Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Det var väl ungefär det jag misstänkte.

Den enda invändningen jag har är väl att för att befolkningsmässigt kunna jämföra bör man använda tätortsbegreppet istället. Stockholms tätort har knappt 1 372 565 invånare. Karlstads tätort har 61685. Då ska man dessutom tänka på att Täby, Vallentuna, Upplands Väsby, Vaxholm, Lidingö eller Österåker ingår i Stockholms tätort. Dessa förorter har en väldigt stor andel inpendlande till Stockholm och tillsammans en folkmängd på ca 200 000 personer, eller tre och ett halvt Karlstad.

Senast ändrad:

Jag försökte vara snäll mot Karlstad. Jag var till och med på väg att börja räkna ut hur stor del av Stockholms kommun som består av vatten(utan att ta hänsyn till hur stor del av Karlstads kommun som består av annat än bebyggelse) men då fick min sambo nog, förbjöd vidare statistiknördande och tvingade på mig ett glas vin.

Jag försökte vara snäll mot Karlstad. Jag var till och med på väg att börja räkna ut hur stor del av Stockholms kommun som består av vatten(utan att ta hänsyn till hur stor del av Karlstads kommun som består av annat än bebyggelse) men då fick min sambo nog, förbjöd vidare statistiknördande och tvingade på mig ett glas vin.

:rofl::love:

Hur ser samtalen ut hemma hos er? Jag tänker mig att det ser ut ungefär såhär:

- Älskling nu börjar filmen!
- Jag kommer snart, ska bara räkna ut plogbilstätheten i Karlstad först!

Senast ändrad:

Haha, jag tyckte det var lite konstigt att de orterna räknades till Stockholms tätort, men så tänkte jag att du brukar ha rätt såatte... :D

:rofl::love:

Hur ser samtalen ut hemma hos er? Jag tänker mig att det ser ut ungefär såhär:

- Älskling nu börjar filmen!
- Jag kommer snart, ska bara räkna ut plogbilstätheten i Karlstad först!

Det där är faktiskt skrämmande likt verkligheten. Fast idag gällde det middag och inte film.

Den enda invändningen jag har är väl att för att befolkningsmässigt kunna jämföra bör man använda tätortsbegreppet istället. Stockholms tätort har knappt 1 372 565 invånare. Karlstads tätort har 61685. Då ska man dessutom tänka på att Täby, Vallentuna, Upplands Väsby, Vaxholm, Lidingö eller Österåker ingår i Stockholms tätort. Dessa förorter har en väldigt stor andel inpendlande till Stockholm och tillsammans en folkmängd på ca 200 000 personer, eller tre och ett halvt Karlstad.

Ja, och en och annan jäkel, närmare bestämt en fullproppad buss var 8:e minut mellan kl 6.30-8.50 pendlar ända från Norrtälje till Stockholm också. De ska ofta dessutom ta sig kollektivt från sin lantisvilla till motorvägsbussen också - och det har varit väldigt äventyrligt de senaste dagarna kan jag intyga.
Så inte vet jag, vi i Norrtälje har också trafikkaos fast vi inte är Stockholmare. (Eller blir man det om man pendlar 6 mil enkel resa till Stockholm varje dag?) Fast vi är ju inte Karlstadsbor förstås. Då hade vi väl inte haft trafikkaos.

Egentligen vill jag inte klaga på statistiken men jag tror Västerås, Enköping, Norrtälje, Uppsala, Eskilstuna, Strängnäs o Södertälje har en del folkbyte med Stockholm på mornar och eftermiddagar också. (Jobbet har i alla fall ett par från Västerås, en från Norrtälje en från Södertälje osv på ganska få pers.):laugh: och så Knivsta o Märsta såklart. (Tex från Uppsala går det runt 7 proppade tåg (ståplats på vissa) från bara SJ mellan 6:45 och 8 varje morgon. Och ett inte oansenligt antal bilar.)

Senast ändrad:

Klipp från Aftobladet.

"Sven Rönnqvist kommer ursprungligen från Skellefteå
Men för sju år sedan flyttade familjen Rönnqvist till Stockholm.

– Nu har jag insett vidden av problemet här. I Skellefteå plogar man de två gatorna som finns och sedan är det klart. Det blir aldrig kaos där. Jag tittar ut på min gata här och det är helt oplogat. Jag skrattar inte lika mycket nu."

Absolut! Sedan är det ju en massa fordon som enbart passerar också. Men som sagt, jag ville vara snäll mot Karlstad. Värmlänningar är inte att leka med.

Imponerande research men både du och Dentaku missar ju helt poängen - det Karlstad har, som inte Stockholm har, är martha:D

Ja, och en och annan jäkel, närmare bestämt en fullproppad buss var 8:e minut mellan kl 6.30-8.50 pendlar ända från Norrtälje till Stockholm också. De ska ofta dessutom ta sig kollektivt från sin lantisvilla till motorvägsbussen också - och det har varit väldigt äventyrligt de senaste dagarna kan jag intyga.
Så inte vet jag, vi i Norrtälje har också trafikkaos fast vi inte är Stockholmare. (Eller blir man det om man pendlar 6 mil enkel resa till Stockholm varje dag?) Fast vi är ju inte Karlstadsbor förstås. Då hade vi väl inte haft trafikkaos.

Absolut! Men Norrtälje har en befolkning där majoriteten bor och arbetar inom kommunen. Det var därför jag inte tog med Norrtälje bland de jag nämnde :)

Ah! Det finns dåligt med information av den typen på SCB:s hemsida.

Dock är hela diskussionen nu obsolet för min del, jag har gått vidare till att detaljstudera Qatar. Visste ni att Qatar år 2008 hade en BNP på 102 943 USD per capita? Fascinerande.

(Jag har inte hittat något om hur snöröjningen fungerar i Qatar men jag antar att den är nästan lika effektiv som i Karlstad).

Egentligen vill jag inte klaga på statistiken men jag tror Västerås, Enköping, Norrtälje, Uppsala, Eskilstuna, Strängnäs o Södertälje har en del folkbyte med Stockholm på mornar och eftermiddagar också. (Jobbet har i alla fall ett par från Västerås, en från Norrtälje en från Södertälje osv på ganska få pers.):laugh: och så Knivsta o Märsta såklart. (Tex från Uppsala går det runt 7 proppade tåg (ståplats på vissa) från bara SJ mellan 6:45 och 8 varje morgon. Och ett inte oansenligt antal bilar.)

Totalt är det ca 90 000 som pendlar in till Stockholms län och 40 000 som pendlar ut ur Stockholms län varje dag. Eller drygt två Karlstad :)

Ytterligare ett skäl att avfolka Stockholm med några hundra tusen. Då skulle snöröjningen funka.

Visserligen så lär det kanske inte bli så mycket sökaos med 4 grader varmare klimat, men å andra sidan är det klokt att flytta invånarna inåt land med tanke på att havsytan stiger

Ytterligare ett skäl att avfolka Stockholm med några hundra tusen. Då skulle snöröjningen funka.

Visserligen så lär det kanske inte bli så mycket sökaos med 4 grader varmare klimat, men å andra sidan är det klokt att flytta invånarna inåt land med tanke på att havsytan stiger

Ja men visst. Vi flyttar befolkningen dit det snöar ännu mer :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar