Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Och jag fick för mig att Klass 2 var den lägsta graden :o så jag förstod från början inte var sambon gnällde om när han inte lyckades ta sig hem från jobbet. Jag satt hemma coh var stressad för han skulle avlösa mig så jag kunde åka till mitt jobb. Tittade ut efter ett par timmar och insåg att det skulle ta mig lika lång tid att skotta fram bilen som att ta mig till jobbet så jag gav upp tanken helt och hållet.

Jamen då måste det stämma bra och vara en allmängiltig sanning. Speciellt eftersom ditt påstående stöds av dina vänner och bekanta:grin:

Precis!

Jag är yrkesförare och har varit det större delen av mitt körkortsliv (snart 30 år) och har kört mest inom västsverige och jag vill påstå att de som "outstanding" är sämst på att visa hänsyn i trafiken är just göteborgare.

Speciellt om du blinkar när du vill byta fil. Då klumpar göteborgarna ihop sig och släpper inte in dig. :eek:

Okej, tågen går inte, bussarna går inte, bilarna ska vi inte ta som vanligt, lite knepigt att cykla i en halvmeter snö. Då får vi nog stänga samhället helt.

Jag är garanterat umbärlig på mitt jobb men jag vill nog gärna ha sjukvårdspersonal och ordningsmakt på sina poster, om jag får välja.

Sparkstötting, någon? Snöskotrar är ju inte direkt jättevanliga i stockholmstrakten dessvärre.

Nä men precis. Jag tror dessutom att vi som tog bilen i förrgår hade störst chans att öht ta oss till och från jobbet, iaf om man åkte i vettig tid. Jag åkte till jobbet 06.15 men det tog ändå 1.20 min att ta sig fram (normalt ca 25-30 min) och över timmen hem och då åkte jag ändå hem redan vid 14-tiden för att ha en chans att slippa eländet när alla ska hem samtidigt.

Vad gäller snöskoter så är det tydligen olagligt att åka med i sthlm. Sthlmspolisen hade skrivit på facebook att man får inte köra snöskoter på allmän väg så det går ju bort och inte heller i terrängen hur som helst utan bara på anlagd skoterled och någon sådan varken finns eller planeras i sthlmsområdet så enligt polisen är man i sthlmsområdet anvisad till motorstadion med sin snöskoter.

Bilden från Stockhom är ju inte heller speciellt trolig, Solna plogar ju inte ens när det snöat i veckor (även om de måste ha hittat en plogbil i onsdags em osannolikt nog), varför skulle Stockholm köra en plogbil i det där?

Nej det hade de inte. Jag jobbar i Solna och kom knappt från parkeringen på jobbet och när jag till sist gjort det så insåg jag att varken frösundaleden eller E4/E18 mellan karolinska och Bergshamra var plogad. Folk körde i 20 km/h vilket gör det hela ännu värre för man riskerar ju att fastna i snömodden utan fart :eek: vilket några med uppnbarligen för dåliga däck hade gjort...

Stockholmare suger på bilkörning. Man måste köra åt dom. Har bott på flera ställen i sverige och ingenstans blir man så upprörd på dåligt trafikhyfs som här.
Har kört merparten av mitt körkortsliv i Göteborg, och det är en ENORM skillnad på trafikrytmen och hänsynstagandet mellan dessa städer. Tycker inte bara jag utan flera med mig. (vänner och bekanta)

vilket sätt kör sthlmare sämre då?

Självklart förstår jag att folk som jobbar med viktiga samhällsfunktioner ska vara på jobbet, men de som har möjlighet att jobba hemifrån borde göra det just den dagen...

Och hur många tror du har den möjligheten då? Jag tror faktiskt att det bara är en mycket liten minoritet som har den möjligheten...

*kl*

Det jag tycker är komiskt är att SMHI och de stora dagstidningarna (som alla säger att de inte läser, men gör det iallafall) varnade för ovädret som skulle dra över stockholm redan dagen innan det var dags. Man gick ut med att det kommer bli en klass 2-varning över hela Stockholmsområdet på onsdagen. Så här definierar smhi sin klass 2-varning

Detta till trots så SKA stockholmarna ut med sina bilar, för att åka och jobba, för att handla, för att lämna barnen på dagis osv.. Det resulterar i flera timmars bilköer, folk som sitter fast i snödrivor eller annars inte tar sig fram.. Man måste väl kunna lista ut att det faktiskt blir störningar i ett redan överbelastat vägnät, när det vräker ner snö i de mängder som kom. Samtidigt så ser ju alla "som bara skulle åka och handla" till att plogbilarna inte tar sig fram, eftersom vägarna redan är belamrade med bilar. Vi brukar också ha rejäla snöstormar, där det faller mängder med snö.. det som händer häruppe är att man ser till att slippa ta bilen. Många försöker jobba hemifrån, eller blir så illa tvungna att stanna hemma för att man inte tar sig någonstans - för vägarna är igensnöade.

Självklart förstår jag att folk som jobbar med viktiga samhällsfunktioner ska vara på jobbet, men de som har möjlighet att jobba hemifrån borde göra det just den dagen...

Sa ... VEM skulle stanna hemma? Skolor och dagis var oppet ... larare behovde komma, sjukvards personal maste komma till sjukhusen. VEM kan stanna hemma och inte fa betalt den dagen?

Dessutom maste jag bara saga att om i runda tal en million manniskor ar ute pa vagarna sa maste de ligga betydligt narmare varandra och korta avstand innebara mer "fender benders" och genast ar det kaos en dag som den ni uppenbart hade.

Sa ... VEM skulle stanna hemma? Skolor och dagis var oppet ... larare behovde komma, sjukvards personal maste komma till sjukhusen. VEM kan stanna hemma och inte fa betalt den dagen?

Jobba hemifrån var förslaget, inte stanna hemma och vara ledig. I Stockholm City finns det väldigt många som skulle kunna göra det utan problem en dag. Och som Kivina sa så gäller det inte viktiga samhällsfunktioner.

Jag tror faktiskt inte att det är särskilt många som skulle kunna arbeta hemifrån. Under de dryga 15 år jag haft arbete så har jag haft en sådan tjänst vid ett enda tillfälle under en begränsad period. Då var det dessutom bara en del arbetsuppgifter jag kunde utföra hemma.

Stockholmare suger på bilkörning. Man måste köra åt dom. Har bott på flera ställen i sverige och ingenstans blir man så upprörd på dåligt trafikhyfs som här.

Så flyttar man till Stockholm blir man automatiskt en sämre bilförare och visar sämre hänsyn? Eller gäller det bara de som är uppväxta i / tagit körkort i Stockholm? Det är ju en ganska stor andel som är inflyttade menar jag...
Jag kan inte förstå det eviga 'alla stockholmare är...'. Om 10% kör illa, så märks det tydligare om det är 100 000 personer på vägen än om det är 100. Av många anledningar. Man blir inte automatiskt dum i huvudet av Stockholmsauran, liksom.

Jag är glad att så många hjälper varandra när kaoset bryter ut, ger varandra skjuts och hjälper till med grävandet i snön. Oavsett var de kommer ifrån. Varför hacka på varandra jämt? Har sett korkade facebookstatusar idag åt båda hållen, än klagar man på stockholmare och än på alla dumma lantisar som inte fattar hur det blir i stadstrafik (och 'vi ger er minsann pengar' och andra korkade saker), varför måste det hålla på så?!

Jobba hemifrån var förslaget, inte stanna hemma och vara ledig. I Stockholm City finns det väldigt många som skulle kunna göra det utan problem en dag. Och som Kivina sa så gäller det inte viktiga samhällsfunktioner.

Jag hade absolut kunnat göra det, men jag insåg faktiskt inte hur illa det skulle bli. När jag åkte vid 6 var det fortfarande hyfsat, och jag hade vabbat dagen innan och hade ärligt inte läst i tidningarna om snökaoset. Jag hade mest tanken på hur mycket jag hade att göra på jobbet. Hade jag vetat om kaoset hade jag stannat hemma! Men där får jag ju skylla mig själv som inte hade uppdaterat mig... men vi passade på att ha en spontan-afterwork, och jag sov på hotell 50 meter från jobbet så jag drabbades inte så hårt ;)

Men sluta nu, det har jag väl ändå inte påstått. Läs inte text nu som fan läser bibeln. MIN personligt, egentolkade, egenupplevda egenvinklade uppfattning är att 08: or KÖR SÄMRE ÖVERLAG än tidigare städer jag bott i. End of story. Vissa andra har andra upplevelser. Fine.
Kan omformulera helt och full för att göra alla glada = Bilar befinnande sig på vägar som är anlagda i närområde till Stockholmstrakten oavsett var f*n föraren kommer ifrån kör sämre överlag vad jag upplevt innan.

Kan vi lämna detta nu?

Senast ändrad:

Det kan jag inte säga så mycket om, jag har aldrig kört i Söderort, annat än för att blåsa förbi mot Nynäshamn ;)

Jo jag erkänner mig skyldig. Men jag kan inte jobba hemma tyvärr, även om jag säkert hade kunnat "jobba hemma" men det står det inget om i mitt avtal :p. Däremot hade jag kanske kunnat ringa in och säga, tja jag vet inte vad man säger egentligen. Tar föräldraledigt lite plötsligt? Tjänstledigt? men båda ska man eg söka om i förväg.

Men jag trodde det skulle falla 30 cm på natten och sedan vara klart på dagen. Jag läser nog inte väderleksrapporten som jag borde.

Jag vågade inte åka 14. Jag hade hela E4 framför mig och det snöade så man såg inte ett husen på andra sidan utanför fönstret. Jag åkte klockan 17 (efter att vi alla grävt fram varandras bilar). Då hade de lustigt nog plogat Frösundaleden, men inte E4 tyvärr då.

Det var rätt beslut, det var knappt en människa ute och körde, tomt (läs kunde köra vid första grönljusomslag) fram till E4. Där det var folk som vanligt såklart.

(Tog mig 1 timma att åka till Kista på morgonen och så en timma från Kista till Solna. Faktiskt bara en timma mer än en fredag.).

Senast ändrad:

Statistiknörden är här! *manteln fladdrar i nordanvinden*

Någon dristade sig till att jämföra trafiksituationen i Stockholm med Karlstad. Det blir en smula konstigt när man ser till förutsättningarna. Folkmängden enbart i Stockholmskommun första kvartalet 2012 var 868 141, i Karlstads kommun 86 353. Befolkningstäthet: 3597/kvadratkm respektive 2035.

De här siffrorna blir mer intressanta om man ser till antalet registrerade fordon vid årsskiftet 2011/2012. Jag har valt att endast ta med personbilar, lastbilar och bussar. Enbart i Stockholms kommun finns 365 715 fordon av dessa slag. Tar man med kranskommuner(jag har räknat bort Södertälje, Nykvarn, Nynäshamn, Sigtuna, Österåker, Vallentuna, Norrtälje och Vaxholm trots att många boende här pendlar till Stockholm) så uppgår antalet registrerade fordon till över 800 000.

I Karlstads kommun är motsvarande siffra 44 757.

Vad gäller snöröjning så är det inte bara mycket större vägarealer som ska plogas - man kan göra en jämförelse över kommunarean här också; Stockholms kommun har en area på 187 kvadratkilometer(tätorten på hela 382), Karlstad blygsamma 30. Snöröjningsarbetare och -fordon måste dessutom ta sig till de ställen där situationen är mest akut.

Jag misstänker att man får fram liknande siffror om man jämför med valfri norrlandsstad.

Jag håller med. Jag bodde i stockholm city i 3 år, i solna 2, uppväxt en bit norr om stan och ingen större stad jag kört i är lika enkel som stockholm (och ja, jag har kört mkt, både i europa och i de flesta större städer i sverige från Umeå i norr till malmö i söder).
Jag tycker stockholmare kör bil bra, jag märker ju själv att jag kör bil i stadsmiljö betydligt säkrare än många av mina vänner som enbart kört i mindre städer. Dessutom är jag en fena på att fickparkera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar