Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Gud vad fånigt. Här är det fläckvis snöfritt, fläckvis max en centimeter och vägen är snorhal.

Självklart blir det mer "kaos" i områden där det rör sig tusentals gånger fler bilan än i norrlands inland. Det är verkligen äckligt hur en del spyr skit över stadsfolk.

Fattar du hur mycket mer vägröjning det finns i tex Stockholm jämfört med Norrland per mil väg?! och ändå blir det kaos... och ja, här i Dalarna finns det de som blir hysteriska när det snöar också, det är inte enbart ett stadsfenomen. MEN jag har sett folk i Stockholm TVÄRNITA med sommardäck på is och jag är ledsen men då är man en idiot. Kör man dessutom som man kör i staden på en snöig och delvis isig väg i Norrland så får man faktiskt skylla sig själv om man hamnar i diket.

För att tillägga så är de 130 000 pendlingsresorna in och ut ur länet. Pendlingsresor inom länet är inte medräknade.

Fattar du hur mycket mer vägröjning det finns i tex Stockholm jämfört med Norrland per mil väg?!

Det där vet inte jag, men det vore väldigt intressant med lite statistik så den får du gärna komma med! :) och då bör man ju rimligtvis ta hänsyn till hur fort ett röjningsfordon kan färdas med hänsyn till infrastrukturuppbyggnad och trafikmängd. Och givetvis endast vägar med statlig eller kommunal huvudman.

Det är säkerligen fler vägmeter i Norrland. Men det vore intressant att veta hur man räknat! :)

Senast ändrad:

För att tillägga så är de 130 000 pendlingsresorna in och ut ur länet. Pendlingsresor inom länet är inte medräknade.

Det är klart resorna inom länet spelar roll! Såg att du skrivit 2,2 miljoner kollektivresor per dag. Plus bilåkarna. Oerhörda mängder människor som ska fram till sina jobb och skolor i tid.

Ja men det blir ju det! Jag vet inte om man kan förstå det när man aldrig varit i ett kaosande stockholm, men problemet är att om något händer någonstans som stoppar upp trafikrytmen så slår det på hela vägnätet mer eller mindre.
Här nere har vi haft vissa problem med långtradare i ett körfält utanför stan, men det gör bara att det går lite lite långsammare för de i sammanhanget fåtal som ska förbi, jag som kör åt andra hållet märker inte av det alls.
I stockholm hade det skapat en kedjereaktion som han gjort att jag blivit stillasittande i bilkö en bra stund.

Exakt, det räcker gott med att en person segar förbi en långtradare i 90 på motorvägen för att det ska bildas någon kilometer av halvpropp.

Är ett körfält avstängt så handlar det om timme stillastående kö, speciellt om man har oturen att ha hamnat på vägen EFTER att körfältet öppnats igen. Då kan kön bestå hela vägen hem.

Kaos i sthlm...men skulle det hända i karlstad skulle det knappast vara på det viset ...då skulle alla komma till jobbet i tid .

Det här kaoset stängde all busstrafik i Uppsala också. Det är alltså snö upp till navkapslarna på de mest välanvända vägarna. Det handlar inte om snösträng mellan svarta hjulspår eller vägarna är vita men snön platt. Alla vägar inklusive E4 är som en uppkörd parkeringsplats. På sina ställen har bilen uppkörd snö upp till magen. Det kräver lite startsträcka och hastighet för att ta sig igenom alls, detta inklusive E4 (en väg där man aldrig kan köra med helljus mer än ngn km, även 3 på morgonen ligger du nära bilen framför).

Min spade har grävt fram sex bilar och en postlastbil idag. 4 av dem och postlastbilen utanför jobbet. Lastbilen stod mitt i gatan och hade stannat för att lämna paket till kontoret. Vi grävde fram den, mitt i körfilen, den hade uppkörd, knölig, kramsnö upp till magen.

Jag betvivlar att de har snöröjning alls i Solna tex. Normalt snöröjer de inte alls och låter två körfält gå ihop till ett framåt vintern. Idag hade de till min stora chock faktiskt kört en plog längs en av huvudlederna.

Haha, ja det märks att den här stan inte riktigt är planerad för snö (eller biltrafik över huvud taget iof:angel:). Finns en stoooor, fin backe mitt i Uppsala också men där har dom lagt i värmeslingor så är aldrig några problem med bussarna där (eller var inte i alla fall innan jag flyttade därifrån.)

Det är och var jämt stillastående bussar i Carolinabacken vid plötsligt mycket snö, jag lät bli att köra förbi där idag för jag var rädd att fastna bakom en buss. Men dumt tänkt egentligen för det körde ju inga bussar i Uppsala idag efter 17. När jag var student gick vännerna ett flertal gånger ut till SLU när det snöat mycket iom att Carolinabacken var körd. Värmeslingorna är super men de hinner inte riktigt med vid mycket snö.

Fattar du hur mycket mer vägröjning det finns i tex Stockholm jämfört med Norrland per mil väg?! och ändå blir det kaos... <snip>

Jag kanner en kille som kor snoplog i Stockholm ... I dag sag jag pa FB att han hade tankt sova lite emellan passen, men rakade sitta fast (I vag skrapan tror jag) pa Essingeleden med koer till Sodertalje efter att en lastbil fastnat/kort av vagen/eller pa annat satt blockerat en fil av vagen.

Jag hörde på radion om en kille som suttit i kö på E18 mellan Stockholm och Norrtälje. En sträcka på drygt 6 mil hade hittills då tagit 3,5 (!!) h eftersom lastbilar blockerade E18. Folk satt i kö i flera timmar. Skoj :crazy:

Sen är det lite intressant att läsa att bara för att det är Stockholm så skrivs det mer i media. Ja, för det har inte stått nått om stormarna som lamslog halva Småland? Om snökaoset i Västergötland (Göteborg?) för nått år sen? Stormen som rev ner byggnadsställningar och annat i Malmö?
Stockholm var förövrigt det ända stället i Sverige som hade klass 2-varning denna gång, den sätts inte för att det är Stockholm utan för att det väntas väder som motsvarar en sån. Så självklart var det mer kaos i Stockholm än i resten av landet idag, precis som det hade varit mer kaos i Norrland om det varit en klass 2-varning där.

Jag hörde på radion om en kille som suttit i kö på E18 mellan Stockholm och Norrtälje. En sträcka på drygt 6 mil hade hittills då tagit 3,5 (!!) h eftersom lastbilar blockerade E18. Folk satt i kö i flera timmar. Skoj :crazy:

Ja, den där vägen var hopplös. En bekant satt fast där, i en buss som skulle gått till Rimbo men eftersom det tog så lång tid fick föraren inte köra längre så istället skulle han bara köra till Norrtälje. Men inte ens dit kom de fram, min bekant gav upp tillsammans med nån mer från bussen och gick därifrån till nåt ställe där de blev hämtade av bil.

Visst bor jag i göteborgs innestad så skulle jag säkert klara mig utan vinterdäck överhuvdtaget eftersom jag skulle kunna ta spårvagn eller buss om jag ska någonstans de dagar det är vinterväglag.

Och bor man som jag, 15 km fågelvägen från Göteborgs innerstad och jobbar på udda tider, är man tvungen att ha dubbdäck ;)

För det fryser på och blir isbark när de saltar på modden när det är -7ºC eller kallare. Ofta åker jag till eller från jobbet INNAN snöröjningen ens kommit på tanken att ge sig ut.

Senast ändrad:

Och bor man som jag, 15 km fågelvägen från Göteborgs innerstad och jobbar på udda tider, är man tvungen att ha dubbdäck ;)

För det fryser på och blir isbark när de saltar på modden när det är -7ºC eller kallare. Ofta åker jag till eller från jobbet INNAN snöröjningen ens kommit på tanken att ge sig ut.

Ja dubbdäck är bra! ;) Vi har varit glada för våra dubbdäck de gånger vi har varit i göteborg vintertid med bilen! :D

Vad hjälper det när de fastnar i bilköer, bakom lastbilar osv. Dessutom är det inte tomma vägar de ska röja... Antalet människor som rör sig i storstadsområden ställer till med problem, så är det bara. Man kan inte jämföra trafiksituationen i Stockholm med Norrland och säga att snörljarna i Sthlm är sämre.
Igår blåste det dessutom igen nästan på en gång.
Snitthastigheten på e4an norrut från Uppsala var ca 65km/h beroende på riktigt dålig sikt, inte snödjup.

Sen är det lite intressant att läsa att bara för att det är Stockholm så skrivs det mer i media. Ja, för det har inte stått nått om stormarna som lamslog halva Småland? Om snökaoset i Västergötland (Göteborg?) för nått år sen? Stormen som rev ner byggnadsställningar och annat i Malmö?

Tittar man på riksnyheter så rapporteras det mer om Stockholm än om andra delar av landet. Det är inte så konstigt för det är ju där de flesta journalisterna finns. Lite irriterande ibland med denna Stockholmsfixering men man vänjer sig.

Sen är stadsbor (inte bara i Stockholm) mer krävande och mindre vana vid att anpassa sina liv till vädret tycker jag.

Det är svårare att anpassa sig i stan när det inte finns alternativ. Man blir mer låst och mer känslig. Där jag bor nu har vi maskinpark så vi kan ploga själva. Vi har alternativa värmekällor och eget vatten osv. Det är lättare att ta sig till jobbet i stan än att jobba, sådana här dagar. Idag stannar jag faktiskt hemma då jag går en kurs som medger det. Himla skönt! :D

Det är svårare att anpassa sig i stan när det inte finns alternativ. Man blir mer låst och mer känslig. Där jag bor nu har vi maskinpark så vi kan ploga själva. Vi har alternativa värmekällor och eget vatten osv. Det är lättare att ta sig till jobbet i stan än att jobba, sådana här dagar. Idag stannar jag faktiskt hemma då jag går en kurs som medger det. Himla skönt! :D

Både ja och nej. I stan kan man ofta gå och handla och uträtta andra ärende. De i småstäder har det ofta enklast för där är det ganska vanligt med gång och cykelavstånd till dagis, jobb osv.

Händer det något verkligt allvarligt är man mycket mer utsatt ute på vischan men det är ett val man gör.

Sen bygger vi mer och mer upp hela samhället på att vi pendlar allt mer och allt längre. Vi binder ihop regioner så att det skall gå att pendla längre avstånd. Givetvis blir vi då sårbara vid tex oväder.

Både ja och nej. I stan kan man ofta gå och handla och uträtta andra ärende. De i småstäder har det ofta enklast för där är det ganska vanligt med gång och cykelavstånd till dagis, jobb osv.

Händer det något verkligt allvarligt är man mycket mer utsatt ute på vischan men det är ett val man gör.

Sen bygger vi mer och mer upp hela samhället på att vi pendlar allt mer och allt längre. Vi binder ihop regioner så att det skall gå att pendla längre avstånd. Givetvis blir vi då sårbara vid tex oväder.

*Kr*
Var befinner sig kaoset nu:confused: Enligt SMHI skulle det dra sig uppåt Sundsvall idag

28756_10151207161448197_1248356514_n.jpg

:rofl: say no more.

Kl lite allmänt bara.

Inte läst hela tråden, men känns som att bara för att det är stockholm så får det inte kallas för kaos.
Oplogade vägar efter att det fallit 0,5m snö och till det stark vind som blåst upp stora drivor kan nog kallas kaos i stockholm.
För här finns fler människor och fler fordon.
Många med lång resväg till jobbet (ofta inte raka spåret utan med byten etc).

Klart det är dumt att köra ut på vägarna en sådan dag och väldigt många bilar fastnade. Men om inte det kan kallas kaos så vad?
Byssar o lastbilar försöker komma fram mot alla odds, då dom vet hur många som påverkas om de ej kommer fram.

Snökaos tycker vi- kanske för att vi ej är vana vid den mängden slm kom på så kort tid. Andra delar av landet kanske är mer vana och skrattar.
Men måste man bli dumförklarad?

Själv var jag sjukskriven fr jobbet och rätt nöjd över att slipoa oroa mig över resan till jobbet. Hade nog inte kommit dit i går faktiskt pga snön. Hade blivit kaos för mig ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar