Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Förra vinterns kaos när jag körde tidningar så åkte jag ut och delade den delen som jag har på landet, perfekt plogat :bow::bow: (bonde som bor på linjen, var ute vid 02)

Den delen som var inne i Uppsala kunde jag glömma helt :cool: gick inte att ta sig fram öht. (kommunen som plogar, brukade komma ut runt 05)

Jag upplever att det många gånger är bättre plogat på landet där det är bönder/vägföreningar än inne i städerna.

Så avis jag är! Här plogade bonden inte förrän efter flera dygn med en massa snöande....

Här plogas det så fort det kommit det minsta snö, oavsett tid på dygnet. Å andra sidan tror jag att det finns fler än 2,53 traktorer bara hos grannen och jag vet om minst 5 till i byn som också har traktor. Bara två av dem bedriver någon form av jordbruk vad jag vet men bara på hobbybasis. Det är tydligen kul att ha traktor.

Förra vinterns kaos när jag körde tidningar så åkte jag ut och delade den delen som jag har på landet, perfekt plogat :bow::bow: (bonde som bor på linjen, var ute vid 02)

Den delen som var inne i Uppsala kunde jag glömma helt :cool: gick inte att ta sig fram öht. (kommunen som plogar, brukade komma ut runt 05)

Jag upplever att det många gånger är bättre plogat på landet där det är bönder/vägföreningar än inne i städerna.

Fast det inte så konstigt, dels måste bönderna ha plogade vägar till sig själva och dels bukar många av dem även ha plogningen på andra ställen och då måste de ju göra klart "hemma" innan de kan åka vidare. ;)

Förra vintern när det komma mycket snö blev det lite roligt här hemma dock, i vanliga fall så plogar alla sina egna småvägar eftersom de flest har egna traktorer, men helt plötsligt så var fyra grannars traktorer trasiga samtidgt, så maken fick åka hela byn runt och ploga. :D Men som sagt, det är inte så ofta det inträffar! :D

Och av vilken anledning skulle det vara så? :confused:

Tja..du gjorde dig ju rolig över att man skulle berätta för stockholmarna att ett nytt kaos kommer på måndag eftersom det inte bara "blir". Det jag beskrev är väderleksprognosen för Sthlm på måndag :) inte vad jag kallar kaos iaf :)

Nu har du tagit årets pris i dumhet!

Det klart att vi ska förbjuda långtradare på våra vägar :bump:

Så vill jag se hur du tar dig till jobbet/sjukhuset/ eller vart helvete du vill. För att inte tala om hur du ska få varor till din butik.

Jag hade gärna sluppit trängas med ett antal totalt livsfarliga "privatbilister" som tror att hastighetsbegränsningen gäller nedåt.
Det är liksom inte lägsta tillåtna hastighet utan HÖGSTA som står på skyltarna.

Däremot hade det varit väldigt bra om alla tunga fordon var tvungna att medföra snökjedor.

säger golit som precis stått en timme på E4:an för att två danska långtradare inte klarade backen upp mot höga-kustenbron.

lite utanför temat..

golit påminner också om att man inte får stanna för att fiska

http://bildgatan.designa.nu/wp-content/uploads/2009/11/konstig.jpg

Senast ändrad:

Under de tio år som jag kört bil i Stockholm så har blixtlåsprincipen fungerat klockrent varenda gång den behövt tillämpas - till skillnad från noll gånger den(borde) behövt tillämpats på andra ställen. Min bror som bor i Malmö tycker att det är fantastiskt behagligt att köra i Stockholm; folk bereder ju faktiskt plats åt en om man blinkar för att man vill byta fil! Ett ex till mig som är britt och kört en hel del i London bara skrattar när någon påstår att det är svårt att köra i Stockholm; han är helt fascinerad över hur artiga folk är i trafiken.

Sedan finns det naturligtvis en del idioter, inte minst filhoppare, men överlag så är det väldigt lättkört i Stockholm. Vad gäller användningen av blinkers så är den inte alltid perfekt men avsevärt bättre än häruppe.

Med tanke på hur många som kör bil i Stockholm, och hur få tillbud som faktiskt sker, så måste man nog sluta sig till att stockholmare är rätt bra på att få trafiken att flyta ändå. Folk uppvisar en otrolig mängd hänsyn och folkvett, bara man är tydlig med vart man vill. Allra sämst skulle jag säga att folk kör i små orter där de är ovana vid trafik.

För övrigt tycker jag det är väldigt trist med förakt, oavsett åt vilket håll föraktet riktar sig. På riktigt, är det verkligen fortfarande kul att håna fjolliga storstadsmänniskor som inte kan hantera ett par snöflingor? Tror folk att det verkligen är så verkligheten såg ut nu i veckan?

Tycker jag inte. I mitt område är de där 2,53 traktorplogarna inne i stan och röjer på cykelbanor när de behövs på de vägar jag i bilen sitter fast i drivorna på.

Du som bor på landet borde ha lärt dig framföra ett fordon i någon dm snö så dessa traktorplogarna kan hjälpa till där fler kör än på landsbygden.

Med tanke på hur många som kör bil i Stockholm, och hur få tillbud som faktiskt sker, så måste man nog sluta sig till att stockholmare är rätt bra på att få trafiken att flyta ändå. Folk uppvisar en otrolig mängd hänsyn och folkvett, bara man är tydlig med vart man vill. Allra sämst skulle jag säga att folk kör i små orter där de är ovana vid trafik.

Håller inte med, skulle gissa att det i huvudsak är infödingar som ligger i mittfilen när det är trefiligt.

Jag försökte vara snäll mot Karlstad. Jag var till och med på väg att börja räkna ut hur stor del av Stockholms kommun som består av vatten(utan att ta hänsyn till hur stor del av Karlstads kommun som består av annat än bebyggelse) men då fick min sambo nog, förbjöd vidare statistiknördande och tvingade på mig ett glas vin.

:rofl: :love:

Åh Dentaku, du är underbar!

Tja..du gjorde dig ju rolig över att man skulle berätta för stockholmarna att ett nytt kaos kommer på måndag eftersom det inte bara "blir". Det jag beskrev är väderleksprognosen för Sthlm på måndag :) inte vad jag kallar kaos iaf :)

Du är en riktig rolig typ. Full av humor och självdistans, en riktig glädjespridare. Du brukar vara sakligheten själv, men ack ack. Jag kan ta på mig skulden för bilden någon annan la in också, är man ett rött skynke för vissa så kan det ju inte bli värre iallafall.

Håller inte med, skulle gissa att det i huvudsak är infödingar som ligger i mittfilen när det är trefiligt.

Jag har haft glädjen att vara bosatt i Stockholm under den tiden det senast var sk "snökaos" och det ända jag såg som ett litet problem är dessa jävla miljömuppar som förbjuder att man dumpar snön i vattnet så det blir ett större problem att få undan all snö till speciella platser. Om nu snön är förorenad är det väl fan så mycket bättre det späds ut i vattnet än att förorena dagvattnet som vi senare ska dricka. Var fan är folks jävla förnuft i detta sammanhang??

Jag har haft glädjen att vara bosatt i Stockholm under den tiden det senast var sk "snökaos" och det ända jag såg som ett litet problem är dessa jävla miljömuppar som förbjuder att man dumpar snön i vattnet så det blir ett större problem att få undan all snö till speciella platser. Om nu snön är förorenad är det väl fan så mycket bättre det späds ut i vattnet än att förorena dagvattnet som vi senare ska dricka. Var fan är folks jävla förnuft i detta sammanhang??

Det är om golit inte minns fel ett EU-direktiv.

Och det var ett svar på mitt inlägg... hur?

Att stockholmarna är trevliga och snälla i trafiken. Då ska man ligga i höger körfält.

Att bygga ut vägarna runt sthlm med extra körfält till höger är meningslöst eftersom lokalbefolkningen inte använder dem

Tyvärr funkar det normalt sett inte att bygga ut åt vänster eftersom det finns mötande trafik där.

Statistiknörden är här! *manteln fladdrar i nordanvinden*

Någon dristade sig till att jämföra trafiksituationen i Stockholm med Karlstad. Det blir en smula konstigt när man ser till förutsättningarna. Folkmängden enbart i Stockholmskommun första kvartalet 2012 var 868 141, i Karlstads kommun 86 353. Befolkningstäthet: 3597/kvadratkm respektive 2035.

De här siffrorna blir mer intressanta om man ser till antalet registrerade fordon vid årsskiftet 2011/2012. Jag har valt att endast ta med personbilar, lastbilar och bussar. Enbart i Stockholms kommun finns 365 715 fordon av dessa slag. Tar man med kranskommuner(jag har räknat bort Södertälje, Nykvarn, Nynäshamn, Sigtuna, Österåker, Vallentuna, Norrtälje och Vaxholm trots att många boende här pendlar till Stockholm) så uppgår antalet registrerade fordon till över 800 000.

I Karlstads kommun är motsvarande siffra 44 757.

Vad gäller snöröjning så är det inte bara mycket större vägarealer som ska plogas - man kan göra en jämförelse över kommunarean här också; Stockholms kommun har en area på 187 kvadratkilometer(tätorten på hela 382), Karlstad blygsamma 30. Snöröjningsarbetare och -fordon måste dessutom ta sig till de ställen där situationen är mest akut.

Jag misstänker att man får fram liknande siffror om man jämför med valfri norrlandsstad.

Jag försökte vara snäll mot Karlstad. Jag var till och med på väg att börja räkna ut hur stor del av Stockholms kommun som består av vatten(utan att ta hänsyn till hur stor del av Karlstads kommun som består av annat än bebyggelse) men då fick min sambo nog, förbjöd vidare statistiknördande och tvingade på mig ett glas vin.

Hur rolig är du inte! :D

Att stockholmarna är trevliga och snälla i trafiken. Då ska man ligga i höger körfält.

Att bygga ut vägarna runt sthlm med extra körfält till höger är meningslöst eftersom lokalbefolkningen inte använder dem

Tyvärr funkar det normalt sett inte att bygga ut åt vänster eftersom det finns mötande trafik där.

Och hur vet du om det är infödda stockholmare eller utsocknes som använder höger körfält? Syns det på bilfärgen? Fälgarna? Registreringsskylten?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar