilarna inte tar sig fram, eftersom vägarna redan är belamrade med bilar. Vi brukar också ha rejäla snöstormar, där det faller mängder med snö.. det som händer häruppe är att man ser till att slippa ta bilen. Många försöker jobba hemifrån, eller blir så illa tvungna att stanna hemma för att man inte tar sig någonstans - för vägarna är igensnöade.

Självklart förstår jag att folk som jobbar med viktiga samhällsfunktioner ska vara på jobbet, men de som har möjlighet att jobba hemifrån borde göra det just den dagen...

Ni kanske är så vana vid en viss rytm att ingen annan passar er?

(Hehe jag har stött på Göteborgare som blivit förbannade bara jag öppnar munnen iom att jag tydligen har ngt slags snorkig mellansvensk Ua dialekt.)

.

Nja, nu är jag alltså inte stockholmare bara för att jag råkar bo där sen några år tillbaka så jag känner inte att jag tillhör kategorin "er". Jag bara ondgör mig på att trafiken - åtminstone i söderort - är under all kritik väldigt många dagar i veckan.

Jag är alltså göteborgare i grund och botten och känner stor skillnad körmässigt städerna emellan. Blixtlås fungerar inte när man ska ut på 73:an på morgonen. Blinkers finns inte på andra bilar som kommer på helt plötsligt att dom ska ner i tunnlarna och ryggflåsare på centralbron tillhör daglig körning.

Så var det inte i göteborg. När jag bodde där.
Jag har väl hamnat i ett totalt odugligt område i stockholm då :cool:
Oavsett snö eller barmark.

Skit samma. Nu skiner solen och vägarna töar och blir körbara igen. Bara till att ladda om till nästa veckas "omfattande nederbördsområde" som väntas dra in över stora staden, om man ska tro AB.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar