Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

:D Trevligt med en förklaring. För ett ögonblick trodde jag att du var full. Strax efter lunch en torsdag.

Ja, jag kom på att det kanske vore säkrast med en förklaring där:o;)

Det hade varit roligare att vänta lite med förklaringen men jag ska strax ta på mig snöskorna, binda änden av ett garnnystan vid dörrhandtaget och ge mig ut i Göteborgsvintern. Man vet ju aldrig om jag kommer tillbaka.

Senast ändrad:

Men idag så verkar det vara lagom kaos i linköping också. Lokaltrafiken "går utan tidtabell" ...

Fast det gör den ju alltid. :D Går utan tidtabell alltså. Det finns till och med en avhandling i transportekonomi som beskriver lokaltrafiken i Linköping som ett exempel på uselhet.

Lite trådkap oh heliga buke!

Vad tror ni om att åka och hämta PV på Arlanda om några timmar?! 288 till Uppsala och sen E4an? Vågar man sig det, bussarna vet man ju inte om dom går?!

Ska du åka bil eller buss? Vägarna är rätt bra enligt sambon (som jobbar på Arlanda), till och med 273 över Almunge. Bussarna verkar gå men har förseningar.

Bussarna går, så måste du inte är det bättre att stanna hemma. Igår körde de enstaka turer även på 811 framåt kvällen, b la en fd kollega körde.

<snip>

Och som en en del säger, vi visste ju om snöovädret innan! Ja men, skulle de ploga i förebyggande syfte? :grin: Det går ju inte att åka ut förrrän snön och blåsten är ett faktum.

:rofl:

Jag tänkte mer på allvarliga händelser, då är man strandsatt ute på landet. Direkt efter stormen Gudrun tex så kunde vi inte ta oss någonstans alls och varken fast telefoni eller mobiltelefoni fungerade. Så behöver man akut sjukvård så är man körd. Visst sånt händer extremt sällan men ändå så kan man vara rätt utsatt på landet.

Och anda var Gudrun "bara" en storm och kom inte upp i mer an Orkan (categori 1) vindar mer an pa ett stalle i Sverige. Orsaken att det blev sadana skador handlar ocksa om att det hander sa pass sallan att man inte kan forbereda sig tillrackligt. Har i South Carolina lamslas samhallet om det overhuvudtaget snoar en endaste mm (det hander kanske vartannat ar att det snoar) ... men en tropisk storm forvantar vi oss inte nagra storre skador fran.

Jag kom just ihag nar vi tillbringade en vinter i Ramsbottom for manga ar sedan ... Det snoade ett handfull ganger den vintern och snorojningen bestod av nagra gubbar som skot gummiskrapor efter vagen och nagra fler med spadar som, varje gang gummi skrapan korde fast, skyfflade bort strangen som bildats.:rofl: Det kandes som om snon smalte fortare an de fick bort den lilla snon som kom.:grin:

Fast det gör den ju alltid. :D Går utan tidtabell alltså. Det finns till och med en avhandling i transportekonomi som beskriver lokaltrafiken i Linköping som ett exempel på uselhet.
Det är inte uselhet utan framsynthet. Titta bara på utvecklingsländerna, bussen kommer alltid NÅN gång och det funkar ju kanon utan tidtabell och folk kommer dit dom ska. :D

För att spinna vidare på påståenden att trafikkaos bara existerar i Stockholm och att kaos är överdrivet när det är klass 2-varning:

Trafikkaos i Norrbotten och Västerbotten efter 30 cm snö.
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?articleid=5081648

Mer trafikkaos i Luleå:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=4949712

Trafikkaos i Västerbottens inland
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/2012/11/08/trafikkaos-i-vasterbotten

Trafikkaos i Jämtland under klass 1-varning (klass 2 i Sthlm igår)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11918645.ab

Trafikkaos med topp i trafiken med inställda tåg under klass 2-varning i Norrland
http://www.expressen.se/nyheter/stormen-orsakar-trafikkaos/

Trafikkaos utanför Sundsvall:
http://allehanda.se/start/harnosand/1.5351246-snoovader-orsakade-trafikkaos-pa-e4?m=print

Jag kan hålla på ett tag till men det kanske bara är snökaos i Stockholm som är roliga att skratta åt..

:bow::bow::bow::rofl:

Det är inte uselhet utan framsynthet. Titta bara på utvecklingsländerna, bussen kommer alltid NÅN gång och det funkar ju kanon utan tidtabell och folk kommer dit dom ska. :D

Nu påminner du mig om ett tillfälle som fick mig att skämmas. Jag stod i Linköping och väntade på bussen tillsammans med en av mina studenter. Bussen var försenad och jag muttrade (nåja, ska jag vara ärlig så beklagade jag mig rätt ingående) något om att det alltid med bussarna i Linköping. Studenten svarade att i Columbia (som han kom från) så ställde man sig vid vägen tidigt på morgonen och hade man tur så kom det någon buss innan dagen var slut.

*kl*

Förlåt, jag förstår att väderläget har varit jobbig för er idag, men den här bilden är lite kul ;)

28756_10151207161448197_1248356514_n.jpg

Fast jag borde faktiskt ta en bild på min gata för den liknar mer den vänstra än den högra och det är på Kungsholmen i Stockholm. Vi fick 40 cm igår.

KL

Som söderortsbo var onsdagens KAOS det andra värsta jag upplevt i mitt korta liv. Det första var 17 November 1995 i Göteborg (vilket man tänker tillbaka på med nostalgi för det var så häftigt på nåt sätt). Roligt med bilderna på DN´s hemsida som det länkades till lite tidigare, för dom är ju tagna på morgonen innan ovädret drog igång...:grin:

Dagis hade planerat stängt och det var ju rätt dag att välja för vi kom inte utanför dörren. Maken jobbade i Tyresö Strand och skulle vid lunchtid köra 8km hem, det tog honom 2 timmar. Mycket van bilförare med bra däck på bilen.
Tillbringade eftermiddagen med att försöka göra en insats med spaden, och tumstocken visade var vi än mätte på tomten mellan 60-70cm snö. Då inte drivorna räknat. SMHI hade varnat för kanske 3 dm snö, men vi fick alltså 6-7dm. Liite svårare att hinna med att hantera.
Arlanda plogade i onsdags undan 200 000 m3 snö. Det är nästan hela föregående vinters volym samlat på en dag.

Så jo, vi kan nog hävda att det var kaos i Stockholm i onsdags. Och jag välkomnar alla norrlänningar att komma hit och köra en sträcka från punkt A till punkt B och se hur kul det är.
Kör inte i diket, behåll humöret, få inte hjärtat i halsgropen när du håller ratten rak men vinden flyttar bilen 1,5 m åt sidan rakt mot en grupp människor, undvik de tusentals fotgängare som finns som försöker pendla till sina jobb och gör inga bredställ i korsningarna är ni snälla, ni blockerar trafiken :p.
Välkomna till sveriges största stad!

KL
Så jo, vi kan nog hävda att det var kaos i Stockholm i onsdags. Och jag välkomnar alla norrlänningar att komma hit och köra en sträcka från punkt A till punkt B och se hur kul det är.
Kör inte i diket, behåll humöret, få inte hjärtat i halsgropen när du håller ratten rak men vinden flyttar bilen 1,5 m åt sidan rakt mot en grupp människor, undvik de tusentals fotgängare som finns som försöker pendla till sina jobb och gör inga bredställ i korsningarna är ni snälla, ni blockerar trafiken :p.
Välkomna till sveriges största stad!

Det mest komiska med den här diskussionen är hur upprörda många Stockholmare blir av att några lantisar tar sig ton och skojar om deras förmåga att köra bil. För mig, som nästan dagligen kör i Stockholm, så måste jag ändå säga att det faktiskt finns fog för kritiken. Jag körde både igår och i förrgår och det som utmärker Stockholmstrafiken är att man oavsett väglag och hastighet ligger alldeles bakom framförvarande fordon. I förrgår hade jag en bil som låg max 1 m bakom mig när jag körde 70 km/h på en vägbana som bestod av hårdpackad snö och is. Det är som upplagt för att olyckor ska ske.

Jag tycker inte att det är så komiskt. Jag sov på hotell vid jobbet för att jag inte kom hem, och när jag nämnde det för kamrater som inte bor i min närhet, så fick jag väldigt många lustiga kommentarer om hur det skulle fungerat i deras stad och skrattade åt stockholmare som inte kan hantera några snöflingor. Att stå i kaoset och inte komma hem är liksom inte så jäkla kul, och det var inte så lite snö, och tåget gick inte.
Vi hade barn här i närheten som fick somna på dagis, deras föräldrar kom mitt i natten. Det var inte heller så skoj.

Om man tittar på mängden bilförare i Stockholm (som naturligtvis ÄR mer ovana vid snö än de som bor i mer snörika områden) så räcker det med någon enstaka dålig förare för att det skall få stor påverkan. Ute på en landsväg utan trafik kan det köra någon värdelös bilförare utan att det direkt märks.
Att köra inne i stan i rusningstrafik är nog lättare för en van stadsbo än för någon som är van att köra bil långt ute på landet. Det är inte så konstigt, och vissa uppför sig som skit och 'skrämmer' ovana bilförare inne i stan och skrattar åt att de är lantisar. Det är inte heller roligt, det är farligt och respektlöst.

Jag fattar inte varför det är så roligt, helt enkelt. Speciellt inte exakt samma skämt år ut och år in med toppar då det sker jobbiga situationer i stan.

På Arlanda ska man i förrgår ha röjt 80 proc av den snömängd man normalt röjer under en hel vinter.

Jag blir inte särskilt upprörd, rycker mest på axlarna åt landsbygdsbors oförmåga att tänka längre än deras egen uppfart räcker. Tycker också att stockholmare är sämst i sverige på att köra bil, sämst på att visa hänsyn, hålla avstånd, högerregeln, väjningsplikt, blixtlåsprincip, you name it, they dont have it!
Men det har ingenting med just underlaget att göra. Kommer det 6 dm snö får inte alla bilar plats att slira runt samtidigt. Då är det inte roligt.
Idioter finns överallt inte bara i stockholm. Det är fruktansvärt uttjatat nu men kaoset i stockholm beror till största del på befolkningsmängden, inte körförmågan.

(har bott på landsbygden också och det blir liksom inte samma kaos när man hamnar i diket och man får vänta en halvtimme på att det ska puttra förbi nån som kan assistera ;))

Ser fram emot helgen och all pulkaåkning, för det är ju härligt med vinter - i år igen! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar