Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Mespropp..... har man bara lite tyngder i fötterna så slipper man blåsa bort. Självtömmande gödselkärra idag bara köra ut genom gödselstacksdörren och vips var kärran tom. Än har det inte börjat snöa kl 20 är det dags att det sen tänker snöa oavbrutet fram till onsdag kl16 låter ju jätteskoj.......eller inte grrrrrrrrrrr det var vår nu.....

Fast lite skoj tycker jag allt att det ska bli - att se om det verkligen blir så voldsomt vejr som det är utlovat!

Jag tar jobb-datorn med mig hem idag. Räknar kallt med att jag inte kan ta mig in till stan imorgon, kan lika gärna jobba hemifrån. Vår lilla landsväg brukar fyka igen på mindre än 10 minuter efter att plogbilen har kört förbi - känns lugnare att stanna hemma då.

Tycker också det ska bli lite spännande med det här våldsamma stormandet och snöandet, tycker nog sällan vädret lever upp till sånt där! Men visst blåser det rätt ordentligt, någon snö ser dock inte ut att vara på väg än.

Däremot är jag mindre exalterad över att om nu den här förväntade snömängden tänker dyka upp så blir det jobbigt att ta sig till jobb imorgon och på onsdag även om det är motorväg typ hela vägen.

Haha, verkar ju inte drabba oss upp i "norr" så jag lutar mig lugnt tillbaka....

Vet dock att vid en de tidigare stormarna så tog sig inte tankbilarna hit så bensinen tog slut:crazy:

Tur jag har lite att ta av i tanken:D

Nej tack och lov, jag ska hämta hem en liten ponny imorgon och det gör jag helst utan storm!

Hade inte heller bekymrat mig så mycket om det var en sån dag så jag kunde ta mig till jobbet lite när eller om jag kunde - det hade efter omständigheterna varit ganska mysigt att sitta hemma och jobba, elda i murspisen och bara vara allmänt insnöad på alla sätt. Men typiskt nog är just i morgon en sådan dag som jag (i princip) MÅSTE vara i Hbg senast kl 0900.

Och då är det ett visst orosmoment inbyggt i att försöka räkna ut när och hur man ska påbörja resan hemifrån... satsar nog på kollektivtrafiken för det finns inte mycket jag hatar mer än att tvingas ut med bil i snöoväder. På något sätt känns det lite mer acceptabelt om man blir sen för att tåget står stilla eller är tokförsenat än att man kör i krypfart på motorvägen och är livrädd för att krocka/köra av.

Det första och långt ifrån minsta problemet med att få ut bilen ens till landsvägen är att börja med att skotta 100 meter grusväg med en härlig sväng från gårdsplanen, som gjord för att fyka igen i jättedrivor, så nej bilkörningen går bort... hellre pulsar jag som Barnen från Frostmofjället till bussen för att sedan ta tåget. Men det lär bli en tidig start på morgonen för att hinna. Bläääää. :crazy:

Fast lite skoj tycker jag allt att det ska bli - att se om det verkligen blir så voldsomt vejr som det är utlovat!

Jag tar jobb-datorn med mig hem idag. Räknar kallt med att jag inte kan ta mig in till stan imorgon, kan lika gärna jobba hemifrån. Vår lilla landsväg brukar fyka igen på mindre än 10 minuter efter att plogbilen har kört förbi - känns lugnare att stanna hemma då.

Näääääää det är inte ens liiiite skoj, det skulle bli vår nu jag gick precis och sneglade på paddocken som äntligen blivit isfri tänkte ju våra den nu så man kunde jobba ute istället för ridhuset, tjii fick jag.
De har höjt till klass 2 varning nu här och jävelskapet håller på att växa på sig ute på östersjön precis som de sa så tyvärr verkar det ju som att de har rätt.
Naturligtvis bråkar värmaren på traktorn idag skulle bara lyfta in en ny bal till hästarna innan man måste skotta sig ner till balarna sen är vi redo för skiten, lär väl inte komma härifrån före torsdag igen tur man har jobbet hemma.

Det kommer ju till oss i morgon :mad:

Fast det klart, vi är kanske lite mer vana vid snön än skåningarna ;)

Fast en äkta skånsk snöstorm brukar imponera även på de mest snö-vana norrlänningar. "Va, vad det så här jobbigt - det hade jag ingen aaaaning om!":crazy:

Just att det aldrig är snöfritt mer än 3 minuter efter att plogbilen kört känns ju svinjobbigt. Allt blåser igen, hela tiden. Hade skiten kommit rakt ner och lagt sig där hade det ju inte varit så farligt. Men att skotta samma snö 16 gånger är faktiskt väldigt påfrestande.

Fast en äkta skånsk snöstorm brukar imponera även på de mest snö-vana norrlänningar. "Va, vad det så här jobbigt - det hade jag ingen aaaaning om!":crazy:
Stämmer fint......

För ett gäng år sen flyttade en norrlänning ner (bukefalist ;) ) som jag delade stall med och hon sa att skånevintrar är vansinnigt hemska:crazy:.

Här blåser det som fasen nu! *vill inte*

Det har inte börjat snöa ännu.... TÄNK om det där snacket om klass 2-varning och snökaos och voldsomt vejr och minusgrader minst en vecka till bara var ett tidigt aprilskämt från SMHI/DMI.DK/YR.NO?! Och så i stället bara blåser det in världens värmebölja *swoooosch* i natt, och sedan ligger den kvar till.... åtminstone augusti ut? Och så garvar alla meteorologerna läppen av sig i morgon, och jag och de flesta andra också? (Positivt tänkande is the shit!) :cool:

Här snöar det tyvärr, dock inte i närheten av de mängder de snackade om (än i alla fall) singlar mest ner och pudrar marken, kikade på nederbördsradarn på DMI och snöar på de flesta håll i skåne nu. Kan ju hoppas att det bara fortsätter att singla ner som nu då lär det inte hinna komma några mängder även om det skall hålla på länge men den turen har man väl inte verkar dessutom som att det skulle bli kraftigare snöfall framåt morgonen tyvärr.

Här i närheten av Staffanstorp singlar det lite snö och blåser knappt alls. Antingen är vi i stormens öga eller så håller SMHI stilen och har spått fel igen. :)

Jag kan meddela att det i centrala Staffanstorp är samma väder ;) (Jag tar lokala prognoser till en ny nivå, superlokala prognoser! :D )

kl

Även jag undrar var den "utlovade" halvmetern snö är.. :D Kanske är det för tidigt att ropa hej än, vi har fått någon cm under natten och nu yr det förvisso lite mer intensivt men snöflingorna är fortfarande få och små.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar