Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

kl

Här behöver vi ingen plogbil i alla fall. Det är ingen snö att ploga bort direkt. Allt, nästan, ar regnat bort. Hur det ser ut på vägarna vet jag inte, men det är en del is på grusvägen här.

Insnöad är jag inte som tur är!

Men mor min har fått magsjuka så ingen jul där inte! Två av barnen är inte hemma och kommer inte hem heller just nu.... Så vi får sikta på annandagen för att fira jul istället :) Barnen kommer hem i morgon.

kl

Här behöver vi ingen plogbil i alla fall. Det är ingen snö att ploga bort direkt. Allt, nästan, ar regnat bort. Hur det ser ut på vägarna vet jag inte, men det är en del is på grusvägen här.

Insnöad är jag inte som tur är!

Men mor min har fått magsjuka så ingen jul där inte! Två av barnen är inte hemma och kommer inte hem heller just nu.... Så vi får sikta på annandagen för att fira jul istället :) Barnen kommer hem i morgon.

*½ Kr*
Nytt kaos med storm på väg in :bump:

Massa snö och de tänkte sig att börja ploga om en timme ungefär. Men sanda, det görs redan :rofl:

Kan bli lite roligt idag :D

På vägarna hemma på landet är det plogat, skrapat och sandat ner till asfalt. I Uppsala är det inte färdigplogat sedan 5/12...!

På vägarna hemma på landet är det plogat, skrapat och sandat ner till asfalt. I Uppsala är det inte färdigplogat sedan 5/12...!

Bara att slanta upp så kör maskinerna. ca 500:- - 1000:- i timmen.....;)

Ett kul experiment skulle vara att stat och kommun försåg varje familj med minst en snöskyffel och struntade i snöplogning öht. Med så mycket sysslolösa och arbetslösa människor borde det ju inte vara svårt att tömma gator och vägar på snö. ;)

Ett kul experiment skulle vara att stat och kommun försåg varje familj med minst en snöskyffel och struntade i snöplogning öht. Med så mycket sysslolösa och arbetslösa människor borde det ju inte vara svårt att tömma gator och vägar på snö. ;)

Nu var du rolig va! :mad::p

Den här familjen äger något snöskyffelaktigt, men den används inte när det är snö, för vem har lust att skotta? Bra motion av att pulsa i snö ju! :idea:

Skulle spara mycket pengar om man använde Fas3'are och liknande till att städa, skotta och sköta om det allmänna...

Vi kan ju börja med följande.
Kommunen håller snöröjning o underhåll på alla väger som man trafikerar med busslinjer. Resten av vägnätet står de angränsande fastighetsägarna för.

Alla vägar där allmänheten inte har fri tillgång till gäller samma sak.

Skulle spara en heldel pengar åt kommunen.

Exakt, och inte som nu, förvänta sig att "nån annan" (mannen från Mars kanske) :confused: ska fixa bort snön. :idea:

Caffe: Fas 3-or och alla sysslolösa invandrare som väntar på besked. :idea:

Exakt, och inte som nu, förvänta sig att "nån annan" (mannen från Mars kanske) :confused: ska fixa bort snön. :idea:

Traktorn står i garaget med plogen monterad motorvärmaren kopplad (både motor o hytt) Strömbrytaren har jag inne hos mig.
Pick-uppen har kedjorna monterade utifall jag är tvungen att ge mig ut på vägarna

Ute snöar det.

;)

Jag förväntar mig att vägföreningen som "jag" betalar till fixar bort snön, eftersom "jag" betalar för underhållet av vägen samt snöröjning. ;)

Detta sker inte tillräckligt ofta.

Vi kan ju börja med följande.
Kommunen håller snöröjning o underhåll på alla väger som man trafikerar med busslinjer. Resten av vägnätet står de angränsande fastighetsägarna för.

Alla vägar där allmänheten inte har fri tillgång till gäller samma sak.

Skulle spara en heldel pengar åt kommunen.

Bor du på landet? Häromkring går det inte mycket buss tyvärr och de vägar jag använder mycket är helt busslösa, om man bortser från skolbussen som går några km på ena vägen. Tyvärr behövs det plogas ordentligt för annars kommer man inte ut alls.

Och då menar jag inte "min" grusväg. Trots allt har jag och barnen gått i väg till närmaste asfalterade väg för att kunna åka vidare därifrån med bil hur många gånger som helst. Jag menar resten av vägnätet häromkring.

Ärlig iallafall. :devil:

Ge mig en traktor så plogar jag åt mig själv ;)

By the way, här är alldeles grönt ute i dag. Inte mycket snö att tala om, den snö som är kvar är den som plogades undan från grusvägen. Skånsk vinter, javisst! Bra på ett sätt för d slipper vi problem, dåligt på ett sätt för då blir hästens hage ett enda stort lerhål typ.

Vaknade i natt svettig och insåg då att det är plusgrader utomhus och jag behöver inte elda det minsta. Det är snart vår ju!

Senast ändrad:

Gör som jag, köp en lastmaskin. Lastmaskin med slunga is the shit, traktorer är för bönder. ;)

Men med en traktor kan jag ploga den sammanlagt 3 km långa grusvägen, går det med en lastmaskin ? Är det en sån där gul sak, stor? För det är ju på vägen det behövs. Här hemma struntar jag i hur mycket snö som kommer bara det går att gå där, och barnen kan göra vägar i snön när de gör snögubbar så det är lugnt här. Men det är trist att behöver gå långt i snö, bara för att det "jag" betalar för inte sköts. På vissa av de allmänna vägarna sköts plogningen så dåligt att till och med skolbussen kör fast och flera gånger nu i vinter inte gått alls. De större vägarna kan då vara välplogade. Skolungarna har stått och väntat på skolbussar som inte kunde komma och föräldrarna fick inget veta och åkte till jobbet och så.....Kommunen har fått kritik för detta ;)

och delvis kl

Det är kommunen som ska sköta plogningen på de allmänna vägarna här, det ingår ju i skatten jag betalar. Det är kommunen som ska betala plogarna skälig ersättning, kanske kan man prioritera om lite så att pengarna fördelas lite rättvist. För några år sedan tog budgeten för plogning slut redan i december. Till saken hör att det sällan är riktig vinter i december utan den brukar komma igång bättre efter årsskiftet. Dålig planering.

Många bilister kör i onödan och många olyckor hade kunnit undvikas om folk kört ordentligt och dessutom stannat hemma när det är som värst. Men ansvaret för plogning och bra vägar ligger ändå på kommunerna.

Om det är en gammal baklastare klarar du dig garanterat, det är nämligen en traktor fast ingen jordbruksmaskin. :idea:

Själv är jag jätteglad över den fantastiska servicen jag har här på landet med plogbil som kommer flera ggr/dygn när det snöar och med fällt blad! :bow: Ingen jävla saltbil som kör med bladet uppe och tror att det ska gå att salta bort skiten. :devil: Skulle vara spöstraff på sådanna åkare! :mad:

Däremot fick grannen där jag har hästarna ställa upp och köra ner vattendunkarna i skopan då jag inte hade tagit mig upp igen innan han hunnit skotta, men eftersom mer snö väntas så tyckte jag det var onödigt att bränna diesel när han får göra om samma manöver i morgon. :D

Förvånansvärt många kommuner har lagt ansvaret att hålla rent från snö på trottoarer utan för sin tomt på tomtägarna med viten om de inte sköter sig, så Upfinnarjockes idé är inte helt främmande.

Senast ändrad:

Och vad är en sådan? Jag kan inget om sådana maskiner ;) Jag har ju AM-körkort så jag får ju köra traktorer i alla fall, kom jag ju på nu! Fast jag har aldrig gjort det..... :o Men är det inte bara att gasa och styra och ploga så där fort och behändigt som den där inhyrda nissen gör 3-5 gånger per år? Köra över postlådor och lite sånt?

Hade jag varit lite tuffare hade jag stoppat honom när han kom på tillbaka vägen och bett honom spika upp min postlåda igen! Sånt jobb som jag haft med den.... :mad:

Skönt att plogningen funkar någonstans faktiskt! Tur du har :p

Med slunga behöver du varken bry dig om staket, postlådor eller cyklar, det finns nämligen inget av detta kvar att bry sig om när man röjt klart. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?