Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Snöröjningen hos oss är ett skämt..Storvägarna håller sig "ok" i mellanåt medans alla vägar inne i samhällen ser ut som puckelpistar, spårigt och jäkligt.

Har aldrig varit med om att man väntat så länge på att fara ut heller när det snöar..i regel verkar man nu plötsligt vänta på att det ska sluta snöa innan man åker ut, i stället för att röja undan när det behövs som mest..
Har ett antal gånger plågat bilen framåt efter E12:an från mig mot stallet i ca 1 mil..Skoter hade nog varit ett vettigare alternativ.

När de väl kommer sig ut för att ploga så känns det som att de hade kunnat strunta i det lite till då alla bilar ändå fått plöja upp egna spår för att ta sig fram under tiden likt en upptrampad ridbana. När de då väl plogar blir det ännu värre eftersom att det blir ännu mer djupa spår..att skrapa efteråt så att det blir jämt, det existerar tydligen inte längre :mad:
De där spåren är livsfarliga..man sitter fast där man är och kan ibland vara omöjliga att ta sig ur känns det som.
I korsningar är det fortfarande ojämnt och grötigt sedan flera veckor tillbaka..så man får passa sig ordentligt när man ska svänga av etc i korsningar.
Fickor i korsningar på stora vägarna är värst..när man ska in mot mitten så att säga, hela bilen skakar sönder och man får verkligen tänka på farten och bromsa ner i god tid före så att inte bilen sticker då det skulle innebära katastrof om man kommer in i mötande trafik..Där jag kör dagligen i en korsning så väntar jag bara på en större olycka..spec då med tanke på att en del inte kan anpassa farten främst.

De som är livsfarliga härikring är väl som vanligt..de som ska om till varje pris och inte kan anpassa vare sig fart eller situation samt ligger och trycker en i häcken hela tiden och utan tanke på att allt är mer förrädiskt vintertid spec med tanke på väglaget.

Senast ändrad:

Vilket synfält? Jag körde knappa 40 km i timmen på 70 väg i becksvart mörker i full snöstorm.

Fast då får du väl köra ännu långsammare. Du chansar och hoppas att inget finns på vägen. Har du otur så är det ett vilset barn på vägen som du inte ser.

Givetvis ska man hålla en hastiighet som möjliggör att man kan stanna om det dyker upp ett oväntat hinder på vägen.

Är det så illa att sikten är noll så ska man nog fundera på att ställa bilen och vänta på att sikten blir bättre.

Fast då får du väl köra ännu långsammare. Du chansar och hoppas att inget finns på vägen. Har du otur så är det ett vilset barn på vägen som du inte ser.

Givetvis ska man hålla en hastiighet som möjliggör att man kan stanna om det dyker upp ett oväntat hinder på vägen.

Är det så illa att sikten är noll så ska man nog fundera på att ställa bilen och vänta på att sikten blir bättre.
Delvis Kr. Nytt kaos på väg in i morgon. Stanna hemma.

Ja vårt samhälle skulle fungera kanon om diverse sammhällstjänster helt lade av om folk stannade hemma.

Några län har inte råd att hålla sommarväglag pga av andra orsaker men det bästa vore nog ändå att folket lär sig hantera körning och vinterväglag som det är.
Det snackas om "kaos i trafiken" både nu och då men faktum är att det bara kommit lite vitt lappmöggel på körbanan som inte är något problem om folket som har körkort kommer ihåg vad man lärt sig en gång i tiden när man gjorde halkkörningen.

Det är löjligt att snacka om trafikkaos så fort det kommer några snöflingor. :cool:

Några län har inte råd att hålla sommarväglag pga av andra orsaker men det bästa vore nog ändå att folket lär sig hantera körning och vinterväglag som det är.
Det snackas om "kaos i trafiken" både nu och då men faktum är att det bara kommit lite vitt lappmöggel på körbanan som inte är något problem om folket som har körkort kommer ihåg vad man lärt sig en gång i tiden när man gjorde halkkörningen.

Det är löjligt att snacka om trafikkaos så fort det kommer några snöflingor. :cool:

Problemet är inte det du kallar "lappmögel" Problemet är att trafiktrycket är mångdubbelt större och minsta förhinder resulterar i köer o olyckor.

Kör jag på en mindre väg i inre Norrland så möter jag eventuellt posten och ett par timmerbilar, svenska , med vinterdäck och erfarenhet av vinterväg.
Kör jag på e4;an söder om Stockholm är vi tusentals bilar + ett stort antal utländska bilar med dåliga däck o oerfarna chaufförer.

Problemet är inte det du kallar "lappmögel" Problemet är att trafiktrycket är mångdubbelt större och minsta förhinder resulterar i köer o olyckor.

Kör jag på en mindre väg i inre Norrland så möter jag eventuellt posten och ett par timmerbilar, svenska , med vinterdäck och erfarenhet av vinterväg.
Kör jag på e4;an söder om Stockholm är vi tusentals bilar + ett stort antal utländska bilar med dåliga däck o oerfarna chaufförer.

Men det är ingen ursäkt för att Du ska klara av att köra.
Jag kör lastbil i södra delen av landet och tycker detta med "kaos" är en jävla överdrift bara för att det kommer lite snö.

Kl

Bara som motvikt har jag +27 och har just gått in med sonen då solstrålningen är för stark för att barn ska vara utomhus de närmaste timmarna... :p

Ja vårt samhälle skulle fungera kanon om diverse sammhällstjänster helt lade av om folk stannade hemma.

Jag tar för givet att samhället klarar sig ifall du inte ger dig ut i trafiken i ett läge där du är i det närmaste blind. Att det är så dålig sikt som du beskrev är inte särskilt vanligt så att det skulle bli några större samhällsproblem ifall folk stannade bilen någon timme eller hur länge nu den obefintliga sikten håller i sig är nog inget större samhällsproblem. Fast det kanske krävs att du kör på någon oskyldig gående som du inte ser för att du ska inse det.

Att köra utan att se vägen framför sig är som att spela rysk roulett.

Men det är ingen ursäkt för att Du ska klara av att köra.
Jag kör lastbil i södra delen av landet och tycker detta med "kaos" är en jävla överdrift bara för att det kommer lite snö.

Spelar ingen roll hur duktig just du är att ratta din scania eller volvo,,,det står två rumänska lastbilar med slitna sommardäck på tvären framför dig och du kommer inte förbi....schiit happens yuo know

Den största orsaken till att det blir kaos är inte det fetmarkerade utan det är att i princip ALLA kör som om det vore sommarväglag. Både yrkesförare o privatbilister, TYVÄRR! Så DreamBoy har ganska rätt.

Vi kan heller inte skylla alla lastbilsolyckor på utländska ekipage, det finns återigen TYVÄRR, minst lika många inhemska ekipage med dåliga däck o förare som tror att de är "King of the Road" bara för att de har ett C i körkortet. De som missade den där biten att vi yrkesförare SKA föregå med gott exempel i trafiken.

Om alla började följa de basala trafikreglerna att hålla avstånd och signalera vid riktningsändring skulle större delen av trafikolyckorna försvinna. Och om man dessutom anpassar sin hastighet till sikten o väglaget och inser att hastighetsbegränsningen är högsta tillåtna hastighet, inte lägsta skulle vi knappt ha några olyckor.

//Tjôta, även hon yrkesförare. Hittills genom åren har jag lyckats hålla mig på vägen med mitt 60-tons tankbilsekipage genom ovanstående. Detta fast jag fått skäll för att jag kört för långsamt ibland. Även här både av andra yrkesförae o privatbilister :eek:

Den största orsaken till att det blir kaos är inte det fetmarkerade utan det är att i princip ALLA kör som om det vore sommarväglag. Både yrkesförare o privatbilister, TYVÄRR! Så DreamBoy har ganska rätt.

Vi kan heller inte skylla alla lastbilsolyckor på utländska ekipage, det finns återigen TYVÄRR, minst lika många inhemska ekipage med dåliga däck o förare som tror att de är "King of the Road" bara för att de har ett C i körkortet. De som missade den där biten att vi yrkesförare SKA föregå med gott exempel i trafiken.

Om alla började följa de basala trafikreglerna att hålla avstånd och signalera vid riktningsändring skulle större delen av trafikolyckorna försvinna. Och om man dessutom anpassar sin hastighet till sikten o väglaget och inser att hastighetsbegränsningen är högsta tillåtna hastighet, inte lägsta skulle vi knappt ha några olyckor.

//Tjôta, även hon yrkesförare. Hittills genom åren har jag lyckats hålla mig på vägen med mitt 60-tons tankbilsekipage genom ovanstående. Detta fast jag fått skäll för att jag kört för långsamt ibland. Även här både av andra yrkesförae o privatbilister :eek:

Du har aldrig åkt i Sorunda va ? Sträckan Vårsta - Ösmo, med den besrömda Kagghamrabacken åt ena hållet å Frölunda med sin backe och 90 graders kurva...
Det är inga svenska bilar som gör att vägen behöver stängas av (för de svenska inser att man inte kan åka där jämt) utan det är de som kommer från polenfärjorna som ska till Södertälje.

Du har aldrig åkt i Sorunda va ? Sträckan Vårsta - Ösmo, med den besrömda Kagghamrabacken åt ena hållet å Frölunda med sin backe och 90 graders kurva...
Det är inga svenska bilar som gör att vägen behöver stängas av (för de svenska inser att man inte kan åka där jämt) utan det är de som kommer från polenfärjorna som ska till Södertälje.

*Halvt om halvt Kr i m3*
Har ni kaos nu :crazy:

Se upp för nytt kaos som är på väg in :crazy:

*kl*

Kaos och kaos, -10 och sol i norraste norrland ;) Vi har det riktigt lugnt och skönt häruppe numera :D

Jag glömde tillägga att vi har perfekt vintervägar också ;) Ska ut och köra spark med hunden snart :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17